Samočinné brzdění se má v Evropě stát povinným standardem
Systémy samočinného nouzového brzdění jsou většinou ve výbavě vozů prémiových značek a jejich vývoj je stále spíše na začátku. V současnosti těmito systémy disponuje na evropském trhu zhruba 20 % vozů.
Celkový počet vozidel vybavených systémy samočinného nouzového brzdění se má do budoucna zvyšovat. K tomu přispěje i skutečnost, že od listopadu roku 2013 budou těmito systémy povinně vybavena všechna nová užitková vozidla v Evropě.
Toto nařízení se může v blízké budoucnosti rozšířit i na osobní automobily, i když úřednici Evropské unie se obávají, že povinné vybavení systémem samočinného nouzového brzdění všech nově prodávaných vozů na evropském trhu by vedlo k příliš velkému zvýšení jejich cen.
Podle magazínu Autoweek má k většímu rozšíření systémů samočinného nouzového brzdění v osobních vozech v Evropě přispět Euro NCAP, které je chce od roku 2014 zahrnout do hodnocení bezpečnosti vozu vedle čelních, bočních a hlavových airbagů, omezovače rychlosti nebo ESP.
Ve výsledku tak bude plným počtem hvězd oceněn pouze automobil, v jehož standardní výbavě bude i systém samočinného nouzového brzdění. Tímto způsobem mají být automobilky v Evropě donuceny k zavedení systému samočinného nouzového brzdění do standardní výbavy.
Magazín Popular Science uvádí, že podle jedné studie mohou plně funkční systémy samočinného nouzového brzdění snížit počet dopravních nehod až o 25 %. To ovšem pouze za předpokladu, že budou všechny pracovat naprosto bezchybně, a zde je právě jejich nedostatek. Některé z nich totiž je těžko rozlišují mezi zpomalujícími a zaparkovanými vozy a některé reagují i na ocelové konstrukce mostů.