Španělský trh v roce 2012: Státní pobídky pokles nezvrátily
Loňský rok byl pro španělské prodejce automobilů nejčernějším, kam až oficiální statistiky sahají. Země, která ještě v roce 2007 koupila přes 1,6 milionu nových aut, se za rok 2012 může pochlubit pouhými 700 tisíci. To je nejhorší výsledek od roku 1993 (starší data nejsou k dispozici).
Španělská vláda se snažila s tímto trendem bojovat – vždyť Španělsko je menší automobilovou velmocí, 11 z 20 nejprodávanějších aut je z domácí produkce. Výsledky státních zásahů jsou ale rozpačité. Zvýšení DPH přineslo katastrofální září: 35 tisíc prodaných aut je nejhorší měsíční výsledek od 60tých let. Následně zavedený program PIVE (Programa de Incentivos para los Vehículos Eficientes), dotace 2000 euro na nákup nového úsporného vozu při současném sešrotování auta staršího 12 let, ale na poklesu trhu nic nezměnil.
SEAT Ibiza, klíčový model domácí značky, obhájil prvenství, ovšem s velkým meziročním poklesem. Celá značka pak spadla z první pozice v roce 2011 na třetí místo. Opakem je výrazný růst Dacie Sandero – jasný důkaz toho, jak dnes Španělé při nákupu nových aut šetří.
Obecně se ve Španělsku těší velké oblibě kompaktní hatchbacky a daří se i menším hatchbackům. Jedinými výjimkami mezi 20 nejprodávanějšími modely jsou SUV Nissan Qashqai a dvojice ve Španělsku vyráběných MPV: Citroën C4 Picasso a Ford C-Max.
Vývoji trhu dokázaly odolat jen dva z nejžádanějších modelů. Překvapivě Citroën C4 a pak Peugeot 207, pokud k jeho výsledku přičteme nástupce 208.
Španělský trh v roce 2012 - registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | model | 2012 | 2011 | změna |
1 | SEAT Ibiza | 23916 | 31105 | -23,1% |
2 | Nissan Qashqai | 22281 | 24375 | -8,6% |
3 | Renault Mégane | 20583 | 23599 | -12,8% |
4 | VW Golf | 17863 | 21722 | -17,8% |
5 | VW Polo | 17276 | 20917 | -17,4% |
6 | Opel Corsa | 16895 | 19937 | -15,3% |
7 | SEAT León | 16442 | 22410 | -26,6% |
8 | Citroen C4 | 16196 | 16265 | -0,4% |
9 | Opel Astra | 14758 | 17777 | -17,0% |
10 | Peugeot 308 | 14346 | 17211 | -16,6% |
11 | Ford Fiesta | 13410 | 17436 | -23,1% |
12 | Ford Focus | 13142 | 20596 | -36,2% |
13 | Renault Clio | 13047 | 13765 | -5,2% |
14 | Citroën C3 | 12809 | 11595 | 10,5% |
15 | Citroën C4 Picasso | 11597 | 12560 | -7,7% |
16 | Peugeot 207 | 11544 | 20356 | -43,3% |
17 | Ford C-Max | 10432 | 9434 | 10,6% |
18 | Dacia Sandero | 9819 | 6669 | 47,2% |
19 | Toyota Auris | 9755 | 11572 | -15,7% |
20 | Peugeot 208 | 9690 | - | - |
V žebříčku značek je zřejmý silný vliv domácích automobilek, resp. sousední Francie. Volkswagen přebral vedení od SEATu, druhé místo zaujal Peugeot. Za třetím SEATem uzavírají vedoucí pětici Renault a Citroën. Ford (ve Španělsku vyrábí Fiestu, Focus a C-Max) z předloňského druhého místa klesl až na šesté. Mezi prémiovými značkami je jasnou jedničkou Audi, BMW na jeho výsledek ztrácí téměř 10 tisíc ks.
Španělský trh v roce 2012 - registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | značka | 2012 | 2011 | změna |
1 | Volkswagen | 62521 | 71746 | -12,9% |
2 | Peugeot | 55649 | 64132 | -13,2% |
3 | SEAT | 54870 | 73575 | -25,4% |
4 | Renault | 52571 | 63769 | -17,6% |
5 | Citroën | 52464 | 59303 | -11,5% |
6 | Ford | 51095 | 65028 | -21,4% |
7 | Opel | 49613 | 58328 | -14,9% |
8 | Audi | 36188 | 38258 | -5,4% |
9 | Toyota | 35946 | 39006 | -7,8% |
10 | Nissan | 35594 | 39712 | -10,4% |