Srpen 2014 na Veterán.auto.cz: Vyšší třída i francouzská lidovka

Srpen 2014 na Veterán.auto.cz: Vyšší třída i francouzská lidovka

Srpen byl na serveru Veterán.auto.cz ve znamení evropských youngtimerů vyšší třídy. Ale přidaly se i starší „ameriky“ a jedna francouzská lidovka.

Citroën letos slaví vícekrát. Své jubileum už měl legendární Traction Avant, první sériový vůz značky s předním pohonem. A také podstatně modernější liftbacky a kombi XM. V srpnu 1974 se objevil jejich předchůdce, avantgardní CX. Poslední Citroën před spojením s Peugeotem měl být původně nevšední i technicky, přítomnosti motorů Wankel ale vystavila stopku první palivová krize. Dvojitý šíp kvůli nim málem zkrachoval, proto přišel zachránce v podobě lví konkurence. Aerodynamický CX, zpočátku s neméně futuristickým interiérem nakonec vydržel ve výrobě patnáct let, kombi dokonce ještě další dva roky.

Z jiného soudku byla litrová Simca. Hranaté sedany hodně připomínaly úhlavního soupeře v podobě Renaultu 8. I sokyně z Poissy měla pochopitelně motor vzadu dle tehdejší módy. Pozdější vrcholné verze Rallye se uplatnily i tam, odkud pocházelo jejich jméno, tedy v automobilových soutěžích. A koncepce „vše vzadu“ vydržela z velkosériové produkce déle vlastně jen u mladoboleslavské Škody... Je zajímavé, že právě koncern PSA převzal evropské aktivity Chrysleru, spolu s akvizicí zmizela i značka Simca a nakrátko byl vzkříšen Talbot. A jakou to má souvislost s Citroënem, potažmo CX? Peugeot totiž kvůli těmto „bokovkám“ postrádal finanční prostředky na jeho radikálnější modernizaci...

Lancia Thema byla pro změnu konkurentem futuristického sedanu (ne, záď se u CX nevyklápěla celá i s oknem), byť přišla až o celých deset let později. Jeden ze čtyř výsledků projektu Tipo 4 tu byl s námi plnou následující dekádu a obzvláště proslulá je verze 8.32 s motorem od Ferrari. To, co vypadá jako výtvor pološíleného garážisty, je ve skutečnosti továrně vyrobené auto. A dnes ceněné. Proslulost si ale získaly i dynamické čtyřválcové dvoulitrové turbomotory ještě ze „staré školy“. Sourozenci od Fiatu, Alfy Romeo i Saabu ji ale paradoxně ještě přežili... Je pravda, že svébytné Alfy Romeo 164 trval příchod na trh poněkud déle. Nástupci Themy Kappa a Thesis komerčně úspěšní nebyli, což přispělo k současné nelehké situaci staroslavné značky. O stejnojmenné moderně z lůna Chrysleru nemluvě. Ale o velkých citroënech to platí rovněž bezezbytku, byť aktuální kondice výrobce je mnohem, mnohem lepší.

Hudson Hornet zná bez nadsázky snad skoro každé malé dítě. Tedy jeho první kulatou generaci, v animované podobě si totiž zahrála ve filmu Cars (Auta). Jinak byly původní Hornety velmi úspěšné v amerických závodech stock cars. NASCAR byl začátkem padesátých let minulého věku ještě v plenkách, přesto si jej vozy s nápisy „Fabulous Hudson Hornet“ podmanily. Druhá, podstatně ostřeji tvarovaná řada pod křídly AMC už se vavříny pochlubit nemohla. Stejně jako Hudson, i vozy Plymouth patří už do historie, Chrysler ale značku zrušil až na přelomu milénia. Popisovaný Belvedere byl vlastně současníkem Hornetu...

Citroën CX (1974-1991) – Aérodynamique

V srpnu 1974 začal Citroën postupně nahrazovat po takřka dvě dekády vyráběný futuristický model DS novějším CX. Ačkoli DS byl i po dvaceti letech v leckterých ohledech modernější než konkurenti, na výrobnách linkách nemohl vydržet věčně. Následnický CX co se tvarů týče prakticky zvětšeným modelem GS. Jeho těžkým úkolem bylo všeobecně oblíbenou legendu vystřídat… Šéf konstrukčního oddělení Robert Opron...

Celý článek: Citroën CX (1974-1991) – Aérodynamique

 [600×261]

Hudson Hornet (1951–57): Pod dvěma pány

Hudson Hornet vyráběný v letech 1951 až 1954 v Detroitu se prosadil na závodech stock-cars. Druhou generaci vyráběl AMC na bázi vozů Nash. Americkou automobilku Hudson Motor Car Company založilo v roce 1909 v Detroitu několik podnikavců, kteří už předtím měli zkušenosti z výroby automobilů. Jméno jí dal Joseph Lowthian Hudson, zakladatel největšího detroitského obchodního domu. Nově vzniklému...

Celý článek: Hudson Hornet (1951–57): Pod dvěma pány

 [600×264]

Lancia Thema (1984-1994): Luxus, prostor, turbo a osmiválec

Značka Lancia umírá, skončí pouze na domácím trhu a s jediným modelem. Její 108 let trvající historie je však velmi bohatá. Thema už patří do té moderní, letos slaví třicáté narozeniny. Byla výsledkem společného projektu Tipo 4 koncernu Fiat a švédského Saabu, který měl přinést hlavně snížení nákladů na vývoj. V nabídce italské značky nahradila model Gamma. Skelet karoserie byl z bočního pohledu...

Celý článek: Lancia Thema (1984-1994): Luxus, prostor, turbo a osmiválec

 [600×323]

Plymouth Belvedere (1951-56): Krásný pohled

Divize Plymouth koncernu Chrysler vyráběla model Belvedere od roku 1951. Začínal jako verze řady Cranbrook a v roce 1954 se osamostatnil. Slovo Belvedere pochází z italštiny a znamená “krásný pohled”. Toto libozvučné jméno dostaly například palác ve Vídni, město v Kalifornii, letohrádek v Praze nebo ledovec v italských Alpách. Americký koncern Chrysler začal toto označení používat ve své divizi Plymouth v roce...

Celý článek: Plymouth Belvedere (1951-56): Krásný pohled

 [600×335]

Simca 1000: Millé autíčko z Poissy

Malých čtyřdveřových vozů Simca 1000 s motorem vzadu bylo v letech 1961 až 1978 vyrobeno necelé dva miliony včetně sportovních verzí Rallye. Bývaly doby, kdy koncepce “vše vzadu” (tedy motor vzadu a pohon zadních kol) vládla v Evropě u malých rodinných vozů. Jedním z nositelů této koncepce byl italský Fiat, francouzský Renault a také Simca (Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile), která...

Celý článek: Simca 1000: Millé autíčko z Poissy  [600×379]

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se nejvíc ptáte? Jak dlouho můžete volat?

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se…

Pozor! Je to tady. Startuje další ročník unikátního projektu Blesku Odborníci na telefonu. DNES od 10 do 12…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se Šilhavého Ukrajinci

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Jaroslav Šilhavý, trenér národního týmu, očekává zítra proti Ukrajině ještě těžší zápas, než…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…