SEAT Ibiza: Die Ibiza-klasse

SEAT Ibiza: Die Ibiza-klasse

 
 

Jméno Ibiza náleží malým modelům SEATu už 24 let. Nová generace přichází s novou platformou, řadou technických novinek, bohatší výbavou a výrazným designem.

První generace Ibizy byla prvním SEATem, který byl víc než jen mírně modifikovaný Fiat. I když jeho základem bylo Ritmo, design byl zcela svébytný a benzinové motory byly vyvinuté ve spolupráci s motoráři od Porsche. Čtvrtá generace teď přichází v situaci, kdy se SEATu podařilo překonat krizi. Ukazuje, jaký směrem se značka bude ubírat v dalších letech.

Design vychází ze studie SportCoupé Bocanegra, která se představila na letošním autosalonu v Ženevě. Ibiza je prvním vozem navrženým pod vedením nového šéfdesignéra Luca Donkerwolka, který dříve pracoval například na první generaci Fabie a Octavie. Nové pojetí, označované jako Arrow Design, do značné míry navazuje na současné modely SEATu, zároveň ale přináší evoluci známých tvarových řešení zavedením ostřeji řezaných hran a přímějších linií.

Přední široké světlomety jsou usazené hluboko. Jejich tvar je protažen do nárazníku, kapoty i do boků. Právě prolis směřující na boku od předních světel přes blatník a dveře dolů a druhý, který vede od zadního světla pod hranou oken, dodávají společně profilu auta agresivní vzhled. Tento dojem dále podporuje tenký A-sloupek protažený dopředu, masivní C-sloupek a ostrý sklon zadního okna.

obrázek [555 x 435]

Ibiza jako první model koncernu Volkswagen využívá novou platformu pro třídu malých vozů. Objeví se také v nové generaci VW Polo, zatímco Škoda Fabia zůstane posledním modelem na úzké platformě z konce 90. let. Karoserie Ibizy je 4052 mm dlouhá, 1693 mm široká a 1445 mm vysoká. V mezigeneračním srovnání je nejvýraznější změnou výrazný nárůst celkové délky 99 mm. Rozvor náprav je nyní 2469 mm dlouhý (+ 7 mm) a přední i zadní rozchod kol je větší o 30 resp. 33 mm, když měří 1465 mm resp. 1457 mm.

Vedle zvětšení prostoru pro posádku došlo také k navýšení objemu určeného pro zavazadla o 25 l na 292 l. Rekord v této oblasti tedy stále drží Fabia, ale podstatnější než osmilitrový rozdíl bude větší vnitřní šířka a stabilnější chování vozu na silnici, díky dospělejším rozměrům podvozku. Konstrukce náprav se nemění, ale došlo k řadě změn na pomocném rámu, spodních ramenech, uchycení náprav ke karoserii, na řízení a na stabilizátorech.

stabilnější chování vozu na silnici, díky dospělejším rozměrům podvozku. Konstrukce náprav se nemění, ale došlo k řadě změn na pomocném rámu, spodních ramenech, uchycení náprav ke karoserii, na řízení a na stabilizátorech.

V nabídce bude vedle standardního podvozku také sportovní nastavení. Přední pružiny budou v tom případě o 25 % tužší, stabilizátor má průměr 19 mm (místo 18 mm) a řízení má odlišný software elektrohydraulického posilovače. Vzadu došlo k podobným změnám (tužší pružiny a jiné silentbloky).

SEAT Ibiza - srovnání s předchozí generací
ModelIbiza 2008Ibiza 2007rozdíl
Délka [mm]40523953+99
Šířka [mm]16931698-5
Výška [mm]14451441+4
Rozvor [mm]24692462+7
Rozchod vpředu [mm]14651435+30
Rozchod vzadu [mm]14571424+33
Objem zav. prostoru [l]292267+25

Mezi kompaktními hatchbacky s délkou kolem čtyř metrů vyniká nová Ibiza opět svojí celkovou délkou. Co do výšky je naopak nejmenší, což koresponduje s avizovaným sportovnějším pojetím. Šířka, ačkoliv nedosahuje hodnot Opelu Corsa a Peugeotu 207, je o výrazných 5 cm větší než u Fabie. Rozvor je hned po Fabii nejkratší. Základní objem zavazadlového prostoru ve srovnání s Fabii o 8 litrů menší řadí Ibizu ke špičce segmentu.

SEAT Ibiza - srovnání s konkurencí
ModelSEAT IbizaFiat Grande PuntoOpel CorsaPeugeot 207Renault ClioŠkoda Fabia
Délka [mm]405240303999403039863992
Šířka [mm]169316871737174817071642
Výška [mm]144514901488147914961498
Rozvor [mm]246925102511254025752462
Objem zav. prostoru [l]292275285267288300
Nová technika a vylepšená bezpečnost

Díky použití moderních výpočetních prostředků trval vývoj Ibizy o 14 měsíců kratší dobu než u minulé generace. Virtuální simulace pomohly vyřešit 65 % problémů ještě před postavením prvního prototypu, což značně ulehčilo počáteční fáze vývoje. Další významnou úsporou je zkrácení doby potřebné na montáž auta o 6 hodin. Zvětšení podílu vysokopevnostní oceli na karoserii o 5 % na 60 % se projevilo na snížení hmotnosti. Další úspory přineslo zjednodušení konstrukčních skupin a rozšíření technologie lepených spojů o 50 %. I přes zvětšení celkových rozměrů je tak karoserie u nové generace v průměru o 47 kg lehčí.

obrázek [555 x 339]

Standardní bezpečností výbava zahrnuje 4 airbagy,ABS a na vybraných trzích i TCS a ESP. Boční airbagy pokrývají oblast hrudníku a díky většímu objemu i oblast hlavy. V nabídce jsou také klasické hlavové airbagy. Proti předchozí generaci byly zesíleny boční výztuhy a při simulacích nárazů se počítalo s vyššími rychlostmi. K menším následkům kolize s chodci přispívají absorpční plochy na kapotě a tvar předního nárazníku, který snižuje riziko poranění kolene a stehenní kosti chodců.

Snížený posaz řidiče o 22 mm přináší větší prostor nad hlavou a také sportovnější pozici za volantem. Sportovně pojatá palubní deska je jasně orientovaná na řidiče. Plochy tvarované v souladu s designem exteriéru doplňují čtyři kruhové výdechy ventilace. Přístrojovému štítu dominují dva velké kruhové ukazatele s netradiční kombinací bílého podsvícení a růžovo-fialových ruček. Tříramenný volant má střed tvořený krytem airbagu s tvarem, připomínajícím tvar kolem loga na přídi aktuálních SEATů. Tradiční středový panel byl nahrazen rádiem, jehož panel je zapuštěn do okolní plochy, a níže umístěným ovládáním klimatizace.

obrázek [555 x 376]

Už od základního provedení je Ibiza vybavená rádiem s MP3, elektrickým stahováním oken vpředu a dálkově ovládaným centrálním zamykáním. Mezi příplatky zaujme v tomto segmentu neobvyklá panoramatická střecha, která sahá od čelního skla až za B sloupky, a bi-xenonové světlomety s AFS. Dále je možné Ibizu vybavit mlhovkami s přisvícením do zatáček, zadními parkovacími senzory nebo USB konektorem pro připojení MP3 přehrávače. Jistě vítanou novinkou je držák pro uchycení a napájení přenosné navigace pod čelním sklem. Ze začátku bude nabízen adaptér na Tom Tom One V3, ale SEAT slibuje do budoucna podporu i dalších navigací.

Mezi motory žádná překvapení. Zatím.

Motorová paleta pro začátek zahrnuje celkem šest pohonných jednotek. Benzinové motory zastupují známé koncernové jednotky 1,2 12V (51 kW), 1,4 16V (63 kW) a 1,6 16V (77 kW). Mezi turbodiesely bude na výběr tříválcový 1,4 TDI s 59 kW a čtyřválcový 1,9 TDI ve variantách s 66 kW a 77 kW. První dva vznětové motory se do prodeje dostanou ale později a zatím nejsou známy ani jejich bližší parametry.

Výkonnější motory zatím ohlášeny nebyly, pro sportovní verze FR a Cupra se ale jako nejpravděpodobnější jeví použití 1,4 TSI (92 až 125 kW).

Motor 1,9 TDI 77 kW využívá nadále systém vstřikování čerpadlo-tryska. Nová platforma umožnila přesunout mezichladič stlačeného vzduchu z boku na čelní stranu. Tato pozice, vhodnější tvar a větší objem přinesly lepší účinnost. Všechny vznětové motory budou standardně vybaveny filtrem pevných částic. Emise CO2 jsou u všech turbodieselů pod hranicí 120 g/km. Všechny motory se budou dodávat s pětistupňovou manuální převodovkou.

SEAT Ibiza - přehled motorizací
Motor1,2 12V1,4 16V1,6 16V1,9 TDI
Zdvihový objem [cm3]1198139015981896
Válce/ventily3/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/540063/500077/560077/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000132/3800153/3800240/1900
Max. rychlost [km/h]163175187186
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,012,210,510,6
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s]18,820,916,514,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,26,64,5
obrázek [555 x 398]
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu ovládl tým Evropy

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu…

První ročník Laver Cupu patří výběru Evropy! V dramatickém zápase se o to postaral Roger Federer, který porazil…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…