Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a výhody systémů Bus Rapid Transit

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Ve velkých městech se stále více rozšiřují systémy Bus Rapid Transit, které vynikají ekonomickým provozem a zároveň snižují dopad hromadné dopravy na životní prostředí.

Rostoucí města po celém světě kladou stále větší požadavky na rychlost, hustotu a komfort hromadné dopravy, která se ve své dosavadní podobě dostává na hranice svých možností. Proto stále více metropolí sahá k řešení v podobě systému Bus Rapid Transit (BRT).

Pro BRT jsou charakteristické oddělené jízdní pruhy pro autobusy s vysokou frekvencí projíždějících vozidel. Autobusy jsou optimalizovány z hlediska velikosti i designu a samozřejmost má představovat bezbariérový přístup do a ze zastávek.

Ve srovnání s kolejovými vozidly a budováním jejich tratí do nových částí velkoměst představují BRT vysoce efektivní dopravní systémy s přibližně desetinovými náklady.

Vedle nižších nákladů na vybudování předčí systémy BRT například podzemní kolejové dráhy i skutečností, že k vybudování jejich tras a linek je potřeba v průměru 12 až 18 měsíců, zatímco podobně rozsáhlá síť pro metro se buduje několik let.

Při srovnání s individuální dopravou osobními automobily pak má mít BRT výhodu především v nižší zátěži životního prostředí. Propagátoři těchto dopravních systémů připomínají, že autobus pro 120 cestujících vypustí výrazně méně škodlivých emisí výfukových plynů než automobily, v nichž se na dané trase bude pohybovat stejný počet osob. Navíc mohou být do systémů BRT zapojeny hybridní i čistě elektrické autobusy s nulovými emisemi v místě provozu.

V současnosti jsou podle informací společnosti Scania po celém světě více než dvě stovky dopravních systémů BRT založených na autobusech. Příklady úspěšných řešení dopravy mohou být například v Bogotě (Kolumbie), Nantes (Francie) nebo v Istanbulu (Turecko). Právě v posledně jmenovaném místě využívá každodenně místní Metrobus 750.000 cestujících, těžících z obrovské časové úspory ve srovnání s individuální dopravou.

Scania doposud dodala zhruba 2000 autobusů připravených pro provoz v rámci systémů BRT. Mezi jejich provozovatele patří mimo jiné dopravní podniky v Adelaide a Brisbane (Austrálie), Bogotě (Kolumbie), Guayaquil a Quito (Ekvádor), Mexico City (Mexiko), Johannesburgu (Jihoafrická republika) a São Paulo (Brazílie).

Autobusy značky Scania vhodné pro systémy BRT mají celkovou délku od 12 do 20 metrů a vedle konvečních provedení jsou nabízeny i ve verzích s motory schopnými spalovat stoprocentní bionaftu, zemní plyn nebo etanol.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)