Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania uvádí novou generaci svých motorů V8

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Švédská společnost Scania představuje novou generaci vidlicových osmiválců pro svá nákladní vozidla. Na trh míří v provedení Euro 6 se čtyřmi různými hodnotami nejvyššího výkonu.

Od roku 1969, kdy Scania uvedla na trh první čtrnáctilitrový motor V8 s výkonem 257 kW (350 k) až k nejnovějším modelům Euro 6 o objemu 16,4 litru jsou osmiválce švédské značky vždy technickými skvosty.

Nová generace motorů V8 přináší řadu vylepšení, z nichž společnost Scania vyzdvihuje především snížení celkové hmotnosti, nižší náklady na údržbu a opravy i vyšší celkovou provozuschopnost. Samostatnou kapitolu pak má představovat snížení spotřeby paliva o 7 až 10 procent s dosavadními osmiválcovými motory švédské značky.

Scania uvádí, že nová generace motorů vychází ze stejného motorového bloku a stejné základní konfigurace jako její předchůdce, ale tím veškerá podobnost končí. Na trh míří nové osmiválce o objemu 16,4 litru ve verzích s výkony 382 kW (520 k), 427 kW (580 k), 479 kW (650 k) a 537 kW (730 k) při 1900 otáčkách za minutu. Nejvyšší hodnoty točivého momentu jsou pak 2700 N.m, 3000 N.m, 3300 N.m a 3500 N.m.

Nejvýznamnější změna spočívá v tom, že sběrná potrubí výfukových plynů nyní vedou samostatně až k turbodmychadlu, do jehož turbínové části tak spaliny přicházejí ze dvou směrů, přímo z příslušných řad válců. Systém vešel ve známost pod označením Rotated Twin Scroll FGT (turbodmychadlo s dvojitým šnekovým potrubním rozvodem).

Pro následnou úpravu výfukových plynů je s výjimkou nejvýkonnějšího provedení využito výhradně selektivní katalytickou redukci (SCR), což znamená, že motory V8 jsou nyní vybaveny turbodmychadlem s fixní geometrií, které je robustnější a lehčí než turbodmychadlo s geometrií proměnlivou.

Zásadní změny byly provedeny také na sání a vstřikování. Přívod vzduchu je nyní přímější a konstrukční řešení systému rozvodu paliva využívá tzv. verzi jednoho zásobníku s

jednodušším plněním prostřednictvím centrálního vysokotlakého potrubí a s delším systémem rozvodového potrubí, který rovněž umožňuje lepší přístup při opravách a údržbě.

Maximální vnitřní tlak v systému rozvodu paliva je nyní v důsledku použití technologie SCR pro následnou úpravu spalin nižší než 1800 barů.

Nově vyvinutý vstřikovací systém, ve spolupráci s vysokotlakým čerpadlem XPI s pouhými dvěma písty, dopraví palivo do válců, aby se tam dočkalo vysoké komprese a maximálního tlaku až 210 barů; obě tyto okolnosti jsou důležitým předpokladem omezení spotřeby paliva.

Hlava válců, písty, dříky pístů, kliková skříň, kliková hřídel a systém ložisek byly přepracovány tak, aby lépe těsnily a snižovaly tření. Tyto změny společnost Scania provedla v

kontextu modulárního systému válcových jednotek, což znamená, že většina součástí je sdílena s ostatními motorovými platformami této společnosti.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - Ada je zase tady
12. 6. 2017 00:18
Diesel opět vítězí
a tak je to správně! :yes:
Avatar - Dzakobo
11. 6. 2017 07:53
Opět paráda
Dobře, že Scania stále odolává tlakům, které jsou proti této koncepci :yes: Byla by škoda přijít o takový mimořádný audiovizuální skvost. Tenhle motor má šanci být nejtrvanlivější z veškeré konkurence, třeba už takový detail - aktuátor turba není tepelně namáhán, atp.. Legenda pokračuje :yes: