Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Samočinné brzdění se má v Evropě stát povinným standardem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (37)
Samočinné nouzové brzdění, které má zabránit čelní kolizi bez zásahu řidiče, se možná stane u nových vozů v Evropě součástí základní výbavy.

Systémy samočinného nouzového brzdění jsou většinou ve výbavě vozů prémiových značek a jejich vývoj je stále spíše na začátku. V současnosti těmito systémy disponuje na evropském trhu zhruba 20 % vozů.

Celkový počet vozidel vybavených systémy samočinného nouzového brzdění se má do budoucna zvyšovat. K tomu přispěje i skutečnost, že od listopadu roku 2013 budou těmito systémy povinně vybavena všechna nová užitková vozidla v Evropě.

Toto nařízení se může v blízké budoucnosti rozšířit i na osobní automobily, i když úřednici Evropské unie se obávají, že povinné vybavení systémem samočinného nouzového brzdění všech nově prodávaných vozů na evropském trhu by vedlo k příliš velkému zvýšení jejich cen.

Podle magazínu Autoweek má k většímu rozšíření systémů samočinného nouzového brzdění v osobních vozech v Evropě přispět Euro NCAP, které je chce od roku 2014 zahrnout do hodnocení bezpečnosti vozu vedle čelních, bočních a hlavových airbagů, omezovače rychlosti nebo ESP.

Ve výsledku tak bude plným počtem hvězd oceněn pouze automobil, v jehož standardní výbavě bude i systém samočinného nouzového brzdění. Tímto způsobem mají být automobilky v Evropě donuceny k zavedení systému samočinného nouzového brzdění do standardní výbavy.

Magazín Popular Science uvádí, že podle jedné studie mohou plně funkční systémy samočinného nouzového brzdění snížit počet dopravních nehod až o 25 %. To ovšem pouze za předpokladu, že budou všechny pracovat naprosto bezchybně, a zde je právě jejich nedostatek. Některé z nich totiž je těžko rozlišují mezi zpomalujícími a zaparkovanými vozy a některé reagují i na ocelové konstrukce mostů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (37)
8. 8. 2012 23:27
Re: A na to jsi přišel vlastní hlavou?
Každý má nějakou míru rizika, která se mu zdá ještě přijatelná. Neplatí to jen při řízení auta. Každý kalkuluje s určitou pravděpodobností, co by kdyby. A pokud člověk řídí superchytré a superbezpečné auto, míra rizika klesá. Člověk se potom míň věnuje řízení, nepřemýšlí dopředu, klidně se hrabe někde v přihrádce a potom svým velkým bezpečným SUV přejede třeba člověka na mopedu. Takhle kalkulujeme všichni. Když třeba vidím, že může být kluzká silnice, nepojedu s autem bez ESP do zatáčky jako prase. S ESP to každý riskne a když to už ani elektronika nepobere, strašně se diví, že je v přikopu na střeše nebo v protisměru zkoumá podvozek kamionu zespodu. To je prostě hlavní problém ESP. Dlouho žehlí problémy a najednou to bez varování nezvládne a přijde tragédie. Bez ESP člověk má šanci cítit, že auto pomalu začíná klouzat a podle toho se zachová než se dostane na hranici přilnavosti.
Já jsem měl už hodně aut. Jako jedno z prvních hodně silné Mitsubishi. S tím jsem jezdil jako prase. A proč taky ne, perfektní brzdy, skvělá bezpečnost, kdyby něco, přece to ubrzdím, a když ne, mám přece airbag. Raději jsem ho prodal. Potom jsem koupil starý W353 1.3. Ten neměl ještě ani posilovač brzd. S ním jsem se naučil jezdit podstatně opatrněji, naučil jsem se předvídat, cítit chování auta na silnici, přesně poznat hranici smyku. Žádné zběsilé brzdění na poslední chvíli a 2x vyšší rychlost než je povolená.
Teď mám auto s nejhorším crash testem všech dob (mizerná pasivní bezpečnost) ale zase perfektně vidím ven díky úzkým sloupkům, žádné mrtvé úhly (perfektní aktivní bezpečnost), dokonalé vozidlo do města. A jezdím skutečně opatrně, protože i kdybych srazil chodce, odnesu to možná v tomhle papírovém autě víc než on :-) I když proti Velorexu, ve kterém taky občas jezdím, je to pořád ještě superbezpečné vozidlo.
8. 8. 2012 13:20
Re: A na to jsi přišel vlastní hlavou?
Ty už koukám ale taky hodně pamatuješ. Kdy zrušili neomezenou rychlost v obci přes noc ;-) ? To už bude nějakej pátek. Jinak míň nehod bylo taky kvůli tomu, že jezdilo podstatně míň aut. Na dnešní přecpaný D1 je spíš div, že je těch nehod tak málo. Když auta jedou po roztlučený, přetížený silnici celkem rychle jak husy za sebou, pravděpodobnost nehody je veliká.
8. 8. 2012 13:15
Re: Dožiji-li se
Je sice pravda, že je potřeba snižovat počet úmrtí na silnicích a nejslabší je vždycky lidský článek, ovšem pokud se lidstvo uvrhne v budoucnu do naprosto bezpečný doby kdy svoje chyby eliminuje tím, že za něj bude myslet počítač a všechno dělat elektronika, tak co to pak bude za život?
8. 8. 2012 11:33
Re: A na to jsi přišel vlastní hlavou?
V dnešní době tyhle systémy zvládnou bezpečně zastavit z nějakých 30-35 km/h. Jinak pouze minimalizují škody, ale nárazu nezabrání. Takže přeji hodně štěstí, hluboké kapsy a dobré pojištění všem takovým lenochům.
8. 8. 2012 11:29
Re: Hlúposť pre hlupákov ...
Za normálních okolností si může člověk asistenty povypínat, jak chce, auto si to pamatuje a neotravuje tě. Když to bude povinné, tedy bude to součástí homologace, tak to bude jako s ESP a start/ stopem - při každém startu se automaticky zapne a ty ho budeš muset vypínat. A to mne štve. Pokud ti tedy vůbec "vypínač" dají.

Tenhle systém má "v hlavě" minimalizaci škod. Na kolik je užitečný a na kolik nebezpečný záleží jen na tom, jak funguje. Například, co se stane, když začneš manévrovat. Některé systémy jsou navržené tak, aby nebránily řidiči při řešení krizových situací - omezovač rychlosti se vypne při prudkém sešlápnutí akcelerátoru, udržování v jízdním pruhu ignoruje velké změny směru atp.