11.6. 2014 Auto Tip

Rozhovor s Václavem Pechem: Čím víc soupeřů, tím lépe

 

Václav Pech junior patří již roky mezi nejúspěšnější české rallyeové jezdce. Jízda po asfaltu nebo šotolině se stala jeho největší vášní.

Motoristický sport působí na soutěživé povahy doslova jako magnet. Nejinak je tomu u Vaška Pecha, jenž se během let vypracoval mezi evropskou rallyeovou elitu. Ačkoliv má na svém kontě nespočet mistrovských titulů, hlad po dalších vítězstvích mu rozhodně nechybí.

Váš otec byl slavný závodník. Byl to on, kdo vás přivedl k motorsportu?

Situace byla poněkud složitější. S tátou jsem jezdil na závody už odmala, v pubertě mě chytly motorky, ve kterých jsem se nejen hrabal, ale na polních cestách s nimi i jezdil. Postupem věku se můj zájem přesměroval k autům a závodění. Taťka ale o něčem podobném nechtěl vůbec slyšet, myslel si totiž, že se budu naplno věnovat rodinné firmě. Navíc ze svých zkušeností věděl, že je to velmi nebezpečný sport, tudíž měl o mě strach. Nakonec se mi ovšem podařilo prosadit svou a začal jsem jezdit rallyekros, konkrétně Škoda Mobil 1 Cup s lehce upravenou felicií.

Jak byste srovnal rallyekros a rallye? Jsou tam nějaké podobnosti?

Rallyekros byl časově relativně nenáročný a naučil mě základy řízení. Oproti tomu rallye je v mnoha ohledech úplně jiná káva. Vše je mnohem náročnější, jen příprava auta a tréninky zaberou týdny a měsíce. Nemluvě o finanční stránce. Poté vyjedete na úzkou trať, kterou lemují vzrostlé stromy, a na tachometru máte 160 km/h. Není zde prostor na sebemenší chybu.

Během vaší bohaté kariéry jste vystřídal vozy WRC, produkční lancer nebo Mini S2000. Mají tyto vozy něco společného?

Kromě zmiňovaných aut jsem jezdil ještě se Škodou 1000MB nebo Subaru Impreza WRX STI. Všechny vozy byly v té době na vrcholu svých tříd. Po každé změně mi chvíli trvalo, někdy možná až moc dlouho, než jsem si na auto zvykl a vyladil si jej podle svých představ. Nicméně vždy to byl posun vpřed. Momentálně jezdím s Mini Countryman S2000, které jsme si kvůli ukončení tovární podpory museli dodělat prakticky sami. Naštěstí dnes již všechno funguje, jak má, a já musím uznat, že ačkoliv se jedná o nejslabší auto, je ze všech nejlepší.

Nelákalo vás zkusit si mistrovství světa?

Lákalo, strašně. V tomto odvětví asi neexistuje nikdo, kdo by nechtěl závodit na té nejvyšší úrovni. Je to ale otázka peněz. V Česku je velmi obtížné sehnat takové množství sponzorů, abychom mohli odjezdit celou sezonu. A absolvovat jen dva tři závody a utratit rozpočet na celý rok, to nemá cenu.

Mnoho čtenářů asi překvapí fakt, že vedle rallye máte také civilní zaměstnání. Jak se vám daří skloubit práci v rodinné firmě a soutěže?

Je to neskutečně obtížné, prakticky mi to zabere veškerý volný čas. Během týdne řeším pracovní záležitosti a víkend, kdy má většina lidí volno, zase trávím u auta. Naštěstí mě táta podporuje a je šťastný, že se nám daří.

Ve formuli 1 se hlídá každý gram, jezdci drží drastické diety. Jak to je v rallye?

Samozřejmě takoví extremisté nejsme, ovšem vozit zbytečnou váhu navíc také nechceme. Je pravda, že spolu s Petrem Uhlem máme oproti ostatním posádkám handicap v podobě pár kilogramů živé váhy, ale s tím už nic neuděláme. Mnohem důležitější je spíše fyzická připravenost. Rallye je totiž neskutečně náročný sport, například při deceleraci musíte zatnout takřka každý sval v těle, jelikož brzdy v našich speciálech jsou velmi ostré. Při každé jízdě se do těla vyplaví litry adrenalinu a v cíli se člověk cítí jak po maratonu.

Jaké vůbec panují mezi jezdci vztahy? Máte některé své konkurenty v přátelích na facebooku?

Abych se přiznal, na tyto stránky nemám vůbec čas. Vlastně ani nevím, jak se na „fejs“ přihlásit. Naše fanouškovské aktivity spravuje člověk, se kterým podobné záležitosti řešíme. Co se týká vztahů mezi závodníky, jsou v Česku perfektní. Bude to znít jako klišé, ale tvoříme takovou velkou rodinu. I když se s někým na trati přetahujeme o každou sekundu, pokud například potřebuje desítku klíč, bez váhání mu jej půjčíme. Zdravé soupeření je na tomto sportu jedna z nejkrásnějších věcí.

Váš spolujezdec Petr Uhel má na úspěších významný podíl. Jak spolu po těch letech vycházíte?

S Petrem se známe prakticky odmala, dokonce jsme spolu hráli házenou. Když jsem začal uvažovat o rallye, byl to on, kdo se „obětoval“ a začal mi dělat navigátora. Spolu jsme se učili všem tajemstvím tohoto sportu a zažili spoustu zážitků. Za ta léta se známe opravdu dobře: klidně jeden druhému objednáme jídlo nebo pití, víme, co máme rádi. O našem vztahu svědčí i jedna historka. Kdysi jsme během relativně krátké doby absolvovali tři závody. Při posledním podniku jsme spali v hotelu a Petr se jednu noc probudil a já jej držel za ruku. To víte, dlouhé odloučení od vašich blízkých se na vás nějak projevit musí.

Začátek sezony se vám náramně povedl. Asi je ještě hodně brzy mluvit o obhajobě titulu v Mezinárodním mistrovství České republiky, že?

To rozhodně. Nepopíráme, že máme ty nejvyšší cíle, ovšem zatím máme odjety jen tři závody a ještě hodně jich zbývá. Každopádně musím přiznat, že jsem zatím optimista. Na úvodní Jänner Rallye jsme sice v celkovém hodnocení skončili až za Robertem Kubicou, mezi českými posádkami jsme ale byli nejrychlejší. Kdybychom ovšem zvolili lepší obutí, brali bychom první místo absolutně. Kromě zisku mistrovského titulu si chci závodění také užít. A chci, aby si to užili také diváci. Takže se vůbec nebudu zlobit, když každý podnik skončí minimálním časovým rozdílem mezi nejlepšími.

Ve své bohaté kariéře jste vyhrál prakticky vše, co jste mohl. Nechybí vám motivace do dalších let?

To rozhodně ne. Hlad po vítězství je stále stejný. Závody mě prostě baví. Čím více soupeřů, tím lépe.

Takže kdybyste měl možnost, asi byste neměnil, že?

Ani pokud bych věděl, co všechno to obnáší, tak ne. Neměnil.

Václav „Ášín” Pech (Narozen 3. 12. 1976 v Plzni)

Otec Václav je známý závodník, rychlá kola tedy mají v rodině. Ášín, jak zní juniorova přezdívka, začínal nejdříve v rallyekrosu, který mu poskytl nezbytné základy. Během let vystřídal několik aut. Od speciálu WRC z přelomu tisíciletí přes Mitsubishi Lancer EVO kategorie N až po současné Mini Countryman S2000, se kterým kraluje letošnímu ročníku domácího mistrovství v rallye. Kromě závodních aktivit jej zaměstnává také rodinná firma, kde pracuje se svým otcem. V mládí hrál házenou, stejně jako jeho spolujezdec Petr Uhel. Ve volném čase si rád zajde do posilovny nebo na kolo.

Autor: Ondřej Šámal, AutoTip

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá Babiš se dalších vln EET jen tak nevzdá

Vláda Andreje Babiše (ANO) v souvislosti s dnešním…

Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

 

Štítky Rozhovor Auto Tip

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce centruje, obránce zakončuje

RENTGEN SPECIÁL: Jak útočí Liberec? Obránce…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…