Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Libanonský startup si po Saabu našel další oběť, tentokrát zkrachovalé HiPhi

HiPhi Y
HiPhi Y
HiPhi Y
HiPhi Y
61 Fotogalerie
Michal Dokoupil

Nadějný čínský startup HiPhi se do světa elektromobilů zapsal originálně vypadajícími modely, jenže také malými prodeji a loni zkrachoval. Teď se na svět dostala zpráva o nalezení investora a obnovení výroby, která zní dobře jen do chvíle, než je investor jmenován.

O příběhu pohrobka Saabu NEVS jsme již psali několikrát, naposledy o tom, jak jej chtěl zneužít libanonsko-kanadský podvodník Jihad Mohammad. Ten si vyhlédl projekt Emily GT, pro které NEVS hledalo kupce a slibem investice a výroby se mu podařilo získat dostatečnou důvěru a přístup k projektu. Když se ukázalo, že jeho „startup“ EV Electra ve skutečnosti neplánuje udělat nic z toho, co slíbil, NEVS s ním ukončilo vztahy.

Mohammad i přesto nadále na svém webu promuje Emily GT pod novým názvem Quds Gaza GT. A ačkoliv auto vypadá téměř totožně, on tvrdí, že jde o zcela nový projekt nevyužívající nic z originálu. Při tom všem se navíc chce novými názvy přiživit na probíhajícím konfliktu v Izraeli.

Teď si našel novou oběť a příběh opět vypadá velmi podobně. Na svět se totiž dostala zpráva, že se našel nový investor pro čínský startup HiPhi, který vyráběl originálně vypadající luxusní elektromobily, a prodával je i v Evropě. Minulý rok v únoru ale kvůli finančním problémům s výrobou musel skončit. Jenže nový investor je podle Číňanů z Libanonu a pohled na web EV Electry už byl doplněn o všechny tři modely HiPhi.

Podle čínské zprávy byla 22. května vytvořena nová společnost Jiangsu HiPhi Co Ltd, s registrovaným kapitálem 143 milionů dolarů. Jejím legálním zástupcem je právě Jihad Mohammad a firma je z 69,8 % vlastněna EV Electrou, zatímco zbylých 30,2 % zůstalo původnímu majiteli, čínské firmě Human Horizons. EV Electra se na registrovaném kapitálu údajně podílela 100 miliony dolarů.

Továrna ve městě Yancheng v provincii Jiangsu se má opět rozjet a produkovat až 150.000 vozidel ročně. Už se údajně mají vracet i původní zaměstnanci, kteří ale museli souhlasit se snížením platu asi o 20 % proti původnímu. Také ale údajně došlo na vrácení depozitů zájemcům, kteří si auto rezervovali ještě před krachem firmy a nikdy jej neobdrželi.

Celé to zní nadějně, jenže celá historie EV Electra a Jihada Muhammada je plná kontroverzí. Slibem velkých investicí se v roce 2021 dostal do startupu Detroit Electric, kterému pak dokonce doslova ukradl jeden z prototypů, za což jej dnes zkrachovalá firma poslala k soudu. Na jeho webu se ale daly postupně najít i ukradené fotky jiných vozů, včetně Skyworth ET6 nebo slovenského K-1 Attack, jen s logy EV Electry dodělanými ve Photoshopu.

Dočíst se dá také o podvodech s kryptoměnami, který využívá právě zástěru výrobce automobilů k získávání investic. Na samotnou výrobu jakéhokoliv vozu pod taktovkou „prvního libanonského výrobce elektromobilů“ samozřejmě nikdy nedošlo. Nevsázeli bychom si na to ani u HiPhi, ačkoliv jeho nezvyklé modely by si znovuzrození zasloužily.

Video placeholder
Elektromobily HiPhi Z a HiPhi X • Zdroj: HiPhi Global

Zdroj: Cnevpost, Zdroj foto: HiPhi, Zdroj videa: HiPhi