Citroën Traction Avant: Přelomový model dvojitého šípu slaví osmdesátku

 

Citroën Traction Avant znamenal pro francouzskou automobilku přelom v její historii a má díky své avantgardní konstrukci dodnes nezastupitelné místo i v celosvětové historii automobilismu.

24. března 1934 byl dealerům značky představen doslova revoluční Citroën 7 A, značený také 7 CV podle tzv. daňových koní. Jednalo se o výsledek projektu PV, tedy Petite Voiture (malý vůz). Avantgardní mechaniku navrhl inženýr André Lefebvre a pod úhledné tvary samonosné karoserie s délkou 4,45 m se podepsal italský stylista Flaminio Bertoni. „Sedmička“ disponovala předním pohonem a nezávisle zavěšenými koly s odpružením zkrutnými tyčemi. Vpředu bychom našli lichoběžníkové závěsy, vzadu pak jednoduché ocelové nosníky, vlečená ramena a panhardskou tyč. Podvozek s velkorysým rozvorem 2910 mm zajišťoval velmi dobré jízdní vlastnosti, hřebenové řízení vynikající ovladatelnost a kapalinové brzdy zase optimální deceleraci. Motory byly uloženy podélně za přední nápravou. První typ poháněl čtyřválec OHV s objemem 1303 cm3 a výkonem 23,5 kW, vozu to stačilo k dosažení rychlosti 95 km/h a na 100 km spálil okolo 10 litrů benzinu. O točivý moment se starala třístupňová přímo řazená převodovka s řazením na přístrojové desce, zvažovanou samočinnou nakonec auta nedostala.

Veřejnosti se 7 CV ukázal až 18. dubna na Place de l'Europe v Paříži, sériová výroba byla zahájena o den později. Nabídka pohonných jednotek se záhy rozrostla, původní už v létě nahradil silnější agregát 1529 cm3/26 kW, přibyly ještě větší čtyřválce 1628 a nakonec 1911 cm3, ten se chlubil až 34 kW. Měnilo se pouze vrtání a zdvih. Citroën 11 s ním byl od září téhož roku k mání ve čtyř- i prodlouženém šestimístném provedení s rozvorem 3090 mm. To narostlo na 4,65 m, bylo také o 120 mm širší než základní typy. Obzvláště populární se stala naopak kratší, menší a odlehčená verze BL s rychlostí 110 km/h a jedenáctilitrovou spotřebou, která činila před válkou až 65 % produkce. Objevily se i kabriolety a půvabná kupé se zaoblenými střechami. Na autosalonu v Paříži byl hvězdou stánku značky velký typ 22 s vidlicovým osmiválcem 3,8 l, do sériové produkce se ale nikdy nedostal, zůstalo jen u několika prototypů. Celá řada dostala souhrnný název Traction Avant (francouzsky „přední pohon), majitelé svým vozům dnes říkají láskyplně „La Traction“.

Nákladná přestavba automobilky na pařížském nábřeží Javel pro velkosériovou výrobu dle amerického vzoru a investice do vývoje nového vozu společnost finančně vyčerpaly. André Citroën se snažil svou firmu zachránit, ale překotný vznik vozu s nedoléčenými dětskými nemocemi přinesl spoustu reklamací a další finanční ztráty. Koncem roku 1934 převzala podnik rodina Michelinů a jeho zakladatel a vizionář 3. července 1935 psychicky i fyzicky zlomen zemřel. Úspěchu modelu Traction Avant se tak již nedožil. Do zisku se totiž Citroën dostal hned v následující sezóně, výroba rychle stoupala z 30 tisíc vozů s předním pohonem (1936) až na 55 tisíc o dva roky později.

Pod kapoty na podzim 1938 dostal i řadový šestiválec 2867 cm3/57 kW. Model 15 CV či 15 Six jel až 130 km/h, což bylo na tehdejší dobu tempo více než slušné! Doma si vysloužil přezdívku „Král silnic“. Takřka pětimetrové modely Familiale s rozvorem 3275 mm a šesticí bočních oken pojaly až osm pasažérů, existovaly však se čtyřválci. Ty si obzvláště oblíbili francouzští taxikáři. Šestiválců vzniklo do roku 1941, kdy dostala přednost válečná výroba, na 2 tisíce, typ 11 se v omezeném množství stavěl ještě další rok. Oba však pokračovaly dále po ukončení krvavého konfliktu. A to i přesto, že továrna v Javelu neunikla bombardování.

„Jedenáctky“ se začaly montovat už v roce 1945, „patnáctky“ přišly na řadu v říjnu 1946. To už měl Traction Avant za sebou i vzhledové změny (větrací lišty v kapotě, nárazníky, okrasné lišty na dveřích). V létě 1952 se objevila výrazná inovace, rozměrná výklopná zadní stěna, která zdvojnásobila velikost zavazadelníku. Zlepšila se také praktičnost i užitkového provedení Commerciale, které se dostalo na trh už těsně před válkou. Původně mělo jen dvojité víko. Na jaře 1954 následovaly modely 15 Six H, které přinesly další novinku – plynokapalinové odpružení zadní nápravy, které udržovalo konstantní světlou výšku bez ohledu na zatížení. Vyráběly se krátkou dobu, jen do následující sezóny a tři tisíce kusů z nich dnes činí sběratelskou raritu. Šestiválců se nakonec narodilo celkem přes 47 tisíc, od poloviny padesátých let ale postupně přebíral štafetu futuristický model DS. Citroën 11 se ale s linkami rozloučil až v červenci 1957. Do světa vyjelo od roku 1934 přesně 759.111 vozů řady Traction Avant, naposledy se ještě zvětšovaly nárazníky a přibyly směrovky. Auta se montovala také v Kolíně nad Rýnem, britském Sloughu, belgickém Vorstu a dánské Kodani.

Je pravdou, že vedle svého nástupce vypadal Traction Avant po třiadvaceti letech značně zastarale, ale je nutné dodat, že „bohyně“ svými tvary výrazně přeběhla dobu. Čtyřválec 1911 cm3 však zdědila, hydropneumatické pérování měla už na obou nápravách a vyráběla se skoro stejně dlouho: plné dvě dekády.

Citroën Traction Avant – avantgarda z nábřeží Javel

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Pavla Otta: Rudý Kukiš Zápisník Pavla Otta: Rudý Kukiš

Vršovické Divadlo Mana uvedlo minulý týden hru s názvem…

Babiš propadl kouzlu krátkodobých půjček Babiš propadl kouzlu krátkodobých půjček

Od ukončení devizových intervencí prodalo ministerstvo…

Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 19 lidí Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 19 lidí

Devatenáct mrtvých a několik desítek zraněných si v…

Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

 
Zdroj: Netcarshow

Štítky Citroën Evropský trh Technika Dodávky Kupé Kabriolet

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Na Vinohradech se zřítila část stropu pavlače: V noci tu zasahovali hasiči

Na Vinohradech se zřítila část stropu pavlače: V…

Rušnou noční epizodu mají za sebou obyvatelé jednoho z obytných domů v Jugoslávské ulici na Vinohradch. Zřítila…

Teror v Manchesteru: Barbarství, absolutně děsivé, reagují politici

Teror v Manchesteru: Barbarství, absolutně děsivé,…

Premiérka Theresa Mayová hovořila o „odpudivém teroristickém útoku“, předseda opozičních labouristů Jeremy…

 

iSport.cz

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na něm vydělat stonásobek

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na…

Šlo o dojemný konec velkého fotbalisty. Když John Terry ve 26. minutě nedělního utkání Chelsea se Sunderlandem…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Pro padesátimiliardový schodek rozpočtu není žádný rozumný důvod, nový ministr by jej měl předělat

Pro padesátimiliardový schodek rozpočtu není žádný…

Pokud do Čech nezavítá delegace z Marsu anebo Vltava náhle nezačne místo Prahy téct přes Kladno, stane se…

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…