TEST Škoda Octavia RS - anděl s ďáblem v těle
Čas: 12:30, místo: Hlohovec, cíl: Naložit nejrychlejší a nejsportovnější octavii co snese a získané poznatky přenést pomocí textu, fotografií a videa na stránky Auto.cz. Výsledek: test nové Octavie RS.
Chováte Mezinárodní autosalon typu Frankfurtu či Ženeva v paměti jakožto místo prvního setkání novinářů a veřejnosti s novým vozem? Tak to vás musím zklamat. Automobilky už nečekají s odhalením nových modelů na mezinárodní autosalon, ale většinou úzké či širší skupině novinářů a dalším vyvoleným prezentuje svůj poslední výtvor na přísně tajném místě, ale s veškerým servisem okolo. Úplně stejně postupovala Škoda Auto v případě nové Octavie RS.
Přestože oficiální odhalení nepochybně ozdobené krásnými Miss a hopsáním neméně krásných tanečnic proběhne až v pondělí v 10:00 hodin na prknech frankfurtské autoshow, svolala mladoboleslavská automobilka do Hlohovce už na 9. září důležitou schůzku, na kterou s sebou přivezla hromadu nových Octavií RS v provedení liftback i kombi. Jelikož se naše utajené rande s Octavií RS trošku protáhnulo a skončilo řáděním na letišti, můžeme vám nabídnout regulérní test. Pojďme na to.
Agresivnější vizáž
„Já jsem to vždycky říkal, ty kulaté mlhovky měla dát Škoda octavii od začátku,“ byla první věta, kterou jsem vyslovil, když jsem poprvé spatřil nové „eresko“ na živo. Upravený přední nárazník s nově uspořádaným žebrovím a kulatými mlhovými světlomety dodává jinak decentnímu a usedlému vozu mnohem agresivnější výraz, který se u sportovně laděného automobilu očekává.
Jak kombi, tak liftback stojí na 17palcových, ale alternativně také 18palcový kolech, po nichž mnoho majitelů starší Octavie RS toužilo a nakonec tento problém řešilo nákupem neoriginálních kol. Nyní Škoda vyslyšela jejich nářky a zahrnula 18palcová kola do příplatkové výbavy. Velký rozdíl mezi standardní a sportovní Octavií RS spočívá stejně jako u předchůdce ve výbavě.
Nová Octavie RS nabídne v standardní výbavě spoustu lákavých položek a jednou z nich jsou například xenonová světla. Je důležité rovněž připomenout, že sportovní úpravy se ani v nejmenším nedotknuly tolik ceněných praktických vlastností nové octavie. I když v motorovém prostoru burácí přeplňovaný dvoulitr, máte stále k dispozici obrovský zavazadlový prostor.
Koncovku výfuku naladili zvukaři Škodovky tak, aby příliš nehlučela, ale zase nedávala zapomenout, že řídíte zdivočelou rodinnou limuzínu. Jinými slovy, svým zvukem výfuk neobtěžuje, ale příjemně dráždí smysly.
Důležité maličkosti
Nic moc nového, chce se říci o interiéru nové Octavie RS. Vždyť se změnila pouze sedadla a pár dalších drobností. Jenže i změna sedadel a oněch drobností může proběhnout tak, že se auto ve výsledku posune o třídu výše, nebo naopak klesne o třídu níže. Škoda se hodně snažila a podle mého názoru úspěšně. Palubní deska se samozřejmě od nesportovních variant příliš neliší, ale proč také. Kvalitu materiálů i zpracování žurnalisté a koneckonců i majitelé v podstatě pouze chválili, a tak nebyl důvod něco měnit.
I ostatní pozitivní vlastnosti interiéru zůstaly zachovány. Posádku stále obklopuje nespočet odkládacích prostor, řidič pracuje s rozměrnými ovladači klimatizace přehledně uspořádanými na široké středové konzole. Středová konzola se zároveň stala nositelem speciálního RS prvku, a to stříbrného podkladu konzoly. Ke cti Škodovky nutno říci, že imitace hliníkové podkladu koresponduje s kvalitou okolních plastů, takže připomíná hliník skutečný.
Nejvýraznějším novým elementem interiéru verze RS jsou sportovní sedadla. Přívlastek sportovní zde naštěstí není pouze marketingovou frází, ale adjektivem vystihujícím skutečnou vlastnost sedadel. Jak taková sportovní sedadla v podání Škody Octavia RS vypadají? Představte si klasický sedák z octavie, trošičku mu rozšiřte zaoblené konce, ale zachovejte praktické přihrádky okolo, zvýrazněte boční vedení sedáku a pořádně zvětšete vedení opěradla.
Jakmile polechtáte chromovaný pedál plynu a zakroutíte párkrát volantem, bude vám okamžitě jasné, že vás opěradlo nenechá na holičkách ani v ostrých zákrutách a stehna dostanou přesně takovou podporu, kterou si žádají. Záda si na tvrdé sedačky rychle zvyknou a nebudou bolet. Trochu diskriminováni se mohou cítit zadní cestující, protože jejich sedadla jsou hodně plochá.
Plochý sedák a opěradlo má samozřejmě své výhody spočívající v relativně pohodlné přepravě trojice pasažérů vzadu, jen škoda krátké sedací části. Zde si můžete o ideální opoře stehen nechat zdát. Abych nezapomněl, řízení zakončuje nový tříramenný volant s logem VRS, ale hlavně optimálně širokým věncem, který se skvěle drží. Kožený potah považujte za samozřejmost.
Zdrženlivý silák
Na tuhle chvíli jsem se těšil jako malý kluk. Zasunuji klíček do zapalování a probouzím spícího tygra. Přeplňovaný zážehový motor 2.0 TFSI, velká chlouba koncernu Volkswagen a srdce nedávno testovaného Golfu GTI, v tichosti naskočí a čeká na další pokyny. Než přidám plyn, chvíli se zájmem poslouchám zvukový projev jednotky na volnoběh. Tohle, že má být sportovní motor?
Z pod kapoty vychází tichounké ševelení, které ani náznakem nepřipomíná, že za chvíli předjedu v táhlém stoupání dvojici kamionů a místo zděšené grimasy se pouze ironicky ušklíbnu. A nebo ne? Začínám pochybovat, a tak, abych se uklidnil, si v hlavě přehrávám parametry motoru. Výkon 147 kW při 5500 – 6000 otáčkách, točivý moment 280 Nm při 1800 – 5000 oačkách, tedy prakticky v celém spektru otáček.
Ještě trocha názvosloví. T znamená výfukové turbodmychadlo a FSI přímé vstřikování paliva. Vzpomínám na závěr kolegy Láníka z testu Golfu GTI a podrobné představní motoru a rázem dostává chuť zařadit jedničku, nechat protočit kola a vymáčknout z nové Octavie RS maximum. Od sličných asistentek Škody Auto dostávám zelenou, a tak řadím jedna a pouštím tuhý spojkový pedál.
Otáčky rostou, ale motor vypadá klidně. Míjím 1500 otáček a klídek trvá. Na 1800 otáčkách se začíná něco dít, ale nazvat tohle výbuchem síly může snad naprostý zelenáč. V kabině sice mohu krájet ticho, ale zcela upřímně bych raději poslouchal nezřízený řev a zakláněl hlavu pod náporem turbodmychadla. Ve chvíli, kdy hodlám zbytku posádky projevit své zklamání, ručička otáčkoměru míjí 2300 otáček a Octavia RS ožívá.
Z motorového prostoru se začíná ozývat jadrnější zvuk a zářivě modrý liftback (jeden z nových barvených odstínů v nabídce) nabírá rychlost. Stále to ale není ono. Je čas přestat si hrát, pomyslím si a prudce dupnu na plynový pedál. Otáčky se přehoupnou přes 3000 a Octavia RS konečně ukazuje druhou, tu sportovní tvář. Motor prudce zatahuje a udává vozu velmi dobrou dynamiku.
Aha, tak tahle se na tebe musí. Otáčky ženu ještě výše a zjišťuji, že opravdové peklo (v podaní tohoto motoru) nastává mezi 4000 – 6000 otáčkami. Právě v tomto rozmezí jednotka chrlí výkon, nejlépe táhne a také nejlépe zní. Potěšen tímto zjištěním podřazuji o jeden stupeň a přidávám plyn. Po zbytek jízdy nenechám otáčky klesnout pod 3000. Do cíle jsem dorazil zpocený s jediným slovem na rtech – paráda.
Převody měření redakce Auto.cz | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Pružnost | |||||
50 -> 90 km/h | 4,6 s | 5,8 s | |||
80 -> 120 km/h | 5,0 s | 6,0 s | |||
120 -> 160 km/h | 6,7 s | 8,8 s | |||
Otáčky motoru při rychlosti | |||||
50 km/h | 2400 | 1700 | |||
70 km/h | 3200 | 2500 | 2000 | 1600 | |
90 km/h | 4300 | 3200 | 2500 | 2200 | |
110 km/h | 5200 | 4000 | 3200 | 2500 | |
130 km/h | 6200 | 4300 | 3600 | 3000 | |
150 km/h | 5400 | 4200 | 3500 | ||
180 km/h | 5100 | 4200 | |||
Max. rychlosti | 100 km/h | 140 km/h |
Byť se postupný nárůst výkonu s extrémně silnou špičkou v podání 2.0 TFSI zdá docela logický, má učesaný turboefekt také své kouzlo. Pokud ovšem vezmu v úvahu, že Octavie RS zastupuje rychlý rodinný vůz, je motor 2.0 TFSI ideální. V nízkých otáčkách tichounký a docela klidný, ve vysokých z řetězu urvaný. Kombinovaná spotřeba činila na konci testu 13 litrů, ale zahrnovala značnou část skutečně agresivní sportovní jízdy.
Při dynamické jízdě se spotřeba pohybuje okolo 10-11 litrů, ekonomická jízda znamená spotřebu mezi 9 – 9,5 litry.
Dokonalá proměna
Zapomeňte na podvozek sériové octavie, který s přehledem vyžehlí drobné oděrky i otevřené rány českých silnic. Octavie RS je úplně jiné auto se zcela odlišnou charakteristickou podvozku. Jestliže jsem v průběhu testu dvakrát vyslovil slovo peklo, bylo to poprvé právě ve spojení s podvozkem. Asi víte, kam mířím. Podvozek Octavie RS setsakramentsky ztuhl.
Už první série nerovností ukáže, že sportovní octavia místo plavného zhoupnutí agresivně poskočí a projetí výtluku doprovodí sice tlumeným, ale postřehnutelným rázem. Nevadí, na elegantní zdolávání retardérů není RS určeno. Tohle auto vzniknulo, aby poskytlo řidiči maximální zážitek z jízdy, který zahrnuje kromě silného motoru také špičkovou směrovou stabilitu, předvídatelné chování v limitních situacích či dlouhotrvající neutrálnost.
To všechno Octavia RS splňuje. Testovaný model postavený na zajímavých 18palcových kolech zarputile držel směr v ostrých i táhlých zatáčkách, choval se naprosto suverénně ve vysokých rychlostech a nechtěl ani slyšet o náklonech karoserie. Prudkou zatáčku vykroužila Octavia RS na kvalitním povrchu v rychlosti 100 km/h s naprostým klidem, s přídí i zádí přikovanou k zemi.
Velká 18palcová kola obutá do nízkoprofilových pneumatik pomohla výrazně zlepšit adhezi, ale zároveň způsobila, že vůz na nekvalitním povrchu ve vysokých rychlostech trochu znervózněl a stal se hodně citlivým na vyjeté koleje. Trocha přetahování se s autem však ještě nikoho nezabila.
Považujete-li tvrdý podvozek za základ každého sportovního automobilu, nenajdete na Octavii RS snad jedinou vadu a občasné tlumené rázy od kol a zaskřípání plastů v interiéru, které mimochodem v běžném provedení ani nehlesnou, přijmete jako daň za adrenalinové svezení. Nové Octavii RS musím vyseknout poklonu i za kousky, které ustála během našeho řádění na letišti.
Divoké losí testy vypadaly v jejím podání jako banální záležitost, hlavně se však ukázalo, že v extrémních situacích nezačne panikařit, chová se stále čitelně a od země se odlepí pouze v případě, když úmyslně rozhodíte zadní část a pří následném kontra stoupnete na brzdy a uděláte ukázkovou stojku. Dobrá zpráva je, že rozhozenou záď lehce srovnáte i na malém prostoru.
Špatně jsem si zvykal pouze na řízení, respektive příliš účinný posilovač řízení, jenž možná sluší sériové octavii, ale RS by si zasloužila posilovač méně účinný a možná také malinko strmější řízení. Převodovka tradičně nezklamala, dráhy mezi stupni jsou krátké a přesné, chod hladký, bez znatelného odporu. Zkrátka a jednoduše řadící páka jde přesně tam, kam ji pošlete.
Brzdy se zeleně nabarvenými třmeny mají rychlý nástup a dostatečnou razanci, aby rozjetý vůz rychle zastavily i z vysokých rychlostí. Ani v extrémní zátěži jsem nezaznamenal sklon k vadnutí. .
Připravte si 750 000 Kč
Cena nové Octavie RS začíná na 754.900 Kč, přičemž za tuto částku dostanete liftback se čtyřmi airbagy, kompletní elektrickou výbavou, automatickou dvouzónovou klimatizací Climatronic (pouze v Česku a na Slovensku), xenonovými světlomety, elektronickým stabilizačním systémem ESP a ABS, ASR s MSR, MBA a EBV, rádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory či 17palcová litá kola. Tempomat bude možné pořídit do nové octavie zřejmě za příplatek, stejně jako další položky.
Kombi bude o 40.000 Kč draží, se stejnou výbavou tedy přijde na 794.900 Kč. Přesný soupis výbavy jsme v době psaní testu bohužel neměli k dispozici, není proto možné Octavii RS z hlediska výhodnosti srovnat například s Golfem GTI. Pokud se ovšem potvrdí, výše zmíněný výčet výbavy, bude srovnání zajímavé. Golf GTI sice nemá automatickou klimatizaci a xenony, ale zato nabídne šest airbagů či dešťový senzor. Octavii RS však v Česku hodně pomůže vrozená prostornost a praktičnost.
Rodinný sporťák
Nová Octavia RS nezklamala. Přestože první dojem nebyl kvůli slabšímu zátahu motoru odspodu valný, v středních a vysokých otáčkách se vše obrátilo a dále už automobil jenom bodoval. Upravený podvozek a 18palcová kola udržují Octavii RS na zemi i v nejsložitějších situacích a pokud náhodou auto rozhodíte a zachováte klidnou hlavu, lehce vše zase srovnáte. Uvnitř čekají výborná sportovní sedadla a stále spousta praktických odkládacích prostor a dostatek místa – prostě rodinný sporťák.
Plusy
- silný motor
- tuhý sportovní podvozek
- výborné jízdní vlastnosti
- přesné řazení
- kvalitní sportovní sedadla
- sportovní volant
- prostorný a praktický interiér
Minusy
- příliš účinný posilovač
- málo strmé řízení
- slabší zátah motoru odspodu