Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studie USA: Nižší spotřebu aut

David Bureš
Diskuze (10)
Americká studie zjišťovala, jak se změnila spotřeba paliva aut v průběhu posledních 40 let.

Automobily v USA sice spotřebují méně paliva než v minulosti, účinek toho však snižuje fakt, že vozy ujedou větší vzdálenost a navíc nejsou tolik obsazené. Zjistila to studie Michaela Sivaka z Výzkumného institutu dopravy na Michiganské univerzitě.

Od roku 1970 do roku 2010 se průměrná spotřeba paliva osobních a lehkých užitkových aut ve Spojených státech snížila o 40 procent, a to z 18,1 litru na 100 kilometrů na 10,9 litru na 100 kilometrů.

Během 40 let však zároveň došlo ke zvýšení ujetých kilometrů o 155 procent. Podle studie v roce 1970 vozy v USA ujely 1,674 bilionu kilometrů, zatímco v roce 2010 už 4,260 bilionu kilometrů. Účinky nižší spotřeby paliva snižuje také fakt, že v automobilech jezdí méně pasažérů, a to o 27 procent.

Právě méně cestujících v autech znamená, že pokud se vezme v potaz menší zaplněnost automobilů, snížila se spotřeba paliva vozů za 40 let jen o 17 procent.

Sivak ve své práci tvrdí, že důsledkem více najetých kilometrů, nižší spotřeby paliva a nižšího zaplnění aut se zvýšila spotřeba paliva americké flotily aut o 53 procent, z 303 miliard litrů paliva v roce 1970 na 463 miliard litrů paliva o 40 let později.

Americká studie tak ukazuje to, že pouze automobily s účinnějšími motory automaticky nevedou k nižší spotřebě paliva. Aby byl účinek vyšší, musí uživatelé vozů také ujet méně kilometrů a zaplnit více svá auta.

David Bureš
Diskuze (10)
Avatar - Otrava
11. 3. 2013 13:06
Re: Obsazení
Na druhou stranu, ti, co jezdí "na prasáka" možná dosahují nejvyššího snížení spotřeby při přechodu z benzínu na TDI:) Samozřejmě, o tom, kolik případně zaplatí ze servis a že se najdou tací, co si jej pořizují na popojíždění ve městě, raději nic psát nebudu :-)

Ale ono je to podobné, jako když lidé objíždějí autem hypermarkety kvůli pár zlevněným potravinám...
11. 3. 2013 11:17
Re: Obsazení
ale ide to na vrub komfortu. Cim dalej maju ti dvaja od seba nastupnu/vystupnu stanicu, tym horsi komfort.
Ja chodim okolo kolegu do roboty, aj mi navrhoval, ze preco ho neberiem, ale pre mna je toto dost vyrazne ovplyvnenie komfortu. Zavislost na nom (cakat ho, stat v ulici, kde je premavka, + vela dalsich malych ovplyvneni v moj neprospech atd) by mi urcite nestala za prispevok na palivo(cca 10 eur/mesiac aby to bolo aj prenho rentabilne).
Avatar - Slavek-TDM
11. 3. 2013 09:32
Re: A největší ůspory se dosáhne
Nesnizi, maximalne tak kratkodobe.
Avatar - Slavek-TDM
11. 3. 2013 09:31
Re: Obsazení
Vsak to je take ucel. Snizeni spotreby ve smyslu cisla je pro (tupe) uzivatele aut jednoduchy: mensi cislo = usetrim. Tento vzorec ma ovsem nekolik zasadnich chybicek. Jednak spravne zminena obsazenost vozu, druhak planovani trasy a jizdy vubec a za treti zpusob jizdy. Dobra tretina lidi dnes jezdi "na prasaka", ale jejich TDI musi mit papirovou pod 5 litru....
Ale celkova spotreba paliva MUSI zustat stejna (nebo idealne jeste vyssi), protoze je to vynosny byznys...
Avatar - Otrava
11. 3. 2013 05:30
Obsazení
Náhodou, přinejmenším jedna věc v článku je zajímavá a platí i pro naše území - dnes jezdí auta méně obsazená, než tomu bylo dříve. Chápu to, ale na druhou stranu je svým způsobem úsměvné, do jaké míry se řeší spotřeba a přesto člověk potkává ráno auta, zpravidla obsazená jednou osobou.
Nikomu nic nevnucuji, ale je fakt, že ve dvou je hned spotřeba na člověka poloviční. :-)