Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní?
O přestavbě závodní Škody Octavia jsme si povídali s tím nejpovolanějším, Martinem Zezulkou, šéfmechanikem společnosti Benet Automotive. Právě v dílnách Benetu všechna auta pro Octavia Cup vznikají.
Zůstane v závodní verzi vůbec něco z původní octavie?
Moc toho není, z původní Octavie RS třetí generace, kterou na přestavbu používáme, zůstane vlastně jen skelet karoserie. Kompletně se vymění celý interiér, upraví motor, převodovka, nápravy a brzdy. Vymění se také tlumiče a všechny spoilery.
Jak dlouho vlastně taková přestavba trvá?
Přesný čas se určuje těžko. I vzhledem k tomu, že je přestavba rozdělena do několika částí, začínáme kompletním odstrojením vozu a přípravou pro navaření rámu. Lakujeme interiér, přestavujeme nápravy… Úplně nakonec se pak věnujeme elektroinstalaci. Celkově jde o stovky hodin práce.
Vzhledem k tomu, že v interiéru skoro nic nezbylo, bude auto určitě lehčí. O kolik konkrétně?
Výrobce udává pro Octavii RS pohotovostní hmotnost 1400 kg, my se po všech úpravách dostaneme na předepsaný limit 1215 kg včetně jezdce a jeho bezpečnostní výbavy. Auto samotné pak dosahuje 1120 kg.
Zmínil jste bezpečnostní rám. Co dalšího se nastěhuje do odstrojeného interiéru?
Do vozu se nově instaluje laminátová přístrojová deska, karbonová sedačka a výplně dveří, samozřejmostí je bezpečnostní palivová nádrž. Ta je pro letošní rok upravená, podle nových pravidel jsme museli navařit speciální ochranný plášť nádrže. Objem je pak proti sériové verzi pochopitelně větší, závodní octavia disponuje stolitrovou nádrží.
Vidíte, jaká je vlastně spotřeba vozu?
Při závodním zatížení dosahuje dvoulitrový čtyřválec TSI průměrné spotřeby šedesát litrů na sto kilometrů.
A motor? Ten je také v porovnání se sériovou verzí upravený?
Minimálně, po mechanické stránce je čtyřválec úplně stejný jako v normální Octavii RS. Jiná je pouze řídicí jednotka, díky tomu jsme výkon zvýšili na konečných 265 koní, točivý moment se posunul na 380 N.m. Na stovku se auto dostane zhruba za 6,5 s.
Převodovka je také původní, dvouspojková DSG. Je to tak?
Ano, jde o šestistupňovou verzi. Převodovka je pak doplněna o mechanický samosvorný diferenciál Drexler. Zavěšení motoru s převodovkou je na speciálně vyrobených tuhých držácích.
A co změny na podvozku?
Ty jsou opravdu rozsáhlé. Dochází k úpravě obou náprav, vyměňujeme nebo upravujeme ramena, stejné je to i se zavěšením. Přední je klasický McPherson, ovšem plně nastavitelný. Zadní je pak víceprvkové, také plně nastavitelné, obojí s klouby unibal. Používáme dvoucestné tlumiče Öhlins, přední brzdy se mění za šestipístkové firmy AP o rozměru 362 mm. Zadní potom zůstávají sériové, zde je rozměr 272 mm.
Elektroinstalaci jsme zatím jenom nakousli. Předpokládám, že ani tady nezůstal kámen na kameni.
Ta prochází totální změnou. Pro Octavia Cup vytváříme kompletně nový kabelový svazek pro celý elektrický okruh s novou řídící jednotkou.
Používáme displej firmy AIM, nechybí GPS.
Co je na celé přestavbě nejobtížnější?
Řekl bych, že právě elektroinstalace a správné softwarové nastavení patří na celé přestavbě k tomu nejtěžšímu. Velkou pozornost však věnujeme třeba také optimálnímu nastavení poloos.