SEAT Ibiza: Die Ibiza-klasse

SEAT Ibiza: Die Ibiza-klasse

 
 

Jméno Ibiza náleží malým modelům SEATu už 24 let. Nová generace přichází s novou platformou, řadou technických novinek, bohatší výbavou a výrazným designem.

První generace Ibizy byla prvním SEATem, který byl víc než jen mírně modifikovaný Fiat. I když jeho základem bylo Ritmo, design byl zcela svébytný a benzinové motory byly vyvinuté ve spolupráci s motoráři od Porsche. Čtvrtá generace teď přichází v situaci, kdy se SEATu podařilo překonat krizi. Ukazuje, jaký směrem se značka bude ubírat v dalších letech.

Design vychází ze studie SportCoupé Bocanegra, která se představila na letošním autosalonu v Ženevě. Ibiza je prvním vozem navrženým pod vedením nového šéfdesignéra Luca Donkerwolka, který dříve pracoval například na první generaci Fabie a Octavie. Nové pojetí, označované jako Arrow Design, do značné míry navazuje na současné modely SEATu, zároveň ale přináší evoluci známých tvarových řešení zavedením ostřeji řezaných hran a přímějších linií.

Přední široké světlomety jsou usazené hluboko. Jejich tvar je protažen do nárazníku, kapoty i do boků. Právě prolis směřující na boku od předních světel přes blatník a dveře dolů a druhý, který vede od zadního světla pod hranou oken, dodávají společně profilu auta agresivní vzhled. Tento dojem dále podporuje tenký A-sloupek protažený dopředu, masivní C-sloupek a ostrý sklon zadního okna.

obrázek [555 x 435]

Ibiza jako první model koncernu Volkswagen využívá novou platformu pro třídu malých vozů. Objeví se také v nové generaci VW Polo, zatímco Škoda Fabia zůstane posledním modelem na úzké platformě z konce 90. let. Karoserie Ibizy je 4052 mm dlouhá, 1693 mm široká a 1445 mm vysoká. V mezigeneračním srovnání je nejvýraznější změnou výrazný nárůst celkové délky 99 mm. Rozvor náprav je nyní 2469 mm dlouhý (+ 7 mm) a přední i zadní rozchod kol je větší o 30 resp. 33 mm, když měří 1465 mm resp. 1457 mm.

Vedle zvětšení prostoru pro posádku došlo také k navýšení objemu určeného pro zavazadla o 25 l na 292 l. Rekord v této oblasti tedy stále drží Fabia, ale podstatnější než osmilitrový rozdíl bude větší vnitřní šířka a stabilnější chování vozu na silnici, díky dospělejším rozměrům podvozku. Konstrukce náprav se nemění, ale došlo k řadě změn na pomocném rámu, spodních ramenech, uchycení náprav ke karoserii, na řízení a na stabilizátorech.

stabilnější chování vozu na silnici, díky dospělejším rozměrům podvozku. Konstrukce náprav se nemění, ale došlo k řadě změn na pomocném rámu, spodních ramenech, uchycení náprav ke karoserii, na řízení a na stabilizátorech.

V nabídce bude vedle standardního podvozku také sportovní nastavení. Přední pružiny budou v tom případě o 25 % tužší, stabilizátor má průměr 19 mm (místo 18 mm) a řízení má odlišný software elektrohydraulického posilovače. Vzadu došlo k podobným změnám (tužší pružiny a jiné silentbloky).

SEAT Ibiza - srovnání s předchozí generací
ModelIbiza 2008Ibiza 2007rozdíl
Délka [mm]40523953+99
Šířka [mm]16931698-5
Výška [mm]14451441+4
Rozvor [mm]24692462+7
Rozchod vpředu [mm]14651435+30
Rozchod vzadu [mm]14571424+33
Objem zav. prostoru [l]292267+25

Mezi kompaktními hatchbacky s délkou kolem čtyř metrů vyniká nová Ibiza opět svojí celkovou délkou. Co do výšky je naopak nejmenší, což koresponduje s avizovaným sportovnějším pojetím. Šířka, ačkoliv nedosahuje hodnot Opelu Corsa a Peugeotu 207, je o výrazných 5 cm větší než u Fabie. Rozvor je hned po Fabii nejkratší. Základní objem zavazadlového prostoru ve srovnání s Fabii o 8 litrů menší řadí Ibizu ke špičce segmentu.

SEAT Ibiza - srovnání s konkurencí
ModelSEAT IbizaFiat Grande PuntoOpel CorsaPeugeot 207Renault ClioŠkoda Fabia
Délka [mm]405240303999403039863992
Šířka [mm]169316871737174817071642
Výška [mm]144514901488147914961498
Rozvor [mm]246925102511254025752462
Objem zav. prostoru [l]292275285267288300
Nová technika a vylepšená bezpečnost

Díky použití moderních výpočetních prostředků trval vývoj Ibizy o 14 měsíců kratší dobu než u minulé generace. Virtuální simulace pomohly vyřešit 65 % problémů ještě před postavením prvního prototypu, což značně ulehčilo počáteční fáze vývoje. Další významnou úsporou je zkrácení doby potřebné na montáž auta o 6 hodin. Zvětšení podílu vysokopevnostní oceli na karoserii o 5 % na 60 % se projevilo na snížení hmotnosti. Další úspory přineslo zjednodušení konstrukčních skupin a rozšíření technologie lepených spojů o 50 %. I přes zvětšení celkových rozměrů je tak karoserie u nové generace v průměru o 47 kg lehčí.

obrázek [555 x 339]

Standardní bezpečností výbava zahrnuje 4 airbagy,ABS a na vybraných trzích i TCS a ESP. Boční airbagy pokrývají oblast hrudníku a díky většímu objemu i oblast hlavy. V nabídce jsou také klasické hlavové airbagy. Proti předchozí generaci byly zesíleny boční výztuhy a při simulacích nárazů se počítalo s vyššími rychlostmi. K menším následkům kolize s chodci přispívají absorpční plochy na kapotě a tvar předního nárazníku, který snižuje riziko poranění kolene a stehenní kosti chodců.

Snížený posaz řidiče o 22 mm přináší větší prostor nad hlavou a také sportovnější pozici za volantem. Sportovně pojatá palubní deska je jasně orientovaná na řidiče. Plochy tvarované v souladu s designem exteriéru doplňují čtyři kruhové výdechy ventilace. Přístrojovému štítu dominují dva velké kruhové ukazatele s netradiční kombinací bílého podsvícení a růžovo-fialových ruček. Tříramenný volant má střed tvořený krytem airbagu s tvarem, připomínajícím tvar kolem loga na přídi aktuálních SEATů. Tradiční středový panel byl nahrazen rádiem, jehož panel je zapuštěn do okolní plochy, a níže umístěným ovládáním klimatizace.

obrázek [555 x 376]

Už od základního provedení je Ibiza vybavená rádiem s MP3, elektrickým stahováním oken vpředu a dálkově ovládaným centrálním zamykáním. Mezi příplatky zaujme v tomto segmentu neobvyklá panoramatická střecha, která sahá od čelního skla až za B sloupky, a bi-xenonové světlomety s AFS. Dále je možné Ibizu vybavit mlhovkami s přisvícením do zatáček, zadními parkovacími senzory nebo USB konektorem pro připojení MP3 přehrávače. Jistě vítanou novinkou je držák pro uchycení a napájení přenosné navigace pod čelním sklem. Ze začátku bude nabízen adaptér na Tom Tom One V3, ale SEAT slibuje do budoucna podporu i dalších navigací.

Mezi motory žádná překvapení. Zatím.

Motorová paleta pro začátek zahrnuje celkem šest pohonných jednotek. Benzinové motory zastupují známé koncernové jednotky 1,2 12V (51 kW), 1,4 16V (63 kW) a 1,6 16V (77 kW). Mezi turbodiesely bude na výběr tříválcový 1,4 TDI s 59 kW a čtyřválcový 1,9 TDI ve variantách s 66 kW a 77 kW. První dva vznětové motory se do prodeje dostanou ale později a zatím nejsou známy ani jejich bližší parametry.

Výkonnější motory zatím ohlášeny nebyly, pro sportovní verze FR a Cupra se ale jako nejpravděpodobnější jeví použití 1,4 TSI (92 až 125 kW).

Motor 1,9 TDI 77 kW využívá nadále systém vstřikování čerpadlo-tryska. Nová platforma umožnila přesunout mezichladič stlačeného vzduchu z boku na čelní stranu. Tato pozice, vhodnější tvar a větší objem přinesly lepší účinnost. Všechny vznětové motory budou standardně vybaveny filtrem pevných částic. Emise CO2 jsou u všech turbodieselů pod hranicí 120 g/km. Všechny motory se budou dodávat s pětistupňovou manuální převodovkou.

SEAT Ibiza - přehled motorizací
Motor1,2 12V1,4 16V1,6 16V1,9 TDI
Zdvihový objem [cm3]1198139015981896
Válce/ventily3/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/540063/500077/560077/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000132/3800153/3800240/1900
Max. rychlost [km/h]163175187186
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,012,210,510,6
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s]18,820,916,514,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,26,64,5
obrázek [555 x 398]
Spolupracujeme s TipCars.com
Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny Zákon o zpravodajských službách se vrací zpět do sněmovny

Horní komora parlamentu vrátila poslancům novelu zákona…

Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 



Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři? Seat Ibiza 1.0 TSI vs. Škoda Fabia 1.2 TSI – Jsou tři lepší než čtyři?

Motory obou našich soků mají výkon 81 kW, liší se však…

Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video) Seat Ibiza Cupra: Síla upsizingu (+video)

Vydali jsme se do španělské Barcelony vyzkoušet si…

 



 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

Blesk testoval marinovaná masa: Ruská ruleta na talíři!

O balených marinovaných masech se traduje leccos. Náš test sice ukázal, že zdravotně závadné nejsou, ale…

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

 

iSport.cz

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní žlutý dres, tvrdí Froome

Že jsem nevyhrál žádnou etapu? Pro mě je hlavní…

Stačí, aby žlutý trikot udržel ještě dvě etapy a může slavit zisk hattriku. Chris Froome od začátku letošního…

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé půli, trefil se Šural

VIDEO: Sparta - Arnhem 1:1. Domácí zabrali ve druhé…

Fotbalisté Sparty remizovali v generálce na start nové sezony s Arnhemem 1:1. Pátý tým uplynulé sezony…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…