Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Silnice by mohly být tišší, poslechněte si rozdíl

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
V USA se inženýři a vědci snaží o to. aby budoucí silnice byly tišší i přesto, že na nich bude značný provoz.

Tišší silnice? Ale jistě! Při testování, které za oceánem proběhlo a probíhá, byly použity mikrofony, které byly připojeny ke kolům automobilů, aby snímaly hluk. Zdaleka tu nejde o pneumatiky, ale právě jen a jen o povrch silnice. Už před pěti lety byla také postavena testovací dálnice, jízda po ní s trochou nadsázky připomínala koberec. Nevydržela ovšem dlouho. Ale nepředbíhejme.

Experimenty s kaučukem, asfaltem a štěrkem a jejich směsmi pokračují ve státech Arizona, Washington a také v Kalifornii, Několik takových úseků už funguje ve Virginii, stavba byla součástí státního projektu, který zatím v přepočtu spolykal přes 155 milionů korun. Nejedná se tedy pouze o investice soukromých společností. Výsledky ale zatím nejsou tak jasné. Některé povrchy vyjdou mnohem dráže než ty, které se používají běžně v současnosti a ještě vyžadují častější opravy. Jiné plochy byly zničené daleko dříve, než se původně očekávalo a hluk na nich tím pádem pochopitelně rapidně narůstal.

Ten se v silničním provozu pohybuje mezi 65 a 75 decibely, měřeno na obvyklou vzdálenost od zastavených ploch tedy 15-30 m. Odpovídá běžnému lidskému hovoru dvou osob stojících od sebe asi 90 cm. Tyto údaje potvrdil dr. Paul Donavan, vedoucí vědecký pracovník společnosti Illingworth & Rodkin Inc., která se specializuje na akustiku a kvalitu ovzduší. „Nákladní auta jsou přitom o 10 decibelů hlučnější než osobní,“ dodal Donavan a pokračoval: „Nárůst odpovídá zdvojnásobení hlasitosti pro lidské ucho.“ Paul Donavan má doktorát právě z oboru akustiky na Massachusetts Institute of Technology, takže mu s klidným srdcem můžeme věřit.

Hluk silniční dopravy je samozřejmě problémem nejen v USA a o jeho negativních dopadech na lidské zdraví bylo již napsáno mnohé. Tvoří jej kromě dalších faktorů hlavně motory a vítr, ale při rychlosti kolem 100 km/h už jej generují hlavně pneumatiky a jejich kontakt s vozovkou. Stavba protihlukových bariér je sice řešením, ale jedná se o poměrně drahý špás a navíc, krajinu spíše hyzdí. Technici tvrdí, že silnice z nových povrchů by jej mohly snížit o 3 až 5 dB. V současnosti se nejvíce používá asfaltobeton, případně samotný beton. Úroveň hluku pak závisí na textuře povrchu vozovky, jeho tuhosti a pórovitosti. Příliš hladký povrch při kontaktu s vozidlem způsobí nepříjemné pískání, o tom, co dokáží nerovnosti nebo dokonce díry, netřeba české řidiče nijak zvláště poučovat.

Podle Roberta Rasmussena z projekční firmy Transtec Group by bylo řešením použití „negativní textury“ nebo „drnů“. Ale tato cesta se v praxi příliš neosvědčila, pokud se takový povrch ucpe, pak se jeho hlučnost opět zvedne. V evropských metropolích se k odstraňování kamínků a podobných nečistot používají obří vysavače. Rasmussen tak navrhl použití drážek, tedy jakýchsi pruhů o šířce 19 mm a hloubce 1,6-4,8 mm, které se podle něj zdály být nejtiššími.

Nedaleko arizonského Phoenixu byla část dálnice 101 pokryta směsí asfaltu a pryže a hluk se snížil dokonce o 9 dB (ze 79 na 70). V roce 2007 pak byl podobný tichý materiál použit na silnici ze Seattlu do Hunts Pointu (stát Washington). Zde došlo k poklesu o čtyři decibely. Místní řidiči byli nadšeni a jeden dokonce prohlásil, že se mu jelo jako po koberci. Ale už po šesti měsících provozu byl úsek v katastrofálním stavu, zaplnil se nečistotami a kamínky a použití čistícího vozidla s vysavačem ani nepřicházelo v úvahu.

Tim Sexton, ředitel státního Úřadu pro kvalitu ovzduší a hluk v dopravě, nedávno řekl: „Nevzdáváme se. Zkoušíme dalších pět typů povrchových textur a nahrazujeme jimi původní zničené, které evidentně nefungovaly.“

l

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - autista
4. 6. 2012 21:18
Re: silnice
D1 je hlučná, krom nových betonových úseků, které jsou jak zrcadlo :-) další takové úseky prosím, a co nejrychleji >:D
4. 6. 2012 18:56
silnice
No myslím že u nás by stačilo kdyby jsme jezdili po rovném povrchu a ne po tankodromu, na ktery narazíme na nejdražších placených úsecích a taky na nejzapomenutějších silničkách. Kdy se už konečně něco stane a ne jen na silnicích?
Avatar - Slavek-TDM
4. 6. 2012 18:54
Povrch dela veci
Znam to. U baraku mame povrch ze smesi, ve ktere je dost vapencovych valounu. Hluk je to jak prase, auto je slyset na stovky metru daleko, takovej vysokej hvizdavej. Naprotitomu na chalupe je primo u domu silnice, na ktery je zivice s malym podilem sutru. A auto neni skoro slyset, ikdyz projede 3m od okna. :-O
4. 6. 2012 16:57
cesty v UK
môžem povedať že vo Veľkej Británií sú cesty fakt dosť hlučné aj v aute vnímate najviac ten hluk od kolies a tie cesty sú dosť hrubozrnné, keď sa prejde behom jazdy na jemnejší asfalt je to veľký rozdiel v hluku