Tisíce kilometrů dojezdu a nabití za pár minut? Pevný elektrolyt je prý za rohem
Dnešní elektromobily hodně pokročily ve srovnání s „počátky“ v minulé dekádě. Automobilky ale slibují, že ten pořádný skok přijde až s nasazením baterií s pevným elektrolytem. Podobně jako u létajících aut u nich slýcháme, že se objeví už velmi brzy.
Baterie s pevným elektrolytem jsou očekávány jako revoluční změna pro elektromobily. Proti současným bateriím s tekutým elektrolytem mají mít větší energetickou hustotu, rychlejší nabíjení, mají být bezpečnější a eventuálně také levnější. Problém je, že automobilky i výrobci baterií nám je slibují už dlouho, obvykle s příslibem, že výroba začne „za dva roky“.
Teď automobilky přiblížily bližší plány na uvedení revolučních baterií. Jednou z nich je BYD, který je vyvíjí už přes dekádu. Na konferenci v Pekingu CTO automobilky Sun Huajin řekl, že baterii již testuje v sedanu Seal. Větší demonstrační flotila vznikne v roce 2027, a od roku 2030 mají být nasazeny do produkce. Někdy tou dobou má přijít i vyrovnání ceny s bateriemi s tekutým elektrolytem.
Technické specifikace baterie BYD oficiálně nepotvrdil, ale nějaké náznaky se ven dostaly. Má mít specifickou energii 400 Wh/kg, což je méně než slibují jiné firmy – ty počítají s 500 Wh/kg a více. BYD každopádně slibuje, že v Sealu bude dojezd 1875 kilometrů. Samozřejmě v cyklu CLTC, který je přehnaně ambiciozní, ale i s odečtením 30 % jde pořád o naprosto rekordní dojezd. Do 80 %, což odpovídá dojezdu 1500 km, se navíc má nabít za 12 minut. Pro srovnání současný Seal má 80,64 kWh a dojezd 650 km v cyklu CLTC.
Ještě ambicioznější je Huawei, který dnes prodává auta pod čtyřmi značkami a další chystá uvést. Ačkoliv je pro elektronický gigant vyrábí jiné automobilky, vývoj probíhá částečně přímo v Huawei. A platí to i o bateriích a pevný elektrolyt má přijít již brzy. Podle nového patentu se plánuje specifická energie 400 – 500 Wh/kg, dojezd 3000 kilometrů a dobití do 80 % za pět minut.
Přímo se zmiňují i technologické inovace, které asi většině lidí nic moc neřeknou. Například dopování sulfidových elektrolytů dusíkem za účelem řešení vedlejších reakcí na rozhraní lithia, což je dlouhodobá překážka komercializace sulfidových baterií. Design společnosti Huawei má za cíl zvýšit bezpečnost a životnost cyklu tím, že omezí degradaci v této kritické části.
Do vývoje se zapojilo také Xiaomi, které v červnu registrovalo nový patent. Ten popisuje vrstvenou strukturu elektrody, která zlepšuje iontovou vodivost a specifickou energii baterie. Nová baterie je navíc podle Xiaomi kompatibilní s existujícími linkami na lithiové baterie, takže nebude potřeba tak zásadní investice do jejich výroby.
Stále platí, že ačkoliv technologie již existuje a funguje, zásadním problémem je výroba dostatečně velkých baterií. A samozřejmě to vše za cenu, která je akceptovatelná i na volném trhu. Krom zmíněných firem se tyto problémy snaží prolomit také CATL, který slibuje pilotní výrobu baterií s pevným elektrolytem „za dva roky“, tedy také 2027. Gotion už v omezeném množství vyrábí baterii Jinshi, se specifickou energií 350 Wh/kg, a něco podobného již také v malém množství vyrábí firma WeLion.
Nejde ale jen o Čínu. Třeba Nissan potvrdil, že jeho plán na pevný elektrolyt stále platí. Christop Ambland, ředitel produktového plánování Nissanu v Evropě, to potvrdil v rozhovoru pro Auto Express: „Ano, v roce 2028 budeme připraveni na SSB (pevné baterie).“ Pilotní výrobu už Japonci rozjeli loni v továrně v Jokohamě. Nissan plánuje navýšení specifické energie o 30 % ve srovnání se současnými bateriemi a také s výrazně nižší cenou a nabíjením kratším asi o třetinu.

Zdroj: BYD, CATL, Huawei, zdroj foto: BYD, CATL a Huawei, zdroj videa: