Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SMART roadster a roadster-coupé - extravagantní dvojčata

Michal Razim
Firma Micro Compact Car Smart, člen DaimlerChrysler Group, se rozhodla rozšířit svůj výrobní program. Kromě známých smartíků coupé a cabrio, které jsou nyní v prodeji i v České republice, budou nyní od jara 2003 k dostání i velmi extravagantní...

Nové vozy oživují starý koncept malého a lehkého sportovního roadsteru z 60. let 20. století. Výrobce si od toho slibuje výrazné posílení své image a též zvýšení počtu prodaných vozů.

Design a karosérie

Jak je již u firmy Smart tradicí, její výrobky rozhodně nepřehlédnete. Nejinak tomu je u nových sportovních modelů, které jsou ještě extravagantnější než dosavadní vozy.

Design nových vozů je úplně jiný a přeci jen lze rozpoznat určitou společnou "smart DNA". Na první pohled poznáte, že se jedná o Smart. Neomylnými poznávacími znaky jsou především panely karosérie provedené v různých barvách, tříloukoťová litá kola a malé rozměry karosérie. Vůz je dlouhý pouze 3,427 m (o 50 cm méně než Škoda Fabia), široký 1,615 m a jen 1,192 m vysoký (!).

Vpředu jsou dominantním prvkem moderní parabolické čočky světlometů a vstup vzduchu k chladiči, který je se světlomety symbolicky propojen matně lakovaným panelem karosérie, který tak tvoří jakýsi úsměv. Výrazným znakem jsou též blatníky, které jsou vypouklé nejen do stran, ale i do výšky. Dveře mají typickou oválnou klikou. Řidič sedí ve voze velmi nízko, těsně před zadní nápravou.

Cestující jsou při převrácení u roadsteru chráněni pevným ochranným obloukem, který je lakován stříbrně a je opticky propojen se stříbrnou linkou na boku karosérie.

Kolem cestujících je velmi pevná ocelová konstrukce, která váží pouhých 192 kg. Na karosérii jsou v hojné míře použity plasty, čímž se podařilo pohotovostní hmotnost udržet na dnes nevídaných 790 kg (!)

Zadní sklo roadsteru je zkoseno kolmo dolů a víko zavazadlového prostoru je ploché. Zadní sdružené svítilny mají moderní design s čirou optikou a jsou velmi podobné těm z vozu Mazda6. Zavazadlový prostor pojme pouhých 86 litrů nákladu, pokud je ovšem stažena látková střecha, tak pouze 45 litrů. Vůz má však ještě jedem zavazadlový prostor, a to vpředu, který pojme dalších 59 litrů. Přesto i součet těchto hodnot bude asi postrachem prodejců těchto vozítek, pokud se o toto začne zajímat zákazník...

Praktičtější Smart roadster coupé, který poznáme podle odlišné zádi, je v podstatě kombi-kupé. Tato varianta pojme vzadu již "solidních" 189 litrů nákladu. U této verze je standardní hardtop (pevná sundavací střecha), který může být bez příplatku vyměněn za látkovou skládací střechu.

V případě elegantnějšího roadsteru je standardní elektricky ovládaná látková střecha (složí se za pouhých 10 s), která může být na přání vyměněna za hardtop, a to opět bez příplatku.

Motor a převodovka

Obě varianty jsou poháněny shodným motorem, kterým je tříválec vycházející z agregátu současných modelů Smart. Pro potřeby sportovních modelů roadster a roadster coupé byl ovšem zvětšen objem i výkon.

Přeplňovaný tříválec o objemu 698 cm3 dává výkon až 82 k (60 kW) při 5250 ot/min a točivý moment dosahuje 110 Nm při 3000 ot/min. Motor má pouze dva ventily na válec. Přestože vůz má vpředu dlouhou kapotu jako běžné vozy, motor je umístěn tradičně napříč nad zadní nápravou. Zde je také umístěna nádrž na 35 litrů paliva, avšak ta je z bezpečnostních důvodů oddělena hliníkovou přepážkou.

Převodové ústrojí taktéž vychází ze stávajících modelů, jde tedy o poloautomatickou šestistupňovou převodovkou s elektronicky ovládanou jednokotoučovou suchou spojkou. Ve voze zcela chybí spojkový pedál a řidič řadí pohybem voličem na + či -. K dispozici je též plně automatický režim.

Zkušenosti bohužel hovoří o tom, že tato sekvenční převodovka řadí ve stávajících vozech velmi pomalu a proto by se mohla pro nové sportovní modely stát určitou brzdou. Toto se však uvidí až v praxi, neboť výrobce tvrdí, že v nových vozech převodovka řadí rychleji..

Výrobce plánuje později uvést dvě další verze: jednu se slabším motorem pro méně solventní zákazníky a jednu s ještě silnějším motorem pro opravdové fajnšmekry. O tuto ostrou verzi se postará renomovaná ladičská firma Brabus (!).

Interiér

Cestující sedí ve voze velmi nízko a tak je celková výška vozu pouhých 1,192 m. V interiéru nalezneme tříramenný volant standardně potažený kůží. Volič poloautomatické převodovky je též převzat beze změn ze stávajících vozů. Přístroje ve tvaru starého budíku tradičně velmi vyčuhují z palubní desky. Sportovní sedadla jsou součástí standardního vybavení.

Interiér si bude moci zákazník objednat v barvě černé, šedé a pro roadster též v červené. Za příplatek je k dispozici kožené čalounění, ovšem pouze v černé barvě.

Sedadlo spolujezdce se dá sklopit a na zadní straně opěradla je dokonce umístěn držák nápojů.

V paketech příplatkové výbavy si zákazník může zvolit řadu doplňků, které by u tak malého vozu ani nečekal: za příplatek lze mít CD changer, kožené čalounění, tempomat, boční airbagy, palubní počítač, mlhovky, větší 16palcová kola či elektrický posilovač řízení.

Výbava a cena

Údaje o cenách nebyly dosud zveřejněny. Prosakují však informace, že cena nejlevnější verze Smartu roadster s nejslabším motorem by se údajně měla pohybovat kolem 13.000 Euro (410.000 Kč), což je výrazně méně, než kolik se všeobecně očekávalo. Vybavenější verze pravděpodobně dosáhnou 550.000 Kč, avšak i tak je bezesporu jedná o velmi lákavou nabídku.

Standardní výbava všech verzí bude zahrnovat dva čelní airbagy, ABS, CBC a dokonce i ESP (!), klimatizaci a elektricky ovládanou stahovací střechu. Poněkud překvapí nutnost přikoupit si posilovač řízení za příplatek.

Jízdní vlastnosti

Jedním z klíčových aspektů při vývoji nového vozu bylo potěšení z jízdy. Obě verze jsou velmi lehké s extrémně nízko položeným těžištěm. Výkonný motor, vyvážené rozložení hmotnosti (44: 56) a kvalitně vyladěný podvozek by pak měly nabídnout takový požitek z jízdy, že by se nový Smart měl vyrovnat i vozům Porsche! Nejde pochopitelně o absolutní jízdní výkony, spíše se v tomto případě jedná o stabilitu v zatáčkách a rychlost a přesnost reakce vozu na pohyby volantu.

Poměr hmotnosti a výkonu je 13,2 kg/kW (zhruba stejně jako BMW 316i), což zaručuje dostatečnou jízdní dynamiku i s tak malým motorem.

Smart roadster coupé vážící 790 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,9 s a rozjede se až na 175 km/h. Hmotnost je tak nízká, že je vůz na zadních kolech vybaven pouze bubnovými brzdami.

Elegantnější roadster vážící 815 kg zrychlí na 100 km/h za 11,2 s a maximální rychlost činí též 175 km/h, což je vzhledem k hmotnosti a rozměrům vozu více než dostačující.

Technické údaje
Motor tříválec 0,7
Druh přeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3) 698
Válce/ventily na válec 3/2
Max. výkon (kW/ot) cca 60/5250
Max. točivý moment (Nm/ot) cca 110/3000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 175
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,9/11,2
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km) méně než 5,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 3427
Šířka (mm) 1615
Výška (mm) 1192
Rozvor (mm) 2360
Pohotovostní hmotnost (kg) 790/815
Objem nádrže (l) 35
Michal Razim