Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SEAT Ibiza: Die Ibiza-klasse

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Seat Ibiza
Seat Ibiza
74 Fotogalerie
Jméno Ibiza náleží malým modelům SEATu už 24 let. Nová generace přichází s novou platformou, řadou technických novinek, bohatší výbavou a výrazným designem.

První generace Ibizy byla prvním SEATem, který byl víc než jen mírně modifikovaný Fiat. I když jeho základem bylo Ritmo, design byl zcela svébytný a benzinové motory byly vyvinuté ve spolupráci s motoráři od Porsche. Čtvrtá generace teď přichází v situaci, kdy se SEATu podařilo překonat krizi. Ukazuje, jaký směrem se značka bude ubírat v dalších letech.

Design vychází ze studie SportCoupé Bocanegra, která se představila na letošním autosalonu v Ženevě. Ibiza je prvním vozem navrženým pod vedením nového šéfdesignéra Luca Donkerwolka, který dříve pracoval například na první generaci Fabie a Octavie. Nové pojetí, označované jako Arrow Design, do značné míry navazuje na současné modely SEATu, zároveň ale přináší evoluci známých tvarových řešení zavedením ostřeji řezaných hran a přímějších linií.

Přední široké světlomety jsou usazené hluboko. Jejich tvar je protažen do nárazníku, kapoty i do boků. Právě prolis směřující na boku od předních světel přes blatník a dveře dolů a druhý, který vede od zadního světla pod hranou oken, dodávají společně profilu auta agresivní vzhled. Tento dojem dále podporuje tenký A-sloupek protažený dopředu, masivní C-sloupek a ostrý sklon zadního okna.

design fabia technika seat predstavujemedesign fabia technika seat predstavujeme | Zdroj: acz

Ibiza jako první model koncernu Volkswagen využívá novou platformu pro třídu malých vozů. Objeví se také v nové generaci VW Polo, zatímco Škoda Fabia zůstane posledním modelem na úzké platformě z konce 90. let. Karoserie Ibizy je 4052 mm dlouhá, 1693 mm široká a 1445 mm vysoká. V mezigeneračním srovnání je nejvýraznější změnou výrazný nárůst celkové délky 99 mm. Rozvor náprav je nyní 2469 mm dlouhý (+ 7 mm) a přední i zadní rozchod kol je větší o 30 resp. 33 mm, když měří 1465 mm resp. 1457 mm.

Vedle zvětšení prostoru pro posádku došlo také k navýšení objemu určeného pro zavazadla o 25 l na 292 l. Rekord v této oblasti tedy stále drží Fabia, ale podstatnější než osmilitrový rozdíl bude větší vnitřní šířka a stabilnější chování vozu na silnici, díky dospělejším rozměrům podvozku. Konstrukce náprav se nemění, ale došlo k řadě změn na pomocném rámu, spodních ramenech, uchycení náprav ke karoserii, na řízení a na stabilizátorech.

stabilnější chování vozu na silnici, díky dospělejším rozměrům podvozku. Konstrukce náprav se nemění, ale došlo k řadě změn na pomocném rámu, spodních ramenech, uchycení náprav ke karoserii, na řízení a na stabilizátorech.

V nabídce bude vedle standardního podvozku také sportovní nastavení. Přední pružiny budou v tom případě o 25 % tužší, stabilizátor má průměr 19 mm (místo 18 mm) a řízení má odlišný software elektrohydraulického posilovače. Vzadu došlo k podobným změnám (tužší pružiny a jiné silentbloky).

SEAT Ibiza - srovnání s předchozí generací
ModelIbiza 2008Ibiza 2007rozdíl
Délka [mm]40523953+99
Šířka [mm]16931698-5
Výška [mm]14451441+4
Rozvor [mm]24692462+7
Rozchod vpředu [mm]14651435+30
Rozchod vzadu [mm]14571424+33
Objem zav. prostoru [l]292267+25

Mezi kompaktními hatchbacky s délkou kolem čtyř metrů vyniká nová Ibiza opět svojí celkovou délkou. Co do výšky je naopak nejmenší, což koresponduje s avizovaným sportovnějším pojetím. Šířka, ačkoliv nedosahuje hodnot Opelu Corsa a Peugeotu 207, je o výrazných 5 cm větší než u Fabie. Rozvor je hned po Fabii nejkratší. Základní objem zavazadlového prostoru ve srovnání s Fabii o 8 litrů menší řadí Ibizu ke špičce segmentu.

SEAT Ibiza - srovnání s konkurencí
ModelSEAT IbizaFiat Grande PuntoOpel CorsaPeugeot 207Renault ClioŠkoda Fabia
Délka [mm]405240303999403039863992
Šířka [mm]169316871737174817071642
Výška [mm]144514901488147914961498
Rozvor [mm]246925102511254025752462
Objem zav. prostoru [l]292275285267288300

Nová technika a vylepšená bezpečnost

Díky použití moderních výpočetních prostředků trval vývoj Ibizy o 14 měsíců kratší dobu než u minulé generace. Virtuální simulace pomohly vyřešit 65 % problémů ještě před postavením prvního prototypu, což značně ulehčilo počáteční fáze vývoje. Další významnou úsporou je zkrácení doby potřebné na montáž auta o 6 hodin. Zvětšení podílu vysokopevnostní oceli na karoserii o 5 % na 60 % se projevilo na snížení hmotnosti. Další úspory přineslo zjednodušení konstrukčních skupin a rozšíření technologie lepených spojů o 50 %. I přes zvětšení celkových rozměrů je tak karoserie u nové generace v průměru o 47 kg lehčí.

design fabia technika seat predstavujemedesign fabia technika seat predstavujeme | Zdroj: acz

Standardní bezpečností výbava zahrnuje 4 airbagy,ABS a na vybraných trzích i TCS a ESP. Boční airbagy pokrývají oblast hrudníku a díky většímu objemu i oblast hlavy. V nabídce jsou také klasické hlavové airbagy. Proti předchozí generaci byly zesíleny boční výztuhy a při simulacích nárazů se počítalo s vyššími rychlostmi. K menším následkům kolize s chodci přispívají absorpční plochy na kapotě a tvar předního nárazníku, který snižuje riziko poranění kolene a stehenní kosti chodců.

Snížený posaz řidiče o 22 mm přináší větší prostor nad hlavou a také sportovnější pozici za volantem. Sportovně pojatá palubní deska je jasně orientovaná na řidiče. Plochy tvarované v souladu s designem exteriéru doplňují čtyři kruhové výdechy ventilace. Přístrojovému štítu dominují dva velké kruhové ukazatele s netradiční kombinací bílého podsvícení a růžovo-fialových ruček. Tříramenný volant má střed tvořený krytem airbagu s tvarem, připomínajícím tvar kolem loga na přídi aktuálních SEATů. Tradiční středový panel byl nahrazen rádiem, jehož panel je zapuštěn do okolní plochy, a níže umístěným ovládáním klimatizace.

design fabia technika seat predstavujemedesign fabia technika seat predstavujeme | Zdroj: acz

Už od základního provedení je Ibiza vybavená rádiem s MP3, elektrickým stahováním oken vpředu a dálkově ovládaným centrálním zamykáním. Mezi příplatky zaujme v tomto segmentu neobvyklá panoramatická střecha, která sahá od čelního skla až za B sloupky, a bi-xenonové světlomety s AFS. Dále je možné Ibizu vybavit mlhovkami s přisvícením do zatáček, zadními parkovacími senzory nebo USB konektorem pro připojení MP3 přehrávače. Jistě vítanou novinkou je držák pro uchycení a napájení přenosné navigace pod čelním sklem. Ze začátku bude nabízen adaptér na Tom Tom One V3, ale SEAT slibuje do budoucna podporu i dalších navigací.

Mezi motory žádná překvapení. Zatím.

Motorová paleta pro začátek zahrnuje celkem šest pohonných jednotek. Benzinové motory zastupují známé koncernové jednotky 1,2 12V (51 kW), 1,4 16V (63 kW) a 1,6 16V (77 kW). Mezi turbodiesely bude na výběr tříválcový 1,4 TDI s 59 kW a čtyřválcový 1,9 TDI ve variantách s 66 kW a 77 kW. První dva vznětové motory se do prodeje dostanou ale později a zatím nejsou známy ani jejich bližší parametry.

Výkonnější motory zatím ohlášeny nebyly, pro sportovní verze FR a Cupra se ale jako nejpravděpodobnější jeví použití 1,4 TSI (92 až 125 kW).

Motor 1,9 TDI 77 kW využívá nadále systém vstřikování čerpadlo-tryska. Nová platforma umožnila přesunout mezichladič stlačeného vzduchu z boku na čelní stranu. Tato pozice, vhodnější tvar a větší objem přinesly lepší účinnost. Všechny vznětové motory budou standardně vybaveny filtrem pevných částic. Emise CO2 jsou u všech turbodieselů pod hranicí 120 g/km. Všechny motory se budou dodávat s pětistupňovou manuální převodovkou.

SEAT Ibiza - přehled motorizací
Motor1,2 12V1,4 16V1,6 16V1,9 TDI
Zdvihový objem [cm3]1198139015981896
Válce/ventily3/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/540063/500077/560077/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000132/3800153/3800240/1900
Max. rychlost [km/h]163175187186
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,012,210,510,6
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s]18,820,916,514,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,26,64,5

design fabia technika seat predstavujemedesign fabia technika seat predstavujeme | Zdroj: acz