Na financování českých dálnic by se měly podílet Lesy ČR
Ministerstvo dopravy si chce půjčit na stavbu dálnic zhruba 10 miliard korun, které leží na účtech státní firmy Lesy ČR. Dalších 29 miliard korun by ministerstvo rádo získalo odkladem placení stavebním firmám. Návrh ještě musí schválit vláda.
V následujících letech bude na stavbu dálnic kvůli úsporám určeno méně peněz, proto se ministerstvo rozhodlo finance hledat jiným způsobem. "S ohledem na to, že v rozpočtovém výhledu jsou právě léta 2013 a zejména 2014 tím nejhorším, tak si myslím, že tyto finanční prostředky by velmi výrazně mohly pomoci," sdělil České televizi ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných.
Získané peníze by mohly být určeny na budování dálnice D3, která povede do jižních Čech, na stavbu další části dálničního obchvatu Prahy či rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, která má odlehčit zatížené dálnici D1.
Ministerstvo plánuje, že by Lesům ČR půjčené peníze vrátilo až po roce 2020. Odložené platby stavebním firmám by stát splácel dodatečně z výnosů z mýtného. Dobeš by chtěl, aby byl navrhovaný model financování výstavby dálnic spuštěn ještě letos.
Stavební firmy jsou plánu ministerstva nakloněny, některé z nich odložení plateb ministerstvu v minulosti samy nabídly. Kladně se k plánu pro Českou televizi vyjádřili generální ředitelé stavební společnosti Skanska Dan Ťok a firmy Metrostav Pavel Pilát. Stavební firmy nemají v současnosti mnoho zakázek, protože za poslední dva roky nebyla kvůli vládním úsporám zahájena žádná velká dopravní stavba, pouze se dokončovaly rozestavěné.
Finance, které by putovaly na výstavbu dalších dálnic, hledá také premiér Petr Nečas (ODS). Ten plánuje, že by se mohlo přesunout celkem 32 miliard korun z operačních programů, které mají problémy s čerpáním z EU, do jiných programů, které by lépe podpořily výkon české ekonomiky. Podle plánu vlády by z těchto peněz mohlo jít 15 miliard korun do operačního programu Doprava, z něhož EU spolufinancuje výstavbu důležitých silnic a železnic.
Výdaje státu na výstavbu dálnic v posledních letech výrazně klesaly. V roce 2010 to bylo ještě 96 miliard korun, letos to má být stejně jako loni o třicet miliard méně. V příštím roce se předpokládají výdaje 60 miliard a v roce 2014 už jen 46 miliard korun. V Česku přitom ještě podle vládních plánů zbývá dostavět zhruba tisíc kilometrů dálnic a rychlostních silnic.