Test: Temsa Safari HD 13 - Luxusní dálkař

Test: Temsa Safari HD 13 - Luxusní dálkař

 
 

Nejluxusnější autobus z produkce turecké Temsy se nazývá Safari. Dálkové vozidlo jsme projeli nejen za volantem i jako pasažéři.

O vstupu turecké firmy Temsa na český trh s autobusy jsme podrobně informovali nedávno. Tentokrát jsme se zaměřili na třináctimetrové dálkové vozidlo Safari. Na jeho palubě nás zaujala nejen sedadla pro cestující, ale také dojmy za volantem. Pojďme si však nejdříve vůz blíže představit.

Osvědčená technika v novém kabátě

Safari s fešným zevnějškem stojí na dvojnápravovém podvozku, takže velkou roli u něj hraje hmotnost. Konstrukce nosného rámu využívá maximálního odlehčení, takže třináctimetrový autobus získal homologaci až pro 53+1+1 cestující. Bezrámová konstrukce používá přední nápravu ZF s nezávislým zavěšením kol, vzadu najdeme osvědčenou techniku od téhož výrobce, ale samozřejmě v tuhém provedení. Pohon zadních kol zajišťuje šestiválec DAF o objemu válců 12,9 litru, jenž díky selektivní katalytické redukci plní emisní normu Euro 5.

Nerez

Skelet autobusu se až do dolního okraje bočních oken nachází v nerezovém provedení, vrchní část tvoří uhlíková ocel. Ta sestává ze standardních eloxovaných pásů převzatých z Karosy řady 7.

Na autobusech lze ušetřit pořizovací náklady na konstrukci střechy. Levnější alternativu představuje plastová, ale její napojení na kovovou konstrukci skeletu při změnách teplot trpí a často dochází k rezonancím a pazvukům. Temsa zvolila plechovou, protože v případě Safari standardně dodává klimatizaci včetně stropního topení. Kombinace chlazení či vyhřívání s plastovou střechou by nutně přinesla nepříjemný zvukový doprovod, který se u dálkového autobusu nepřipouští. Všechna okna pocházejí z Finska.

Dost místa pro kufry

Velkou roli také hraje použitý materiál zavazadlových prostor, které v součtu disponují objemem 11 m3. Použitý hliník zaručuje dostatečnou pevnost a snižuje hmotnost. Za vstupními schody ve střední části vozidla objevujeme ložnici pro odpočívajícího řidiče vybavenou telefonickým spojením a nezávislým topením. Nachází se však v blízkosti zadní nápravy, takže šofér si na méně kvalitních silnicích užije vyšší míru hluku od pneumatik. Dálkový autobus ovšem patří zejména na dálnice a ty by měly být kvalitní.

Za volantem

Safari pro nás připravilo velké překvapení na místě řidiče. Volicí páka automatizované převodovky ZF využívá pevného spojení se sedákem, takže při jeho posunu se zároveň pohyboval i volič. Této neobvyklé a ryze praktické skutečnosti bychom si na první pohled vůbec nevšimli, ale kabel vedoucí od krabičky voliče směrem pod sedadlo zmíněný komfortní prvek odhalil.

Všestranně stavitelné vzduchem odpružené sedadlo nám nabídlo výborný výhled z vozidla, ačkoliv se za volantem střídal vzrostlý řidič se svým menším kolegou.

Přístrojová deska kompletně Made in Temsa potěšila přehledností a snahou o co nejcitelnější přesunutí spínačů vlevo od volantu. Kruhové výdechy ventilace v horní části desky vypadaly nejen elegantně, ale díky své možnosti polohování také výborně fungovaly. Chromované lemování trochu hrálo na efekt, ovšem vhodně doplňovalo obdélníkový hlavní informační panel.

Řízení od ZF nemělo chybu, šoférovi podávalo příjemný kontakt s vozovkou a usnadňovalo korigování lehkých nárazů bočního větru. Vpravo od volantu se nacházelo ovládání rádia, tachograf a další drobnosti.

Standard i speciality

Čtyřramenný volant padl dobře do ruky, stejně jako koncové části páček pod volantem. Řazení pomocí volicí páky probíhalo díky automatizovanému ústrojí snadno, potěšila možnost střídání manuálního a samočinného módu. Elektricky stavitelné sluneční clony vpředu přinesly svůj vklad do dobrého díla zejména při překonávání vrcholu stoupání a jízdě proti slunci, látkový závěs na pravé straně řidiče jsme nepotřebovali.

Na konzole vlevo od šoféra, který měl k dispozici dvě stavitelné loketní opěrky, se nabízely ovladače elektrického nastavení oken a vnějších zpětných zrcátek. Tuto konzolu bylo možné vyklopit vzhůru vpřed a pod ní jsme našli hasicí přístroj a další záchrannou výbavu.

Jako praktická se ukázala také dvojice palubních mikrofonů. Jeden pro stewarda sedícího vpravo od šoféra, druhý pak s možností rozsáhlé regulace jeho polohy pro řidiče. Ten se mohl zcela věnovat řízení a zároveň komunikovat s cestujícími.

Safari bylo vybaveno parkovací kamerou umístěnou vlevo před řidičem, takže couvání v blízkosti motorestu probíhalo pro všechny účastníky silničního provozu bezpečně. Kameru doprovázela i zvuková výstraha.

Na palubě

Maximální obsaditelnost dálkového Safari tvoří 53+1+1 lidí. Na třináctimetrový autobus je to podle našich dojmů zcela přípustné i pro cestující, kteří naleznou dostatek místa v oblasti kolen. Sami jsme vyzkoušeli, že každý pasažér do výšky dvou metrů může snadno měnit polohu nohou a strávit tak běžně používané tři hodiny jízdy bez zastávky pohodlně. K cestovnímu komfortu přispívala rovněž kvalitní sedadla s příjemnou potahovou látkou a zcela výjimečným bočním vedením. Možnost sklonové seřiditelnosti opěradel není třeba zdůrazňovat. Každé dvě řady disponovaly malým odpadkovým košem na vnitřní straně obou řad sedadel. Zpočátku nám spousta nádob připadala velmi nevýhodná pro úklidový personál, ale zjistili jsme, že je lze z chytných ok samostatně vyjímat.

Klasické stropní panely dálkového autobusu mají integrované výdechy ventilace a bodové lampičky, safari každému cestujícímu nabízelo i tlačítko pro spojení se stewardkou. Po stisku červeného tlačítka se před sklopným sedadlem spolujezdce rozsvítí modré světlo upozorňující asistentku na osobní potřebu cestujícího. Klasická káva či jiné nápoje byly dostupné z baru před první řadou sedadel ve stylu těch, které v dálkových autobusech běžně potkáváme.

Další běžný prvek tohoto segmentu busů představovala toaleta vpravo od středních schůdků. Safari používalo vodní systém.

Odkládací prostory a video

Strop safari byl v přední části prošpikován odkládacími skříňkami. V jedné z nich se nacházela kvalitní DVD soustava od společnosti Blaupunkt se dvěma výklopnými obrazovkami umístěnými v přední a střední části stropu. Příznivce top značky Sony může volit i její techniku.

Skvěle přístupný motor

Šestiválec od DAFu umístěný vzadu pod sedadly nabízel nezvyklou přístupnost, protože k němu vedlo i otevíratelné víko na pravém boku skeletu. Stejně tak baterie se ocitly po otevření bočního víka jako na dlani, poněkud horší přístup jsme objevili k hrdlu motorového oleje. Osvědčený motor z produkce nizozemské automobilky však tuto motorovou náplň běžně nepotřebuje doplňovat. Splňuje emisní normu Euro 5, tudíž přináší firmě snížené náklady na mýtném v určitých zemích či levnější přístup do některých evropských měst.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka/šířka/výška (mm)13 000/2550/3620
Rozvor (mm)6900
P/Z převis (mm)2720/3380
Poloměr otáčení (m)12,4
MotorDAF MX300S2
Typpřeplňovaný vznětový šestiválec
Variabilní geometrie lopatek
Počet válců/ventilů6/24
Objem válců (cm3)10 520
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Emisní normaEuro 5
Největší výkon (kW/ot. za min)294/1400-1900
Točivý moment (N.m/ot. za min)1900/100-1400
Převodovkaautomatizovaná šestistupňová ZF
Stálý převod3,23
Pérovánívzduchové měchy / vzduchové měchy
Pohonzadních kol
Přední nápravaZF RL 75-E
Zadní nápravaZF A132
Brzdykotoučové/kotoučové
RetardérTelma
Pneumatiky295/800 R22,5
Celková hmotnost (kg)18 000
Objem zavazadlového prostoru (m3)11
Objem nádrže paliva (l)560
Objem nádrže AdBlue (l)45
Cena (EUR bez DPH)210 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…