Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srovnávací test LPG: Subaru Legacy Kombi vs. Mitsubishi ASX vs. Škoda Octavia Combi

Auto Tip Klassik
Diskuze (16)
Srovnání malého SUV vedle kombi nižší střední a střední třídy sice nemusí dávat na první pohled smysl, jenže společné jmenovatele má tahle různorodá trojice hned dva: pohon na LPG a rodinu.

Na předchozí dvoustraně jsme si objasnili, jak je to s LPG obecně, a nyní jdeme do konkrétní praxe. Máme rodinu a chceme šetřit. Nafta nám ale nevoní a nechce se nám za pořízení dieselového auta dávat zbytečné tisíce navíc. Modelový příklad může vyústit ve tři testované alternativy.

CO NABÍZEJÍ

Škoda Octavia Combi: samozřejmá česká rodinná volba s obřím zavazadelníkem, osvědčenou technikou, snadnou obsluhou, levným servisem a kombinací pohodlí i jistých jízdních vlastností. Ale také staré zboží, které od února vytěsní třetí generace. U ní už se s LPG nepočítá.

Subaru Legacy Kombi: ideál pro majetnější fajnšmekry, co si potrpí na pohon všech kol. Za téměř dvojnásobnou cenu proti octavii dostanete mnohem lepší techniku (4x4, plochý motor, bezestupňová převodovka Lineartronic…), prostornější kabinu, pohodlnější a jistější jízdu nebo delší záruku. Vyváží to však cenový rozdíl?

Mitsubishi ASX: kompaktní SUV se líbí hlavně ženám - připadají si v něm bezpečně a lépe z něj vidí, důchodcům se do něj zase snadno nastupuje. Všechny pak uspokojují schopný zavazadelník, příjemné jízdní vlastnosti nebo jednoduchá mechanika nehrozící poruchami – díky ní zůstává pohon na LPG v nabídce importéra Mitsubishi i pro rok 2013.

JAK JEZDÍ

Trojice se chová vlastně úplně stejně jako klasická auta na benzin. Na něj zároveň probíhá start a prvních pár kilometrů, poté systém automaticky přepne na LPG – kvůli ochraně palivové pumpy a injektorů. Dnešní systémy vstřikování zkapalněného plynu znatelně zlepšily vlastnosti vozů na LPG, což byl případ i našich tří aut.

Nejpropracovaněji funguje subaru, využívající vícebodové vstřikování plynu LPi - distribuuje zkapalněný plyn do sacího potrubí, umožňuje přesné dávkování a netrpí zpětnými zášlehy. Zážehový čtyřválcový boxer velké kubatury 2,5 litru je sám o sobě houževnatý pohon, tím spíš když ho Japonci vyrábějí v odolnější verzi s tvrzenými ventilovými sedly a dalšími úpravami pro pohon na LPG. Samotná jízda pak probíhá velmi kultivovaně, protiběžné písty z principu eliminují vibrace a jako bonus vám přidají „porsche-sound“ při vytáčení. Přestože se 229 newtonmetrů dosahuje až ve 4000/min, už nad volnoběhem má objemný pohon síly dost a jeho rychlým reakcím pomáhá bezestupňová převodovka. Na její funkci si musíte zvyknout, ale pokud patříte k defenzivnějším jezdcům, bude se vám charakteristika variátoru líbit. Plynulé tempo = nízké otáčky, dálničních 130 km/h tak znamená jen 2200/min a legacy při uvolněném stylu „žere“ snesitelných 8,2 litru plynu na 100 km. Tolik ukázal palubní počítač (nerozlišuje benzin či plyn, ale prostě to, co proteče do vstřikovačů – v našem případě LPG), než jsme sjeli na okresku, kde se při dodržování rychlostních limitů podařilo konzumaci snížit na 7,6 litru, aby se celkový průměr z denního testování ustálil na 7,9 l/100 km. Tedy méně, než udává výrobce v kombinovaném cyklu! O dynamiku se netřeba strachovat, přesné měření akcelerace na benzin/LPG vykázalo ani ne sekundové zhoršení, pružnost také rapidněji neklesla. Samotné jízdní vlastnosti patří k tomu nejlepšímu, co můžete v dané třídě koupit, takže proti octavii či ASX hrálo subaru extraligu. Nízké těžiště dovolilo ladičům použít poddajné tlumiče, které se podepsaly pod neskonalým komfortem jízdy. Pohon 4x4 zde sice není realizován symetricky přes mezinápravový diferenciál LSD s omezenou svorností (ten mají jen verze s manuální převodovkou), nicméně aktivní

dělení síly (provedení s bezestupňovým lineartronikem) zde funguje a nahrává úspornosti. V poctivě smontovaném interiéru se bydlí parádně, vzadu pak poznáte, že tolik místa jako v superbu vlastně ani nepotřebujete, a zavazadelník pobere 526 litrů.

TECHNICKÉ ÚDAJE Mitsubishi ASX Subaru Legacy Kombi Škoda Octavia Combi
Motor R4, benzin, DOHC B4, benzin, SOHC R4, benzin, OHC
Zdvihový objem 1590 cm3 2457 cm3 1595 cm3
Výkon (kW/min) 86/6000 123/5600 75/5600
Točivý moment (N.m/min) 154/4000 229/4000 148/3800
Poháněná kola přední všechna přední
Převodovka 5 MT CVT 5 MT
Vnější rozměry (mm) 4295 x 1770 x 1625 4775 x 1780 x 1535 4569 x 1769 x 1463
Rozvor (mm) 2670 2750 2578
Pneumatiky 215/60 R 17 215/50 R 17 205/55 R 16
Typ plášťů Hankook Winter i*cept evo Nokian WR A3 ContiWinterContact TS 830
Brzdy vpředu kotoučové chlazené kotoučové chlazené kotoučové chlazené
Brzdy vzadu kotoučové kotoučové kotoučové
Palivová nádrž 63 l (benzin) + 53 l (LPG) 65 l (benzin) + 61 l (LPG) 55 l (benzin) + 44 l (LPG)
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1315/555 kg 1507/523 kg 1270/660 kg
Brzděný/nebrzděný přívěs 1200/670 kg 1800/735 kg 1200/600 kg
Servisní interval 20 000 km/1 rok 15 000 km/1 rok variabilní/2 roky
Největší rychlost 183 km/h 205 km/h 188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,4 s 10,3 s 12,9 s
Spotřeba (na 100 km) 5,9 l 8,1 l 7,1 l
Výrobní závod Okazaki, Japonsko Gunma, Japonsko Mladá Boleslav, ČR
Základní cena 390 000 Kč 769 000 Kč 358 900 Kč

O 206 milimetrů kratší Octavia Combi však spolkne ještě o 54 litrů víc a praktičtější „díra“ s rovnými boky, háčky, síťkami a samonavíjecí roletou patří k hlavním benefitům škodovky. Octavia II se ani po necelých devíti letech služby nemusí stydět za interiér, byť už v dílčích ohledech (sedadla, prostor napříč) ke špičce nepatří. S nejlepšími se však stále může měřit kultivovaností jízdy a utlumením hluku. Za zenit se ale už dávno dostala dvouventilová šestnáctistovka, která se znásilňovaná emisními normami postupně propadala pod průměr, až zazpívala svoji labutí píseň v plynové verzi. Nijak světoborných 75 kW se provozem na LPG sníží na 72 kW, takže absolutní dynamika se i s poloprázdným vozem dostává na úroveň tříválcové fabie. Na plyn motor reaguje podobně ospale jako na benzin, a přestože se mu krátké převody snaží pomáhat, rozhýbat octavii dá 138 newtonmetrům získaným vytočením na 3800/min práci. Po dálnici kombi sviští celkem relaxovaně a udržet rychlost nečiní díky skvělé aerodynamice problém, jenže spotřeba letí vzhůru: 9,3 l na 100 km je dost a ani okreskových 7,5 litru nedává důvod k nadšení. Výsledných 8,4 l na 100 km po celodenním cestování znamenalo nejhorší hodnotu v testu, dokonce o půl litru převýšilo silnější a rozměrnější subaru s většími odpory pohonného ústrojí (CVT + 4x4).

Naopak Mitsubishi ASX se ukázalo jako nejúspornější „plyňák“: 7,6 litru LPG na 100 km znamená, že jeden kilometr urazíte (při ceně 16,8 Kč/l) za zajímavých 1,30 Kč. Jen pětistupňová převodovka sice žene dálniční konzumaci nad osmilitrovou metu (130 km/h = 3400/min), nicméně mimoměstské komunikace dokážou udržet spotřebu pod sedmilitrovou hranicí. Vyplatí se jet ekonomicky, plynové ASX totiž není kdovíjaký sprinter a při předjíždění vám vlažná pružnost zabrnká na nervy. Naladění tlumičů ctí ideální kompromis, kdy dokáže držet kola na zemi, a přitom příliš „nedupat“ do relativně tuhé karoserie. Bonusem je přesné řízení, malusem pak kostrbaté řazení a pazvuky linoucí se od panelu rádia…

SPOTŘEBA LPG V TESTU Mitsubishi ASX Subaru Legacy Kombi Škoda Octavia Combi
Dálnice (na 100 km) 8,3 l 8,2 l 9,3 l
Okreska (na 100 km) 6,8 l 7,6 l 7,5 l
Průměr (na 100 km) 7,6 l 7,9 l 8,4 l

KOLIK STOJÍ

Škoda Octavia Combi LPG se stažením z nabídky dostala mimo hru – už se neprodává a narazit na ni můžete leda ve skladech větších dealerů. Samotná cena 358 900 Kč nezněla špatně, jenže v základní výbavě se připlácelo i za takové samozřejmosti jako rádio či klimatizace. Cena za přestavbu ve výši 36 000 Kč by se vám vrátila po ujetí 33 333 km: uvažujeme kilometrový rozdíl nákladů 1,08 Kč, protože spotřeba benzinu (dle výrobce) činí 7,1 l na 100 km a námi naměřená konzumace plynu pak 8,4 l na 100 km.

Za přestavbu Subaru Legacy sice dáte tučných 51 600 Kč, jenže levný plynový provoz, kde jsme spotřebu na LPG naměřili dokonce o 0,2 l/100 km nižší než na natural, vám investici dorovná po 34 172 kilometrech. Základní akční částka 769 000 Kč sice není z levného kraje, dostáváte ale špičkovou techniku s vrchovatou výbavou a tříletou zárukou.

NAMĚŘENÉ HODNOTY - BENZIN Mitsubishi ASX Subaru Legacy Kombi Škoda Octavia Combi
Zrychlení 0-60 km/h 6,2 s 4,9 s 6,3 s
Zrychlení 0-100 km/h 13,7 s 10,3 s 14,5 s
Zrychlení 0-130 km/h 21,9 s 17,1 s 25,3 s
Max. přetížení při zrychlení 0,47 g 0,51 g 0,45 g
Pružnost 60-100 km/h (4. st.) 14,5 s 10,8 s 12,3 s
Pružnost 80-120 km/h (5. st.) 23,0 s 38,5 s (6°) 18,1 s

Stejnou garanci (vztahuje se i na LPG) nabízí také Mitsubishi ASX – s nejlevnější přestavbou na LPG za 31 900 Kč. Tento příplatek je levnějším provozem zaplacen po ujetí 40 380 kilometrů – průměrnému řidiči se tak Mitsubishi ASX na LPG vyplatí zhruba po dvou letech.

Že Subaru Legacy Kombi vyhrálo test, asi nikoho nepřekvapí – aby ne, když stojí pomalu dvakrát tolik co škodovka nebo mitsubishi. Model ASX ale dokázal porazit domácí bestseller díky slušné výbavě, pohodové jízdě a praktickému zaměření. Octavia si pak podřezala větev vysokou spotřebou neduživého motoru, jenže tahle prohra výběhového vozu asi v Mladé Boleslavi nikoho trápit nebude...


Kompletní hodnocení

Auto Tip Klassik
Diskuze (16)
17. 2. 2013 19:40
spotřeba LPG
tak skutečná spotřeba LPG u subaru je samozřejmě jiná než udává palubní počítač. Údaj v PP se při provozu na LPG snaží zobrazovat teoretickou spotřebu benzínu. Skutečná spotřeba bývá asi o 20% vyšší. Pánové měli provést test spotřeby například takovým způsobem, aby projeli alespoň jednu lpg nádrž a doměřili tankováním jak LPG, tak projetý benzín. Nejlépe s několika studenými starty.
Jedno takové legacy mám a spotřeba je asi 10-11 litrů LPG a alespoň půl litru benzinu na sto. To by byl zázrak, aby lego mělo nižší spotřebu než oktávka. Jinak poznámka o srovnávání s raketoplánem je trefná. >:-[]
16. 1. 2013 10:41
Nerovné srovnání
Příště čekám na test "Škoda Octavia combi vs. raketoplán Discovery". :yes:
14. 1. 2013 10:15
Re: U škodovky se nejedná o přestavbu. Je to regulérní varia
No přestavbu beru, že se auto vyrobí jako čistý benzín a pak někde v dílně růčo dodělá. Todle pádá z linky už jako hotový produkt Benzin + LPG.

Že byl jako základ vzaný benzínový model ano. Ale to snad ani jinak nejde.

Je to sice blbost a pro zákazníka ne tolik důležité. Ale splňují konkurenti EU5 dost o tom pochybuji. Pro tuto variantu musí být řj LPG součástí komunikační sítě vozu s veškerou diagnostikou. Není to už jen parazit o kterém auto vlastně ani neví.
13. 1. 2013 10:43
Jedna praktická
Legacy/Outback má 2.5ku s Lineartronikem dokonale vyladěné! Plynová jednotka a kvalita plynu to vyladění někdy pěkně otráví. TOVÁRNÍ přestavba u Subara znamená zástavbu u výhradní firmy v Jinonicích - což je v reále strašná garážovka. Naštěstí Subaru dá záruku na všechno. Naneštěstí ale v aut. servisu Vám s plynem neudělají nic - a skončíte v té garáži...
Avatar - PeterLuk
10. 1. 2013 23:04
Škoda tretia? Toť vtip?
Test AutoTipu? Vidím správne??? >:D ;-\