Tatra chce bojovat s krizí prodejem dceřiných firem

Tatra chce bojovat s krizí prodejem dceřiných firem

 

Kopřivnická automobilka Tatra chce bojovat s hospodářskou krizí prodejem svých dceřiných firem. Výrobce nákladních automobilů chce také zrušit zastaralé provozy a některé díly kupovat od jiných výrobců.

Opatření na záchranu ztrátového podniku jsou součástí dvouleté restrukturalizace, kterou připravil nový krizový manažer Vladimír Bail, uvedla sobotní regionální příloha Mladé fronty Dnes.

Tatra se vlivem krize loni propadla do ztráty zhruba 572 milionů korun z předloňského rekordního zisku 859 milionů korun. Kvůli poklesu poptávky omezila výrobu nákladních vozů a v září oznámila hromadné propuštění zhruba 550 zaměstnanců mateřské firmy i jejích dceřiných společností. V září firma přijala jako výkonného ředitele Baila, který deníku představil plán na záchranu automobilky.

V současné době Tatra zjišťuje situaci ve svých devíti dceřiných firmách. "Nejdříve se musíme podívat a zhodnotit, do jaké míry jsou prodejné. Až pak je můžeme nabízet. Říkáme ano, pojďme směrem k prodeji dceřinek. Zatím na to ale nejsme připraveni," řekl deníku Bail. Tatra by mohla prodat například kovárnu Taforge, nářaďovnu Tawesco či slévárnu Tafonco. "Prodej dceřiné společnosti ale neznamená její zánik a odchod zaměstnanců," dodal Bail.

Během dvou let chce Tatra vyřešit také zastaralé provozy - například lakovnu, jejíž modernizace by si vyžádala desítky milionů korun, které podnik nemá. "Tyto technologie prožily za posledních deset let tak bouřlivý rozvoj, že kvalita je dnes zcela jinde. Stihnout tu špičku by stálo peníze, které nemáme," naznačil listu Bail.

Podle něho by automobilce pomohlo, kdyby část dílů přestala vyrábět a začala je nakupovat. Právě stoprocentní výroba dílů Tatru v době krize potápí, naznačil ředitel. Podle něho by se měla automobilka zaměřit na výstavbu speciálních vozidel a rozvoj podvozkových skupin. "Nápravy a odpružení, to je zlaté vejce Tatry," řekl.

Podle nového záchranného plánu by měla Tatra v následujících dvou letech vyrobit 3500 vozidel a zhruba 12.000 náprav ročně. "Tatra už nebude dělat 15.000 aut jako v roce 1985. Věřím, že to pochopili i ti největší optimisté," řekl.

Bail, který naposledy působil jako šéf ocelářské firmy Evraz Vítkovice Steel, se domnívá, že Tatra příchod hospodářské krize zaspala bez použití záchranných mechanismů. "V současné době tvoří Tatra dvě desetiny procenta světového obchodu s nákladními vozy. Jestliže zítra zmizí z obchodní mapy světa, nikdo si na ni nevzpomene. Kromě tatrováků. Ale kdybych nevěřil, že Tatra přežije, pak bych se tu čtyřiadvacet hodin denně netrápil," řekl listu.

Kopřivnickou firmu od roku 2006 kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a současným předsedou představenstva společnosti Ronaldem Adamsem. Jejich společnost Black River nyní drží 51 procent akcií, téměř 41 procent má TATRA Holdings a drobní akcionáři vlastní dohromady přibližně osm procent akcií.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Tatra

 

Přidat názorDiskuse: Tatra chce bojovat s krizí prodejem…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…