Citroën Traction Avant: Přelomový model dvojitého šípu slaví osmdesátku

 

Citroën Traction Avant znamenal pro francouzskou automobilku přelom v její historii a má díky své avantgardní konstrukci dodnes nezastupitelné místo i v celosvětové historii automobilismu.

24. března 1934 byl dealerům značky představen doslova revoluční Citroën 7 A, značený také 7 CV podle tzv. daňových koní. Jednalo se o výsledek projektu PV, tedy Petite Voiture (malý vůz). Avantgardní mechaniku navrhl inženýr André Lefebvre a pod úhledné tvary samonosné karoserie s délkou 4,45 m se podepsal italský stylista Flaminio Bertoni. „Sedmička“ disponovala předním pohonem a nezávisle zavěšenými koly s odpružením zkrutnými tyčemi. Vpředu bychom našli lichoběžníkové závěsy, vzadu pak jednoduché ocelové nosníky, vlečená ramena a panhardskou tyč. Podvozek s velkorysým rozvorem 2910 mm zajišťoval velmi dobré jízdní vlastnosti, hřebenové řízení vynikající ovladatelnost a kapalinové brzdy zase optimální deceleraci. Motory byly uloženy podélně za přední nápravou. První typ poháněl čtyřválec OHV s objemem 1303 cm3 a výkonem 23,5 kW, vozu to stačilo k dosažení rychlosti 95 km/h a na 100 km spálil okolo 10 litrů benzinu. O točivý moment se starala třístupňová přímo řazená převodovka s řazením na přístrojové desce, zvažovanou samočinnou nakonec auta nedostala.

Veřejnosti se 7 CV ukázal až 18. dubna na Place de l'Europe v Paříži, sériová výroba byla zahájena o den později. Nabídka pohonných jednotek se záhy rozrostla, původní už v létě nahradil silnější agregát 1529 cm3/26 kW, přibyly ještě větší čtyřválce 1628 a nakonec 1911 cm3, ten se chlubil až 34 kW. Měnilo se pouze vrtání a zdvih. Citroën 11 s ním byl od září téhož roku k mání ve čtyř- i prodlouženém šestimístném provedení s rozvorem 3090 mm. To narostlo na 4,65 m, bylo také o 120 mm širší než základní typy. Obzvláště populární se stala naopak kratší, menší a odlehčená verze BL s rychlostí 110 km/h a jedenáctilitrovou spotřebou, která činila před válkou až 65 % produkce. Objevily se i kabriolety a půvabná kupé se zaoblenými střechami. Na autosalonu v Paříži byl hvězdou stánku značky velký typ 22 s vidlicovým osmiválcem 3,8 l, do sériové produkce se ale nikdy nedostal, zůstalo jen u několika prototypů. Celá řada dostala souhrnný název Traction Avant (francouzsky „přední pohon), majitelé svým vozům dnes říkají láskyplně „La Traction“.

Nákladná přestavba automobilky na pařížském nábřeží Javel pro velkosériovou výrobu dle amerického vzoru a investice do vývoje nového vozu společnost finančně vyčerpaly. André Citroën se snažil svou firmu zachránit, ale překotný vznik vozu s nedoléčenými dětskými nemocemi přinesl spoustu reklamací a další finanční ztráty. Koncem roku 1934 převzala podnik rodina Michelinů a jeho zakladatel a vizionář 3. července 1935 psychicky i fyzicky zlomen zemřel. Úspěchu modelu Traction Avant se tak již nedožil. Do zisku se totiž Citroën dostal hned v následující sezóně, výroba rychle stoupala z 30 tisíc vozů s předním pohonem (1936) až na 55 tisíc o dva roky později.

Pod kapoty na podzim 1938 dostal i řadový šestiválec 2867 cm3/57 kW. Model 15 CV či 15 Six jel až 130 km/h, což bylo na tehdejší dobu tempo více než slušné! Doma si vysloužil přezdívku „Král silnic“. Takřka pětimetrové modely Familiale s rozvorem 3275 mm a šesticí bočních oken pojaly až osm pasažérů, existovaly však se čtyřválci. Ty si obzvláště oblíbili francouzští taxikáři. Šestiválců vzniklo do roku 1941, kdy dostala přednost válečná výroba, na 2 tisíce, typ 11 se v omezeném množství stavěl ještě další rok. Oba však pokračovaly dále po ukončení krvavého konfliktu. A to i přesto, že továrna v Javelu neunikla bombardování.

„Jedenáctky“ se začaly montovat už v roce 1945, „patnáctky“ přišly na řadu v říjnu 1946. To už měl Traction Avant za sebou i vzhledové změny (větrací lišty v kapotě, nárazníky, okrasné lišty na dveřích). V létě 1952 se objevila výrazná inovace, rozměrná výklopná zadní stěna, která zdvojnásobila velikost zavazadelníku. Zlepšila se také praktičnost i užitkového provedení Commerciale, které se dostalo na trh už těsně před válkou. Původně mělo jen dvojité víko. Na jaře 1954 následovaly modely 15 Six H, které přinesly další novinku – plynokapalinové odpružení zadní nápravy, které udržovalo konstantní světlou výšku bez ohledu na zatížení. Vyráběly se krátkou dobu, jen do následující sezóny a tři tisíce kusů z nich dnes činí sběratelskou raritu. Šestiválců se nakonec narodilo celkem přes 47 tisíc, od poloviny padesátých let ale postupně přebíral štafetu futuristický model DS. Citroën 11 se ale s linkami rozloučil až v červenci 1957. Do světa vyjelo od roku 1934 přesně 759.111 vozů řady Traction Avant, naposledy se ještě zvětšovaly nárazníky a přibyly směrovky. Auta se montovala také v Kolíně nad Rýnem, britském Sloughu, belgickém Vorstu a dánské Kodani.

Je pravdou, že vedle svého nástupce vypadal Traction Avant po třiadvaceti letech značně zastarale, ale je nutné dodat, že „bohyně“ svými tvary výrazně přeběhla dobu. Čtyřválec 1911 cm3 však zdědila, hydropneumatické pérování měla už na obou nápravách a vyráběla se skoro stejně dlouho: plné dvě dekády.

Citroën Traction Avant – avantgarda z nábřeží Javel

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jany Havligerové: Zeman si notoval s Okamurou Zápisník Jany Havligerové: Zeman si notoval s Okamurou

Prezident Miloš Zeman zavítal na konferenci hnutí Svoboda…

Soud rozhodl o osudu Poldi, huť jde do konkurzu Soud rozhodl o osudu Poldi, huť jde do konkurzu

Zadlužená kladenská huť Poldi půjde do konkurzu.…

Růst cen zpomaluje, zelenina dokonce zlevnila Růst cen zpomaluje, zelenina dokonce zlevnila

Meziroční růst spotřebitelských cen v listopadu zpomalil…

 
Zdroj: Netcarshow

Štítky Citroën Evropský trh Technika Dodávky Kupé Kabriolet

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 





 
To nejlepší od mrtvých značek: Monteverdi – Automobilka, která zastínila Ferrari i Rolls-Royce

To nejlepší od mrtvých značek: Monteverdi – Automobilka, která zastínila Ferrari i Rolls-Royce

Dnes 08:00

Švýcarská automobilka Monteverdi v dobách své největší slávy patřila k výrobcům těch nejluxusnějších automobilů.




Blesk.cz

Zákulisí seriálu Dáma & Král: Vybavení za 15 milionů!

Zákulisí seriálu Dáma & Král: Vybavení za 15 milionů!

Kriminální seriál Dáma & Král pravidelně kraluje obrazovkám a získává tak sledovanost televizi Nova.…

Otec od rodiny se oběsil na Štědrý den! Mrtvého ho našel 12letý syn

Otec od rodiny se oběsil na Štědrý den! Mrtvého ho…

Na Vánoce se těší jak velcí, tak malí. Jsou to svátky, kdy se má sejít celá rodina a posedět u štědrovečerního…

 

iSport.cz

Lukaku po derby terčem posměchu: konečně zařídil góly, jenže pro City!

Lukaku po derby terčem posměchu: konečně zařídil…

Jestli mělo nedělní derby o Manchester nějakého smolaře, byl jím Romelu Lukaku. Belgický obr na hrotu United se…

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal zachránil bod v závěru

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal…

Vítězné derby, náskok 11 bodů na čele a nový rekord anglické Premier League mají fotbalisté Manchesteru City po…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za německé dávky užívají v Česku, díky bohu za Zemana

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za…

Současné hlavě státu fandí, do prezidentské volby přesto jde. Hudební producent Petr Hannig by se prý choval…

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v Česku krást vesele dále?

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v…

Firemní právníci hnutí ANO připravili další novelizaci naší normy norem, tedy Ústavy ČR. Poté, co se nepodařilo…