18.3. 2017 Martin Machala Martin Machala

Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní?

 

Loni se znovu narodil Škoda Octavia Cup, jeden z nejtradičnějších okruhových seriálů u nás. Podíváme se, jak taková pohárová octavia vlastně vzniká!

O přestavbě závodní Škody Octavia jsme si povídali s tím nejpovolanějším, Martinem Zezulkou, šéfmechanikem společnosti Benet Automotive. Právě v dílnách Benetu všechna auta pro Octavia Cup vznikají.

Zůstane v závodní verzi vůbec něco z původní octavie?

Moc toho není, z původní Octavie RS třetí generace, kterou na přestavbu používáme, zůstane vlastně jen skelet karoserie. Kompletně se vymění celý interiér, upraví motor, převodovka, nápravy a brzdy. Vymění se také tlumiče a všechny spoilery.

Jak dlouho vlastně taková přestavba trvá?

Přesný čas se určuje těžko. I vzhledem k tomu, že je přestavba rozdělena do několika částí, začínáme kompletním odstrojením vozu a přípravou pro navaření rámu. Lakujeme interiér, přestavujeme nápravy… Úplně nakonec se pak věnujeme elektroinstalaci. Celkově jde o stovky hodin práce.

Za volantem Škody Octavia Cup: Trochu jiná octavia!

Vzhledem k tomu, že v interiéru skoro nic nezbylo, bude auto určitě lehčí. O kolik konkrétně?

Výrobce udává pro Octavii RS pohotovostní hmotnost 1400 kg, my se po všech úpravách dostaneme na předepsaný limit 1215 kg včetně jezdce a jeho bezpečnostní výbavy. Auto samotné pak dosahuje 1120 kg.

Video

Zmínil jste bezpečnostní rám. Co dalšího se nastěhuje do odstrojeného interiéru?

Do vozu se nově instaluje laminátová přístrojová deska, karbonová sedačka a výplně dveří, samozřejmostí je bezpečnostní palivová nádrž. Ta je pro letošní rok upravená, podle nových pravidel jsme museli navařit speciální ochranný plášť nádrže. Objem je pak proti sériové verzi pochopitelně větší, závodní octavia disponuje stolitrovou nádrží.

Vidíte, jaká je vlastně spotřeba vozu?

Při závodním zatížení dosahuje dvoulitrový čtyřválec TSI průměrné spotřeby šedesát litrů na sto kilometrů.

A motor? Ten je také v porovnání se sériovou verzí upravený?

Minimálně, po mechanické stránce je čtyřválec úplně stejný jako v normální Octavii RS. Jiná je pouze řídicí jednotka, díky tomu jsme výkon zvýšili na konečných 265 koní, točivý moment se posunul na 380 N.m. Na stovku se auto dostane zhruba za 6,5 s.

Převodovka je také původní, dvouspojková DSG. Je to tak?

Ano, jde o šestistupňovou verzi. Převodovka je pak doplněna o mechanický samosvorný diferenciál Drexler. Zavěšení motoru s převodovkou je na speciálně vyrobených tuhých držácích.

A co změny na podvozku?

Ty jsou opravdu rozsáhlé. Dochází k úpravě obou náprav, vyměňujeme nebo upravujeme ramena, stejné je to i se zavěšením. Přední je klasický McPherson, ovšem plně nastavitelný. Zadní je pak víceprvkové, také plně nastavitelné, obojí s klouby unibal. Používáme dvoucestné tlumiče Öhlins, přední brzdy se mění za šestipístkové firmy AP o rozměru 362 mm. Zadní potom zůstávají sériové, zde je rozměr 272 mm.

Octavia Cup se vrací: Vítej, octavie

Elektroinstalaci jsme zatím jenom nakousli. Předpokládám, že ani tady nezůstal kámen na kameni.

Ta prochází totální změnou. Pro Octavia Cup vytváříme kompletně nový kabelový svazek pro celý elektrický okruh s novou řídící jednotkou. Používáme displej firmy AIM, nechybí GPS.

Co je na celé přestavbě nejobtížnější?

Řekl bych, že právě elektroinstalace a správné softwarové nastavení patří na celé přestavbě k tomu nejtěžšímu. Velkou pozornost však věnujeme třeba také optimálnímu nastavení poloos.

Spolupracujeme s TipCars.com
Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš

Vize Jana Antonína Bati i po desítkách let inspirují…

Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde

Havárie černobylské elektrárny před 31 lety znamenala…

Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky

Evropská centrální banka (ECB) oznámila, že dvě…

 

Štítky Škoda Octavia Video

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Dnes 08:00

Náš speciální přípravek nahradí až čtyři běžné přípravky, sníží spotřebu na polovinu, zvýší výkon o 300 % a prodlouží život motoru o deset let. Samozřejmě jen když tomu uvěříte.




Blesk.cz

Žena s obřími airbagy: Třináctky ukazuje na požádání

Žena s obřími airbagy: Třináctky ukazuje na požádání

Trojnásobná mamka Sharon Perkins (51) se pyšní titulem největší kozatice ve Velké Británii. Její umělé třináctky…

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí majitelé sbírali kompro

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí…

Jako bankovní dům byl původně postaven Petschkův palác, který neslavně proslul během druhé světové války…

 

iSport.cz

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne skóre, možná i karty

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne…

Tak to se nečekalo! Portugalci porazili na EURO do 21 let v Polsku Makedonce jen 4:2 a jsou ze hry o postup do…

Brémy dál chtějí Pavlenku! Zvýšily nabídku, Slavii dávají 80 milionů

Brémy dál chtějí Pavlenku! Zvýšily nabídku, Slavii…

Zájem bundesligového klubu Werderu Brémy o slávistického brankáře Jiřího Pavlenku neutuchá, podle informací…

 

Reflex.cz

Nakrmit ovce, podojit kozu, posekat louku... Na den farmářem? Proč ne

Nakrmit ovce, podojit kozu, posekat louku... Na den…

Zážitková agroturistika je fenomén, který existuje už nějaký ten pátek, ale masově nijak nepropukl. Nabízí totiž…

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej má tak blahodárné účinky na tělo i duši, že se mu přezdívá černé zlato.