Silnice by mohly být tišší, poslechněte si rozdíl

Silnice by mohly být tišší, poslechněte si rozdíl

 

V USA se inženýři a vědci snaží o to. aby budoucí silnice byly tišší i přesto, že na nich bude značný provoz.

Tišší silnice? Ale jistě! Při testování, které za oceánem proběhlo a probíhá, byly použity mikrofony, které byly připojeny ke kolům automobilů, aby snímaly hluk. Zdaleka tu nejde o pneumatiky, ale právě jen a jen o povrch silnice. Už před pěti lety byla také postavena testovací dálnice, jízda po ní s trochou nadsázky připomínala koberec. Nevydržela ovšem dlouho. Ale nepředbíhejme.

Experimenty s kaučukem, asfaltem a štěrkem a jejich směsmi pokračují ve státech Arizona, Washington a také v Kalifornii, Několik takových úseků už funguje ve Virginii, stavba byla součástí státního projektu, který zatím v přepočtu spolykal přes 155 milionů korun. Nejedná se tedy pouze o investice soukromých společností. Výsledky ale zatím nejsou tak jasné. Některé povrchy vyjdou mnohem dráže než ty, které se používají běžně v současnosti a ještě vyžadují častější opravy. Jiné plochy byly zničené daleko dříve, než se původně očekávalo a hluk na nich tím pádem pochopitelně rapidně narůstal.

Ten se v silničním provozu pohybuje mezi 65 a 75 decibely, měřeno na obvyklou vzdálenost od zastavených ploch tedy 15-30 m. Odpovídá běžnému lidskému hovoru dvou osob stojících od sebe asi 90 cm. Tyto údaje potvrdil dr. Paul Donavan, vedoucí vědecký pracovník společnosti Illingworth & Rodkin Inc., která se specializuje na akustiku a kvalitu ovzduší. „Nákladní auta jsou přitom o 10 decibelů hlučnější než osobní,“ dodal Donavan a pokračoval: „Nárůst odpovídá zdvojnásobení hlasitosti pro lidské ucho.“ Paul Donavan má doktorát právě z oboru akustiky na Massachusetts Institute of Technology, takže mu s klidným srdcem můžeme věřit.

Hluk silniční dopravy je samozřejmě problémem nejen v USA a o jeho negativních dopadech na lidské zdraví bylo již napsáno mnohé. Tvoří jej kromě dalších faktorů hlavně motory a vítr, ale při rychlosti kolem 100 km/h už jej generují hlavně pneumatiky a jejich kontakt s vozovkou. Stavba protihlukových bariér je sice řešením, ale jedná se o poměrně drahý špás a navíc, krajinu spíše hyzdí. Technici tvrdí, že silnice z nových povrchů by jej mohly snížit o 3 až 5 dB. V současnosti se nejvíce používá asfaltobeton, případně samotný beton. Úroveň hluku pak závisí na textuře povrchu vozovky, jeho tuhosti a pórovitosti. Příliš hladký povrch při kontaktu s vozidlem způsobí nepříjemné pískání, o tom, co dokáží nerovnosti nebo dokonce díry, netřeba české řidiče nijak zvláště poučovat.

Podle Roberta Rasmussena z projekční firmy Transtec Group by bylo řešením použití „negativní textury“ nebo „drnů“. Ale tato cesta se v praxi příliš neosvědčila, pokud se takový povrch ucpe, pak se jeho hlučnost opět zvedne. V evropských metropolích se k odstraňování kamínků a podobných nečistot používají obří vysavače. Rasmussen tak navrhl použití drážek, tedy jakýchsi pruhů o šířce 19 mm a hloubce 1,6-4,8 mm, které se podle něj zdály být nejtiššími.

Na financování českých dálnic by se měly podílet Lesy ČR

Nedaleko arizonského Phoenixu byla část dálnice 101 pokryta směsí asfaltu a pryže a hluk se snížil dokonce o 9 dB (ze 79 na 70). V roce 2007 pak byl podobný tichý materiál použit na silnici ze Seattlu do Hunts Pointu (stát Washington). Zde došlo k poklesu o čtyři decibely. Místní řidiči byli nadšeni a jeden dokonce prohlásil, že se mu jelo jako po koberci. Ale už po šesti měsících provozu byl úsek v katastrofálním stavu, zaplnil se nečistotami a kamínky a použití čistícího vozidla s vysavačem ani nepřicházelo v úvahu.

Tim Sexton, ředitel státního Úřadu pro kvalitu ovzduší a hluk v dopravě, nedávno řekl: „Nevzdáváme se. Zkoušíme dalších pět typů povrchových textur a nahrazujeme jimi původní zničené, které evidentně nefungovaly.“

l

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…