19.4. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

 

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.

Ruská automobilová značka Lada už možná nemá na českém trhu tak silné postavení jako před revolucí, stále je ale dobře známým pojmem. Jejím prvním vozem vůbec byla i u nás hodně žádaná Lada 2101 (interně VAZ 2101), která právě dnes slaví své 48. narozeniny. Začala se vyrábět 19. dubna 1970.

Lada 2101 se tak stala prvním vyráběným automobilem nově založeného závodu v Toljatti, který oficiálně vznikl o čtyři roky dříve. V květnu 1966 byla podepsána dohoda mezi představiteli Sovětského svazu a automobilkou Fiat o výstavbě nového závodu na auta. Tzv. Volžské automobilové závody byly vybudovány v Toljatti kvůli strategické poloze tohoto města dříve známého jako Stavropol, kvůli příznivému klimatu bez třeskutých mrazů, dobré infrastruktuře nebo silnému průmyslovému zázemí.

Automobilka Fiat se přitom nepodílela jen na vybudování výrobního závodu, ale hlavně i na prvním voze nové továrny. Jako základ posloužil Fiat 124, evropské Auto roku 1967, který však byl pro potřeby zákazníků SSSR notně upraven.

K tématu: Lada slaví 50 let, podívejte se na unikátní snímky z výroby žigulíku

Hovořilo se dokonce o 800 provedených změnách, kterým dominoval přepracovaný podvozek, zesílený a zvýšený tak, aby zvládl jízdu po sovětských cestách (tedy spíše necestách). Zesílena byla i samotná ocelová karoserie, což bylo poznat třeba na vyztužených sloupcích. Změnily se také zadní brzdy – kotouče nahradily „bubny,“ které byly v sovětských podmínkách zablácených cest přece jen vhodnější.

Pod kapotu se pak nastěhoval nově vyvinutý čtyřválec o objemu 1198 cm3 a výkonu 44 kW a točivém momentu 87 N.m, jehož síla byla prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky posílána jen na zadní kola. VAZ 2101 byl sedan, od roku 1972 se ale vyráběl i odvozený kombík, tzv. VAZ 2102.

VAZ 2101 a 2102 (1970-1988) – Žigulík přijíždí

Lada 2101 zůstala ve výrobě až do roku 1988, za osmnáct let produkce bylo postaveno 4.846.900 jejích exemplářů. Ty od roku 1971 mířily také do zahraničí, do Československa, Bulharska nebo Jugoslávie. Později se vůz dostal i na západ nebo třeba do Egypta a Nigérie.

Jestliže na exportních trzích se auto prodávalo jako Lada, u nás bylo známé jako Žiguli, podle pohoří ležícího nedaleko místa výroby. Označení Lada (dle slovanské bohyně lásky) totiž u nás patřilo šicím strojům vyráběným v jihočeské Soběslavi.

Rokem 1988 ale éra Lady 2101 vlastně neskončila. Od roku 1980 se totiž vyráběl model VAZ 2104, který z 2101 vycházel. Měl však novou karoserii s obdélníkovými světlomety, bezpečnostní prvky v interiéru nebo inovovaný motor. A ten vydržel ve výrobě až do roku 2010!

Spolupracujeme s TipCars.com
Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 

Štítky Lada

 

Přidat názorDiskuse: Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 



Video: Žigulík proti Porsche 911 a Nissanu GT-R - kdo bude rychlejší? Video: Žigulík proti Porsche 911 a Nissanu GT-R - kdo bude rychlejší?

Závody ve sprintu mohou občas přinést nějaké to…

Lada slaví 50 let, podívejte se na unikátní snímky z výroby žigulíku Lada slaví 50 let, podívejte se na unikátní snímky z výroby žigulíku

Prvním modelem automobilky z Toljatti byl VAZ 2101, známý…

 



 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…