reklama


Škoda Superb – Na cestě do vyšší střední třídy

Škoda Superb – Na cestě do vyšší střední třídy

 
 

Po sedmi letech a 130 tisících vyrobených kusech se „Škoda s dlouhým rozvorem“ dočkala následníka. Dostupný luxus ze střední Evropy bude oslovovat zákazníky moderní technikou. První cena na českém trhu začíná na 619.900,-Kč.

Představení předchozí generace modelu Superb v roce 2001 znamenalo nový začátek a velký návrat značky Škoda mezi výrobce luxusních cestovních vozů. První novodobý Superb vstoupil do vysoce konkurenčního tržního prostředí, ve kterém mají zákazníci velmi konzervativní chování. Změna značky není v tomto segmentu tak obvyklá jako v případě levnějších a menších vozů, s nimiž měli v Boleslavi mnohem více zkušeností. Přesto však Škoda považuje 130 tisíc vyrobených vozů v letech 2001-2007 za úspěch. Superb české značce otevřel cestu k dalšímu rozvoji, přispěl k posílení jména Škoda Auto na nejnáročnějších trzích světa a navázal na tradici velkých vozů Škoda.

Automobilka Škoda vyráběla luxusní limuzíny stejného jména už ve třicátých a čtyřicátých letech minulého. Díky nim se tradiční český výrobce už tehdy mohl zařadit po bok vyspělých výrobců automobilů na světě. Kvůli překážkám, kladeným plánovaným hospodářstvím, pak zůstával segment luxusních vozů v Mladé Boleslavi dlouhá léta opomíjen.

Design

Prestižní výrobek s okřídleným šípem ve znaku je firemní výkladní skříní. Zatímco druhá generace Fabií přinesla v podstatě jen nový design, druhá generace Superbu je nová v mnoha směrech. Konstrukční příbuznost s vozy koncernu Volkswagen je pochopitelná a přirozená, ale jak si ukážeme, původních řešení a novinek je v nové vlajkové lodi celá řada.

Vzhled nového Superbu navazuje na novou designovou generaci vozů Škoda, k níž patří všechny malé vozy (Fabia, Fabia Combi, Roomster). Specifický charakter auta na hranici střední a vyšší střední třídy si vyžádal jistý odklon od obvyklých postupů a designových řešení.

obrázek [555 x 396]
 

Poprvé se tak například setkáváme s agresivně tvarovanou přídí, která novým způsobem rozvíjí tvary dlouhá léta pěstované Saabem. Místo tmavých A-sloupků jsou to teď do boků protáhlé sdružené světlomety, které se na švédskou bezpečnostní ikonu mlčky odvolávají. Stejně jako na Fabiích a Roomsteru je i u Superbu maska středem všech linií, které tvoří karoserii.

Uměle působící protažení středu karoserie první generace bylo nyní realizováno mnohem citlivěji. Automobil této velikosti musí reprezentovat, a k tomu je vhodné pečlivě rozložit hmoty, tak aby auto působilo zejména v bočním pohledu vyváženě. Superb není klasický sedan ani uspořádáním objemů ani skutečnou konstrukcí. Záď je vizuálně velmi těžká a ukazuje, že zadní cestující budou mít opět mnoho místa. Krátké víko vyvolává obavy o praktičnost konstrukce z hlediska nakládání zavazadel, ale na to má Škoda odpověď, jak uvidíme dále. Dominantním rysem siluety je C-sloupek, který charakteristickým tvarem připomíná limuzíny BMW.

Větší než dosud

Největší současná Škoda je dlouhá 4838 milimetrů, na šířku má 1817 milimetrů a na výšku 1462 milimetrů. Zveřejněné vnější rozměry naznačují, že rozvorový extrémismus prvního (novodobého) Superbu byl umírněn. Nová generace má mezi nápravami o 42 mm menší prostor a přestože to tak z fotografií nevypadá, je nová Škoda nižší a o 35 mm delší než její předchůdce. Podstatně větší jsou nyní také vnější zpětná zrcátka.

Škoda Superb - srovnání vnějších rozměrů
RozměrSuperb ISuperb IIrozdíl
Délka [mm]48034838+35
Šířka [mm]17651817+52
Výška [mm]14691462-7
Rozvor náprav [mm]28032761-42

Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 565 litrů nákladu, tedy o 85 litrů více než u předchozího modelu. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste objem na 1670 litrů.

Cíleným použitím vysokopevnostních ocelí je pevnost karoserie v krutu na úrovni, která je nyní o deset procent vyšší než u srovnatelných konkurenční vozů s karoserií liftback. Použití moderních materiálů se podle tiskové zprávy také pozitivně promítlo v úspoře hmotnosti. Konkrétně: první Superb 2.0 TDI (103 kW) měl pohotovostní hmotnost 1518 kg, druhá generace se stejným motorem ukáže na rysce vah 1490 kg, tzn. hmotnostní úspora 28 kg, i přes nárůst vnějších rozměrů.

Twindoor: sedan a liftback v jednom

Karoserie skrývá konstrukční novinku, která v historii automobilismu zřejmě nezapadne. Záď, která se drží v této třídě běžné tříprostorové koncepce, skrývá páté dveře, díky nimž jsou možnosti využití zavazadlového prostoru mnohem širší než u konkurenčních sedanů.

obrázek [539 x 298]
 

Jedinečné variabilní otevírání pátých dveří Twindoor, vyvinuté a patentované inženýry automobilky Škoda, nabízí praktické a funkční řešení. Podle potřeby je možné otevřít buď pouze víko zavazadlového prostoru a naložit malá zavazadla, nebo může řidič vozu Superb zdvihnout celé víko i se zadním sklem pomocí chytrého a současně snadno ovladatelného mechanismu.

Od 6.9.2005 je na Úřadu průmyslového vlastnictví zaregistrován užitný vzor Výklopná záď pro vozidla, z něhož dále citujeme.

Ve spise se mj. píše: "Zejména konzervativní okruh zákazníků má v oblibě vozy s karoserií typu sedan, zejména pro jejich reprezentativní vzhled. Řada těchto vozů má relativně velký zavazadlový prostor, jehož využití však limituje velikost vstupního otvoru zavazadlového prostoru, znemožňující naložení rozměrnějších předmětů.

Prakticky založení zákazníci proto většinou dávají přednost vozům s karoserií liftback, resp. hatchback, které mají tzv. výklopnou záď, kde víko kufru tvoří jeden celek se zadním oknem a jeho rámem. Někdy se taková záď také označuje jako páté dveře.

Zvednutím výklopné zádi vznikne velký vstupní otvor do zavazadlového prostoru. Tato výhoda se však paradoxně může stát nevýhodou při nakládání drobných předmětů, kdy otevírání celé zadní výklopné zádi vede ke ztrátě tepelné pohody cestujících v klimatizovaném interiéru.

Konstruktéři proto u některých provedení výklopnou záď rozdělili na dvě části, takže lze otevírat buď celou výklopnou záď jako u karoserií typu liftback, nebo pouze její spodní část jako u karoserií typu sedan."

obrázek [512 x 509]
 

Uvedené nedostatky do značné míry odstraňuje výklopná záď, zahrnující oddělený horní a spodní díl. Horní díl (obsahující zadní sklo) je pomocí prvních jednoosých závěsů výklopně upevněn ke karoserii a je podpírán párem prvních vzpěr. Na dolním okraji horního dílu je pomocí druhých jednoosých závěsů výklopně uložen spodní díl (klasické víko sedanu), podpíraný párem druhých vzpěr. Druhé vzpěry jsou upevněny mezi horním a spodním dílem. Spodní díl je tedy vlastně součástí horního.

Interiér

Velkoryse dimenzovaný interiér svého předchůdce překonává nový Superb při téměř totožné délce díky příčně uloženému motoru. Začíná to prostorem pro nohy vpředu, který získal na velikosti díky přesunutí převodovky vyplývajícímu z nové koncepce. Střední tunel se podařilo podstatně zeštíhlit. Prostor pro kolena cestujících na zadních sedadlech narostl o dalších 19 milimetrů.

Na nové přístrojové desce, jejíž horní hrana tvoří výraznou vlnu, jsou jednotlivé ovládací prvky uskupeny do jednotlivých funkčních celků. Nové kruhové přístroje s bílými stupnicemi, zasazené ve stříbrně orámovaných tubusech, mají zajišťovat výbornou čitelnost jak ve dne, tak i v noci. Ve střešním panelu jsou namontovány diody pro difuzní osvětlení CatVision. Na rozdíl od předchozí generace vydávají bílé světlo, které dodává interiéru exkluzivní atmosféru. Přehledně uspořádané a jednoznačně rozlišitelné ovládací prvky jsou podsvíceny zeleně, tedy barvou značky Škoda.

obrázek [555 x 318]
 

Všechny primární funkce jsou soustředěny na volantu, logické uspořádání zajišťuje rychlý dosah. Nový volant v některých výbavách nabízí multifunkční tlačítka pro obsluhu audiosoustavy, multifunkčního ukazatele provozních údajů a telefonu. Chromovaná linka uprostřed věnce volantu cituje příď vozu výrazně formovanou do tvaru písmene V.

Tuto formální linii sleduje i design středového panelu. Své místo tu našla ovládací jednotka dvouzónové elektronicky ovládané klimatizace a nový navigační systém Columbus s moderní a snadno ovladatelnou dotykovou obrazovkou, s pevným diskem o kapacitě 30 GB pro rychlý přístup k datům. V nabídce jsou také jednodušší alternativy audiozařízení. Standardem autorádií Swing a Bolero je schopnost přehrávat CD i ve formátu MP3, Bolero má navíc mj. integrovaný měnič na 6 CD. Jednodušší navigační systém Amundsen má také dotykovou barevnou obrazovku.

Před sedadlem spolujezdce je připravena velká odkládací schránka. Další úložné prostory nabízí výklopná schránka vlevo pod volantem, velkoryse tvarované kapsy ve dveřích, odkládací plochy a držáky kelímků s nápoji na středovém tunelu i kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel.

Další novinka se objeví po zapnutí zapalování na obou kruhových přístrojích umístěných v hlubokých tubusech. Jako funkční zkouška se ručičky rychloměru a otáčkoměru přesunou ze své klidové polohy, ukazující svisle dolů, až na konec jasně strukturovaných bílých stupnic, aby se pak zase vrátily zpět na nuly do klidového stavu.

Zákazník může volit ze tří barevných variant přístrojové desky vyrobené z vysoce kvalitního měkčeného materiálu a ze tří různých provedení dekoračních lišt.

obrázek [555 x 410]
 

V závislosti na výbavě a verzi může mít nový Superb až devět airbagů. Rozsáhlou ochranu poskytují dva přední a dva boční airbagy, hlavové airbagy pro přední i zadní cestující (sériově pro 15 zemí tvořících EU před rozšířením v roce 2004). Úplnou novinkou je kolenní airbag pro řidiče a boční airbagy vzadu.

Pro nový Superb lze také objednat nezávislé přídavné topení, elektricky ovládané střešní okno se solárními články nebo parkovací asistent, který nejen pasivně upozorňuje na překážky, ale také sám řídí při zajíždění do mezery mezi auta stojící v řadě.

Motory

Superb se stane asi největším modelem Volkswagen Group, který dostane přeplňovaný motor 1,4 TSI. Turbodmychadlem přeplňovaný agregát dává až 92 kW, resp. disponuje 200 Nm v široké rozsahu otáček. Nejúspornější zážehový motor má jezdit se Superbem za méně než sedm litrů benzinu. Vzhledem k vysokému výkonu není zatím jasné ani to, zda půjde o nejlevnější motorizaci. V nabídce je totiž slabší turbodiesel, s nímž má Superb nižší spotřebu, ale o poznání horší jízdní dynamiku. Motor 1,4 TSI bude dodáván se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Očekávaný a dříve avizovaný prostřední motor zážehové nabídky je z Octavie známé 1,8 TSI. Ke standardní šestistupňové převodovce bude Škoda dodávat poprvé i dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku DSG.

Vrcholem modelové řady a současně nejvýkonnějším motorem sériového modelu v historii Škody Auto je zážehový atmosférický šestiválec o objemu 3580 cm3. Tento motor bude standardně dodáván se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tento agregát pohání v současné době například Volkswagen Touareg (206 kW, 360 Nm), Audi Q7 (206 kW, 360 Nm) a počítá se s ním i pro Volkswagen Passat CC (220 kW, 350 Nm).

Nová Škoda Superb - základní technická data modelové řady - zážehové motory
Motor1,4 TSI1,8 TSI3,6 FSI 4Motion
Zdvihový objem [cm3]139017983580
válce/ventily4/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]92/5000118/4500-6200191/6200
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min]200/1500-4000250/1500-4200350/2500-5000
Max. rychlost [km/h]201222250
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,58,66,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,67,610,0

Skladba motorů TDI zůstává postavena výhradně na čtyřválcových agregátech. Premiérou pro Škodu bude aplikace motoru TDI se vstřikováním common-rail, ale jádro odbytu bude jistě spočívat na konstrukčně starších motorech 1,9 TDI PD a 2,0 TDI PD se vstřikováním čerpadlo-tryska. Reinhard Jung se k tomuto rozhodnutí vyjádřil pro aktuální číslo Auto Tipu: "Přechod ke common-rail je v rámci koncernu VW postupný, žádný výrobce jej nezvládne skokově. musíme také přihlížet k tomu, aby se vozy Škoda držely optimálního poměru ceny a užitné hodnoty."

Skutečností zůstává, že kombinovaná spotřeba všech tří TDI se vejde do šestilitrového průměru, což je slušný výsledek a z hlediska chystaných emisních limitů CO2 zřejmě klíčová věc v budoucnosti velké Škody na evropských trzích. Oba vznětové dvoulitry jsou standardně dodávány s filtrem pevných částic a šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, základní 1,9 TDI má jako jediný motor v nabídce pouze pětistupňovou převodovku.

Nová Škoda Superb - základní technická data modelové řady - vznětové motory
Motor1,9 TDI PD2,0 TDI PD2,0 TDI CR
Zdvihový objem [cm3]189619681968
válce/ventily4/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/4000103/4000125/4200
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min]250/1900320/1800-2500350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]190207222
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,510,28,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,75,96,0

obrázek [555 x 340]
 

Technika

Technická základna koncernu Volkswagen se stala bází konstrukčních řešení použitých na novém Superbu. Části podvozkové platformy jsou kombinací komponent koncernových řešení PQ35 (Golf, Octavia) a prodloužené verze PQ46 (Passat). Sdílení stávajících podskupin zpřístupnilo řadu jinak vývojově nákladných příplatkových položek.

Pro benzinové motory jsou standardem šestistupňové převodovky, pouze vrcholná motorizace 3,6 FSI má standardně šestistupňovou automatickou převodovku DSG. Pro verzi 1,8 TSI bude možno objednat novou sedmistupňovou převodovku DSG. Turbodieselové motorizace se budou dodávat s pětistupňovými (1,9 TDI), šestistupňovými (2.0 TDI) ručně řazenými převodovkami, za příplatek bude možné k oběma motorizacím 2.0 TDI (103 a 125 kW) mít i šestistupňové DSG.

Zpočátku budou k dispozici jako čtyřkolky pouze vrcholné šestiválcové modely 3,6 FSI V6 (191 kW), ale později se pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex dostane i do verzí s motory 1,8 TSI (118 kW) a 2,0 TDI CR DPF (125 kW).

Adaptive Frontlight System: nová generace světel pro vozy VW Group
Premiérou pro Škodu i pro celý koncern Volkswagen Group je nový systém adaptivního osvětlení AFS. AFS (Adaptive Frontlight System) upravuje osvětlení vozovky před vozem v závislosti na konkrétních podmínkách a umožňuje řidiči, aby dříve rozpoznal případné překážky na silnici a mohl na ně včas reagovat.
V městském provozu při rychlostech od 15 km/h do 50 km/h se světelný kužel rozšíří pro lepší osvětlení okrajů vozovky.
Při vyšších rychlostech a při jízdě na dálnici (od 90 km/h) je aktivní funkce dálničního světla. V tomto režimu nastaví řídicí jednotka světlomety tak, aby byl více osvětlen i levý jízdní pruh. Kromě toho se světelný kužel vyklopí lehce vzhůru, takže světelná stopa je delší.
Třetí režim "Meziměsto" je nejvíce podobný běžnému potkávacímu světlu. Jeho funkce se aktivuje při rychlostech mezi 0-15 km/h a 50-90 km/h.
AFS vedle toho disponuje natáčením světel do zatáček, které je aktivní od 10 km/h, a odbočovacím světlem, které jednotlivě zajišťují mlhové světlomety s Corner funkcí.
Pro jízdu v dešti je připravena funkce snižující riziko oslnění řidiče protijedoucího vozu odrazem světla od mokré vozovky.
AFS dále umožňuje upravit rozložení světelné stopy pro jízdu v zemích s levostranným provozem, takže osvětlení nového vozu Superb nebude oslňovat řidiče v protisměru. Při tomto nastavení je deaktivována funkce natáčení světel i jednotlivé režimy osvětlení (Město, Meziměsto, Dálnice).
AFS se v novém modelu Superb dodává výhradně s bi-xenonovými světlomety. Škoda je tak první značkou koncernu VW, která nabízí AFS s tímto širokým funkčním rozsahem.
Sympatickým detailem je nápis Superb překlenující odraznou plochu směrových světel.

Jako protiváhu nové vrcholné motorizace 3,6 FSI (191 kW) v novém Superbu najdeme i základní turbodiesel 1,9 TDI PD s výbavou GreenLine. Jeho výhodou má být nízká spotřeba paliva a relativně nízká cena.

To, co funguje v Passatu BlueMotion, musí fungovat i ve větším Superbu. Známý čtyřválec 1,9 TDI PD (77 kW), převodovka s dlouhými převody, pneumatiky s nižším valivým odporem a některé dílčí aerodynamické úpravy dokázaly v Passatu ušetřit několik desetin litru v údaji o normované kombinované spotřebě. Limuzína z Emdenu tak produkuje v kombinovaném cyklu 136 g CO2 na 1 km jízdy, což odpovídá spotřebě 5,1 l/100 km.

Právě takové hodnoty slibuje Škoda u nového Superbu GreenLine. Podrobnější technické parametry ale zatím nejsou známy. Jisté je, že v Boleslavi přistoupili ke snížení volnoběžných otáček motoru, montáži manuální převodovky s delšími převody, snížení koeficientu odporu vzduchu (cestou snížení podvozku, použití spoileru na pátých dveřích, uzavření přívodů chladicího vzduchu k předním brzdám) a použití speciálních pneumatik 205/55 R16 s nízkým valivým odporem a vyšší předepsanou hodnotou tlaku vzduchu.

Verze GreenLine bude dostupná pro trhy zemí Evropské unie, Norsko a Švýcarsko.

obrázek [555 x 291]
 

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 







 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou předposranej národ

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou…

Muž, který se významně vepsal do života přední české zpěvačky Lucie Bílé (50) a úspěšný podnikatel v jedné…

 

iSport.cz

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci začít od nuly

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci…

Vzal telefon a zavolal tátovi, bývalému prvoligovému brankáři: „Je to tady super,“ hlásil mu Milan Švenger ze…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama