reklama


13.6. 2014 Michal Fokt

Rozhovor s Johny Hauglandem: Škoda 130 RS byla lepší než Porsche 911

 

V souvislosti s víkendovou akcí Legendy jsme vyzpovídali jednoho z čestných hostů, legendárního jezdce Johna Hauglanda, jenž svou závodní kariéru spojil se značkou Škoda.

Ani při naší práci se nestává příliš často, že máme možnost se potkat s některou z legend motoristického sportu, dnes se ovšem zadařilo. Organizátoři motoristické slavnosti Legendy pozvali pár takových do Prahy a já si na pár minut zarezervoval závodníka, jenž psal historii závodění u značky Škoda – norského jezdce Johna Hauglanda.

Z fotek vypadá jako sympaťák a tak je potěšující, že to není jen úsměv do objektivu, nejde o žádnou okázale sebevědomou primadonu, ale o velice milého chlapíka, takový Barrichello po 20 letech. Povídá se s ním tak dobře, že jsem stanovený přibližně desetiminutový limit na rozhovor natáhl více než dvojnásobně.

Je mi jasné, že jméno John Haugland už našim mladším čtenářům mnoho neřekne a proto nejprve pár faktů z životopisu. Norský jezdec se narodil v roce 1946 a od roku 1967 už hájil barvy Škodovky v okruhových závodech, byť pouze ve službách tamního importéra značky na domácích akcích. Jeho výkony ovšem vyvolaly takovou pozornost, že přestoupil rovnou do továrního rallyeového týmu, kde působil až do roku 1990. Za svou kariéru přinesl Škodě 106 vítězství ve třídě na mezinárodních soutěží a zúčastnil se 32 podniků WRC, což z něj dělá nejúspěšnějšího jezdce okřídleného šípu v historii. Sluší se tedy poptat se na něco z této slavné historie a přitom se vyhnout otřepaným otázkám.

Michal Fokt: „Se Škodou 130 RS jste dosáhl v 70. letech obrovských úspěchů. Bylo to auto tak dobré nebo jste tak dobrý řidič?“

John Haugland (směje se): „Od auta ze sovětského bloku nikdo nic neočekával, pravdou ovšem je, že bylo mimořádně povedené. Troufám si říci, že bylo ve své době nejlepším závodním náčiním, které limitoval pouze malý objem motoru, jenž byl však současně i jeho výhodou. Mohlo se tedy navenek zdát, že když byli jezdci schopní s tím takhle jezdit, museli to být skvělí piloti, jenž by s jiným autem dokázali úplné zázraky.“

MF: „V Československu bylo velkým překvapením, když se ve výsledkových listinách začal objevovat se Škodovkou jezdec ze Skandinávie a to na předních pozicích, byl jste tu tedy celebritou. Jak ovšem vnímali vaše účinkování pro automobilku z východního bloku příznivci v Norsku?“

JH: „Nejprve to byla nedůvěra a předsudky vůči levnému autu z východu, ale jak jsem říkal, 130 RS bylo velmi povedené auto a měl jsem výsledky, takže mou příslušnost k podceňované značce nikdo neřešil. Naopak se postupem času zvýšila popularita Škody v Norsku a jistě i jinde.“

MF: „Škoda 130 RS patřila společně s Porsche 911 k autům s netradiční koncepcí s motorem vzadu, můžete zpětně obě auta porovnat? Pochopitelně s výjimkou motoru“.

JH: „Závodil jsem jen se Škodou, ale měl jsem možnost jezdit s Porsche 911 poměrně často a nemyslím si, že by si byla podobná. Škoda 130 RS připomínala spíše Lancii Stratos, byla skvěle ovladatelná a vyvážená a její záď byla díky lehkému hliníkovému motoru poslušná. Porsche 911 mělo kvůli velkému motoru těžký zadek, bylo hodně přetáčivé a nesnadno se ovládalo. V té době byla Škoda lepší závodní náčiní, než 911, patřila mezi nejlepší své doby“.

MF: „Říká se, že máte poslední závodní 130 RS doma jako vzpomínku. Přivezl jste ji na Legendy?“

JH: „Ano, koupil jsem od Motokovu v roce 1983 poslední vyrobené 130 RS, než se přešlo na 130 LR. Jednak se mi líbilo jako auto a pak jsem i věděl, že bude postupem času navyšovat svou hodnotu. Mám ho stále doma v Norsku, do Mladé Boleslavi se vrátilo jen u příležitosti 100 let motorsportu, kdy mi ho před výstavou v muzeu pořádně zrenovovali. :-) Stále s ním jezdím, aby zůstalo v kondici, vyvětrám ho tak 4-5x ročně při různých příležitostech“.

MF: „Od ukončení spolupráce se Škodou v roce 1990 jste spolupracoval i s dalšími značkami a rozjel vlastní byznys - rallyeovou školu. Máte stále se Škodovkou nějaké spojení?“

JH: „Ve Škodě mám stále spoustu přátel, moje společnost pro ni také organizuje zimní testy a spolupracuji též nově se Škoda Classic, potřebují do aut z éry před Volkswagenem někoho z éry před Volkswagenem. :-)“

MF: „Zažil jste éru závodění, která má pro nás specifické kouzlo starých dobrých časů, vnímáte také, že dnešní motorsport, v němž se podílíte koučováním řady současných závodníků, je více komerční a postrádá závodnického ducha dob minulých?“

JH: „Musím říct, že ne, je to stejné. Vítězí ti nejlepší profesionálové, kteří dokáží dostat z dostupné techniky maximum. Prošli jsme si třeba obdobím, kdy 130 RS nebylo několik sezon nijak výrazně modernizováno a začali jsme ztrácet, prověřili jsme tedy možnosti zlepšení všeho od předního nárazníku po zadní a výsledkem bylo zlepšení auta o sekundu na kilometr. Konkurence si myslela, že podvádíme, ale bylo to naprosto čisté.“

…asi jsem vypadal, že tomu odmítám uvěřit…

JH: „Některé oblasti se ovšem změnily. Dnes jsou auta mnohem lépe ovladatelná a děsivě rychlá, dobře 95 % jejich schopností z nich však dokáže dostat téměř každý závodní jezdec, rozdíl je už jen těch 5%. Řídit auta dříve vyžadovalo více umění, dneska je to spíše o koncentraci a disciplíně. Současní vrcholní jezdci jsou atleti, jdou po závodě do fitcentra a z fitcentra do paddocku. My šli po závodě do hospody. Kdysi se mě někdo ptal, jestli bych dnes dokázal držet krok s Loebem nebo Ogierem na jejich autech. Popravdě řečeno, nejspíš ne. Jsem si ale jistý, že bych současné borce dokázal porazit s tou na řízení složitější technikou ze sedmdesátých let.“

MF: „Na tohle asi odpovídáte často. Jaká jsou vaše současná auta/auto a které z nich je nejoblíbenější?“

JH: „Nejsem pilot formule 1. :-) Myslím, že jsem měl vždycky jen jedno auto. Před rokem 2007 jsem vystřídal dvě Škody Octavia, v roce 2008 jsem díky spolupráci se Subaru využíval vůz Legacy a teď mám úplně nově zase Octavii. Je to kombík, 4x4 se 150koňovým dvoulitrovým turbodieselem“.

MF: ...protažený obličej… „Žádné RS?“

JH: „Za volantem silných a rychlých aut trávím spoustu času ve své rallyeové škole a na různých dalších akcích. Na silnicích jsem klidný řidič, co najezdí ročně spousty kilometrů a spíše využívám ekonomiky provozu dieselu. Ale pár koní navrch by mu rozhodně neuškodilo…“

MF: "Děkuji za váš čas, možná se ještě potkáme na Legendách".

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Legendy přivítají velké osobnosti. Přijedou Enge, Haugland a Hänninen Legendy přivítají velké osobnosti. Přijedou Enge, Haugland a Hänninen

Legendy na čtyřech kolech a legendy živoucí patří…

Legendy 2015: Přípravy na 2. ročník motoristické show v plném proudu Legendy 2015: Přípravy na 2. ročník motoristické show v plném proudu

Více než 750 automobilů a 350 motocyklů se 13. a 14.…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Hvězda Ordinace Jana Paulová: Rychlého zaujala pornem!

Hvězda Ordinace Jana Paulová: Rychlého zaujala pornem!

Všichni ji lákali do seriálů, ale marně! Jana Paulová (61) odolávala 20 let! Výjimku udělala až teď, když…

Gambie má dva prezidenty, v zemi to vře. Jsou tam i desítky Čechů

Gambie má dva prezidenty, v zemi to vře. Jsou tam i…

Do Gambie ve čtvrtek vstoupila armáda sousedního Senegalu. Činí tak na podporu nově zvoleného gambijského…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama