STK na Sokolovsku definitivně přišla o oprávnění
Při kontrole umožnila provoz vozu se zrezivělým podvozkem a brzdovými trubkami. Zanedlouho poté se autu za jízdy utrhla zadní náprava. Při nehodě se zranily čtyři pasažérky. Jeden z pracovníků STK si už v minulosti vyslechl podmíněný trest za ublížení na zdraví. Verdikt o ztrátě oprávnění k provozování STK pro osobní auta zveřejnil NSS v internetové databázi.
Podle NSS stanice technické kontroly kvalifikovala vážné, dokonce přímo nebezpečné závady jen jako lehké. Umožnila tak provozovat technicky nezpůsobilé vozidlo, což vedlo k ohrožení účastníků silničního provozu. "Pokud STK prohlásí, že prověřované vozidlo je technicky způsobilé pro další provoz, má tím být minimalizována možnost příčiny dopravní nehody spočívající ve špatném technickém stavu. To se však v daném případě zjevně nestalo," rozhodl senát NSS s předsedou Vojtěchem Šimíčkem.
Stanice kontrolovala osobní auto Ford Fiesta při opakované prohlídce v červenci 2007. Krátce poté původní majitelka auto prodala. Nová majitelka pak v září téhož roku havarovala na silnici mezi Nejdkem na Karlovarsku a Kraslicemi na Sokolovsku. Po utržení nápravy se auto nedalo ovládat, a tak řidička sjela ze silnice a narazila do stromu.
Řidička si zhmoždila hrudník a rameno. Spolujezdkyně na předním sedadle utrpěla zlomeninu nohy a zhmoždění páteře s trvalými následky. Další žena na zadním sedadle měla tříštivou zlomeninu stehenní kosti. Poslední žena utrpěla několik lehčích zranění.
Oprávnění k provozování STK pro osobní auta odebral firmě Krajský úřad Karlovarského kraje. Rozhodnutí potvrdilo ministerstvo dopravy i Městský soud v Praze. V kasační stížnosti firma mimo jiné naznačila možnost, že původní majitelka přistavila k technické kontrole jiný vůz, než ke kterému měla dokumenty. Prodat pak prý mohla auto téže značky, ale v horším stavu. Podle NSS však jde o spekulace. "Závěry učiněné správními orgány jsou přesvědčivé, argumentačně a skutkově podložené a logické," napsali soudci správního soudu.
Trest pro jednoho z pracovníků STK potvrdil před časem Nejvyšší soud. Technik si za ublížení na zdraví z nedbalosti vyslechl trest jeden rok vězení s podmíněným odkladem na dva roky. Podle soudů v Sokolově a Plzni musel při opakované prohlídce nutně vidět prorezlý podvozek auta. Přesto nezakročil. "Byl povinen provést i pohledovou kontrolu automobilu, kterou kdyby provedl, nemohl přehlédnout zásadní poškození," stálo v rozhodnutí Nejvyššího soudu.
Stanice technické kontroly jsou terčem kritiky poměrně často. Letos v červnu NSS potvrdil ztrátu licence také stanici technické kontroly ve Vyškově. Úřady zjistily, že stanice povolovala provoz vozidlům, která majitelé vůbec fyzicky nepřistavili ke kontrole.
Podle NSS jde o závažnou chybu, která plně opravňuje stát k tomu, aby zakázal stanici další činnost. Provozovatelé stanice se bránili například tvrzením, že zákon výslovně neuvádí povinnost přistavit vozidlo fyzicky ke kontrole přímo na stanici. NSS ale rozhodl, že přistavení auta je základním předpokladem řádného provedení technické prohlídky, což vyplývá z povahy věci a logického výkladu zákona.