13.6. 2014 Michal Fokt

Rozhovor s Johny Hauglandem: Škoda 130 RS byla lepší než Porsche 911

 

V souvislosti s víkendovou akcí Legendy jsme vyzpovídali jednoho z čestných hostů, legendárního jezdce Johna Hauglanda, jenž svou závodní kariéru spojil se značkou Škoda.

Ani při naší práci se nestává příliš často, že máme možnost se potkat s některou z legend motoristického sportu, dnes se ovšem zadařilo. Organizátoři motoristické slavnosti Legendy pozvali pár takových do Prahy a já si na pár minut zarezervoval závodníka, jenž psal historii závodění u značky Škoda – norského jezdce Johna Hauglanda.

Z fotek vypadá jako sympaťák a tak je potěšující, že to není jen úsměv do objektivu, nejde o žádnou okázale sebevědomou primadonu, ale o velice milého chlapíka, takový Barrichello po 20 letech. Povídá se s ním tak dobře, že jsem stanovený přibližně desetiminutový limit na rozhovor natáhl více než dvojnásobně.

Je mi jasné, že jméno John Haugland už našim mladším čtenářům mnoho neřekne a proto nejprve pár faktů z životopisu. Norský jezdec se narodil v roce 1946 a od roku 1967 už hájil barvy Škodovky v okruhových závodech, byť pouze ve službách tamního importéra značky na domácích akcích. Jeho výkony ovšem vyvolaly takovou pozornost, že přestoupil rovnou do továrního rallyeového týmu, kde působil až do roku 1990. Za svou kariéru přinesl Škodě 106 vítězství ve třídě na mezinárodních soutěží a zúčastnil se 32 podniků WRC, což z něj dělá nejúspěšnějšího jezdce okřídleného šípu v historii. Sluší se tedy poptat se na něco z této slavné historie a přitom se vyhnout otřepaným otázkám.

Michal Fokt: „Se Škodou 130 RS jste dosáhl v 70. letech obrovských úspěchů. Bylo to auto tak dobré nebo jste tak dobrý řidič?“

John Haugland (směje se): „Od auta ze sovětského bloku nikdo nic neočekával, pravdou ovšem je, že bylo mimořádně povedené. Troufám si říci, že bylo ve své době nejlepším závodním náčiním, které limitoval pouze malý objem motoru, jenž byl však současně i jeho výhodou. Mohlo se tedy navenek zdát, že když byli jezdci schopní s tím takhle jezdit, museli to být skvělí piloti, jenž by s jiným autem dokázali úplné zázraky.“

MF: „V Československu bylo velkým překvapením, když se ve výsledkových listinách začal objevovat se Škodovkou jezdec ze Skandinávie a to na předních pozicích, byl jste tu tedy celebritou. Jak ovšem vnímali vaše účinkování pro automobilku z východního bloku příznivci v Norsku?“

JH: „Nejprve to byla nedůvěra a předsudky vůči levnému autu z východu, ale jak jsem říkal, 130 RS bylo velmi povedené auto a měl jsem výsledky, takže mou příslušnost k podceňované značce nikdo neřešil. Naopak se postupem času zvýšila popularita Škody v Norsku a jistě i jinde.“

MF: „Škoda 130 RS patřila společně s Porsche 911 k autům s netradiční koncepcí s motorem vzadu, můžete zpětně obě auta porovnat? Pochopitelně s výjimkou motoru“.

JH: „Závodil jsem jen se Škodou, ale měl jsem možnost jezdit s Porsche 911 poměrně často a nemyslím si, že by si byla podobná. Škoda 130 RS připomínala spíše Lancii Stratos, byla skvěle ovladatelná a vyvážená a její záď byla díky lehkému hliníkovému motoru poslušná. Porsche 911 mělo kvůli velkému motoru těžký zadek, bylo hodně přetáčivé a nesnadno se ovládalo. V té době byla Škoda lepší závodní náčiní, než 911, patřila mezi nejlepší své doby“.

MF: „Říká se, že máte poslední závodní 130 RS doma jako vzpomínku. Přivezl jste ji na Legendy?“

JH: „Ano, koupil jsem od Motokovu v roce 1983 poslední vyrobené 130 RS, než se přešlo na 130 LR. Jednak se mi líbilo jako auto a pak jsem i věděl, že bude postupem času navyšovat svou hodnotu. Mám ho stále doma v Norsku, do Mladé Boleslavi se vrátilo jen u příležitosti 100 let motorsportu, kdy mi ho před výstavou v muzeu pořádně zrenovovali. :-) Stále s ním jezdím, aby zůstalo v kondici, vyvětrám ho tak 4-5x ročně při různých příležitostech“.

MF: „Od ukončení spolupráce se Škodou v roce 1990 jste spolupracoval i s dalšími značkami a rozjel vlastní byznys - rallyeovou školu. Máte stále se Škodovkou nějaké spojení?“

JH: „Ve Škodě mám stále spoustu přátel, moje společnost pro ni také organizuje zimní testy a spolupracuji též nově se Škoda Classic, potřebují do aut z éry před Volkswagenem někoho z éry před Volkswagenem. :-)“

MF: „Zažil jste éru závodění, která má pro nás specifické kouzlo starých dobrých časů, vnímáte také, že dnešní motorsport, v němž se podílíte koučováním řady současných závodníků, je více komerční a postrádá závodnického ducha dob minulých?“

JH: „Musím říct, že ne, je to stejné. Vítězí ti nejlepší profesionálové, kteří dokáží dostat z dostupné techniky maximum. Prošli jsme si třeba obdobím, kdy 130 RS nebylo několik sezon nijak výrazně modernizováno a začali jsme ztrácet, prověřili jsme tedy možnosti zlepšení všeho od předního nárazníku po zadní a výsledkem bylo zlepšení auta o sekundu na kilometr. Konkurence si myslela, že podvádíme, ale bylo to naprosto čisté.“

…asi jsem vypadal, že tomu odmítám uvěřit…

JH: „Některé oblasti se ovšem změnily. Dnes jsou auta mnohem lépe ovladatelná a děsivě rychlá, dobře 95 % jejich schopností z nich však dokáže dostat téměř každý závodní jezdec, rozdíl je už jen těch 5%. Řídit auta dříve vyžadovalo více umění, dneska je to spíše o koncentraci a disciplíně. Současní vrcholní jezdci jsou atleti, jdou po závodě do fitcentra a z fitcentra do paddocku. My šli po závodě do hospody. Kdysi se mě někdo ptal, jestli bych dnes dokázal držet krok s Loebem nebo Ogierem na jejich autech. Popravdě řečeno, nejspíš ne. Jsem si ale jistý, že bych současné borce dokázal porazit s tou na řízení složitější technikou ze sedmdesátých let.“

MF: „Na tohle asi odpovídáte často. Jaká jsou vaše současná auta/auto a které z nich je nejoblíbenější?“

JH: „Nejsem pilot formule 1. :-) Myslím, že jsem měl vždycky jen jedno auto. Před rokem 2007 jsem vystřídal dvě Škody Octavia, v roce 2008 jsem díky spolupráci se Subaru využíval vůz Legacy a teď mám úplně nově zase Octavii. Je to kombík, 4x4 se 150koňovým dvoulitrovým turbodieselem“.

MF: ...protažený obličej… „Žádné RS?“

JH: „Za volantem silných a rychlých aut trávím spoustu času ve své rallyeové škole a na různých dalších akcích. Na silnicích jsem klidný řidič, co najezdí ročně spousty kilometrů a spíše využívám ekonomiky provozu dieselu. Ale pár koní navrch by mu rozhodně neuškodilo…“

MF: "Děkuji za váš čas, možná se ještě potkáme na Legendách".

Spolupracujeme s TipCars.com
Krize ve Venezuele pokračuje sporem o humanitární pomoc Krize ve Venezuele pokračuje sporem o humanitární pomoc

Na venezuelských hranicích s Kolumbií a s Brazílií se…

Bransonova loď VSS Unity vyvezla do kosmu první pasažérku Bransonova loď VSS Unity vyvezla do kosmu první pasažérku

Společnost Virgin Galactic podnikatele Richarda Bransona…

Polská vládnoucí strana chce zvýšit veřejné výdaje o desítky miliard Polská vládnoucí strana chce zvýšit veřejné výdaje o desítky miliard

Národně konzervativní vládnoucí strana Právo a…

Buffettova Berkshire Hathaway má vysokou ztrátu, pociťuje problémy kolem Kraft Heinz Buffettova Berkshire Hathaway má vysokou ztrátu, pociťuje problémy kolem Kraft Heinz

Americká investiční společnost Berkshire Hathaway má za…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto

Rusko si většinou spojujete s legračními kompilacemi z…

Toto je nový Peugeot 208! Fotky unikly ještě před oficiální premiérou Toto je nový Peugeot 208! Fotky unikly ještě před oficiální premiérou

Máme zde klasický scénář, kdy ještě před oficiálním…

 



Další česká Gymkhana je na světě. Tentokrát v ní řádí Škoda 130 LR Evo Další česká Gymkhana je na světě. Tentokrát v ní řádí Škoda 130 LR Evo

Parodie na slavná videa s Kenem Blockem v hlavní roli už…

Soutěžní Škoda 130 L na prodej: Auto po renovaci ale není levné! Soutěžní Škoda 130 L na prodej: Auto po renovaci ale není levné!

Závodní Škody 130 L vzniklo pouhých 200 kusů. Pokud máte…

 



 
Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku: Tvrdí to výsledky testu ADAC.

Test ADAC: Současné vznětové motory v praxi téměř neprodukují oxidy dusíku

Včera

Nejmodernější vznětové motory v provozu vylučují mnohem méně emisí oxidu dusíku.




Blesk.cz

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Trvalo dlouhých pět let vývoje, než Crackdown 3 pro Xbox One konečně vyšel. Ale i když se na něm pracovalo takto…

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda? Konec Jekylla a Hydea v těle génia

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda?…

Odešel císař módy Lagerfeld. Tak svět nazýval ojediněle kreativního, renesančně nadaného a vzdělaného, v majetné…

 

iSport.cz

Bůh odpouští, soupeř ne. Spencerův vnuk padl vteřinu před koncem kola

Bůh odpouští, soupeř ne. Spencerův vnuk padl vteřinu…

Jestli se rozzlobíme, budeme zlí. Název jednoho z celé řady snímků, který proslavil italského herce Buda…

Matoušek po návratu motal obránce, končil zklamaný: Prohru beru na sebe

Matoušek po návratu motal obránce, končil zklamaný:…

Návrat ztraceného syna? Mohl být exkluzivní, nakonec byl jen sympatický. Jan Matoušek po půlroce opět nastoupil…

 

Reflex.cz

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky. Prohlédněte si kouzelné zrzky, jejichž snímky pomáhají

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky.…

Brian Dowling je reklamní fotograf, který pochází se Spojených států. Ze svého rodného Mississipii se však kvůli…

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl Klement Gottwald a podřídil je Moskvě

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl…

Od pondělí 18. do soboty 23. února 1929 se v pražských Holešovicích konal v Lidovýchovné budově Domovina V.…