Silniční daň pro všechny osobní vozy nebude, ujišťuje Ťok
Vláda minulý týden schválila Nároční akční plán čisté mobility, který naznačil, že by v Česku mohla být zavedena silniční daň pro osobní vozy. Ministr dopravy Dan Ťok ale řidiče ujišťuje, že vláda se zavedením silniční daně pro osobní auta v tuto chvíli nepočítá.
„Jsem zásadně proti jakémukoliv zvyšování daní. Proto říkám, že silniční daň pro všechna osobní auta nebude, nemá v současnosti žádné opodstatnění,“ tvrdí Ťok. Podle ministerstva financí by navíc výběr této daně byl administrativně náročný, proto se raději chce zaměřit na zefektivnění výběru stávajících daní.
Podle Národního akčního plánu čisté mobility by silniční daň byla zavedena kvůli podpoře prodejů nízkoemisních automobilů. V dokumentu se přímo píše: Jedná se o běžný ekonomický nástroj, který je v řadě zemí používán i jako prvek napomáhající systémovému snížení exhalací u provozovaných vozidel.
Auta s ekologickým pohonem by na rozdíl od vozů s běžným motorem byly podle tohoto plánu od silniční daně osvobozeny, což by je v očích zákazníků mohlo zvýhodnit. Výše daně by se u běžných aut podle schváleného dokumentu odvíjela podle jejich velikosti a vypouštěných emisí.
„Ministerstvo dopravy dostalo za úkol zpracovat analýzu současných forem zpoplatnění i ve srovnání s ostatními zeměmi, kde silniční daň pro všechna osobní auta mají. Nesouhlasím s tím, že by to snad znamenalo, že takovou daň podporujeme,“ uvádí na pravou míru ministr dopravy.
Podle Ťoka je možné vozy s nízkými emisemi podpořit i jiným způsobem než zdaněním všech osobních vozidel a následným daňovým zvýhodněným nízkoemisních aut. Národní akční plán čisté mobility počítá se zavedením dotací na elektromobily, plug-in hybridy nebo vozy na CNG. Elektrovozy by podle tohoto strategického plánu rovněž nemusely v budoucnu platit dálniční známku, případně by mohly využívat jízdní pruhy vyhrazené autobusům a taxíkům.
Silniční daň v současnosti platí pro motorová vozidla registrovaná a provozovaná v České republice používaná k podnikání. Silniční daň navíc musí platit všechna vozidla nad 3,5 tuny určená výlučně k přepravě nákladu, naopak se netýká speciálních pásových vozidel nebo traktorů. Od placení daně jsou též osvobozeny linkové autobusy, vozy ozbrojených sil nebo autobusy na CNG nebo LPG.
Výše daně se u osobních vozů odvíjí podle objemu motoru. Například u aut s objemem motoru od 1,5litru do dvou litrů činí 3.000 korun za rok. U nákladních vozů a autobusů je výše daně stanovena podle jejich hmotnosti a počtu náprav.