Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Soutěž na provoz mýtného nelze stihnout, připustilo ministerstvo

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
Příprava mýtné soutěže se resortu dopravy dlouhodobě nedaří, průběžné harmonogramy přípravy se kromě současného ministra nedařilo dodržovat ani jeho předchůdcům. Současná smlouva s Kapschem vyprší na konci příštího roku.

Vybrat nového provozovatele mýtného systému v řádném výběrovém řízení už nelze stihnout do vypršení smlouvy s Kapschem ke konci roku 2016. V materiálu pro jednání řídícího výboru to připustilo ministerstvo dopravy. Úřad na místo toho nabízí čtveřici řešení, ta ale vždy počítají s prodloužením smlouvy i po roce 2016. Firmě bude podle nejoptimističtější varianty nutné zadat další provoz mýtných bran bez soutěže minimálně na rok a čtvrt.

„Na přípravu soutěže, samotnou soutěž na provozovatele mýtného systému a na předání od současného provozovatele by stát potřeboval minimálně tři až pět let jako v okolních státech," uvedlo ministerstvo dopravy. Nynější harmonogram vyplývá z šetření, které pro ministerstvo uskutečnila společnost Deloitte. Nový provozovatel bude pro zapracování do stávajícího systému potřebovat 14 až 18 měsíců, uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Ještě začátkem listopadu přitom ministr Dan Ťok tvrdil, že úřad soutěž stíhá a že výběrové řízení vypíše ještě do konce letošního roku. Podobně optimistický byl v tomto i harmonogram, jenž vláda schválila 20. listopadu a ve kterém se uvádí zahájení soutěže na další tříletý provoz mýtných bran začátkem příštího roku a podepsání smlouvy s novým dodavatelem v říjnu. Novému provozovateli by pak pro zapracování zbývaly jen tři měsíce.

Nyní úřad preferuje zadání další správy systému Kapschi s tím, že i nadále bude s touto firmou úřad vyjednávat o spolupráci při předání systému novému dodavateli vzešlému z výběrového řízení. Ten by měl ale začít systém spravovat s více jak ročním posunem proti schválenému harmonogramu, tedy od druhého kvartálu roku 2018 do konce prvního čtvrtletí roku 2021.

Aktuální harmonogram podle zástupce v mýtném řídícím výboru Jana Birkeho v nejmenším neodpovídá tomu, co před měsícem prezentoval ministr vládě. Sociální demokraté proto budou požadovat, aby Ťok přinesl na vládu nový materiál s aktualizovaným harmonogramem.

Od posledního kvartálu roku 2018 rovněž úřad předpokládá zavedení takzvané služby EETS, kterou po Česku požaduje Evropská unie a která umožní kamionům projet celou unii s jedinou palubní jednotkou. Dosud musí mít tranzitující kamiony jednotky pro každou projížděnou zemi.

Rizikem, které ministerstvo dopravy připouští, je možnost, že Kapsch nebude s ministerstvem dopravy při předání a zaškolování nového provozovatele spolupracovat. V takovémto případě předpokládá úřad další posun o tři měsíce. Nový provozovatel by nezačal se správou mýtných bran dříve než v polovině roku 2017.

Zbylé dvě varianty předpokládají prodloužení smlouvy s Kapschem o tři roky s různou měrou změn ve stávající smlouvě s cílem dosáhnout nižší ceny. Tyto varianty jsou ale podle ministerstva rizikové, při zadání provozu na takto dlouhé období bez výběrového řízení hrozí konfliktem se zákonem o veřejných zakázkách.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
24. 12. 2015 08:51
Re: Výběrový řízení
Udelat analyzu, poptavku a na jejim zaklade nabidku neni zase tak jednoduche. To jsou skutecne radove mesice, ale vcetne obstrukci by se mel tender do 1 roku vejit. Pak ale musi byt novy system naimplementovan a integrovan, a zde si troufnu rici, ze to muze trvat klidne dalsi rok - zalezi na architekture a technologiich. satelitni system je rozhodne levnejsi a lespi, nez brany. Ale podle mne nejlepsi system jsou nakladove zanedbatelne silnicni znamky.
Kapsch skutecne tvrde lobuje, aby se zadny tender nemohl vypsat, dela stale obstrukce, vyhrozuje. nakonec se mu podarilo dohnat politiky k tomu, ze se bude s nimi muset smlouva bez tendru prodlouzit a tim vyhrali.
24. 12. 2015 08:44
Re: ANO-anonymní nenažrané ovce
Vyber mytneho je koloslani tunel nasich penez, urcenych na stavbu nasich silnic, do kapsy soukrome rakouske spolecnosti. Neuveritelne, ze si nechame libit takovy verejny podvod.
Avatar - Achernar9
23. 12. 2015 23:59
Výběrový řízení
Nechápu na co 3-5 let proboha ??? To musí být vyřízený za pár týdnů, nejvýš měsíců !!! A ještě navíc, nevím proč by to musel provozovat někdo cizí, aby se na tom pakoval. To radši ať nám to zůstane ve státním rozpočtu. Proč furt cpeme love někam do zahraničí ???
Avatar - Hammunasakra
23. 12. 2015 21:57
Re: ANO makáme
Jo ta přestavba rychlostních silnic na dálnice šla rychle :-)
23. 12. 2015 18:43
ANO-anonymní nenažrané ovce
Zřejmě pan Babiš nevídí nevětší tunel posledních deseti let a tak radši buzeruje podnikatele a šíří lži.
Vypsat výběrové řízení na satelitní provoz ( do roka s rezervou) a společnosti Kapsch nařídit odstranění bran z pozemku ČR. Toto se mohlo udělat kdykoliv. Vůle není, penízky cinkají.