reklama


Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?

Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?

 

Zatímco japonským, italským a francouzským producentům se v průměru daří emise CO2 (a tedy průměrnou spotřebu paliva jejich flotily) snižovat, u německých výrobců naopak v roce 2006 došlo k mírnému nárůstu.

Nejnovější statistika produkce CO2, která se stává alfou a omegou budoucnosti většiny automobilek na evropském trhu ukazuje, že rozdíly mezi výrobci rostou. Zatímco japonským, italským a francouzským producentům se v průměru daří emise CO2 (a tedy průměrnou spotřebu paliva jejich flotily) snižovat, u německých výrobců naopak došlo k mírnému nárůstu. A to i přesto, že doba, kdy mají být definitivně stanoveny přísné evropské normy, se nezadržitelně blíží.

Tvrdě proti automobilkám
Data pro výzkum zpracovala Evropská federace pro dopravu a životní prostředí fungující v rámci Evropské unie. Netřeba dodávat, že následná zjištění budou sloužit jako munice proti automobilové lobby, která se v Bruselu snaží dohodnout určitou pružnost chystaného omezení emisí CO2, a to například v závislosti na hmotnosti vozu. Evropská unie naopak není spokojena s pomalým růstem hospodárnosti vozů.

Účel výzkumu potvrzují i slova šéfa federace Jose Dingse: „Evropa potřebuje standardy pro emise CO2, které budou znamenat efektivní využívání paliva a ne standardy, které budou brát takové chování výrobců jako něco navíc.“ S kritikou přístupu automobilek zašel ještě dál: „Představení jednoho nebo dvou „eko“ modelů nestačí, abychom dostatečně bojovali proti klimatickým změnám, zvyšujícím se cenám ropy a narůstající závislosti Evropy na dovozu této suroviny.“ Jeden „eko“ model průměr nezmění zejména v situaci, kdy jeho objem prodeje představuje zanedbatelný zlomek v odbytu značky nebo výrobce.

Pohoršili si Němci
Za loňský rok se dařilo snižovat spotřebu, a tedy i emise CO2, především japonským výrobcům aut. Toyotě klesly v její flotile emise CO2 v průměru o 5 %, což je nejvíce ze všech konkurentů.

Na opačném konci stojí DaimlerChrysler (v roce 2006 fungoval jako německo-americký koncern – dnes již jen jako Daimler), u jehož vozů naopak objem vypuštěného oxidu uhličitého vzrostl o 2,8 %. Také u Volkswagenu nebudou z výsledků nikterak nadšení, neboť koncernové vozy v průměru vypustily o 0,9 % více CO2 v roce 2006 než rok předtím. Vinu nese zvyšující se hmotnost flotily německých producentů (viz tabulka), respektive například vyšší zájem zákazníků o velké vozy třídy SUV.

Nutno podotknout, že studie sleduje čísla z roku 2006 a od té doby se filosofie evropských, a zejména německých, automobilek do značné míry posunula směrem k „zeleným“ modelům. Ovšem na další průzkum, která toto směřování potvrdí či vyvrátí, si budeme muset ještě počkat.

Z každého trendu však existuje výjimka. A tak jako Suzuki vybočuje z výborných japonských výsledků tím, že flotila tohoto producenta produkuje meziročně o 1 % více C02, tak například německé BMW vybočuje z trendu tím, že se mu podařilo snížit emise CO2 za stejné období o 2,5 %.

Průměrné množství emisí CO2 u jednotlivých výrobců
.Průměrné emise CO2 [g/km]Průměrná hmotnost vozů [kg]
Výrobce20052006změna [%]20052006změna [%]
Toyota161153-5,00%n/an/a-
Honda160154-3,80%n/an/a-
PSA Peugeot Citroen146142-2,70%12911282-0,70%
BMW188184-2,50%15401537-0,20%
Mazda177173-2,00%n/an/a-
Nissan171168-1,60%n/an/a-
Hyundai168167-0,80%n/an/a-
Renault148147-0,80%129412940,10%
Fiat145144-0,50%115011903,50%
Ford163162-0,50%137813931,10%
General Motors157157-0,30%130913362,10%
Volkswagen Group1651660,90%144414601%
Suzuki1641661,80%n/an/a-
DaimlerChrysler1821882,80%149915614,10%
Průměrné množství emisí CO2 u skupin výrobců dle původu
němečtí výrobci aut souhrnně1721730,60%147114921,40%
francouzští výrobci aut souhrnně147144-1,90%12921287-0,40%
francouzští a italští výrobci aut souhrnně147144-1,60%126112620,10%
japonští výrobci aut souhrnně166161-2,80%n/an/a-

Mezi výrobci vedou Peugeot a Citroen
Dle údajů EU má průměrně nejnižší emise CO2 v celé své flotile Peugeot a Citroen – 142 g/km. Dvojkou je pak italský Fiat se 144 g/km. Na třetím místě je opět francouzská automobilka – tentokrát Renault s průměrem 147 g/km. Na dalších příčkách jsou pak výrobci japonské provenience, počínaje Toyotou.

Pořadí výrobců a automobilových koncernů za rok 2006
PořadíVýrobcePrůměrné emise CO2 [g/km]
1.PSA Peugeot Citroen142
2.Fiat144
3.Renault147
4.Toyota153
5.Honda154
6.General Motors157
7.Ford162
8.Suzuki166
9.Volkswagen166
10.Hyundai167
11.Nissan168
12.Mazda173
13.BMW184
14.DaimlerChrysler188
Rallye Dakar 2017

Anketa

Jaký je váš názor na snižování emisí CO2?
  • Musí být rychlé a razantní. I kdyby se měla větší auta prodražit.

    45,0

    Hlasovat

     
  • Mělo by záviset na velikosti, hmotnosti nebo třídě vozidla.

    26,6

    Hlasovat

     
  • Je to holý nesmysl. Globální oteplování je mýtus.

    28,4

    Hlasovat

     
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma neprohrál už 12 zápasů

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma…

Basketbalisté Nymburka zdolali v předposledním kole skupiny Ligy mistrů favorizované Monako 76:66. Český celek…

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží konec kariéry?

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží…

Chová se jako správná královna. Umíte vládnout líp? Fajn, zkuste si to. Jestli ale na to nemáte, tak dál povedu…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama