reklama


27.2. 2013 Martin Frei

Srovnání: Škoda Octavia 1.2 TSI vs. 1.4 TSI vs. 1.6 TDI

Srovnání: Škoda Octavia 1.2 TSI vs. 1.4 TSI vs. 1.6 TDI

Tři nové octavie, všechny se stejnou karoserií, výbavou i pneumatikami. Ideální šance vyzkoušet trojici různých motorů.

Novou octavii jsme si zběžně proklepli před týdnem. Proto už víme, že se v ní příjemně bydlí, snadno se vede, je v ní víc místa, i když komfort sezení vzadu má svoje mouchy. A také že na českých silnicích nemusejí u všech verzí nejlépe fungovat velká kola.

Další hodina pravdy ale přichází teď. Stavíme vedle sebe tři motory, kterých se bude prodávat bezpečně nejvíc: 1.2 TSI, 1.4 TSI a 1.6 TDI. Zajímá nás, co všechno umějí, kolik za to chtějí a podle čeho mezi nimi vybírat. Vyrazíme na projížďku městem, svezeme se po dálnici a nakonec se ponoříme do temných křivoklátských lesů, kde nás čekají klikaté a kopcovité silničky třetí třídy.

Splní očekávání?

Není tomu ještě ani rok, co jsme téměř shodnému testu podrobili tři benzinové octavie minulé generace. Výsledkem byl závěr, že výhody downsizingu často září jenom na papíře. Malé motory TSI starší řady si ve městě i na okreskách bez obalu vyžádaly o dva litry víc, než měly v notách. Pod sedm litrů to nešlo ani na dálnici, po které jsme tehdy v rámci zkoušky hospodárnosti jeli usedlých 110 km/h. Přitom bylo obecně známo, že právě nad touto rychlostí spotřeba rostla daleko strměji.

Nová technika slibuje přiblížení reality výkazům. Ačkoli mají motory spoustu parametrů identických se starší generací, ve skutečnosti se neshoduje ani šroubek. A nás zajímá, jestli se to opravdu podařilo.

Jako v novém domě

Hlavním cílem modernizace samozřejmě nebyla idealistická snaha přinést výhodu koncovému zákazníkovi. Bez zásadních změn v nabídce motorů by nová auta nesplnila přísnější emisní normy. Sjednocení architektury motorů je stejně jako u karoserií a podvozků součástí tvrdé obchodní strategie, která má koncernu Volkswagen zajistit přežití a růst v houstnoucí konkurenci. Současně bylo třeba prořezat poněkud přebujelý genealogický strom motorové rodiny. Skoro každé z minulých TSI přišlo odjinud a vyžadovalo odlišné technologické postupy, některé diesely měly kořeny hluboko v devadesátých letech.

Přesto je nová rodina motorů důvodem k radosti i pro nás, řadové motoristy. V domě naprojektovaném na čistý papír se bude vždycky bydlet líp než v třikrát přestavovaném muzeu. Odpadnou mnohé kompromisy s využitím prostoru i riziko, že některá nosná zeď po první zimě řekne „ne“. Z historie řady slavných značek víme, že nejspolehlivější způsob, jak zničit legendární motor, představuje postupná optimalizace. Druhým kouzlem unifi kace je, že i v nejlevnějším modelu se objeví dobré nápady z nejdražšího.

Nový dům tedy stojí. Co v něm všechno najdeme a jak bude fungovat v praxi?

MĚSTSKÁ SPOLEČNOST

Dětmi nezatopíš

Z holešovických garáží se posouváme po Praze v době, kdy už ranní špička odezněla. Provoz je poměrně plynulý a nikde se dlouho nečeká. Stop-start necháváme ve všech autech tentokrát zapnutý. Chceme sledovat, jak si povede při teplotách těsně nad nulou.

Po dvou zvolna a plynule ujetých kilometrech je cítit pokročilý termomanagement motorů TSI. V benzinových octaviích začíná být příjemně teplo a stop-start úřaduje hned na prvních světlech u Palmovky.

Dieselu to trvá déle. Přísunu tepla do kabiny musí pomáhat elektrické těleso a motor běží. Teprve v Karlíně se klapání dieselu na chvíli odmlčí. A není to nepříjemná změna. Při pomalém průjezdu městem znamená poněkud zvučnější projev motoru TDI jedinou slabinu. Bohužel ji podporuje pětistupňová převodovka, kvůli níž se nedá jet padesátkou na čtyřku. Podtočený motor duní a netáhne. Trojka je kousek nad 2000 ot./min obratná, ale už je slyšet.

Piano i forte

Sametově jemně působí při courání městem chod 1.2 TSI. Lehké bzučení bez vibrací, plynulé rozjezdy, v nichž je po turboefektu jen malá stopa, a k tomu dobrodiní šestikvaltu dodávaného se stop-startem. Nižší převody navazují tak krátce po sobě, že můžeme plynule projíždět křižovatky na trojku. Čtyřka je při 50 km/h akorát.

Silnější z benzinových motorů má převodování stejné, ale chování překvapivě drsnější. Musíme si připomenout, že jde o siláka s 250 N.m točivého momentu. Na takovou forsáž je potřeba větší turbodmychadlo, které se při rozjezdech od semaforu chvíli rozkoukává. Potom ale motor vyrazí jako hrom do police a pravá noha musí včas z plynu. Balancování na hranici záběru turba není tak příjemné a po chvíli sami sebe přistihneme při zbytečném podřazování. I zvuk vyvolaný velkým tlakem ve válcích zní docela jadrně. Minulá generace 1.4 TSI se pod plynem chovala tišeji. V autě totiž byla uložená opačně a výfuk dělal rámus dál od kabiny.

Benzin se zlepšil, nafta vede

Medvědí tah čtrnáctistovky přichází vhod po přejezdu Vltavy a stoupání strahovskými serpentinami. Znuděně si bručí svou, zatímco menší z benzinů už dává najevo svoje limity a dožaduje se otáček. TDI neodbytně zesiluje svoje „kadle, kadle, kadle“, jako by chtělo vrátit prezidentské volby, ale podřazovat nemusí.

Po dvaceti kilometrech ukazuje palubní počítač spotřebu 6,4 litru nafty. S tím můžeme být spokojeni, žádný diesel nižší střední třídy by v těchto podmínkách nejel úsporněji. Vlastně ano – Audi A3, které má na rozdíl od octavie šestistupňovou převodovku. Ale to už je jiná písnička.

Zajímavější je půllitrový rozdíl mezi oběma benzinovými motory, který přibližně odpovídá rozdílu jejich tabulkových hodnot. Vidíme za tím mohutně nakrmené rozjezdy i častější podřazování na dvojku u 1.4 TSI, které sice není technicky nutné, ale uživatelsky snazší. Každopádně proti hodnotám 9,7 a 10,0 l/100 km, které jsme naměřili loni v květnu, to je rozdíl daleko přesahující vliv vypnuté klimatizace. Vypínání motoru na křižovatkách hrálo naopak roli skoro zanedbatelnou, jelikož průjezd městem byl plynulý. Zásadní zlepšení se skutečně odehrálo přímo v motoru a stojí za potlesk.

 [600×219]

VŮNĚ DÁLEK A TICHO

Směr západ

Plzeňská dálnice mezi Prahou a Zdicemi nemá taková převýšení jako D1 v okolí Želivky, pár pěkných stoupání ale musíme západním směrem překonat. Tentokrát se nedržíme s rychlostí při zdi. Nezkoušíme, jak úsporně se dá octavií jezdit, když je na to čas. Chceme naopak zjistit, co to stojí, když je času málo. Na tempomatu svítí tachometrových 135 km/h a octavie tiše kloužou krajinou.

Ano, tiše. I diesel se při ustálené rychlosti uklidnil. Mohl by určitě točit míň než 2500 ot./min, ale jako společník na delší cesty funguje dobře. Sametovost obou motorů TSI je ale někde jinde. Oba točí na šestku 2800 ot./min a slyšet nejsou skoro vůbec. Čtrnáctistovka dává najevo chuť jet rychleji, a když nás zbrzdí kamion, dostane se do tempa výrazně dřív.

Proměnné překvapení ventilů

Přitom je to právě čtrnáctistovka, která ve Zdicích ukáže o dvě desetiny litru nižší spotřebu. Je to při shodných otáčkách možné? Ale ano. Verze 103 kW je totiž vybavena proměnným časováním ventilů i na výfukové straně. Proto dokáže vnitřní aerodynamiku lépe přizpůsobit různým jízdním režimům a i při ustálené stotřicítce pracuje s menšími ztrátami. To ovšem nic nemění na tom, že si oba motory zachovávají obdivuhodnou střídmost. Proti testu minulé generace spotřeba citelně poklesla, a to navzdory rychlosti o 20 km/h vyšší. Zdá se, že benzin tentokrát opravdu míří jenom do válců.

Jenže marná sláva, diesel je i bezproměnného časování nejúspornější. A o hodně. Skvělý výsledek, který by s šestým převodem a nižšími otáčkami mohl být ještě skvělejší.

 [600×222]

OKRESNÍ SILNICE: 32 KM

Zač je toho kopec

Ze Zdic vede naše cesta přes Nižbor na Lány. Stoupání přibývají na strmosti a my se snažíme udržet cestovní osmdesátku. Tady už dvanáctistovka začíná hlasitě funět. Pod 2500 otáček to není ono a pod 2000 už to vůbec nejde. Což o to, šestikvalt má vždycky po ruce správnou odpověď. Bez něj by to ale zdaleka tak příjemné nebylo. Proto znovu stojí za připomínku, že od července bude jednotka 1.2 TSI/77 kW k dispozici také bez stop-startu a s pěti převody. Členitý terén kolem Křivoklátu nás utvrzuje v tom, že úspora pouhých dvou tisíc korun v takovém případě nedává smysl.

Diesel si s pěti rychlostmi vystačí důstojně, přece jen má točivý moment o třetinu vyšší. Trochu si přitom zahudruje, ale to je tak všechno. Jak se dalo čekat, motor 1.4 TSI vyjíždí kopce s dravou chutí a stačí mu k tomu otáčky kolem 1700 ot./min.

Měření o koze a o voze

Tomu odpovídá i spotřeba ve finále. Čtrnáctistovka se s rozdílem 0,6 litru dostala nejblíže tabulkové hodnotě mimoměstské spotřeby. Má tak velkou výkonovou rezervu, že ji členitý profi l tratě nevyvedl z míry. Diesel se samozřejmě udávaným 3,3 l/100 km ani nepřiblížil, to by bylo perpetuum mobile. Udržení pod pěti litry je ale slušný výsledek.

Nejmenší motor vystoupal nejvýš. Nic jiného ani dělat nemohl. Se stejně těžkou karoserií má nejvíc práce, a přitom mu proti 1.4 TSI dali jen poloviční volnost v nastavení ventilů. Je ale potřeba zdůraznit, že náš testovací úsek nemá s mimoměstskou spotřebou podle oficiální metodiky nic společného. Tam se jezdí daleko šetrněji a především po rovině.

 [600×218]

ZÁVĚR: UNIVERZÁLNÍ VOLBU NEHLEDEJTE

Nafta musí vydělávat

Že bude diesel nejúspornější, tušil každý dopředu. A přestože se benzinové turbomotory značně zlepšily, v nákladech na palivo mu na paty nešlapou. Pohled do ceníku ale ukazuje, že TDI není pro každého. Proti 1.2 TSI/77 kW je dražší o šedesát tisíc. Příplatek v podobné výši žádají za diesel všechny verze. Škoda sama celkem jasně rozhodla, co chce komu prodávat. Obchodník, který najezdí ročně desítky tisíc kilometrů, nemá co řešit. Nakonec podobný příplatek za diesel se vyžaduje skoro u všech modelů nižší střední třídy. Některé ovšem nabídnou šestistupňovou převodovku, která octavii jednoznačně chybí. Obrovský odskok verze s dvouspojkovou skříní DSG, dostupnou až v provedení Ambition, dělá z jednotky 1.6 TDI s manuálem rukojmího firemních rozpočtů.

Rozdíl větší než dvě deci

Ani benzinová octavia není levným zbožím. Proti minulé generaci i většině konkurentů však nabízí technicky solidnější hodnotu. Přeplňovaný motor tentokrát splňuje to, co slíbil: spojení příznivé dynamiky s potenciálem úsporného provozu. Ve městě ani na dálnici neděsí nečekanými skoky ve spotřebě, přitom s přehledem zvládne cestu do Chorvatska. Dokonce i šestistupňová převodovka je za symbolický příplatek dostupná. Pro rodinné využití prohlašujeme 1.2 TSI/77 kW za ideální volbu.

Silná čtrnáctistovka představuje bohémštější alternativu. Nedoporučíme ji někomu, kdo jezdí hodně po městě. Silné karty vytahuje spíš na otevřených silnicích. Sympatické je, že ani za vyšší rychlost nevybírá přehnané příplatky. Pro zaplacení vyšší kupní ceny ale musí mít zákazník nějaký osobnější důvod.

Dynamická měření
Technické údaje Škoda Octavia 1.2 TSIŠkoda Octavia 1.4 TSIŠkoda Octavia 1.6 TDI
Motor zážehový přeplňovaný čtyřválec DOHCzážehový přeplňovaný čtyřválec DOHCvznětový přeplňovaný čtyřválec DOHC
Zdvihový objem 1197 cm3 1395 cm3 1598 cm3
Výkon (kW/min) 77/4500-5500 103/4500-6000 77/3000-4000
Točivý moment (N.m/min) 175/1400-4000 250/1500-3500 250/1500-2750
Provozní/užitečná hmotnost 1155/625 kg 1180/625 kg 1230/625 kg
Naměřené hodnoty 1.2 TSI 1.4 TSI 1.6 TDI
Pružnost 60-100 km/h (4. st.) 9,6 s 6,5 s 9,9 s
80-120 km/h (5./6. st.) 14,3/19,9 s 8,6/10,7 s 15,7/- s
Základní ceny 334 900 Kč 404 900 Kč 424 900 Kč

Spolupracujeme s TipCars.com
Jan Hamáček: ČSSD vždy stavěla na solidním programu, o hnutí ANO se to říct nedá Jan Hamáček: ČSSD vždy stavěla na solidním programu, o hnutí ANO se to říct nedá

ČSSD představila svou novou dlouhodobou vizi s názvem…

Pentagon doporučí Trumpovi zostření boje proti terorismu Pentagon doporučí Trumpovi zostření boje proti terorismu

Revize strategie boje s terorismem, kterou pro prezidenta…

Čína se stává zbrojařskou velmocí, export směřuje hlavně do Asie a Afriky Čína se stává zbrojařskou velmocí, export směřuje hlavně do Asie a Afriky

Čína se postupně stává nejen hospodářskou, ale také…

Ani Sobotka v čele MPO snížení cen mobilních dat nepřinese, varují ekonomové Ani Sobotka v čele MPO snížení cen mobilních dat nepřinese, varují ekonomové

Premiér Bohuslav Sobotka jako dočasný šéf ministerstva…

 
 

Přidat názorDiskuse: Srovnání: Škoda Octavia 1.2 TSI vs. 1.4…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila! Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Motorkář ve Velké Británii natočil konflikt mezi…

 




Škoda Octavia Junior: Čtyřokému plasťákovi to opravdu nesluší Škoda Octavia Junior: Čtyřokému plasťákovi to opravdu nesluší

Škoda Octavia je dnes už v základu slušně vybaveným…

10 tajemství modernizované Škody Octavia. Jak je to se světly? A proč se rozšířil rozchod? 10 tajemství modernizované Škody Octavia. Jak je to se světly? A proč se rozšířil rozchod?

Modernizovaná octavia skrývá několik tajemství. K čemu…

 



 
Pohon všech kol: Jak jezdit, abychom systém 4x4 nezničili?

Pohon všech kol: Jak jezdit, abychom systém 4x4 nezničili?

Včera

Auta s pohonem všech kol se stále častěji stávají terčem kupujících nových, ale i ojetých vozidel. Ale jak už to bývá, není pohon všech kol jako všech kol. Jak jezdit, abyste mu příliš neubližovali?




Blesk.cz

Moskva má nový web. Uvádí na pravou míru dezinformace v zahraničním tisku

Moskva má nový web. Uvádí na pravou míru…

Ruské ministerstvo zahraničí na svém oficiálním webu otevřelo rubriku věnovanou uvádění „falešných zpráv“ o…

Nejhorší prodloužení vlasů, jaké jste kdy viděli: Kvůli nekvalitnímu lepidlu má teď dívka plešku

Nejhorší prodloužení vlasů, jaké jste kdy viděli:…

Devatenáctileté studentce Holy Jane chtěla její maminka v dobré víře pomoci s jejími problémy s úzkostí a…

 

iSport.cz

Tottenham i Šachtar končí. Z Čechů slaví jen Brabec, Lyon dal sedm gólů

Tottenham i Šachtar končí. Z Čechů slaví jen Brabec,…

Ve 2. kole Evropské ligy končí týmy hned tří českých fotbalistů. Legia Varšava s Tomášem Necidem a Adamem…

Sport Magazín o Koukalové: Proč ji Češi milují? Je lidská a umí se bavit

Sport Magazín o Koukalové: Proč ji Češi milují? Je…

Úsměv na tváři. Triumfy. Ale i lidskost, přirozenost. To všechno z ní dělá aktuálně nejslavnější českou…

 

Reflex.cz

Slumy New Yorku na přelomu století: Miliony imigrantů, špína, chudoba a vraždy

Slumy New Yorku na přelomu století: Miliony…

Mezi roky 1900 a 1914 prošlo newyorským imigračním centrem na Ellis Islandu každý den v průměru přes 5000 lidí.…

V Číně milují Ivanku Trumpovou, desítky firem si požádalo o registraci výrobků s jejím jménem

V Číně milují Ivanku Trumpovou, desítky firem si…

Podnikatelé v Číně jsou zjevně daleko hbitější a progresivnější, než jejich konkurenti ve světě. V posledních…

 
 
reklama