Test: Temsa Safari HD 13 - Luxusní dálkař

Test: Temsa Safari HD 13 - Luxusní dálkař

 
 

Nejluxusnější autobus z produkce turecké Temsy se nazývá Safari. Dálkové vozidlo jsme projeli nejen za volantem i jako pasažéři.

O vstupu turecké firmy Temsa na český trh s autobusy jsme podrobně informovali nedávno. Tentokrát jsme se zaměřili na třináctimetrové dálkové vozidlo Safari. Na jeho palubě nás zaujala nejen sedadla pro cestující, ale také dojmy za volantem. Pojďme si však nejdříve vůz blíže představit.

Osvědčená technika v novém kabátě

Safari s fešným zevnějškem stojí na dvojnápravovém podvozku, takže velkou roli u něj hraje hmotnost. Konstrukce nosného rámu využívá maximálního odlehčení, takže třináctimetrový autobus získal homologaci až pro 53+1+1 cestující. Bezrámová konstrukce používá přední nápravu ZF s nezávislým zavěšením kol, vzadu najdeme osvědčenou techniku od téhož výrobce, ale samozřejmě v tuhém provedení. Pohon zadních kol zajišťuje šestiválec DAF o objemu válců 12,9 litru, jenž díky selektivní katalytické redukci plní emisní normu Euro 5.

Nerez

Skelet autobusu se až do dolního okraje bočních oken nachází v nerezovém provedení, vrchní část tvoří uhlíková ocel. Ta sestává ze standardních eloxovaných pásů převzatých z Karosy řady 7.

Na autobusech lze ušetřit pořizovací náklady na konstrukci střechy. Levnější alternativu představuje plastová, ale její napojení na kovovou konstrukci skeletu při změnách teplot trpí a často dochází k rezonancím a pazvukům. Temsa zvolila plechovou, protože v případě Safari standardně dodává klimatizaci včetně stropního topení. Kombinace chlazení či vyhřívání s plastovou střechou by nutně přinesla nepříjemný zvukový doprovod, který se u dálkového autobusu nepřipouští. Všechna okna pocházejí z Finska.

Dost místa pro kufry

Velkou roli také hraje použitý materiál zavazadlových prostor, které v součtu disponují objemem 11 m3. Použitý hliník zaručuje dostatečnou pevnost a snižuje hmotnost. Za vstupními schody ve střední části vozidla objevujeme ložnici pro odpočívajícího řidiče vybavenou telefonickým spojením a nezávislým topením. Nachází se však v blízkosti zadní nápravy, takže šofér si na méně kvalitních silnicích užije vyšší míru hluku od pneumatik. Dálkový autobus ovšem patří zejména na dálnice a ty by měly být kvalitní.

Za volantem

Safari pro nás připravilo velké překvapení na místě řidiče. Volicí páka automatizované převodovky ZF využívá pevného spojení se sedákem, takže při jeho posunu se zároveň pohyboval i volič. Této neobvyklé a ryze praktické skutečnosti bychom si na první pohled vůbec nevšimli, ale kabel vedoucí od krabičky voliče směrem pod sedadlo zmíněný komfortní prvek odhalil.

Všestranně stavitelné vzduchem odpružené sedadlo nám nabídlo výborný výhled z vozidla, ačkoliv se za volantem střídal vzrostlý řidič se svým menším kolegou.

Přístrojová deska kompletně Made in Temsa potěšila přehledností a snahou o co nejcitelnější přesunutí spínačů vlevo od volantu. Kruhové výdechy ventilace v horní části desky vypadaly nejen elegantně, ale díky své možnosti polohování také výborně fungovaly. Chromované lemování trochu hrálo na efekt, ovšem vhodně doplňovalo obdélníkový hlavní informační panel.

Řízení od ZF nemělo chybu, šoférovi podávalo příjemný kontakt s vozovkou a usnadňovalo korigování lehkých nárazů bočního větru. Vpravo od volantu se nacházelo ovládání rádia, tachograf a další drobnosti.

Standard i speciality

Čtyřramenný volant padl dobře do ruky, stejně jako koncové části páček pod volantem. Řazení pomocí volicí páky probíhalo díky automatizovanému ústrojí snadno, potěšila možnost střídání manuálního a samočinného módu. Elektricky stavitelné sluneční clony vpředu přinesly svůj vklad do dobrého díla zejména při překonávání vrcholu stoupání a jízdě proti slunci, látkový závěs na pravé straně řidiče jsme nepotřebovali.

Na konzole vlevo od šoféra, který měl k dispozici dvě stavitelné loketní opěrky, se nabízely ovladače elektrického nastavení oken a vnějších zpětných zrcátek. Tuto konzolu bylo možné vyklopit vzhůru vpřed a pod ní jsme našli hasicí přístroj a další záchrannou výbavu.

Jako praktická se ukázala také dvojice palubních mikrofonů. Jeden pro stewarda sedícího vpravo od šoféra, druhý pak s možností rozsáhlé regulace jeho polohy pro řidiče. Ten se mohl zcela věnovat řízení a zároveň komunikovat s cestujícími.

Safari bylo vybaveno parkovací kamerou umístěnou vlevo před řidičem, takže couvání v blízkosti motorestu probíhalo pro všechny účastníky silničního provozu bezpečně. Kameru doprovázela i zvuková výstraha.

Na palubě

Maximální obsaditelnost dálkového Safari tvoří 53+1+1 lidí. Na třináctimetrový autobus je to podle našich dojmů zcela přípustné i pro cestující, kteří naleznou dostatek místa v oblasti kolen. Sami jsme vyzkoušeli, že každý pasažér do výšky dvou metrů může snadno měnit polohu nohou a strávit tak běžně používané tři hodiny jízdy bez zastávky pohodlně. K cestovnímu komfortu přispívala rovněž kvalitní sedadla s příjemnou potahovou látkou a zcela výjimečným bočním vedením. Možnost sklonové seřiditelnosti opěradel není třeba zdůrazňovat. Každé dvě řady disponovaly malým odpadkovým košem na vnitřní straně obou řad sedadel. Zpočátku nám spousta nádob připadala velmi nevýhodná pro úklidový personál, ale zjistili jsme, že je lze z chytných ok samostatně vyjímat.

Klasické stropní panely dálkového autobusu mají integrované výdechy ventilace a bodové lampičky, safari každému cestujícímu nabízelo i tlačítko pro spojení se stewardkou. Po stisku červeného tlačítka se před sklopným sedadlem spolujezdce rozsvítí modré světlo upozorňující asistentku na osobní potřebu cestujícího. Klasická káva či jiné nápoje byly dostupné z baru před první řadou sedadel ve stylu těch, které v dálkových autobusech běžně potkáváme.

Další běžný prvek tohoto segmentu busů představovala toaleta vpravo od středních schůdků. Safari používalo vodní systém.

Odkládací prostory a video

Strop safari byl v přední části prošpikován odkládacími skříňkami. V jedné z nich se nacházela kvalitní DVD soustava od společnosti Blaupunkt se dvěma výklopnými obrazovkami umístěnými v přední a střední části stropu. Příznivce top značky Sony může volit i její techniku.

Skvěle přístupný motor

Šestiválec od DAFu umístěný vzadu pod sedadly nabízel nezvyklou přístupnost, protože k němu vedlo i otevíratelné víko na pravém boku skeletu. Stejně tak baterie se ocitly po otevření bočního víka jako na dlani, poněkud horší přístup jsme objevili k hrdlu motorového oleje. Osvědčený motor z produkce nizozemské automobilky však tuto motorovou náplň běžně nepotřebuje doplňovat. Splňuje emisní normu Euro 5, tudíž přináší firmě snížené náklady na mýtném v určitých zemích či levnější přístup do některých evropských měst.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Délka/šířka/výška (mm)13 000/2550/3620
Rozvor (mm)6900
P/Z převis (mm)2720/3380
Poloměr otáčení (m)12,4
MotorDAF MX300S2
Typpřeplňovaný vznětový šestiválec
Variabilní geometrie lopatek
Počet válců/ventilů6/24
Objem válců (cm3)10 520
Chlazeníkapalinou
Vstřik palivacommon rail
Emisní normaEuro 5
Největší výkon (kW/ot. za min)294/1400-1900
Točivý moment (N.m/ot. za min)1900/100-1400
Převodovkaautomatizovaná šestistupňová ZF
Stálý převod3,23
Pérovánívzduchové měchy / vzduchové měchy
Pohonzadních kol
Přední nápravaZF RL 75-E
Zadní nápravaZF A132
Brzdykotoučové/kotoučové
RetardérTelma
Pneumatiky295/800 R22,5
Celková hmotnost (kg)18 000
Objem zavazadlového prostoru (m3)11
Objem nádrže paliva (l)560
Objem nádrže AdBlue (l)45
Cena (EUR bez DPH)210 000

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Mercedes-AMG GT3 Edition 50: Pekelník k výročí z Nürburgringu

Mercedes-AMG GT3 Edition 50: Pekelník k výročí z Nürburgringu

Dnes 16:00

Mercedes si letos připomíná padesát let od vzniku divize AMG a oslavil to na Nürburgringu limitkou kupé AMG GT3!




Blesk.cz

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce. Injustice 2 je přesto super bojovka

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce.…

Superhrdinové a padouši spolu v komiksech bojují od samotného vzniku bublinkového čtiva. Postavit je proti sobě…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…