Silnice by mohly být tišší, poslechněte si rozdíl

Silnice by mohly být tišší, poslechněte si rozdíl

 

V USA se inženýři a vědci snaží o to. aby budoucí silnice byly tišší i přesto, že na nich bude značný provoz.

Tišší silnice? Ale jistě! Při testování, které za oceánem proběhlo a probíhá, byly použity mikrofony, které byly připojeny ke kolům automobilů, aby snímaly hluk. Zdaleka tu nejde o pneumatiky, ale právě jen a jen o povrch silnice. Už před pěti lety byla také postavena testovací dálnice, jízda po ní s trochou nadsázky připomínala koberec. Nevydržela ovšem dlouho. Ale nepředbíhejme.

Experimenty s kaučukem, asfaltem a štěrkem a jejich směsmi pokračují ve státech Arizona, Washington a také v Kalifornii, Několik takových úseků už funguje ve Virginii, stavba byla součástí státního projektu, který zatím v přepočtu spolykal přes 155 milionů korun. Nejedná se tedy pouze o investice soukromých společností. Výsledky ale zatím nejsou tak jasné. Některé povrchy vyjdou mnohem dráže než ty, které se používají běžně v současnosti a ještě vyžadují častější opravy. Jiné plochy byly zničené daleko dříve, než se původně očekávalo a hluk na nich tím pádem pochopitelně rapidně narůstal.

Ten se v silničním provozu pohybuje mezi 65 a 75 decibely, měřeno na obvyklou vzdálenost od zastavených ploch tedy 15-30 m. Odpovídá běžnému lidskému hovoru dvou osob stojících od sebe asi 90 cm. Tyto údaje potvrdil dr. Paul Donavan, vedoucí vědecký pracovník společnosti Illingworth & Rodkin Inc., která se specializuje na akustiku a kvalitu ovzduší. „Nákladní auta jsou přitom o 10 decibelů hlučnější než osobní,“ dodal Donavan a pokračoval: „Nárůst odpovídá zdvojnásobení hlasitosti pro lidské ucho.“ Paul Donavan má doktorát právě z oboru akustiky na Massachusetts Institute of Technology, takže mu s klidným srdcem můžeme věřit.

Hluk silniční dopravy je samozřejmě problémem nejen v USA a o jeho negativních dopadech na lidské zdraví bylo již napsáno mnohé. Tvoří jej kromě dalších faktorů hlavně motory a vítr, ale při rychlosti kolem 100 km/h už jej generují hlavně pneumatiky a jejich kontakt s vozovkou. Stavba protihlukových bariér je sice řešením, ale jedná se o poměrně drahý špás a navíc, krajinu spíše hyzdí. Technici tvrdí, že silnice z nových povrchů by jej mohly snížit o 3 až 5 dB. V současnosti se nejvíce používá asfaltobeton, případně samotný beton. Úroveň hluku pak závisí na textuře povrchu vozovky, jeho tuhosti a pórovitosti. Příliš hladký povrch při kontaktu s vozidlem způsobí nepříjemné pískání, o tom, co dokáží nerovnosti nebo dokonce díry, netřeba české řidiče nijak zvláště poučovat.

Podle Roberta Rasmussena z projekční firmy Transtec Group by bylo řešením použití „negativní textury“ nebo „drnů“. Ale tato cesta se v praxi příliš neosvědčila, pokud se takový povrch ucpe, pak se jeho hlučnost opět zvedne. V evropských metropolích se k odstraňování kamínků a podobných nečistot používají obří vysavače. Rasmussen tak navrhl použití drážek, tedy jakýchsi pruhů o šířce 19 mm a hloubce 1,6-4,8 mm, které se podle něj zdály být nejtiššími.

Na financování českých dálnic by se měly podílet Lesy ČR

Nedaleko arizonského Phoenixu byla část dálnice 101 pokryta směsí asfaltu a pryže a hluk se snížil dokonce o 9 dB (ze 79 na 70). V roce 2007 pak byl podobný tichý materiál použit na silnici ze Seattlu do Hunts Pointu (stát Washington). Zde došlo k poklesu o čtyři decibely. Místní řidiči byli nadšeni a jeden dokonce prohlásil, že se mu jelo jako po koberci. Ale už po šesti měsících provozu byl úsek v katastrofálním stavu, zaplnil se nečistotami a kamínky a použití čistícího vozidla s vysavačem ani nepřicházelo v úvahu.

Tim Sexton, ředitel státního Úřadu pro kvalitu ovzduší a hluk v dopravě, nedávno řekl: „Nevzdáváme se. Zkoušíme dalších pět typů povrchových textur a nahrazujeme jimi původní zničené, které evidentně nefungovaly.“

l

Spolupracujeme s TipCars.com
Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi Dvacet tisíc vozů Porsche Cayenne podvádí s emisemi

Německá automobilka Porsche musí v Evropě svolat do…

Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun Gigant Nestlé za první půlrok vydělal 113 miliard korun

Švýcarský potravinářský gigant Nestlé v pololetí zvýšil…

Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin Trpělivost Ruska klesá. Na hrubost USA bude nutné odpovědět, tvrdí Putin

Rusko reaguje na akce Spojených států zdrženlivě, ale v…

Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony Roden podal insolvenční návrh na vydavatelství Story Publishing, požaduje miliony

Herec Karel Roden podal společně s partnerkou Laurou…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Krkavčí matka nechala syna (†6 měs.) umírat v autě dva dny

Měla mu dát lásku, něhu a postarat se o něj. Namísto toho ho nechala krutě umírat v autě připoutaného v sedadle…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka zarazilo. Van Kessel nepřijde

Pazdera ve Zlíně končí! Jeho chování Páníka…

Ve fotbalovém Zlíně rozhodli rázně: Obránce Lukáš Pazdera (30), jenž se stane od ledna hráčem Baníku Ostrava, si…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…