Citroën Traction Avant: Přelomový model dvojitého šípu slaví osmdesátku

 

Citroën Traction Avant znamenal pro francouzskou automobilku přelom v její historii a má díky své avantgardní konstrukci dodnes nezastupitelné místo i v celosvětové historii automobilismu.

24. března 1934 byl dealerům značky představen doslova revoluční Citroën 7 A, značený také 7 CV podle tzv. daňových koní. Jednalo se o výsledek projektu PV, tedy Petite Voiture (malý vůz). Avantgardní mechaniku navrhl inženýr André Lefebvre a pod úhledné tvary samonosné karoserie s délkou 4,45 m se podepsal italský stylista Flaminio Bertoni. „Sedmička“ disponovala předním pohonem a nezávisle zavěšenými koly s odpružením zkrutnými tyčemi. Vpředu bychom našli lichoběžníkové závěsy, vzadu pak jednoduché ocelové nosníky, vlečená ramena a panhardskou tyč. Podvozek s velkorysým rozvorem 2910 mm zajišťoval velmi dobré jízdní vlastnosti, hřebenové řízení vynikající ovladatelnost a kapalinové brzdy zase optimální deceleraci. Motory byly uloženy podélně za přední nápravou. První typ poháněl čtyřválec OHV s objemem 1303 cm3 a výkonem 23,5 kW, vozu to stačilo k dosažení rychlosti 95 km/h a na 100 km spálil okolo 10 litrů benzinu. O točivý moment se starala třístupňová přímo řazená převodovka s řazením na přístrojové desce, zvažovanou samočinnou nakonec auta nedostala.

Veřejnosti se 7 CV ukázal až 18. dubna na Place de l'Europe v Paříži, sériová výroba byla zahájena o den později. Nabídka pohonných jednotek se záhy rozrostla, původní už v létě nahradil silnější agregát 1529 cm3/26 kW, přibyly ještě větší čtyřválce 1628 a nakonec 1911 cm3, ten se chlubil až 34 kW. Měnilo se pouze vrtání a zdvih. Citroën 11 s ním byl od září téhož roku k mání ve čtyř- i prodlouženém šestimístném provedení s rozvorem 3090 mm. To narostlo na 4,65 m, bylo také o 120 mm širší než základní typy. Obzvláště populární se stala naopak kratší, menší a odlehčená verze BL s rychlostí 110 km/h a jedenáctilitrovou spotřebou, která činila před válkou až 65 % produkce. Objevily se i kabriolety a půvabná kupé se zaoblenými střechami. Na autosalonu v Paříži byl hvězdou stánku značky velký typ 22 s vidlicovým osmiválcem 3,8 l, do sériové produkce se ale nikdy nedostal, zůstalo jen u několika prototypů. Celá řada dostala souhrnný název Traction Avant (francouzsky „přední pohon), majitelé svým vozům dnes říkají láskyplně „La Traction“.

Nákladná přestavba automobilky na pařížském nábřeží Javel pro velkosériovou výrobu dle amerického vzoru a investice do vývoje nového vozu společnost finančně vyčerpaly. André Citroën se snažil svou firmu zachránit, ale překotný vznik vozu s nedoléčenými dětskými nemocemi přinesl spoustu reklamací a další finanční ztráty. Koncem roku 1934 převzala podnik rodina Michelinů a jeho zakladatel a vizionář 3. července 1935 psychicky i fyzicky zlomen zemřel. Úspěchu modelu Traction Avant se tak již nedožil. Do zisku se totiž Citroën dostal hned v následující sezóně, výroba rychle stoupala z 30 tisíc vozů s předním pohonem (1936) až na 55 tisíc o dva roky později.

Pod kapoty na podzim 1938 dostal i řadový šestiválec 2867 cm3/57 kW. Model 15 CV či 15 Six jel až 130 km/h, což bylo na tehdejší dobu tempo více než slušné! Doma si vysloužil přezdívku „Král silnic“. Takřka pětimetrové modely Familiale s rozvorem 3275 mm a šesticí bočních oken pojaly až osm pasažérů, existovaly však se čtyřválci. Ty si obzvláště oblíbili francouzští taxikáři. Šestiválců vzniklo do roku 1941, kdy dostala přednost válečná výroba, na 2 tisíce, typ 11 se v omezeném množství stavěl ještě další rok. Oba však pokračovaly dále po ukončení krvavého konfliktu. A to i přesto, že továrna v Javelu neunikla bombardování.

„Jedenáctky“ se začaly montovat už v roce 1945, „patnáctky“ přišly na řadu v říjnu 1946. To už měl Traction Avant za sebou i vzhledové změny (větrací lišty v kapotě, nárazníky, okrasné lišty na dveřích). V létě 1952 se objevila výrazná inovace, rozměrná výklopná zadní stěna, která zdvojnásobila velikost zavazadelníku. Zlepšila se také praktičnost i užitkového provedení Commerciale, které se dostalo na trh už těsně před válkou. Původně mělo jen dvojité víko. Na jaře 1954 následovaly modely 15 Six H, které přinesly další novinku – plynokapalinové odpružení zadní nápravy, které udržovalo konstantní světlou výšku bez ohledu na zatížení. Vyráběly se krátkou dobu, jen do následující sezóny a tři tisíce kusů z nich dnes činí sběratelskou raritu. Šestiválců se nakonec narodilo celkem přes 47 tisíc, od poloviny padesátých let ale postupně přebíral štafetu futuristický model DS. Citroën 11 se ale s linkami rozloučil až v červenci 1957. Do světa vyjelo od roku 1934 přesně 759.111 vozů řady Traction Avant, naposledy se ještě zvětšovaly nárazníky a přibyly směrovky. Auta se montovala také v Kolíně nad Rýnem, britském Sloughu, belgickém Vorstu a dánské Kodani.

Je pravdou, že vedle svého nástupce vypadal Traction Avant po třiadvaceti letech značně zastarale, ale je nutné dodat, že „bohyně“ svými tvary výrazně přeběhla dobu. Čtyřválec 1911 cm3 však zdědila, hydropneumatické pérování měla už na obou nápravách a vyráběla se skoro stejně dlouho: plné dvě dekády.

Citroën Traction Avant – avantgarda z nábřeží Javel

Spolupracujeme s TipCars.com
V Litvínově hoří hala firmy Celio. Odhadovaná škoda je sto milionů V Litvínově hoří hala firmy Celio. Odhadovaná škoda je sto milionů

Předběžná škoda na hale firmy Celio v Litvínově, která už…

Nedostatek pracovníků mají v Česku zmírnit stovky kvalifikovaných Indů Nedostatek pracovníků mají v Česku zmírnit stovky kvalifikovaných Indů

Do Česka může přijít pracovat 500 vysoce kvalifikovaných…

Jasné slovo Martina Čabana: Prezident bude muset u Petříčka přiznat barvu Jasné slovo Martina Čabana: Prezident bude muset u Petříčka přiznat barvu

Česká diplomacie by mohla mít nového šéfa. Předseda ČSSD…

 
Zdroj: Netcarshow

Štítky Citroën Evropský trh Technika Dodávky Kupé Kabriolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

 





 
Ford Focus 1.0 EcoBoost - Zpátky na vrchol

Ford Focus 1.0 EcoBoost - Zpátky na vrchol

Dnes 12:50

Čtvrtá generace Fordu Focus dostala do vínku skutečně výborný podvozek. Leckteré modely by se od něj mohly učit.




Blesk.cz

Mareš s Boučkem končí na Primě! Jejich velkolepá show „1 proti všem“ nebavila

Mareš s Boučkem končí na Primě! Jejich velkolepá…

Spojení Libor Bouček (37) a Leoš Mareš (42) se opět ukázalo jako nešťastné. Soutěžní pořad 1 proti všem, který…

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

 

iSport.cz

Komise rozhodčích: Tři hrubé chyby. Královec měl Diopa vyloučit

Komise rozhodčích: Tři hrubé chyby. Královec měl…

Jedna neodpískaná penalta a dvě neudělené červené karty, to jsou největší prohřešky sudích v osmém kole podle…

Šéf VAR: Diopa video řešit nemohlo. Co si myslí o Vrbově kritice?

Šéf VAR: Diopa video řešit nemohlo. Co si myslí o…

Videorozhodčí byli o víkendu podrobeni další kritice. Pavel Královec v zápase Plzně s Opavou…

 

Reflex.cz

Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…

Petříček místo Pocheho: Roztomilý kompromis uvadající ČSSD, která je v rukou neschopných aparátčíků

Petříček místo Pocheho: Roztomilý kompromis…

Pocheho bývalý asistent Petříček coby nominant na ministra zahraničních věcí je roztomilým kompromisem. Poche a…