Statistiky dopravních nehod za rok 2017 aneb „Mně se to nemůže stát“

Prezentace klienta
Poslední slova před nehodou? Nejspíš: „To není led, je to jenom mokrý.“ Nebo: „Srna? Kde by se tady prosím tě vzala?“ Případně univerzální: „To se mně nemůže stát!“

Samozřejmě, že může. K dopravním nehodám docházelo už od vynálezu kola a docházet k nim bude i po nástupu autonomních vozidel (vsadíte se?), některé příčiny totiž nejde zcela eliminovat. Přesto pokud si jsme riskantních situací vědomi, můžeme svou jízdu a návyky přizpůsobit a tím snížit pravděpodobnost nehody. Prvním předpokladem je, že o takových situacích víme. K seznámení s nimi pomohou statistiky nehodovosti, ze kterých plynou některá pro někoho možná překvapivá zjištění.

Kdyby nešlo o život, nešlo by o nic

O životy bohužel jde, jak je vidět v tabulkách. V roce 2017 došlo v ČR celkem k 103 821 nehodám s celkovou hmotnou škodou 6 316 256 700 Kč. Nejčastěji se bouralo v pátek (17 453), nejméně nehod se stalo v neděli (11 837).

Další souvislosti odhalují následující tabulky Nehody dle zavinění, Nehody podle druhu a Nehody podle druhu komunikace. Zdroj: Policie ČR.

Až příliš časté srážky se zvěří

Hned po srážkách s jinými vozidly je, co do počtu zavinění, nejpočetnější skupina nehod způsobená srážkou se zvěří. Ta může skončit fatálně jak pro zvíře, tak pro posádku v autě. V rychlosti 80 km/h může například letící bažant prorazit čelní sklo. Srny a divoká prasata nemusí mít reflex, který čekáte - zkrátka neuhnou, ani když se dívají přímo vaším směrem. Při rychlosti 50 km/h a suché vozovce je brzdná dráha osobního vozu 28 m. Při 60 km/h o deset metrů delší. Myslete na to, když projíždíte za tmy lesem.

Nehody se zvěří, pokud dobře skončí, mohou patřit k těm kuriózním. Jako například tento střet Škody Octavia s liškou. Řidič viděl, jak mu zvíře vběhlo před auto a ucítil náraz. Zastavil tedy a šel se podívat, co se stalo. Sraženou lišku nikde neviděl a při běžném pohledu na předek vozu také žádné výrazné poškození nenašel. Bylo to za ranního šera, takže si pomyslel, že asi náraz nebyl tak prudký a liška utekla. Pak ho ale napadlo posvítit si zepředu na nárazník telefonem – liška byla napasovaná ve středovém otvoru ve spodní části nárazníku. Nehoda dopadla dobře pro oba, liška odběhla po svých.

Silnice na jedničku?

Kdybyste měli hádat, na jakých komunikacích dochází k největšímu počtu nehod, asi byste tipovali dálnice a silnice 1. třídy. Ale neměli byste pravdu. I když na těchto rychlých silnicích zemře každý rok při nehodách nejvíc osob, nejvyšší počet nehod připadá na místní komunikace. Není známo, jaké procento nehod připadá na vrub jejich kvalitě. Pro odlehčení bychom si mohli připomenout vtip o tom, jak přijeli komisaři Evropského dopravního institutu posoudit stav českých silnic. Došli prý k závěru, že jsou naše silnice na jedničku. Ovšem problém nastává, jakmile zařadíte dvojku. :-)

Doplňková pojištění, například TOTÁLKA

Když už se nějaká nehoda přihodí, přichází ke slovu pojištění. Informujte se ve své pojišťovně o možnostech připojištění k povinnému ručení a havarijnímu pojištění. Z tabulek je evidentní, že pojistit si střet se zvířetem se zvěří se vyplatí. Novinkou je také připojištění TOTÁLKA od Kooperativy, které kryje škody způsobené havárií, odcizením, živly nebo vandalismem. Jde o speciální doplňkové havarijní pojištění pro vozy staré 8 – 15 let a lze sjednat k povinnému ručení. Na rozdíl od běžného havarijního pojištění se sjednává bez spoluúčasti, pojistná událost nemá vliv na cenu povinného ručení (to znamená, že klient nepřijde o bonus) a vychází překvapivě levně.

Když si sjednáváte povinné ručení, nebo havarijní pojištění a zvažujete různá připojištění, je dobré být si vědom toho, že každá čtvrtá škoda na autě je poškozené čelní sklo. A dobrá zpráva je, že se dá pojistit i poškození auta vandalem (znáte ty rýhy od klíčů?).

Defenzivní jízda

64 % nehod v loňském roce bylo způsobeno nesprávným způsobem jízdy. Dalších více jak 19 % nehod připadá na nedání přednosti v jízdě, necelých 15 % na nepřiměřenou rychlost jízdy a 2 % nehod zavinili řidiči z důvodu nesprávného předjíždění. Zdroj: Besip.cz.

Defenzivní jízda je způsob chování za volantem. Znamená to nebýt agresivní, udržovat si odstup od ostatních vozidel a za snížené viditelnosti jezdit jen tak rychle, aby bylo možné včas zastavit. Za volantem je nebezpečná únava i nemoc, při níž můžeme být otupělí léky.

A nemá smysl připomínat, co všichni vědí, totiž že pozornost a schopnost soustředění i rozhodování zásadně negativně ovlivňují drogy i alkohol.

Umíte tvořit uličku? Od podzimu se změní pravidla!

Při nedávném průzkumu dopravní gramotnosti vyšlo najevo, že téměř žádný řidič neví, že existuje pravidlo pro vytváření uličky pro vozidla záchranného systému (tzv. emergency corridor) resp. tuší, že pravidlo existuje, ale neví, jak přesně se má koridor vytvářet.

Zřejmě tedy nedojde k žádnému chaosu, když se od podzimu tzv. „pravidlo uličky” změní. Ministerstvo dopravy připravilo novelu silničního zákona, podle které se naše dosud odlišná pravidla sjednotí s platnou legislativou v okolních státech.

Jak se máme tedy zachovat, vjíždíme-li do zpomalující se kolony?

1.      Nechte si od nejbližšího vozidla odstup a uličku pro záchranáře vytvářejte s předstihem. V husté stojící koloně se uhýbá jen obtížně.

2.      Jsou-li v jednom směru dva jízdní pruhy, uličku tvořte uprostřed.

3.      Tři a více jízdních pruhů: v současnosti platí, že místo pro průjezd musí vzniknout mezi vozidly v pravém pruhu a prostředním pruhu. Přičemž je povoleno vyjet mimo vozovku na krajnici. Ulička by měla být široká nejméně 3 m a pamatujte na to, že vozidel záchranného systému může jet několik a nejedou hned za sebou. Uličku nerušte a v žádném případě do ní nenajíždějte!

Co se má změnit?

Změní se pravidlo uvedené výše v bodě 3. Stejně jako v Rakousku, Německu, Maďarsku a Slovinsku bude i u nás platit, že v případě tří a více souběžně jedoucích pruhů se bude ulička vytvářet mezi levým jízdním pruhem a prostředním.

Ministerstvo dopravy spolu s Besipem chystají informační kampaň, v rámci které plánují rozmístit podél dálnic cedule s názornými obrázky. Buďme rádi. Nejde přece o nic méně, než o život.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly