Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lada (Vaz/Žiguli) 2101
Lada (Vaz/Žiguli) 2101
Lada (Vaz/Žiguli) 2101
Lada (Vaz/Žiguli) 2101
74 Fotogalerie

Lada slaví 50 let, podívejte se na unikátní snímky z výroby žigulíku

Prvním modelem automobilky z Toljatti byl VAZ 2101, známý též jako žigulík. Auto vzniklo úpravou Fiatu 124.

Letos je tomu 50 let, co představitelé Sovětského svazu v květnu 1966 podepsali s Fiatem dohodu o výstavbě nové automobilky na zelené louce. Výsledkem podepsané smlouvy se stal výrobce dnes nazvaný AvtoVAZ. Ten letošní jubileum mimo jiné připomíná unikátními snímky z výroby svého prvního modelu, VAZu 2101.

Produkce VAZu 2101 byla zahájena až v dubnu 1970, čtyři roky od podpisu smlouvy o licenční výrobě. První sériové vozy sjely z linky v září téhož roku. Jako místo výroby bylo už předtím vybráno město Stavropol, které už v roce 1964 bylo přejmenováno na Togliatti (v češtině Toljatti), na počest Palmira Togliattiho, slavného předsedy italské komunistické strany. Výhodou této lokace bylo příznivé klima bez třeskutých mrazů, dobrá infrastruktura nebo silné průmyslové zázemí. Kolem nové továrny následně bylo vybudováno i město pro potřeby tamějších zaměstnanců.

Nový závod byl stavěn podle tehdejších nejmodernějších standardů, na výstavbě se ostatně podíleli specialisté z Itálie. Výrobní zařízení pak pocházelo od renomovaných zahraničních výrobců jako Kuka, Thyssen a Bosch. Cíl vyrábět do roku 1975 na 660.000 aut ročně pak v tehdejší době bylo opravdu závratné číslo.

Jakožto první produkt pro nového výrobce byl vybrán Fiat 124, evropské Auto roku 1967, který však byl pro potřeby východoevropského odbytiště notně upraven. Hovoří se dokonce o 800 změnách. Podvozek upraveného sedanu byl zesílen a zvýšen, aby zvládl jízdu po sovětských cestách (tedy spíše necestách). Zesílena byla i samotná ocelová karoserie, což bylo poznat třeba na vyztužených sloupcích. Změnily se také zadní brzdy – kotouče nahradily „bubny,“ které byly v sovětských podmínkách zablácených cest přece jen vhodnější. Pod kapotou pak pracoval nově vyvinutý čtyřválec o objemu 1198 cm3 a výkonu 44 kW. Později se vedle sedanu začalo prodávat také kombi (VAZ 2102), odvozené od Fiatu 124 Familiare.

V Rusku vyráběný automobil byl podle své rodné továrny (nazvané Volžské automobilové závody) interně pojmenován VAZ 2101. Na domácím trhu byl ale nabízel jako Žiguli, podle pohoří ležícího nedaleko místa výroby. Toto označení bylo známé také u nás, exportní název Lada (dle slovanské bohyně lásky) totiž u nás patřil šicím strojům vyráběným v jihočeské Soběslavi.

Žigulík nakonec zůstal ve výrobě až do roku 2012. Poslední kusy však už nevznikly v domovském Toljatti, ale v Iževsku, ve spolupráci se závodem Iž. Za dobu své existence sice „sovětská 124“ prodělala mnohé změny, opticky a technicky se ale jednalo o stále to samé auto.