Nejrychlejší sériový elektromobil na Nürburgringu ztrácí na hodnotě. Také dost rychle
Čínské Xiaomi SU7 Ultra se nedávno stalo nejrychlejším sériovým elektromobilem na jednom z nejslavnějších okruhů světa. To mu však v rámci zůstatkové hodnoty evidentně moc nepomáhá.
Xiaomi známe spíše jako výrobce mobilních telefonů a další elektroniky. Čínská společnost se ovšem vrhla také do světa elektromobilů. Z jejího atraktivně laděného modelu SU7 se stal instantní hit, na který se aktuálně čeká 34 až 48 týdnů.
Naproti supervýkonná varianta s přídomkem Ultra a třemi elektromotory s celkovým výkonem 1138 kilowattů je výroby dostupná už za devatenáct týdnů. Xiaomi SU7 Ultra se v uplynulých dnech stalo oficiálně nejrychlejším sériovým elektromobilem na slavné Severní smyčce Nürburgringu, když 20,8 kilometrů dlouhý okruh zvládlo za 7:04,957. Časy kolem sedmi minut jsou přitom vyhrazeny těm nejrychlejším autům světa. Přesto ani tenhle skvělý marketingový tahák této čínské elektrické střele v reálném životě tolik nepomáhá.
Čínský blogger s přezdívkou Cepingjun totiž zveřejnil, že se svého SU7 Ultra již po pouhých třech měsících plánuje zbavit. Za vůz letos v březnu zaplatil v přepočtu 77 tisíc dolarů (asi 1.660.000 Kč aktuálním kurzem), prodat ho ale chce pouze za 56.400 dolarů neboli 1.215.000 korun. To představuje pokles hodnoty o 445 tisíc, tedy o necelých 27 procent.
Podle zmíněného bloggera je trh s dražšími elektromobily minimálně v Číně dost omezený, i proto nasadil relativně nízkou cenu. Standardní Xiaomi SU7 si přitom ještě po roce udržuje zhruba 90procentní zůstatkovou hodnotu ve srovnání se 70 % obvyklými u elektrických aut.
Něco podobného vidíme i v Evropě. Například charakterem i designem velmi podobné Porsche Taycan z roku 2023 můžete dnes pořídit okolo 1,5 milionu korun, základní cena omlazeného provedení bez příplatkové výbavy přitom aktuálně vyjde na 2.622.949 Kč. Ukazuje se, že prémiové a luxusní elektromobily si zůstatkovou hodnotu udržují ještě hůře než jejich spalovací sourozenci.

V tomhle případě je vinen především velmi rychlý technologický pokrok, který i pár let staré vozy odsuzuje do role technicky zastaralých aut. Z pohledu méně náročného kupce na sekundárním trhu je to však skvělá zpráva. Za zlomek původní ceny totiž pořídí stále moderní elektromobil s luxusní výbavou a vysokým výkonem.
Zdroj: CarNewsChina.com, video: Xiaomi