Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Petrem Fulínem: Po okruzích bych jezdil 365 dní v roce

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Nejúspěšnější český okruhový jezdec Petr Fulín se po čtyřleté pauze vrací za volant soutěžního Seatu Leon. O víkendu jede svůj první letošní závod ETCC na Hungaroringu.

Dvojnásobný mistr FIA ETCC (Evropský šampionát cestovních vozů) pro sezonu 2015 přesedlal z BMW na závodní Seat a netají se vysokými ambicemi. Zeptali jsme se ho mimo jiné na to, jak se mu zvykalo na přeplňovanou předokolku, a co plánuje do budoucna.

Jaké jste si pro letošek stanovil cíle?

Jelikož jsem letos změnil vůz, primárně si budu muset na něj zvyknout. Předchozí BMW 320si mělo atmosférický motor a pohon zadních kol, Leon Cup

Racer naopak pohání přeplňovaná jednotka, která posílá sílu na přední nápravu. Při předsezonních testech, například na Slovakiaringu, jsme dosahovali velmi slušných časů, nicméně stále nám chybí srovnání s konkurencí. Nastavení auta zatím zatěžuje přední kola trochu více, než bychom si přáli, proto hledáme kompromis mezi naladěním na kvalifikaci a závod, kde musejí pneumatiky vydržet déle. Tuto sezonu bychom také rádi pojali jako přípravu na šampionát TCR, který se jeví velmi zajímavě. Jedná se o okruhové závody, které se v několika případech konají jako součást Velké ceny formule 1 (Malajsie, Čína a Singapur). Jezdí se tedy takřka po celém světě a mezinárodní je i zastoupení jezdců, kromě Evropanů mezi nimi letos nechybí Američan, Číňan a reprezentant Hongkongu.

Musel jste si při přechodu od mnichovského vozu k leonu zvyknout na jiné ovládání? Jsou mezi auty velké rozdíly?

Jak už jsem zmiňoval, BMW mělo klasickou koncepci, Seat Leon je předokolka s turbem. Leon více vychází ze sériového auta, díky čemuž je levnější na provoz i údržbu. U předchozího vozu jsme museli každých 1500 kilometrů posílat motor na drahou repasi, čtyřválec 2.0 TSI toho vydrží více. Liší se i převodovka, dříve jsem používal sekvenční, nyní mám k dispozici šestistupňovou dvouspojku DSG. Přeplňování si také žádá jinou práci s plynem, musíte totiž počítat s mírnou prodlevou při zátahu.

Jak se těšíte na novou sezonu? Musíte se nějak fyzicky připravovat?

Těším se moc. Kdyby byly finance, jezdil bych po okruzích 365 dní v roce. Fyzička je v závodech velmi důležitá, během každého vypotíte několik litrů tekutin, zabrat dostanou ruce i další části těla. Denně běhám 12 kilometrů, dělám speciální fitness cviky, dodržuji jídelníček a jednou za týden absolvuji trénink na veslařském trenažéru. Spíše než o výrazné zlepšení kondice mi jde o snížení tepové frekvence, která ovlivňuje mimo jiné i reakční rychlost mozku. Nicméně mám trochu obavy z divácké návštěvnosti ETCC, která je nejistá.

Ačkoliv ještě není uzavřena listina jezdců, dá se předpokládat, že velkou část startovního pole budou tvořit právě Seaty Leon. Těší vás, že spíše než technika budou rozhodovat schopnosti jezdce?

Konkurence je zdravá. Mám rád tlak, který ze mě vždycky dostane to nejlepší. Bez toho bych si jednotlivé závody tolik neužíval. A také jsem radši, když se souboje odehrávají na okruhu a nikoli v boxech, jako tomu je například ve formuli 1, kde taktika mnohdy vítězí nad jezdeckým uměním.

Prakticky celou soutěžní kariéru jste strávil na okruzích. Neláká vás vyzkoušet si jinou disciplínu?

Minulý podzim jsem absolvoval Rally Legend San Marino za volantem Opelu Kadett a moc jsem si to užil. Manželka je ovšem ohledně soutěží nekompromisní, tudíž mě pravděpodobně žádný přesun nečeká (smích).

PETR FULÍN

Narozen 8. února 1977 v Plzni. Okruhovou licenci získal v roce 2006 a hned následující rok skončil v BMW 1 Challenge na druhém místě. Totéž umístění zopakoval i ve Škoda Octavia Cupu (2008). Za svou kariéru se několikrát svezl v Audi A4 DTM. Za volant soutěžního Seatu Leon se posadil poprvé před šesti lety. Jeho největším úspěchem jsou dva tituly mistra Evropy v ETCC. Je také držitelem dvou Zlatých volantů (2013, 2014) pro nejlepšího českého okruhového jezdce. Ve volném čase rád lyžuje a především tráví čas s rodinou.

Seat Leon Cup Racer
Motor R4, benzin, turbo
Objem (cm3) 1984
Vrtání x zdvih (mm) 82,5 x 92,8
Výkon (kW/min) 243/6200
Točivý moment (N.m/min) 410/2500
Vnější hlučnost (dB) 98
Pohaněna kola přední
Převodovka 6 DSG/volitelně sekvenční
Diferenciál VAQ/volitelně mechanicky
Brzdy vpředu/vzadu (mm) 362/310
Hmotnost (kg) 1150
Délka (mm) 4363
Šířka vpředu/vzadu (mm) max. 1950
Rozvor (mm) 2666

Tři nej Petra Fulína

Největší soupeř

Největším rivalem jsem si já sám, nicméně i k ostatním jezdcům chovám hluboký respekt.

Nejoblíbenější okruh v seriálu

Těším se prakticky na všechny. Na Slovakiaringu se mi líbí zpravidla přívětivé počasí, v Brně se opět ukáže početná divácká obec. Sicilská Pergusa je zase tradiční okruh s velkými obrubníky. Hungaroring a Zolder absolvuji úplně poprvé, takže uvidíme.

Největší vítězství

Každé vítězství považuji za důležité, záleží spíše na tom, jak jsem ho dosáhl. Pokud to bylo po lítém a napínavém souboji, těší mě to o to více.

Ondřej Šámal
Diskuze (0)