Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Octavia Cup se vrací: Vítej, octavie

Škoda Octavia
Škoda Octavia
Trojice dosavadních premiantů letošního Octavia Cupu. Lídr současného pořadí Maďar Gábor Tim (vlevo) a jeho čeští pronásledovatelé Tomáš Pekař a Michael Vorba
Tomáš Enge patří k těm, kteří mohou poradit, jako třeba v tomto případě zpěvačce Olze Lounové
9 Fotogalerie
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Pohárový seriál octavií je znovu na světě a má se pořádně k životu. Přesvědčili jsme se o tom na Autodromu v Mostě.

Jezdit automobilové závody v České republice není laciná záležitost. Šancí svézt se je málo a za přijatelné peníze je příležitostí ještě méně.

Kde a s čím závodit

Předchozí seriál Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup s podporou automobilky skončil v roce 2009. Po odchodu značky se pokoušel o jeho pokračování tým kolem úspěšného jezdce Petra Fulína a sezona 2011 byla poslední, kdy pohárové oktávky oficiálně brázdily středoevropská okruhová kolbiště.

Za současným návratem Octavia Cupu stojí společnost Benet Automotive, která je vlastníkem Autodromu Most. „Seriál není jen pro profesionální závodníky a týmy. Je i pro lidi, kteří nemají s motoristickým sportem zkušenosti. Pomůžeme jim se získáním licence, projdeme první závodnické kroky a naučíme je sportovní pravidla. S pomocí zkušených lektorů je provedeme prvním ročníkem seriálu,“ říká za organizátory seriálu zástupce promotéra Luděk Diviš.

Na kolik taková „zábava“ přijde? Auto vychází z poslední generace Octavie RS a jeho pořizovací cena je 1,4 milionu korun. Dalších přibližně sedm set tisíc je zapotřebí k provozu na celou sezonu. Vůz se stává majetkem toho, kdo si „závoďáka“ pořídí. Projekt současného Octavia Cupu je nastaven na čtyři sezony, do konce roku 2019. Promotér rozděluje v každém z pěti letošních závodů prémie ve výši sto tisíc korun.

Enge si oktávku užil

V Mostě obohatil startovní pole Tomáš Enge, jediný Čech, který startoval ve formuli 1. V kvalifikaci byl nejrychlejší, ale v prvním závodě mu „nepomohly“ probrzděné pneumatiky a bylo z toho osmé místo. Z této pozice startoval do druhé jízdy, v níž skončil čtvrtý a zvládl nejrychlejší kolo závodu. „Jsem zvyklý na vozy se zadním náhonem, které mají šest set koní. S předokolkou a výkonem dvě stě osmdesát koní bych potřeboval odjet ještě nějaké kilometry, abych si zvykl. Přesto jsem si oktávku užil,“ uvedl Enge.

V obou jízdách si to na mostecké trati rozdávali především lídři aktuálního pořadí. Jednu jízdu vyhrál Tomáš Pekař, druhou Maďar Gábor Tim a v soubojích jim zdatně sekundoval Michael Vorba. Podle sportovních řádů určuje vítěze víkendu součet výsledků obou jízd. Na stupních vítězů se tak seřadili první tři v pořadí: Pekař, Tim a Vorba. Maďarský jezdec ovšem udělal i druhým místem významný krok k celkovému vítězství.

Šampion smeká klobouk

Automobilový jezdec Michael Vorba pamatuje ještě původní pohárový seriál. S druhou generací oktavií dokonce celý šampionát v roce 2008 vyhrál. „Před prvními testy jsem měl trochu obavu, jak se bude situace vyvíjet především kolem počtu vozů. Klobouk dolů ovšem před tím, kolik udělali organizátoři práce a jak zapracovali na propagaci seriálu. V předchozích dvou letech jsem jezdil s ferrari kategorii GT, ale závody typu Octavia

Cupu jsou krásné, mnohem vyrovnanější a moc si je užívám,“ uvedl Vorba.

Devětadvacetiletý jezdec dokáže porovnat technickou vyspělost druhé a třetí, tedy současné generace pohárových škodovek. „Podvozek je mnohem komfortnější, člověk si s ním může více dovolit. Na převodovku DSG jsem si rychle zvykl, ale nejslabším článkem jsou zatím brzdy. Hranice, kdy optimálně zabírají a blokují se, je příliš úzká. Jedeme ovšem první ročník a je zapotřebí všechno postupně vylepšovat. A to se promotérovi a jeho lidem daří,“ pochvaluje si situaci Vorba, aktuálně třetí v průběžném pořadí.

A jakou může mít seriál octavií budoucnost? „Hledáme možnost spojit se s významnou závodní sérií, ve které bychom byli součástí jejich programu. Jednáme s několika promotéry, včetně seriálu cestovních vozů TCR, což je přímá konkurence WTCC (mistrovství světa cestovních vozů). Mohlo by to klapnout již od příštího roku, ale potřebujeme rozšířit startovní pole o několik vozů,“ dodává za promotéra Luděk Diviš.

Historie Octavia Cupu: Návrat po letech

Seriál Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup měl premiéru v roce 1998. V průběhu dvanácti let jeho trvání pod záštitou automobilky (až do roku 2009) se ho zúčastnilo přes 120 jezdců. Seriál pokračoval díky soukromým iniciativám až do sezony 2011.

Řadě závodníků pomohl nastartovat profesionální kariéru a najít zajímavá angažmá. Z těch nejznámějších pilotů lze uvést jména: Jan Kopecký, Adam Lacko, Petr Fulín, Štefan Rosina, Jiří Janák, Michael Vorba nebo Erik Janiš. A to nepočítaje řadu mladých talentovaných jezdců ze zahraničí.

Společnost Benet Automotive chce obnovením Octavia Cupu důstojně navázat na svého předchůdce a v neposlední řadě usnadnit talentovaným závodníkům jejich vstup do světa motoristického sportu.

Výsledky

Most – 1. závod: 1. Pekař (Carpek service), 2. Vorba (Action Racing Mania), 3. Tim (Maď., Apex Racing Media), 4. A. Rzepecki (Pol./Interia Team), 5. Macbeth (USA, Steibel Motorsport), 6. Steibel (Něm., Steibel Motorsport), 7. Fulín (Automotoklub Most), 8. Enge (Automotoklub Most).

2. závod: 1. Tim, 2. Pekař, 3. Vorba, 4. Enge, 5. A. Rzepecki, 6. Macbeth, 7. Fulín jr., 8. Steibel.

Průběžné pořadí (po šesti z 10 jízd):1. Tim 134; 2. Pekař 112; 3. Vorba 101; 4. A. Rzepecki 52; 5. Steibel 51; 6. Macbeth 47; 7. Jiřík (Action Racing Media) 36; 8. Fulín jr. 32; 9. Enge 18.

Zbývající závody: 20.–21. 8. Slovakiaring (Slov.), 10.–11. 9. Brno.

škoda Octavia III
Motor TFSI 2.0
Objem motoru 1984 cm3
Výkon 280 Ps
Točivý moment 390 N.m
Délka x šířka x výška 4689 x 1814 x 1385 mm
Rozvor 2684 mm
Převodovka 6stupňová DSG
Řazení pod volantem
Brzdy (vpředu/vzadu)AP 362 mm/Octavia RS 272 mm
Pneumatiky Pirelli 235/645 – 18
Hmotnost 1228 kg
Spotřeba 45 l/100 km

Začít diskuzi