Test: Temsa Safari HD 13 - Luxusní dálkař

Test: Temsa Safari HD 13 - Luxusní dálkař

 
 
4.9. 2009 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nejluxusnější autobus z produkce turecké Temsy se nazývá Safari. Dálkové vozidlo jsme projeli nejen za volantem i jako pasažéři.

O vstupu turecké firmy Temsa na český trh s autobusy jsme podrobně informovali nedávno. Tentokrát jsme se zaměřili na třináctimetrové dálkové vozidlo Safari. Na jeho palubě nás zaujala nejen sedadla pro cestující, ale také dojmy za volantem. Pojďme si však nejdříve vůz blíže představit.

Osvědčená technika v novém kabátě

Safari s fešným zevnějškem stojí na dvojnápravovém podvozku, takže velkou roli u něj hraje hmotnost. Konstrukce nosného rámu využívá maximálního odlehčení, takže třináctimetrový autobus získal homologaci až pro 53+1+1 cestující. Bezrámová konstrukce používá přední nápravu ZF s nezávislým zavěšením kol, vzadu najdeme osvědčenou techniku od téhož výrobce, ale samozřejmě v tuhém provedení. Pohon zadních kol zajišťuje šestiválec DAF o objemu válců 12,9 litru, jenž díky selektivní katalytické redukci plní emisní normu Euro 5.

Nerez

Skelet autobusu se až do dolního okraje bočních oken nachází v nerezovém provedení, vrchní část tvoří uhlíková ocel. Ta sestává ze standardních eloxovaných pásů převzatých z Karosy řady 7.

Na autobusech lze ušetřit pořizovací náklady na konstrukci střechy. Levnější alternativu představuje plastová, ale její napojení na kovovou konstrukci skeletu při změnách teplot trpí a často dochází k rezonancím a pazvukům. Temsa zvolila plechovou, protože v případě Safari standardně dodává klimatizaci včetně stropního topení. Kombinace chlazení či vyhřívání s plastovou střechou by nutně přinesla nepříjemný zvukový doprovod, který se u dálkového autobusu nepřipouští. Všechna okna pocházejí z Finska.

Dost místa pro kufry

Velkou roli také hraje použitý materiál zavazadlových prostor, které v součtu disponují objemem 11 m3. Použitý hliník zaručuje dostatečnou pevnost a snižuje hmotnost. Za vstupními schody ve střední části vozidla objevujeme ložnici pro odpočívajícího řidiče vybavenou telefonickým spojením a nezávislým topením. Nachází se však v blízkosti zadní nápravy, takže šofér si na méně kvalitních silnicích užije vyšší míru hluku od pneumatik. Dálkový autobus ovšem patří zejména na dálnice a ty by měly být kvalitní.

Za volantem

Safari pro nás připravilo velké překvapení na místě řidiče. Volicí páka automatizované převodovky ZF využívá pevného spojení se sedákem, takže při jeho posunu se zároveň pohyboval i volič. Této neobvyklé a ryze praktické skutečnosti bychom si na první pohled vůbec nevšimli, ale kabel vedoucí od krabičky voliče směrem pod sedadlo zmíněný komfortní prvek odhalil.

Všestranně stavitelné vzduchem odpružené sedadlo nám nabídlo výborný výhled z vozidla, ačkoliv se za volantem střídal vzrostlý řidič se svým menším kolegou.

Přístrojová deska kompletně Made in Temsa potěšila přehledností a snahou o co nejcitelnější přesunutí spínačů vlevo od volantu. Kruhové výdechy ventilace v horní části desky vypadaly nejen elegantně, ale díky své možnosti polohování také výborně fungovaly. Chromované lemování trochu hrálo na efekt, ovšem vhodně doplňovalo obdélníkový hlavní informační panel.

Řízení od ZF nemělo chybu, šoférovi podávalo příjemný kontakt s vozovkou a usnadňovalo korigování lehkých nárazů bočního větru. Vpravo od volantu se nacházelo ovládání rádia, tachograf a další drobnosti.

Standard i speciality

Čtyřramenný volant padl dobře do ruky, stejně jako koncové části páček pod volantem. Řazení pomocí volicí páky probíhalo díky automatizovanému ústrojí snadno, potěšila možnost střídání manuálního a samočinného módu. Elektricky stavitelné sluneční clony vpředu přinesly svůj vklad do dobrého díla zejména při překonávání vrcholu stoupání a jízdě proti slunci, látkový závěs na pravé straně řidiče jsme nepotřebovali.

Na konzole vlevo od šoféra, který měl k dispozici dvě stavitelné loketní opěrky, se nabízely ovladače elektrického nastavení oken a vnějších zpětných zrcátek. Tuto konzolu bylo možné vyklopit vzhůru vpřed a pod ní jsme našli hasicí přístroj a další záchrannou výbavu.

Jako praktická se ukázala také dvojice palubních mikrofonů. Jeden pro stewarda sedícího vpravo od šoféra, druhý pak s možností rozsáhlé regulace jeho polohy pro řidiče. Ten se mohl zcela věnovat řízení a zároveň komunikovat s cestujícími.

Safari bylo vybaveno parkovací kamerou umístěnou vlevo před řidičem, takže couvání v blízkosti motorestu probíhalo pro všechny účastníky silničního provozu bezpečně. Kameru doprovázela i zvuková výstraha.

Na palubě

Maximální obsaditelnost dálkového Safari tvoří 53+1+1 lidí. Na třináctimetrový autobus je to podle našich dojmů zcela přípustné i pro cestující, kteří naleznou dostatek místa v oblasti kolen. Sami jsme vyzkoušeli, že každý pasažér do výšky dvou metrů může snadno měnit polohu nohou a strávit tak běžně používané tři hodiny jízdy bez zastávky pohodlně. K cestovnímu komfortu přispívala rovněž kvalitní sedadla s příjemnou potahovou látkou a zcela výjimečným bočním vedením. Možnost sklonové seřiditelnosti opěradel není třeba zdůrazňovat. Každé dvě řady disponovaly malým odpadkovým košem na vnitřní straně obou řad sedadel. Zpočátku nám spousta nádob připadala velmi nevýhodná pro úklidový personál, ale zjistili jsme, že je lze z chytných ok samostatně vyjímat.

Klasické stropní panely dálkového autobusu mají integrované výdechy ventilace a bodové lampičky, safari každému cestujícímu nabízelo i tlačítko pro spojení se stewardkou. Po stisku červeného tlačítka se před sklopným sedadlem spolujezdce rozsvítí modré světlo upozorňující asistentku na osobní potřebu cestujícího. Klasická káva či jiné nápoje byly dostupné z baru před první řadou sedadel ve stylu těch, které v dálkových autobusech běžně potkáváme.

Další běžný prvek tohoto segmentu busů představovala toaleta vpravo od středních schůdků. Safari používalo vodní systém.

Odkládací prostory a video

Strop safari byl v přední části prošpikován odkládacími skříňkami. V jedné z nich se nacházela kvalitní DVD soustava od společnosti Blaupunkt se dvěma výklopnými obrazovkami umístěnými v přední a střední části stropu. Příznivce top značky Sony může volit i její techniku.

Skvěle přístupný motor

Šestiválec od DAFu umístěný vzadu pod sedadly nabízel nezvyklou přístupnost, protože k němu vedlo i otevíratelné víko na pravém boku skeletu. Stejně tak baterie se ocitly po otevření bočního víka jako na dlani, poněkud horší přístup jsme objevili k hrdlu motorového oleje. Osvědčený motor z produkce nizozemské automobilky však tuto motorovou náplň běžně nepotřebuje doplňovat. Splňuje emisní normu Euro 5, tudíž přináší firmě snížené náklady na mýtném v určitých zemích či levnější přístup do některých evropských měst.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka/šířka/výška (mm)13 000/2550/3620
Rozvor (mm)6900
P/Z převis (mm)2720/3380
Poloměr otáčení (m)12,4
MotorDAF MX300S2
Typpřeplňovaný vznětový šestiválec
Variabilní geometrie lopatek
Počet válců/ventilů6/24
Objem válců (cm3)10 520
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Emisní normaEuro 5
Největší výkon (kW/ot. za min)294/1400-1900
Točivý moment (N.m/ot. za min)1900/100-1400
Převodovkaautomatizovaná šestistupňová ZF
Stálý převod3,23
Pérovánívzduchové měchy / vzduchové měchy
Pohonzadních kol
Přední nápravaZF RL 75-E
Zadní nápravaZF A132
Brzdykotoučové/kotoučové
RetardérTelma
Pneumatiky295/800 R22,5
Celková hmotnost (kg)18 000
Objem zavazadlového prostoru (m3)11
Objem nádrže paliva (l)560
Objem nádrže AdBlue (l)45
Cena (EUR bez DPH)210 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Vojtěch Filip obhájil post předsedy KSČM. Konečnou by chtěl za místopředsedkyni Vojtěch Filip obhájil post předsedy KSČM. Konečnou by chtěl za místopředsedkyni

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch…

Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let

Legendární model Lada 2101 byl v roce 1970 prvním…

Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti

Lékař Vladimír Dbalý, který čelí obžalobě z korupce v…

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Dnes 15:22

Nejlepší česká biatlonistka roku 2018 Veronika Vítková začala s auty přesně v době, kdy se stala juniorskou mistryní světa. Za dvanáct let se prosadila mezi dospělými na lyžích i za volantem.




Blesk.cz

Napadená a okradená hvězda Ulice Šafránková? Policie: Vše si vymyslela!

Napadená a okradená hvězda Ulice Šafránková?…

Na sociální síti ze sebe udělala chudinku, když si o Velikonocích postěžovala, jak ji v noční Praze napadl a…

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Česko - Švédsko 3:1. Hokejisté vyzráli na Švédy, výhru vystřelil Nestrašil

Česko - Švédsko 3:1. Hokejisté vyzráli na Švédy,…

Čeští hokejisté vyhráli i druhé utkání na Carlson Hockey Games v Pardubicích. Švédsko porazili 3:1 a dostali se…

 

Reflex.cz

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…

Luxusní sídlo, na jehož schodech zastřelili módního návrháře. Podívejte se, jak vypadá Versaceho vila

Luxusní sídlo, na jehož schodech zastřelili módního…

Nová řada seriálu American Crime Story s podnázvem Versace, kterou Prima KRIMI vysílá od 7. dubna vždy v sobotu…