Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?

Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?

 
23.11. 2007 Václav Pavlečka

Zatímco japonským, italským a francouzským producentům se v průměru daří emise CO2 (a tedy průměrnou spotřebu paliva jejich flotily) snižovat, u německých výrobců naopak v roce 2006 došlo k mírnému nárůstu.

Nejnovější statistika produkce CO2, která se stává alfou a omegou budoucnosti většiny automobilek na evropském trhu ukazuje, že rozdíly mezi výrobci rostou. Zatímco japonským, italským a francouzským producentům se v průměru daří emise CO2 (a tedy průměrnou spotřebu paliva jejich flotily) snižovat, u německých výrobců naopak došlo k mírnému nárůstu. A to i přesto, že doba, kdy mají být definitivně stanoveny přísné evropské normy, se nezadržitelně blíží.

Tvrdě proti automobilkám
Data pro výzkum zpracovala Evropská federace pro dopravu a životní prostředí fungující v rámci Evropské unie. Netřeba dodávat, že následná zjištění budou sloužit jako munice proti automobilové lobby, která se v Bruselu snaží dohodnout určitou pružnost chystaného omezení emisí CO2, a to například v závislosti na hmotnosti vozu. Evropská unie naopak není spokojena s pomalým růstem hospodárnosti vozů.

Účel výzkumu potvrzují i slova šéfa federace Jose Dingse: „Evropa potřebuje standardy pro emise CO2, které budou znamenat efektivní využívání paliva a ne standardy, které budou brát takové chování výrobců jako něco navíc.“ S kritikou přístupu automobilek zašel ještě dál: „Představení jednoho nebo dvou „eko“ modelů nestačí, abychom dostatečně bojovali proti klimatickým změnám, zvyšujícím se cenám ropy a narůstající závislosti Evropy na dovozu této suroviny.“ Jeden „eko“ model průměr nezmění zejména v situaci, kdy jeho objem prodeje představuje zanedbatelný zlomek v odbytu značky nebo výrobce.

Pohoršili si Němci
Za loňský rok se dařilo snižovat spotřebu, a tedy i emise CO2, především japonským výrobcům aut. Toyotě klesly v její flotile emise CO2 v průměru o 5 %, což je nejvíce ze všech konkurentů.

Na opačném konci stojí DaimlerChrysler (v roce 2006 fungoval jako německo-americký koncern – dnes již jen jako Daimler), u jehož vozů naopak objem vypuštěného oxidu uhličitého vzrostl o 2,8 %. Také u Volkswagenu nebudou z výsledků nikterak nadšení, neboť koncernové vozy v průměru vypustily o 0,9 % více CO2 v roce 2006 než rok předtím. Vinu nese zvyšující se hmotnost flotily německých producentů (viz tabulka), respektive například vyšší zájem zákazníků o velké vozy třídy SUV.

Nutno podotknout, že studie sleduje čísla z roku 2006 a od té doby se filosofie evropských, a zejména německých, automobilek do značné míry posunula směrem k „zeleným“ modelům. Ovšem na další průzkum, která toto směřování potvrdí či vyvrátí, si budeme muset ještě počkat.

Z každého trendu však existuje výjimka. A tak jako Suzuki vybočuje z výborných japonských výsledků tím, že flotila tohoto producenta produkuje meziročně o 1 % více C02, tak například německé BMW vybočuje z trendu tím, že se mu podařilo snížit emise CO2 za stejné období o 2,5 %.

Průměrné množství emisí CO2 u jednotlivých výrobců
.Průměrné emise CO2 [g/km]Průměrná hmotnost vozů [kg]
Výrobce20052006změna [%]20052006změna [%]
Toyota161153-5,00%n/an/a-
Honda160154-3,80%n/an/a-
PSA Peugeot Citroen146142-2,70%12911282-0,70%
BMW188184-2,50%15401537-0,20%
Mazda177173-2,00%n/an/a-
Nissan171168-1,60%n/an/a-
Hyundai168167-0,80%n/an/a-
Renault148147-0,80%129412940,10%
Fiat145144-0,50%115011903,50%
Ford163162-0,50%137813931,10%
General Motors157157-0,30%130913362,10%
Volkswagen Group1651660,90%144414601%
Suzuki1641661,80%n/an/a-
DaimlerChrysler1821882,80%149915614,10%
Průměrné množství emisí CO2 u skupin výrobců dle původu
němečtí výrobci aut souhrnně1721730,60%147114921,40%
francouzští výrobci aut souhrnně147144-1,90%12921287-0,40%
francouzští a italští výrobci aut souhrnně147144-1,60%126112620,10%
japonští výrobci aut souhrnně166161-2,80%n/an/a-

Mezi výrobci vedou Peugeot a Citroen
Dle údajů EU má průměrně nejnižší emise CO2 v celé své flotile Peugeot a Citroen – 142 g/km. Dvojkou je pak italský Fiat se 144 g/km. Na třetím místě je opět francouzská automobilka – tentokrát Renault s průměrem 147 g/km. Na dalších příčkách jsou pak výrobci japonské provenience, počínaje Toyotou.

Pořadí výrobců a automobilových koncernů za rok 2006
PořadíVýrobcePrůměrné emise CO2 [g/km]
1.PSA Peugeot Citroen142
2.Fiat144
3.Renault147
4.Toyota153
5.Honda154
6.General Motors157
7.Ford162
8.Suzuki166
9.Volkswagen166
10.Hyundai167
11.Nissan168
12.Mazda173
13.BMW184
14.DaimlerChrysler188

Anketa

Jaký je váš názor na snižování emisí CO2?
  • Musí být rychlé a razantní. I kdyby se měla větší auta prodražit.

    44,9

    Hlasovat

     
  • Mělo by záviset na velikosti, hmotnosti nebo třídě vozidla.

    26,7

    Hlasovat

     
  • Je to holý nesmysl. Globální oteplování je mýtus.

    28,5

    Hlasovat

     
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 
 

Přidat názorDiskuse: Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí přijet Gudas a Zacha

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí…

Poslední čas na vyzbrojení, vypilování a jede se na ostro. Českou hokejovou reprezentaci čeká poslední akce před…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…