Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI – Jezděte za polovic

Audi A3
Audi A3
Audi A3
Audi A3
35 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (98)
Benzin, nebo zemní plyn? V případě testované Audi A3 můžete jezdit na obojí. A pokud využijete CNG, docela ušetříte. Má to ale jedno ale…

Základní verzi Audi A3 Sportback s turbomotorem 1.2 TFSI o výkonu 77 kW a manuální šestistupňovou převodovkou pořídíte za 575.900 korun. V případě, že zvolíte větší a silnější 1.4 TFSI s 92 kW, bude to znamenat odepsat ze svého účtu 604.900 korun, tedy o 29.000 korun více.

V porovnání s tím je g-tron o dost dražší, vyjde na 682.900 Kč. To je o 107.000 korun více než v případě základní verze 1.2 TFSI, a to má jenom o čtyři kilowatty vyšší výkon. Pokud srovnáme g-tron se základní 1.4 TFSI, činí cenový rozdíl 78.000 korun, přičemž výkonový deficit g-tronu znamená v tomto případě 11 kW.

Nabízí se tedy otázka, kolik musíte najezdit, aby se vůz vůbec vyplatil. Pro lepší přehlednost zůstaňme u základních verzí a držme se oficiálních údajů výrobce. Kombinovaná spotřeba je u 1.2 TFSI udána hodnotou 4,9 l na 100 km. Turbomotor 1.4 TFSI g-tron spálí na stejné vzdálenosti 3,2 kg zemního plynu. Pro zjednodušení budeme počítat cenu kilogramu CNG 25 korun a benzinu 30 korun.

audi cng testy malevozyaudi cng testy malevozy | Zdroj: acz 

V praxi to znamená, že stovka kilometrů v g-tronu vyjde na 80 korun, s motorem 1.2 TFSI na 147 Kč. Úspora tak činí 67 korun, rozdíl v ceně vozu je nicméně výše zmíněných 107.000 korun. Z jednoduchých počtů vyplývá, že ke srovnání cenového rozdílu dojde až při proběhu 159.701 km.

Pokud vezmeme do srovnání 1.4 TFSI, dojde k vyrovnání cen po ujetí 116.418 kilometrů. A to znamená jediné. Pokud máte v plánu najezdit méně, g-tron se nevyplatí. Pokud více, pak je jeho koupě i při výrazně vyšší ceně ospravedlnitelná.

Od samého začátku

Již v minulé generaci turbomotorů TSI existovala varianta upravená na spalování benzinu a CNG. Tehdy nabízela výkon 110 kW, přičemž se jednalo o takzvaný twincharger. Poháněla kupříkladu Volkswageny Passat či Touran, do Audi A3 si ovšem cestu nikdy nenašla.

S verzí na alternativní palivo v podobě zemního plynu koncern Volkswagen počítal už při vývoji nové generace motorů řady EA211. Kromě testovaného Audi ji najdete také ve vozech Škoda Octavia G-Tec, Seat Leon TGI či Volkswagen Golf CNG. Aby mohla stávající 1.4 TFSI spalovat zemní plyn, musela podstoupit celou řadu úprav.

Zemní plyn má v porovnání s benzinem výrazně vyšší odolnost proti detonačnímu spalování, lidově zvaném klepání motoru. Tato vlastnost je vyjádřena oktanovým číslem, které v případě CNG činí 130. Díky tomu lze prodloužit předstih zážehu, takže při spalování vzniká vyšší teplota. A s tím jde ruku v ruce vyšší tepelná účinnost motoru.

audi cng testy malevozyaudi cng testy malevozy | Zdroj: acz 

Co se změnilo

Konstrukční změny pokrývají hned několik skupin motoru. Zemní plyn je o dost sušší než benzin, takže obecně hůře maže. Tomu musely být přizpůsobeny mechanické části motoru. Tak třeba písty mají modifikované první drážky pro pístní kroužky, které jsou dále potaženy speciálním povlakem.

Modifikací prošly vačkové hřídele, jejichž palce jsou poněkud více vypouklé. V hantýrce tunerů bychom řekli, že motor dostal ostřejší vačky, výsledkem čehož je delší otevření ventilů a rovněž pozvolnější otevírání a zavírání.

Úpravou prošly také samotné ventily. Ty mají tvrzené konce dříků a prodělaly povrchovou úpravu v čele s nitridováním. Dříky dostaly nově dva těsnící břity se sníženou radiální silou, což zlepšuje mazání mezi dříkem ventilu a jeho vodítkem. Druhý břit navíc znemožňuje odlévání oleje z prostoru mezi dříkem a vodítkem zejména při zavírání ventilu.

Aby se nezapekly

U zážehových motorů s přímým vstřikováním je obecně problém, jak uchránit vstřikovače v okamžiku, kdy nepracují. Vzhledem k tomu, že ústí přímo do spalovacích prostor, dochází k jejich značnému tepelnému zatížení. Proudící benzin je tak zároveň účinně chladí.

audi cng testy malevozyaudi cng testy malevozy | Zdroj: acz 

Při provozu na CNG ovšem tento efekt chybí. Aby nedošlo k jejich poškození, je každý ventil osazen teflonovým kroužkem s obsahem grafitu, jehož vysoká tepelná vodivost umožňuje lepší přestup tepla do okolních částí, potažmo chlazené hlavy válců.

Za zmínku stojí ještě úprava turbodmychadla. Při spalování CNG je účinnost motoru o něco vyšší, než při spalování benzinu. Naopak o tento přírůstek je zmenšena kinetická energie výfukových plynů. Pokud by bylo zachováno stávající turbodmychadlo, docházelo by ke zpoždění jeho náběhu. Proto se použilo turbodmychadlo s menším průměrem dmychadlového kola.

V souvislosti se změnami a provozem na CNG je rovněž upraven servisní interval. Audi A3 g-tron tak nejezdí na servis podle proměnného intervalu, nýbrž podle pevného a to každých 15.000 kilometrů nebo po jednom roce. Záleží, co nastane dříve.

Vzpomínka na minulost

Po lehce nezáživném úvodu se pojďme vrhnout na tu příjemnější stránku věci, kterou je samotná jízda. Na úvod stojí za zmínku dlouhý akční rádius, neboť obvyklá nádrž na 50 litrů benzinu zůstává nezměněna. K ní se ale navíc přidává nádrž na 14 kg zemního plynu. Umístěna je za zadní nápravou, tedy v převisu pod podlahou zavazadelníku.

To v zásadě vylučuje použití klasické rezervy, tedy pokud ji nechcete vozit v zavazadelníku. Druhou zajímavostí je pouze jednoduchá zadní náprava. Důvody jsou zřejmě prostorové, neboť větší Škoda Octavia G-Tec používá jistě k překvapení mnohých sofistikovanější víceprvkové zavěšení.

Zástavba nádrže CNG také znemožnila použít stávající výfukové potrubí, jež je zkrácené. Končí trochu nezvykle před zadní nápravou a je vyvedeno na stranu řidiče podobně jako u starších dodávek.

audi cng testy malevozyaudi cng testy malevozy | Zdroj: acz 

Zemní plyn je na rozdíl od populárního LPG tankován přímo v plynném stavu. To znamená, že odpadá fáze ohřívání chladicí kapaliny (motoru), při níž je spalován benzin. To je nezbytné pro přeměnu kapalného LPG na plynné. Zde motor spaluje plyn již při svém spouštění.

První přidání plynu odhalí poněkud mdlou reakci na pohyb pedálu, pro hbitý rozjezd jsou tak zapotřebí vyšší otáčky. Dále si při jízdě nelze nevšimnout výraznějšího zpoždění náběhu turbodmychadla. Jakoby výše popsané úpravy nebyly dostatečné…

Motor začíná výrazněji táhnout až za hranicí 1500 otáček za minutu, následně už je pružnost agregátu bez připomínek. Spotřeba se během testu pohybovala na zhruba 4,5 kg CNG na 100 kilometrů. Vzhledem k čtrnáctikilogramové nádrži to znamená dojezd přibližně 311 km.

Zemní plyn využívá vlastní vstřikovače, které podobně jako u nepřímo vstřikových zážehových motorů ústí do sacího potrubí. Právě to je možná důvodem poněkud ospalejší reakce na přidání plynu či pomalejšího padaní motoru z otáček při řazení. Při rychlém zavření škrticí klapky obecně dochází k prudkému poklesu tlaku za ní a tedy ke kondenzaci směsi vzduchu s palivem, což ve výsledku způsobuje růst emisí.

Aby k tomu nedocházelo, je třeba škrticí klapku zavírat pomaleji, čímž se popsanému jevu předejde, žel na úkor dynamiky motoru. Při provozu agregátu na benzin vstřikovaný přímo do spalovacích prostor k ničemu takovému nedochází. Proto v režimu na benzin reaguje pohonná jednotka na plyn o poznání živěji.

Porovnání vybraných parametrů u výkonově a velikostně podobných motorů
Motor1.2 TFSI1.4 TFSI g-tron1.4 TFSI
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]119713951395
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]77/500081/4800-600090/5000-6000
Točivý moment [N.m/min]175/1400-3500200/1500-3500200/1400-4000
Maximální rychlost [km/h]193197203
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,510,89,5
Pohotovostní hmotnost [kg]118012601205
Emisní normaEuro 6Euro 6Euro 6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,93,3 (kg/100 km)5,2
Základní cena [Kč]575.900682.900604.900

Příjemné ano, skvělé ne

Po jízdní stránce se plynová A3 Sportback nijak zásadně neliší od běžné varianty. Sedí se nízko a na rozdíl od celé řady nových automobilů se přístrojová deska nesnaží vytvořit ideu, že jedete v MPV. Ono do jisté míry minimalistické pojetí je velice příjemné a dává vzpomenout na devadesátá léta. Ty trochu evokují také nezvykle tenké sloupky A umožňující vynikající výhled. I to je jeden z přínosů platformy MQB, která k dosažení vysoké tuhosti nepotřebu tunu železa navíc.

Horší to je s podélnou prostorností vzadu, jakkoliv je rozvor Sportbacku v porovnání s třídveřovou A3 prodloužený o 35 milimetrů. Kritiku zaslouží rovněž výbava vozu, ta není příliš bohatá, což je u Audi bohužel tradicí. Je to právě vysoká cena, která znemožňuje větší rozšíření jinak velmi dobrého kompaktu. Ale u Audi asi vědí, co dělají, takže se s tím musíme smířit.

audi cng testy malevozyaudi cng testy malevozy | Zdroj: acz :

Nejlevnější verze modelu575.900 Kč (1.2 TFSI Attraction/81 kW)
Základ s testovaným motorem682.900 Kč (1.4 TFSI g-tron Attraction/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou726.900 Kč (1.4 TFSI g-tron Ambition/81 kW)

Plusy

  • Tuhá a přehledná karoserie (tenké sloupky A)
  • Posaz za volantem, přední sedadla
  • Jízdní výkony (81 kW stačí), náklady na provoz
  • Lehké a přesné řazení, diodové světlomety
  • Akční rádius (dvě nádrže)

Minusy

  • Vysoká cena vozu, příplatek za CNG
  • Místo vzadu, chybí rezerva a tažné zařízení
  • Příplatky za samozřejmosti (samočinná klimatizace)
  • Na 17” kolech rázy na nerovnostech
  • Ospalá dynamika motoru při provozu na CNG

Foto: Petr Homolka

Vstoupit do diskuze (98)