Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania: Od hybridu k bezdrátovému dobíjení

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Scania pracuje na několika projektech, které mají pomoci zvýšit používání elektrifikovaných vozidel v městské i dálkové přepravě.

Společnost Scania připomíná své dosavadní úspěchy ve vývoji a výrobě nákladních vozidel i autobusů, k jejichž pohonu slouží hybridní nebo čistě elektrické pohonné systémy.

Hybridní nákladní vozidlo Scania P 320, které je v testovacím provozu u švédské společnosti Löftbergs, zaměřené na pražení a následnou distribuci kávy, dokáže ujet čistě na elektrický pohon dva kilometry. K plnému nabití baterií stačí necelých deset minut.

Spotřeba paliva je díky hybridnímu systému nižší o 18 procent a umožňuje také tiché doručování nákladu, například v nočních hodinách. Toto hybridní nákladní vozidlo Scania je zároveň schopno spalovat HVO (hydrogenované rostlinné oleje). V této kombinaci jsou pak emise CO2 nižší o vice než 90 % v porovnání s klasickým naftovým motorem.

Na konci roku 2017 začne Scania ve švédském Östersundu testovat trojici elektřinou poháněných autobusů Scania Citywide LF, kterých by během roku 2019 mělo být dvojnásobek.

Baterie těchto autobusů se nabíjejí prostřednictvím střešního pantografu na dvou dobíjecích stanicích. Ty se nacházejí na koncích 14 kilometrové linky. Po deseti minutách nabíjení je autobus schopen opět vyrazit na trasu a celkem zvládne 100 jízd denně.

Nákladní vozidlo Scania s celkovou hmotností soupravy 18t může ujet čistě na elektrický pohon až 2 kilometry. Výkon elektrické soupravy je 130 kW (174 koní). Tichý provoz se využívá hlavně pro distribuci zboží v centrech měst a dalších oblastech citlivých na hluk nebo emise.

S uvedením hybridního městského autobusu Scania Citywide v roce 2015 udělala Scania důležitý krok ke snížení emisí v dopravě. Hybridní jednotka, zahrnující elektromotor a automatickou spojku, je umístěna mezi klasickým motorem a převodovkou. Jako palivo se může použít 100% bionafta, čímž se emise CO2 sníží o 60-65 %. V roce 2016 dodala Scania 51 těchto autobusů do Madridu.

V červnu 2016 byl poblíž švédského města Gävle zahájen provoz na první elektrifikované silnici. Elektrické nákladní vozidlo Scania po ní jezdí v běžném provozu a využívá technologii vyvinutou společností Siemens. Ta umožňuje jízdu v čistě elektrickém režimu, pokud se nachází v pravém, elektrifikovaném, pruhu. Pokud nákladní vozidlo potřebuje předjíždět nebo opustit elektrifikovanou silnici, je zapojen klasický spalovací motor Euro 6 na bionaftu.

V prosinci 2016 Scania zahájila provoz elektrických hybridních autobusů s bezdrátovým nabíjením. Jejich trasa vede ze Södertälje, kde sídlí společnost Scania, do Královského technologického institutu ve Stockholmu. Akumulátory jsou nabíjeny bezdrátově na konečných stanicích. K ujetí deseti kilometrů stačí sedm minut nabíjení.

Ve spolupráci s norskou přepravní společností Asko, začala Scania testovat nákladní vozidla s elektromotorem, kterému energii dodává vodík v palivových článcích. Vodík je navíc vyráběn lokálně, prostřednictvím solárních článků. Třínápravová souprava o celkové hmotnosti 27 t zvládne ujet až 500 km.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - wakantanka
9. 5. 2017 21:28
Mam
SILNY pocit ze Scania trosku zaspala s hybridami. Kym Iveca ci Renaulty uz davno jazdia oni este len testuju.