Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Španělský trh v roce 2012: Státní pobídky pokles nezvrátily

Diskuze (20)
SEAT Ibiza jen těsně obhájil pozici nejprodávanějšího auta na domácím trhu. Španělsko zároveň dokazuje, že státní pobídky pro prodej nových aut už v dnešní době nezabírají.

Loňský rok byl pro španělské prodejce automobilů nejčernějším, kam až oficiální statistiky sahají. Země, která ještě v roce 2007 koupila přes 1,6 milionu nových aut, se za rok 2012 může pochlubit pouhými 700 tisíci. To je nejhorší výsledek od roku 1993 (starší data nejsou k dispozici).

Španělská vláda se snažila s tímto trendem bojovat – vždyť Španělsko je menší automobilovou velmocí, 11 z 20 nejprodávanějších aut je z domácí produkce. Výsledky státních zásahů jsou ale rozpačité. Zvýšení DPH přineslo katastrofální září: 35 tisíc prodaných aut je nejhorší měsíční výsledek od 60tých let. Následně zavedený program PIVE (Programa de Incentivos para los Vehículos Eficientes), dotace 2000 euro na nákup nového úsporného vozu při současném sešrotování auta staršího 12 let, ale na poklesu trhu nic nezměnil.

SEAT Ibiza, klíčový model domácí značky, obhájil prvenství, ovšem s velkým meziročním poklesem. Celá značka pak spadla z první pozice v roce 2011 na třetí místo. Opakem je výrazný růst Dacie Sandero – jasný důkaz toho, jak dnes Španělé při nákupu nových aut šetří.

Obecně se ve Španělsku těší velké oblibě kompaktní hatchbacky a daří se i menším hatchbackům. Jedinými výjimkami mezi 20 nejprodávanějšími modely jsou SUV Nissan Qashqai a dvojice ve Španělsku vyráběných MPV: Citroën C4 Picasso a Ford C-Max.

Vývoji trhu dokázaly odolat jen dva z nejžádanějších modelů. Překvapivě Citroën C4 a pak Peugeot 207, pokud k jeho výsledku přičteme nástupce 208.

Španělský trh v roce 2012 - registrace nových aut podle modelů
Poř.model20122011změna
1SEAT Ibiza2391631105-23,1%
2Nissan Qashqai2228124375-8,6%
3Renault Mégane2058323599-12,8%
4VW Golf1786321722-17,8%
5VW Polo1727620917-17,4%
6Opel Corsa1689519937-15,3%
7SEAT León1644222410-26,6%
8Citroen C41619616265-0,4%
9Opel Astra1475817777-17,0%
10Peugeot 3081434617211-16,6%
11Ford Fiesta1341017436-23,1%
12Ford Focus1314220596-36,2%
13Renault Clio1304713765-5,2%
14Citroën C3128091159510,5%
15Citroën C4 Picasso1159712560-7,7%
16Peugeot 2071154420356-43,3%
17Ford C-Max10432943410,6%
18Dacia Sandero9819666947,2%
19Toyota Auris975511572-15,7%
20Peugeot 2089690--

V žebříčku značek je zřejmý silný vliv domácích automobilek, resp. sousední Francie. Volkswagen přebral vedení od SEATu, druhé místo zaujal Peugeot. Za třetím SEATem uzavírají vedoucí pětici Renault a Citroën. Ford (ve Španělsku vyrábí Fiestu, Focus a C-Max) z předloňského druhého místa klesl až na šesté. Mezi prémiovými značkami je jasnou jedničkou Audi, BMW na jeho výsledek ztrácí téměř 10 tisíc ks.

Španělský trh v roce 2012 - registrace nových aut podle značek
Poř.značka20122011změna
1Volkswagen6252171746-12,9%
2Peugeot5564964132-13,2%
3SEAT5487073575-25,4%
4Renault5257163769-17,6%
5Citroën5246459303-11,5%
6Ford5109565028-21,4%
7Opel4961358328-14,9%
8Audi3618838258-5,4%
9Toyota3594639006-7,8%
10Nissan3559439712-10,4%

Diskuze (20)
4. 1. 2013 16:02
Re: Re:
Nežli Seat prodat, si myslím, že VW zruší značku a ve fabrikách seatu se budou dělat ostatní koncernové značky o které je větší zájem.
4. 1. 2013 16:00
Re: Re:
A komu by ho měli tak prodat? Evropské automobilky jsou rádi, že nějak přežívají. Jediní kdo nakupují jsou čínané a indové a ti si dobře vybíraji co koupí a navíc by VW byl sám proti sobě aby seat prodal čínanům a pustil tím do evropy silnou konkurenci, nemluvě o patentech a technologiích VW, které má Seat.
4. 1. 2013 15:56
Re: Re:
Zřejmě nějakou hovadinu, ty chytráčku. Z ČR se ročně posílá statisíce zde vyrobených převodovek a motorů do Barcelony na výrobní linku SEATu. Pocítili by to rovněž čeští zaměstnanci dalších dodavatelských firem vyrábějící další komponenty. Navíc VW nenechá nikdy SEAT padnout. Zůstane jen u tvého slabomyslného přání. >:-[] :no:
4. 1. 2013 15:11
Co jsem říkal? Seat už si nedokáže udržet ani nej. pozici na domácím trhu. Nechápu, proč už ho VW neprodá :no:
Avatar - 3_diamanty
4. 1. 2013 15:04
seat je v spanielsku uz za vw aj pezotom
kto by to pred par rokmi cakal? nikto

z jasnej jednicky je trojka 8-s - stacilo 12 mesiacov a zazrak je na svete

zo seatom to ide dole vodou, novy leon to bude mat asi dost tazke... "zazrak" ,menom exeo pojde rapidne dole a aj ibiza ma uz asi najlepsie roky pomaly za sebou.... no som zvedavy na seat.... leon ma navyse konkurenciu v podobe noveho golfa.... a vobec.... nizsia stredna trieda je nabita poriadne..... ak seat nezacne rast tak vw ho nadobro pochova - ta znacka sa okrem spanielska vlastne nedokaze nikde presadit a aj v spanielsku uz pomaly nestiha..... drzim palce.... ale nevidim to so seatom ruzovo