11.6. 2014 Auto Tip

Rozhovor s Václavem Pechem: Čím víc soupeřů, tím lépe

 

Václav Pech junior patří již roky mezi nejúspěšnější české rallyeové jezdce. Jízda po asfaltu nebo šotolině se stala jeho největší vášní.

Motoristický sport působí na soutěživé povahy doslova jako magnet. Nejinak je tomu u Vaška Pecha, jenž se během let vypracoval mezi evropskou rallyeovou elitu. Ačkoliv má na svém kontě nespočet mistrovských titulů, hlad po dalších vítězstvích mu rozhodně nechybí.

Váš otec byl slavný závodník. Byl to on, kdo vás přivedl k motorsportu?

Situace byla poněkud složitější. S tátou jsem jezdil na závody už odmala, v pubertě mě chytly motorky, ve kterých jsem se nejen hrabal, ale na polních cestách s nimi i jezdil. Postupem věku se můj zájem přesměroval k autům a závodění. Taťka ale o něčem podobném nechtěl vůbec slyšet, myslel si totiž, že se budu naplno věnovat rodinné firmě. Navíc ze svých zkušeností věděl, že je to velmi nebezpečný sport, tudíž měl o mě strach. Nakonec se mi ovšem podařilo prosadit svou a začal jsem jezdit rallyekros, konkrétně Škoda Mobil 1 Cup s lehce upravenou felicií.

Jak byste srovnal rallyekros a rallye? Jsou tam nějaké podobnosti?

Rallyekros byl časově relativně nenáročný a naučil mě základy řízení. Oproti tomu rallye je v mnoha ohledech úplně jiná káva. Vše je mnohem náročnější, jen příprava auta a tréninky zaberou týdny a měsíce. Nemluvě o finanční stránce. Poté vyjedete na úzkou trať, kterou lemují vzrostlé stromy, a na tachometru máte 160 km/h. Není zde prostor na sebemenší chybu.

Během vaší bohaté kariéry jste vystřídal vozy WRC, produkční lancer nebo Mini S2000. Mají tyto vozy něco společného?

Kromě zmiňovaných aut jsem jezdil ještě se Škodou 1000MB nebo Subaru Impreza WRX STI. Všechny vozy byly v té době na vrcholu svých tříd. Po každé změně mi chvíli trvalo, někdy možná až moc dlouho, než jsem si na auto zvykl a vyladil si jej podle svých představ. Nicméně vždy to byl posun vpřed. Momentálně jezdím s Mini Countryman S2000, které jsme si kvůli ukončení tovární podpory museli dodělat prakticky sami. Naštěstí dnes již všechno funguje, jak má, a já musím uznat, že ačkoliv se jedná o nejslabší auto, je ze všech nejlepší.

Nelákalo vás zkusit si mistrovství světa?

Lákalo, strašně. V tomto odvětví asi neexistuje nikdo, kdo by nechtěl závodit na té nejvyšší úrovni. Je to ale otázka peněz. V Česku je velmi obtížné sehnat takové množství sponzorů, abychom mohli odjezdit celou sezonu. A absolvovat jen dva tři závody a utratit rozpočet na celý rok, to nemá cenu.

Mnoho čtenářů asi překvapí fakt, že vedle rallye máte také civilní zaměstnání. Jak se vám daří skloubit práci v rodinné firmě a soutěže?

Je to neskutečně obtížné, prakticky mi to zabere veškerý volný čas. Během týdne řeším pracovní záležitosti a víkend, kdy má většina lidí volno, zase trávím u auta. Naštěstí mě táta podporuje a je šťastný, že se nám daří.

Ve formuli 1 se hlídá každý gram, jezdci drží drastické diety. Jak to je v rallye?

Samozřejmě takoví extremisté nejsme, ovšem vozit zbytečnou váhu navíc také nechceme. Je pravda, že spolu s Petrem Uhlem máme oproti ostatním posádkám handicap v podobě pár kilogramů živé váhy, ale s tím už nic neuděláme. Mnohem důležitější je spíše fyzická připravenost. Rallye je totiž neskutečně náročný sport, například při deceleraci musíte zatnout takřka každý sval v těle, jelikož brzdy v našich speciálech jsou velmi ostré. Při každé jízdě se do těla vyplaví litry adrenalinu a v cíli se člověk cítí jak po maratonu.

Jaké vůbec panují mezi jezdci vztahy? Máte některé své konkurenty v přátelích na facebooku?

Abych se přiznal, na tyto stránky nemám vůbec čas. Vlastně ani nevím, jak se na „fejs“ přihlásit. Naše fanouškovské aktivity spravuje člověk, se kterým podobné záležitosti řešíme. Co se týká vztahů mezi závodníky, jsou v Česku perfektní. Bude to znít jako klišé, ale tvoříme takovou velkou rodinu. I když se s někým na trati přetahujeme o každou sekundu, pokud například potřebuje desítku klíč, bez váhání mu jej půjčíme. Zdravé soupeření je na tomto sportu jedna z nejkrásnějších věcí.

Váš spolujezdec Petr Uhel má na úspěších významný podíl. Jak spolu po těch letech vycházíte?

S Petrem se známe prakticky odmala, dokonce jsme spolu hráli házenou. Když jsem začal uvažovat o rallye, byl to on, kdo se „obětoval“ a začal mi dělat navigátora. Spolu jsme se učili všem tajemstvím tohoto sportu a zažili spoustu zážitků. Za ta léta se známe opravdu dobře: klidně jeden druhému objednáme jídlo nebo pití, víme, co máme rádi. O našem vztahu svědčí i jedna historka. Kdysi jsme během relativně krátké doby absolvovali tři závody. Při posledním podniku jsme spali v hotelu a Petr se jednu noc probudil a já jej držel za ruku. To víte, dlouhé odloučení od vašich blízkých se na vás nějak projevit musí.

Začátek sezony se vám náramně povedl. Asi je ještě hodně brzy mluvit o obhajobě titulu v Mezinárodním mistrovství České republiky, že?

To rozhodně. Nepopíráme, že máme ty nejvyšší cíle, ovšem zatím máme odjety jen tři závody a ještě hodně jich zbývá. Každopádně musím přiznat, že jsem zatím optimista. Na úvodní Jänner Rallye jsme sice v celkovém hodnocení skončili až za Robertem Kubicou, mezi českými posádkami jsme ale byli nejrychlejší. Kdybychom ovšem zvolili lepší obutí, brali bychom první místo absolutně. Kromě zisku mistrovského titulu si chci závodění také užít. A chci, aby si to užili také diváci. Takže se vůbec nebudu zlobit, když každý podnik skončí minimálním časovým rozdílem mezi nejlepšími.

Ve své bohaté kariéře jste vyhrál prakticky vše, co jste mohl. Nechybí vám motivace do dalších let?

To rozhodně ne. Hlad po vítězství je stále stejný. Závody mě prostě baví. Čím více soupeřů, tím lépe.

Takže kdybyste měl možnost, asi byste neměnil, že?

Ani pokud bych věděl, co všechno to obnáší, tak ne. Neměnil.

Václav „Ášín” Pech (Narozen 3. 12. 1976 v Plzni)

Otec Václav je známý závodník, rychlá kola tedy mají v rodině. Ášín, jak zní juniorova přezdívka, začínal nejdříve v rallyekrosu, který mu poskytl nezbytné základy. Během let vystřídal několik aut. Od speciálu WRC z přelomu tisíciletí přes Mitsubishi Lancer EVO kategorie N až po současné Mini Countryman S2000, se kterým kraluje letošnímu ročníku domácího mistrovství v rallye. Kromě závodních aktivit jej zaměstnává také rodinná firma, kde pracuje se svým otcem. V mládí hrál házenou, stejně jako jeho spolujezdec Petr Uhel. Ve volném čase si rád zajde do posilovny nebo na kolo.

Autor: Ondřej Šámal, AutoTip

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Šindeláře: Senior Agency Zápisník Jana Šindeláře: Senior Agency

Ministerstvo dopravy uvažuje o zavedení zvláštních…

E-shopy tiše likvidují kamenné obchody, zaměstnance čeká nucený odchod E-shopy tiše likvidují kamenné obchody, zaměstnance čeká nucený odchod

Stále větší obliba zákazníků v on-line nakupování vede k…

Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

 

Štítky Rozhovor Auto Tip

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Grossová po smrti manžela řeší finanční potíže: Byt v Miami bude muset prodat

Grossová po smrti manžela řeší finanční potíže: Byt…

Od smrti expremiéra Stanislava Grosse (†45) uběhly již dva roky. Stihla si za tu dobu vdova Šárka Grossová (47)…

Dvojčata narozená v 25. týdnu s váhou kolem 700 g: Dnes na závodech prohání vrstevníky

Dvojčata narozená v 25. týdnu s váhou kolem 700 g:…

Počasí, že by psa nevyhnal, déšť střídalo sněžení, boty se bořily do hlubokého bahna, zuby drkotaly chladem……

 

iSport.cz

Hvězdy pro MS? Plekanec vypadá nadějně, Kempný jede bez smlouvy

Hvězdy pro MS? Plekanec vypadá nadějně, Kempný jede…

Nakonec se rýsuje docela slušná sestava pro mistrovství světa! Petra Mrázka s Jakubem Voráčkem má národní tým už…

Slzy a modlitby za Rajtorala. Těžko to rozdýcháváme, truchlí v Plzni

Slzy a modlitby za Rajtorala. Těžko to rozdýcháváme,…

Zhruba tři stovky lidí od dětí po seniory si dnes v podvečer v Plzni připomněly bývalého fotbalistu Viktorie…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…