Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si Saab EV-1: Koncept se solárními články si zahrál v Návratu do budoucnosti

David Bureš
Diskuze (1)
Saab vždy patřil mezi inovátory automobilové techniky. Dokázal to i v roce 1985 konceptem Saab 900 Turbo EV-1.

Švédská značka Saab sice nefunguje již od roku 2012, přesto má dodnes po celém světě množství fanoušků, kteří při ohledu na její někdejší díla zamáčknou slzu. Mnohá její auta byla opravdu inovativní a technicky zajímavá, což platí i pro koncept Saab 900 Turbo EV-1 z roku 1985. Pojďme si ho připomenout.

Saab 900 Turbo EV-1 vznikl jako ukázka schopností firmy, jeho autoři nebyli při jeho tvorbě nijak limitováni, co se týče výběru materiálů nebo technických řešení. A konstruktéři se opravdu nenechali svázat nějakými pravidly a opravdu se předvedli.

Futuristicky tvarovaný automobil navržený tehdejším šéfdesignérem Saabu Björnem Envallem tak místo konvenčních nárazníků využil bohatě členěných plastových dílů, vyztužených nikoliv tehdy obvyklými skelnými vlákny, ale vlákny aramidovými (kevlar). To bylo výhodné nejen kvůli jejich nízké hmotnosti, ale také kvůli jejich pružnosti, díky níž se i po lehké deformaci bez poškození vnitřních struktur vracely do původního stavu.

Střecha zase byla plně prosklená, což narušoval pouze ochranný rám ve stylu aut typu targa. Efektní řešení však logicky působilo jako skleník, což konstruktéři řešili silnou klimatizací. To jim ale nestačilo, auto navíc dostalo solární články, které napájely zvláštní ventilátor v zadní části interiéru, odsávající horký vzduch zevnitř ven.

Uvnitř se mimochodem nacházela čtyři samostatná sedadla, která byla elektricky ovládaná a vyhřívaná, s možností upravit sklon sedáku i tvarování bočnic. Vyzbrojeny byly samonavíjecími bezpečnostními pásy s předpínači, což tehdy ještě nebylo tak běžné řešení jako dnes. V případě čelního nárazu se zvládly přitáhnout za pouhých 10 ms, aby tak snížily riziko poranění posádky.

Naopak koncepce palubní desky byla převzata ze sériového Saabu 900 Turbo, na jehož základech byl koncept postaven – i z tohoto důvodu převzalo jeho označení, EV-1 znamenalo první experimentální vozidlo na bázi tohoto auta. Už tehdy přitom Saab uměl ve tmě zdůraznit jen ty nejdůležitější informace, aby neodváděl řidičovu pozornost.

Také motor byl použit z 900 Turbo, přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec však byl v konceptu osazen větším turbodmychadlem Garrett TPL 1908, kovovými písty, zesílenými ojnicemi nebo velkoryse dimenzovaným sáním. Snížil se též kompresní poměr z 9,0:1 na 7,2:1, převodovka byla pětistupňová manuální.

Výsledkem úprav byl výkon 210 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 335 N.m při 3500 otáčkách, díky nimž koncept zvládl zrychlit z 0-100 km/h za 6,9 sekundy a jet nejvýše rychlostí 270 km/h.

Saab 900 Turbo EV-1 se světu poprvé ukázal v roce 1985 na veletrhu Auto Expo v Los Angeles. Jako ukázka technické zdatnosti značky s ním vedení nikdy nepočítalo do výroby, a tak jeho sériová verze nikdy nevznikla. Auto alespoň účinkovalo ve filmu Návrat do budoucnosti 2, kde je vidět v některých scénách. Vedle filmu si červeně lakovaný koncept můžete dnes prohlédnout v muzeu Saabu v Trollhättanu, kde je dodnes vystaven.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

9. 10. 2018 06:21
Elektrický koncept ?
Článek je určitě zajímavý, nicméně věnuje se jen autu s benzínovým turbomotorem a o elektrickém konceptu z titulku v něm není ani zmínka. Nechybí v článku druhá kapitola ?