13.6. 2014 Michal Fokt

Rozhovor s Johny Hauglandem: Škoda 130 RS byla lepší než Porsche 911

 

V souvislosti s víkendovou akcí Legendy jsme vyzpovídali jednoho z čestných hostů, legendárního jezdce Johna Hauglanda, jenž svou závodní kariéru spojil se značkou Škoda.

Ani při naší práci se nestává příliš často, že máme možnost se potkat s některou z legend motoristického sportu, dnes se ovšem zadařilo. Organizátoři motoristické slavnosti Legendy pozvali pár takových do Prahy a já si na pár minut zarezervoval závodníka, jenž psal historii závodění u značky Škoda – norského jezdce Johna Hauglanda.

Z fotek vypadá jako sympaťák a tak je potěšující, že to není jen úsměv do objektivu, nejde o žádnou okázale sebevědomou primadonu, ale o velice milého chlapíka, takový Barrichello po 20 letech. Povídá se s ním tak dobře, že jsem stanovený přibližně desetiminutový limit na rozhovor natáhl více než dvojnásobně.

Je mi jasné, že jméno John Haugland už našim mladším čtenářům mnoho neřekne a proto nejprve pár faktů z životopisu. Norský jezdec se narodil v roce 1946 a od roku 1967 už hájil barvy Škodovky v okruhových závodech, byť pouze ve službách tamního importéra značky na domácích akcích. Jeho výkony ovšem vyvolaly takovou pozornost, že přestoupil rovnou do továrního rallyeového týmu, kde působil až do roku 1990. Za svou kariéru přinesl Škodě 106 vítězství ve třídě na mezinárodních soutěží a zúčastnil se 32 podniků WRC, což z něj dělá nejúspěšnějšího jezdce okřídleného šípu v historii. Sluší se tedy poptat se na něco z této slavné historie a přitom se vyhnout otřepaným otázkám.

Michal Fokt: „Se Škodou 130 RS jste dosáhl v 70. letech obrovských úspěchů. Bylo to auto tak dobré nebo jste tak dobrý řidič?“

John Haugland (směje se): „Od auta ze sovětského bloku nikdo nic neočekával, pravdou ovšem je, že bylo mimořádně povedené. Troufám si říci, že bylo ve své době nejlepším závodním náčiním, které limitoval pouze malý objem motoru, jenž byl však současně i jeho výhodou. Mohlo se tedy navenek zdát, že když byli jezdci schopní s tím takhle jezdit, museli to být skvělí piloti, jenž by s jiným autem dokázali úplné zázraky.“

MF: „V Československu bylo velkým překvapením, když se ve výsledkových listinách začal objevovat se Škodovkou jezdec ze Skandinávie a to na předních pozicích, byl jste tu tedy celebritou. Jak ovšem vnímali vaše účinkování pro automobilku z východního bloku příznivci v Norsku?“

JH: „Nejprve to byla nedůvěra a předsudky vůči levnému autu z východu, ale jak jsem říkal, 130 RS bylo velmi povedené auto a měl jsem výsledky, takže mou příslušnost k podceňované značce nikdo neřešil. Naopak se postupem času zvýšila popularita Škody v Norsku a jistě i jinde.“

MF: „Škoda 130 RS patřila společně s Porsche 911 k autům s netradiční koncepcí s motorem vzadu, můžete zpětně obě auta porovnat? Pochopitelně s výjimkou motoru“.

JH: „Závodil jsem jen se Škodou, ale měl jsem možnost jezdit s Porsche 911 poměrně často a nemyslím si, že by si byla podobná. Škoda 130 RS připomínala spíše Lancii Stratos, byla skvěle ovladatelná a vyvážená a její záď byla díky lehkému hliníkovému motoru poslušná. Porsche 911 mělo kvůli velkému motoru těžký zadek, bylo hodně přetáčivé a nesnadno se ovládalo. V té době byla Škoda lepší závodní náčiní, než 911, patřila mezi nejlepší své doby“.

MF: „Říká se, že máte poslední závodní 130 RS doma jako vzpomínku. Přivezl jste ji na Legendy?“

JH: „Ano, koupil jsem od Motokovu v roce 1983 poslední vyrobené 130 RS, než se přešlo na 130 LR. Jednak se mi líbilo jako auto a pak jsem i věděl, že bude postupem času navyšovat svou hodnotu. Mám ho stále doma v Norsku, do Mladé Boleslavi se vrátilo jen u příležitosti 100 let motorsportu, kdy mi ho před výstavou v muzeu pořádně zrenovovali. :-) Stále s ním jezdím, aby zůstalo v kondici, vyvětrám ho tak 4-5x ročně při různých příležitostech“.

MF: „Od ukončení spolupráce se Škodou v roce 1990 jste spolupracoval i s dalšími značkami a rozjel vlastní byznys - rallyeovou školu. Máte stále se Škodovkou nějaké spojení?“

JH: „Ve Škodě mám stále spoustu přátel, moje společnost pro ni také organizuje zimní testy a spolupracuji též nově se Škoda Classic, potřebují do aut z éry před Volkswagenem někoho z éry před Volkswagenem. :-)“

MF: „Zažil jste éru závodění, která má pro nás specifické kouzlo starých dobrých časů, vnímáte také, že dnešní motorsport, v němž se podílíte koučováním řady současných závodníků, je více komerční a postrádá závodnického ducha dob minulých?“

JH: „Musím říct, že ne, je to stejné. Vítězí ti nejlepší profesionálové, kteří dokáží dostat z dostupné techniky maximum. Prošli jsme si třeba obdobím, kdy 130 RS nebylo několik sezon nijak výrazně modernizováno a začali jsme ztrácet, prověřili jsme tedy možnosti zlepšení všeho od předního nárazníku po zadní a výsledkem bylo zlepšení auta o sekundu na kilometr. Konkurence si myslela, že podvádíme, ale bylo to naprosto čisté.“

…asi jsem vypadal, že tomu odmítám uvěřit…

JH: „Některé oblasti se ovšem změnily. Dnes jsou auta mnohem lépe ovladatelná a děsivě rychlá, dobře 95 % jejich schopností z nich však dokáže dostat téměř každý závodní jezdec, rozdíl je už jen těch 5%. Řídit auta dříve vyžadovalo více umění, dneska je to spíše o koncentraci a disciplíně. Současní vrcholní jezdci jsou atleti, jdou po závodě do fitcentra a z fitcentra do paddocku. My šli po závodě do hospody. Kdysi se mě někdo ptal, jestli bych dnes dokázal držet krok s Loebem nebo Ogierem na jejich autech. Popravdě řečeno, nejspíš ne. Jsem si ale jistý, že bych současné borce dokázal porazit s tou na řízení složitější technikou ze sedmdesátých let.“

MF: „Na tohle asi odpovídáte často. Jaká jsou vaše současná auta/auto a které z nich je nejoblíbenější?“

JH: „Nejsem pilot formule 1. :-) Myslím, že jsem měl vždycky jen jedno auto. Před rokem 2007 jsem vystřídal dvě Škody Octavia, v roce 2008 jsem díky spolupráci se Subaru využíval vůz Legacy a teď mám úplně nově zase Octavii. Je to kombík, 4x4 se 150koňovým dvoulitrovým turbodieselem“.

MF: ...protažený obličej… „Žádné RS?“

JH: „Za volantem silných a rychlých aut trávím spoustu času ve své rallyeové škole a na různých dalších akcích. Na silnicích jsem klidný řidič, co najezdí ročně spousty kilometrů a spíše využívám ekonomiky provozu dieselu. Ale pár koní navrch by mu rozhodně neuškodilo…“

MF: "Děkuji za váš čas, možná se ještě potkáme na Legendách".

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Legendy přivítají velké osobnosti. Přijedou Enge, Haugland a Hänninen Legendy přivítají velké osobnosti. Přijedou Enge, Haugland a Hänninen

Legendy na čtyřech kolech a legendy živoucí patří…

Legendy 2015: Přípravy na 2. ročník motoristické show v plném proudu Legendy 2015: Přípravy na 2. ročník motoristické show v plném proudu

Více než 750 automobilů a 350 motocyklů se 13. a 14.…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled hollywoodských hvězd, které vylákal do Varů

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled…

Od roku 1994 je Jiří Bartoška, který v pátek oslaví 70. narozeniny, prezidentem Mezinárodního filmového…

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

 

iSport.cz

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin bruslil pro charitu

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin…

Pittsburgh i Washington mají jistotu, v play off NHL ani letos nebudou tyto supersilné týmy chybět. V nočních…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…