Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na financování českých dálnic by se měly podílet Lesy ČR

David Bureš
Diskuze (5)
Ministerstvo dopravy chce získat finance na příští dva roky, kdy na stavbu dálnic má být kvůli úsporám vydáno méně peněz.

Ministerstvo dopravy si chce půjčit na stavbu dálnic zhruba 10 miliard korun, které leží na účtech státní firmy Lesy ČR. Dalších 29 miliard korun by ministerstvo rádo získalo odkladem placení stavebním firmám. Návrh ještě musí schválit vláda.

V následujících letech bude na stavbu dálnic kvůli úsporám určeno méně peněz, proto se ministerstvo rozhodlo finance hledat jiným způsobem. "S ohledem na to, že v rozpočtovém výhledu jsou právě léta 2013 a zejména 2014 tím nejhorším, tak si myslím, že tyto finanční prostředky by velmi výrazně mohly pomoci," sdělil České televizi ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných.

Získané peníze by mohly být určeny na budování dálnice D3, která povede do jižních Čech, na stavbu další části dálničního obchvatu Prahy či rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, která má odlehčit zatížené dálnici D1.

Ministerstvo plánuje, že by Lesům ČR půjčené peníze vrátilo až po roce 2020. Odložené platby stavebním firmám by stát splácel dodatečně z výnosů z mýtného. Dobeš by chtěl, aby byl navrhovaný model financování výstavby dálnic spuštěn ještě letos.

Stavební firmy jsou plánu ministerstva nakloněny, některé z nich odložení plateb ministerstvu v minulosti samy nabídly. Kladně se k plánu pro Českou televizi vyjádřili generální ředitelé stavební společnosti Skanska Dan Ťok a firmy Metrostav Pavel Pilát. Stavební firmy nemají v současnosti mnoho zakázek, protože za poslední dva roky nebyla kvůli vládním úsporám zahájena žádná velká dopravní stavba, pouze se dokončovaly rozestavěné.

Finance, které by putovaly na výstavbu dalších dálnic, hledá také premiér Petr Nečas (ODS). Ten plánuje, že by se mohlo přesunout celkem 32 miliard korun z operačních programů, které mají problémy s čerpáním z EU, do jiných programů, které by lépe podpořily výkon české ekonomiky. Podle plánu vlády by z těchto peněz mohlo jít 15 miliard korun do operačního programu Doprava, z něhož EU spolufinancuje výstavbu důležitých silnic a železnic.

Výdaje státu na výstavbu dálnic v posledních letech výrazně klesaly. V roce 2010 to bylo ještě 96 miliard korun, letos to má být stejně jako loni o třicet miliard méně. V příštím roce se předpokládají výdaje 60 miliard a v roce 2014 už jen 46 miliard korun. V Česku přitom ještě podle vládních plánů zbývá dostavět zhruba tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic.

David Bureš
Diskuze (5)
12. 3. 2012 02:03
Daně pořád rostou,
motoristé platí stále víc do státní kasy a kam ty peníze tečou? Dálniční známka bude za rok za 2000. Benzín bude ještě víc zdaněný, protože se opět zvedne DPH, 40 korun za litr na konci roku bude realita. Vyhodit zbytečně miliardy za Pandury nebo Gripeny, na to peníze máme. Ale aby se začaly konečně opravovat, ne pouze hnusně lepit naše silnice, na to peníze nejsou. Ty záplaty co se dnes používají vydrží maximálně půl roku, potom je tam díra zase. Klasika - do díry naprská maník trochu směsi, hodí na to lopatu štěrku a jede na další. Ani nevymete z výtluku písek a hlínu, jen tam udělá hrb.
Kdyby to jednou pořádně opravili jako se to dělalo za komárů, vydržely by záplaty desítky let. To znamená výtluk vyfrézovat, vyčistit, natřít asfaltem, zaválcovat, zabrousit. Přesně takhle se pořád ještě opravují i nejmenší silnice v Německu. Záplata je potom rovná, jakoby tam ani výtluk nebyl. Taky v Německu před zimou ošetřují silnice speciálním roztokem, aby do nich nevsakovala voda a netrhal je mráz - prevence je levnější než opravy.
Proč to u nás sakra nejde? Kdo práci našich silničářů kontroluje?
11. 3. 2012 11:43
Re: Financování
jj
Avatar - eLzyx
11. 3. 2012 01:20
Re: Financování
prachy se sice našly, ale nechápu to splácení půjčky. Proč na valné hromadě neodhlasují výplatu podílu svému majiteli - státu.
10. 3. 2012 23:59
Re: Financování
Spis by tam mohli jit vojaci makat a hlidat prubeh stavby zaroven. Hezky do terenu, ne si honit *** na stabech.
Jinac me potesilo, jak se na to krasne nasly penize, zase jeden uspech k lepsim zitrkum. Lesy vydelavaji dobre. Vyvazi se to za hranice za lepsi ceny, tudiz pily v cechach nemaji do ceho riznout. Ceny dreva samo stouply i u nas. Kdo ma malou/stredni pilu a driv se mu vedlo, to muze dneska zabalit a jit na pracak.
Avatar - Misanick
10. 3. 2012 15:13
Financování
České dálnice by spíš měla spolufinancovat armáda a využívat je k výcviku ozbrojených složek, když je to takový tankodrom.