Shanghai Auto Show: nejen kopie (velká fotogalerie)
Ještě před několika lety se čínský autoprůmysl chlubil pouze výběhovými licenčně vyráběnými modely evropské, severoamerické nebo japonské provenience. Dnes je vše jinak. Na rostoucí trh nejlidnatější země světa se stahují všechny světové automobilky s vidinou navýšení odbytu v řádu stovek tisíc vozů ročně, během následujících několika let. Výjimkou není ani domácí značka Škoda Auto, která se svými 450 tisíci vyrobených vozů ročně patří spíše k menším automobilkám, usilujícím o úspěch ve velké Číně.
Šanghajký autosalon patří vedle toho pekingského k nejvýznamnějším automobilovým výstavám kontinentální Asie. Moderní výstaviště se, na rozdíl od poslední podobné výstavy, letos v dubnu proměnilo v autosalon takřka prvotřídní velikosti. Mnohé domácí automobilky již nabízejí tiskové materiály v angličtině, nápaditost architektury stánků odpovídá standardům z Tokia, Paříže nebo Frankfurtu.
Na výstavě prezentují své výrobní programy snad všechny evropské automobilky, ale protože Čína je pro nás zajímavá především velkým množstvím nám neznámých znček, zaměřuje se naše fotogalerie především na místní výrobky. Ty jsou většinou stále ještě výsledkem spolupráce se zahraniční automobilkou, z některé světové automobilové velmoci, ale je to na nich stále méně poznat. Není výjimkou, že design novinek navrhují přední evropská designérská studia, technika pro rozvíjející se čínský trh zatím ve všech případech nedosahuje úrovně Evropy, ale například značky jako Zhonghua nebo Chery Auto již slíbily, že nové generace modelů uváděných na trh v následujících letech budou mj. plnit Euro IV a další náročné standardy, které umožní vstup na mimoasijské trhy. Druhá jmenovaná údajně vážně uvažuje o vstupu na středoevropské trhy (Polsko, Česká republika, Maďarsko) již v roce 2007.
K zajímavostem, které vzbudí pozornost je oranžová barevná varianta studie Škoda Yeti, nebo studie Hong Qi (v překladu rudá vlajka), která se chce zalíbit vysoce postaveným čínským vládním úředníkům a top manažerům. Inspiraci designem Rolls-Royce Phantoma asi netřeba dlouho popisovat... K některým vozidlům se vrátíme samostatnými články, ale problémem čínských výrobců zatím zůstává komunikace s okolním světem v anglickém jazyce, takže relevantní informace není snadné získat.