Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vstup do USA se posouvá. Cupra za Atlantik vyrazí až po roce 2030

Cupra Terramar 1.5 TSI eHybrid
Cupra Terramar 1.5 TSI eHybrid
Cupra Terramar 1.5 TSI eHybrid
Cupra Terramar 1.5 TSI eHybrid
141 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (7)

Mladá španělská automobilka měla do Spojených států vyrazit s armádou elektrifikovaných modelů. Vstup na jeden z největších světových trhů se ovšem posouvá. Důvod je zřejmý.

Posledních několik let je velmi turbulentních. Na automobilky nejdřív „zaútočily“ elektromobily, které po nich politici žádali, ačkoliv o ně zákazníci neměli zájem (pomalu se to zlepšuje, ale stále to není ono), pak přišel kovid, zavřené fabriky, zpřetrhané dodavatelské řetězce a ruská invaze na Ukrajinu a sní spojené drahé energie a odchod z ruského trhu. A když už to vypadalo, že se globální situace stabilizuje, tak se do Bílého domu dostal Donald Trump, který rozpoutal doslova obchodní válku s celým světem.

Evropská unie se sice před několika dny dohodla na snížení předpokládaného cla na dovoz zboží včetně automobilů a náhradních dílů z 27,5 na 15 procent, přesto se jedná proti minulosti o výrazně vyšší poplatky.

Ostatně evidentně i kvůli nim koncern Volkswagen odložil vstup Cupry na americký trh. Mladá španělská značka a sestra Seatu měla do Spojených států dorazit koncem této dekády. Brand na pomezí mainstreamu a prémie má díky svému původu velkou šanci uspět mezi stále početnější hispánskou komunitou. Ale nejen pouze mezi ní.

Wayne Griffiths, bývalý šéf Seatu a Cupry, se loni vyjádřil, že vedle elektrického formentoru a většího SUV s lokálně bezemisním pohonem měly na druhou stranu Atlantiku zavítat také hybridy, plug-iny a čistě benzinové modely.

V plánu bylo společně s firmou Penske otevření 20 tzv. Cupra garáží, které by se soustředily primárně na východní a západní pobřeží a na státy tzv. Slunečního pásu s nejvyšší kupní sílou. Cupra vedle importu počítala také s uvedením modelů Made in US, které by byly větší než ty evropské, jak tomu v Americe bývá. V střednědobém výhledu automobilka plánovala prodávat okolo 100 tisíc vozů ročně.

Video placeholder
Videotest Cupra Leon ST 1.5 eTSI DSG • Zdroj: auto.cz

Odložení uvedení ovšem neznamená zrušení vstupu značky na důležitý americký trh. Jak Cupra v uplynulých letech rozšiřovala portfolio z jednoho modelu (Ateca) na současných sedm aut včetně obou karosářských variant Cupry Leon, stoupaly s tím ruku v ruce i prodeje.

Španělé za prvních letošních šest měsíců primárně v Evropě dodali 164.600 aut a blíží se celkovému milionu v historii Cupry. V meziročním srovnání to představuje růst o 33,4 %. Seat si naopak pohoršil o 21,4 procent na 135 tisíc vozů.

Vstup do USA má v plánu také francouzská značka Alpine. Do USA měla přijít v roce 2027, s ohledem na aktuální stav je ovšem nové datum zatím neznámé.

Zdroj: Motor1 a Cupra, video: auto.cz , foto: auto.cz a Cupra

Vstoupit do diskuze (7)