13.6. 2014 Michal Fokt

Rozhovor s Johny Hauglandem: Škoda 130 RS byla lepší než Porsche 911

 

V souvislosti s víkendovou akcí Legendy jsme vyzpovídali jednoho z čestných hostů, legendárního jezdce Johna Hauglanda, jenž svou závodní kariéru spojil se značkou Škoda.

Ani při naší práci se nestává příliš často, že máme možnost se potkat s některou z legend motoristického sportu, dnes se ovšem zadařilo. Organizátoři motoristické slavnosti Legendy pozvali pár takových do Prahy a já si na pár minut zarezervoval závodníka, jenž psal historii závodění u značky Škoda – norského jezdce Johna Hauglanda.

Z fotek vypadá jako sympaťák a tak je potěšující, že to není jen úsměv do objektivu, nejde o žádnou okázale sebevědomou primadonu, ale o velice milého chlapíka, takový Barrichello po 20 letech. Povídá se s ním tak dobře, že jsem stanovený přibližně desetiminutový limit na rozhovor natáhl více než dvojnásobně.

Je mi jasné, že jméno John Haugland už našim mladším čtenářům mnoho neřekne a proto nejprve pár faktů z životopisu. Norský jezdec se narodil v roce 1946 a od roku 1967 už hájil barvy Škodovky v okruhových závodech, byť pouze ve službách tamního importéra značky na domácích akcích. Jeho výkony ovšem vyvolaly takovou pozornost, že přestoupil rovnou do továrního rallyeového týmu, kde působil až do roku 1990. Za svou kariéru přinesl Škodě 106 vítězství ve třídě na mezinárodních soutěží a zúčastnil se 32 podniků WRC, což z něj dělá nejúspěšnějšího jezdce okřídleného šípu v historii. Sluší se tedy poptat se na něco z této slavné historie a přitom se vyhnout otřepaným otázkám.

Michal Fokt: „Se Škodou 130 RS jste dosáhl v 70. letech obrovských úspěchů. Bylo to auto tak dobré nebo jste tak dobrý řidič?“

John Haugland (směje se): „Od auta ze sovětského bloku nikdo nic neočekával, pravdou ovšem je, že bylo mimořádně povedené. Troufám si říci, že bylo ve své době nejlepším závodním náčiním, které limitoval pouze malý objem motoru, jenž byl však současně i jeho výhodou. Mohlo se tedy navenek zdát, že když byli jezdci schopní s tím takhle jezdit, museli to být skvělí piloti, jenž by s jiným autem dokázali úplné zázraky.“

MF: „V Československu bylo velkým překvapením, když se ve výsledkových listinách začal objevovat se Škodovkou jezdec ze Skandinávie a to na předních pozicích, byl jste tu tedy celebritou. Jak ovšem vnímali vaše účinkování pro automobilku z východního bloku příznivci v Norsku?“

JH: „Nejprve to byla nedůvěra a předsudky vůči levnému autu z východu, ale jak jsem říkal, 130 RS bylo velmi povedené auto a měl jsem výsledky, takže mou příslušnost k podceňované značce nikdo neřešil. Naopak se postupem času zvýšila popularita Škody v Norsku a jistě i jinde.“

MF: „Škoda 130 RS patřila společně s Porsche 911 k autům s netradiční koncepcí s motorem vzadu, můžete zpětně obě auta porovnat? Pochopitelně s výjimkou motoru“.

JH: „Závodil jsem jen se Škodou, ale měl jsem možnost jezdit s Porsche 911 poměrně často a nemyslím si, že by si byla podobná. Škoda 130 RS připomínala spíše Lancii Stratos, byla skvěle ovladatelná a vyvážená a její záď byla díky lehkému hliníkovému motoru poslušná. Porsche 911 mělo kvůli velkému motoru těžký zadek, bylo hodně přetáčivé a nesnadno se ovládalo. V té době byla Škoda lepší závodní náčiní, než 911, patřila mezi nejlepší své doby“.

MF: „Říká se, že máte poslední závodní 130 RS doma jako vzpomínku. Přivezl jste ji na Legendy?“

JH: „Ano, koupil jsem od Motokovu v roce 1983 poslední vyrobené 130 RS, než se přešlo na 130 LR. Jednak se mi líbilo jako auto a pak jsem i věděl, že bude postupem času navyšovat svou hodnotu. Mám ho stále doma v Norsku, do Mladé Boleslavi se vrátilo jen u příležitosti 100 let motorsportu, kdy mi ho před výstavou v muzeu pořádně zrenovovali. :-) Stále s ním jezdím, aby zůstalo v kondici, vyvětrám ho tak 4-5x ročně při různých příležitostech“.

MF: „Od ukončení spolupráce se Škodou v roce 1990 jste spolupracoval i s dalšími značkami a rozjel vlastní byznys - rallyeovou školu. Máte stále se Škodovkou nějaké spojení?“

JH: „Ve Škodě mám stále spoustu přátel, moje společnost pro ni také organizuje zimní testy a spolupracuji též nově se Škoda Classic, potřebují do aut z éry před Volkswagenem někoho z éry před Volkswagenem. :-)“

MF: „Zažil jste éru závodění, která má pro nás specifické kouzlo starých dobrých časů, vnímáte také, že dnešní motorsport, v němž se podílíte koučováním řady současných závodníků, je více komerční a postrádá závodnického ducha dob minulých?“

JH: „Musím říct, že ne, je to stejné. Vítězí ti nejlepší profesionálové, kteří dokáží dostat z dostupné techniky maximum. Prošli jsme si třeba obdobím, kdy 130 RS nebylo několik sezon nijak výrazně modernizováno a začali jsme ztrácet, prověřili jsme tedy možnosti zlepšení všeho od předního nárazníku po zadní a výsledkem bylo zlepšení auta o sekundu na kilometr. Konkurence si myslela, že podvádíme, ale bylo to naprosto čisté.“

…asi jsem vypadal, že tomu odmítám uvěřit…

JH: „Některé oblasti se ovšem změnily. Dnes jsou auta mnohem lépe ovladatelná a děsivě rychlá, dobře 95 % jejich schopností z nich však dokáže dostat téměř každý závodní jezdec, rozdíl je už jen těch 5%. Řídit auta dříve vyžadovalo více umění, dneska je to spíše o koncentraci a disciplíně. Současní vrcholní jezdci jsou atleti, jdou po závodě do fitcentra a z fitcentra do paddocku. My šli po závodě do hospody. Kdysi se mě někdo ptal, jestli bych dnes dokázal držet krok s Loebem nebo Ogierem na jejich autech. Popravdě řečeno, nejspíš ne. Jsem si ale jistý, že bych současné borce dokázal porazit s tou na řízení složitější technikou ze sedmdesátých let.“

MF: „Na tohle asi odpovídáte často. Jaká jsou vaše současná auta/auto a které z nich je nejoblíbenější?“

JH: „Nejsem pilot formule 1. :-) Myslím, že jsem měl vždycky jen jedno auto. Před rokem 2007 jsem vystřídal dvě Škody Octavia, v roce 2008 jsem díky spolupráci se Subaru využíval vůz Legacy a teď mám úplně nově zase Octavii. Je to kombík, 4x4 se 150koňovým dvoulitrovým turbodieselem“.

MF: ...protažený obličej… „Žádné RS?“

JH: „Za volantem silných a rychlých aut trávím spoustu času ve své rallyeové škole a na různých dalších akcích. Na silnicích jsem klidný řidič, co najezdí ročně spousty kilometrů a spíše využívám ekonomiky provozu dieselu. Ale pár koní navrch by mu rozhodně neuškodilo…“

MF: "Děkuji za váš čas, možná se ještě potkáme na Legendách".

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Škoda 130 RS A5 typ 738 (1977-1978): Okruhový speciál vypadal brutálně a jel až 250 km/h Škoda 130 RS A5 typ 738 (1977-1978): Okruhový speciál vypadal brutálně a jel až 250 km/h

Škoda 738 vycházela ze slavné závodní stotřicítky RS.…

Gymkhana vznikala i v Čechách. S legendární Škodou 130 LR! Gymkhana vznikala i v Čechách. S legendární Škodou 130 LR!

Ken Block je ve světě velmi dobře známý pro svou show…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A nepotřebovala k tomu jediné slovo!

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A…

Už je to pár dní, co herečka Hana Gregorová (65) vykopla svého mladšího partnera Ondřeje Koptíka (34) z bytu. Za…

Další průšvih expřítele Gregorové: Koptík lhal o svém podnikání!

Další průšvih expřítele Gregorové: Koptík lhal o…

Nejenže se s ním rozešla partnerka a vyhodila ho z domu, teď mu hrozí i problémy kvůli podnikání. Zhrzený…

 

iSport.cz

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si nové angažmá

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si…

Nečekaná zpráva z KHL. Čerepovec se podle informací Sportu zbavuje centra Petra Holíka (25), který si hledá jiné…

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia přejela Třinec 5:1

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia…

Fotbalisté Sparty postoupili do osmifinále českého poháru, druholigové Znojmo ale na jeho hřišti porazili jen…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…