Test Auto.cz

Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI – Jezděte za polovic

14.1. 2015
Verdikt
 

Benzin, nebo zemní plyn? V případě testované Audi A3 můžete jezdit na obojí. A pokud využijete CNG, docela ušetříte. Má to ale jedno ale…

Základní verzi Audi A3 Sportback s turbomotorem 1.2 TFSI o výkonu 77 kW a manuální šestistupňovou převodovkou pořídíte za 575.900 korun. V případě, že zvolíte větší a silnější 1.4 TFSI s 92 kW, bude to znamenat odepsat ze svého účtu 604.900 korun, tedy o 29.000 korun více.

V porovnání s tím je g-tron o dost dražší, vyjde na 682.900 Kč. To je o 107.000 korun více než v případě základní verze 1.2 TFSI, a to má jenom o čtyři kilowatty vyšší výkon. Pokud srovnáme g-tron se základní 1.4 TFSI, činí cenový rozdíl 78.000 korun, přičemž výkonový deficit g-tronu znamená v tomto případě 11 kW.

Nabízí se tedy otázka, kolik musíte najezdit, aby se vůz vůbec vyplatil. Pro lepší přehlednost zůstaňme u základních verzí a držme se oficiálních údajů výrobce. Kombinovaná spotřeba je u 1.2 TFSI udána hodnotou 4,9 l na 100 km. Turbomotor 1.4 TFSI g-tron spálí na stejné vzdálenosti 3,2 kg zemního plynu. Pro zjednodušení budeme počítat cenu kilogramu CNG 25 korun a benzinu 30 korun.

obrázek [600 x 303]  

V praxi to znamená, že stovka kilometrů v g-tronu vyjde na 80 korun, s motorem 1.2 TFSI na 147 Kč. Úspora tak činí 67 korun, rozdíl v ceně vozu je nicméně výše zmíněných 107.000 korun. Z jednoduchých počtů vyplývá, že ke srovnání cenového rozdílu dojde až při proběhu 159.701 km.

Pokud vezmeme do srovnání 1.4 TFSI, dojde k vyrovnání cen po ujetí 116.418 kilometrů. A to znamená jediné. Pokud máte v plánu najezdit méně, g-tron se nevyplatí. Pokud více, pak je jeho koupě i při výrazně vyšší ceně ospravedlnitelná.

Od samého začátku

Již v minulé generaci turbomotorů TSI existovala varianta upravená na spalování benzinu a CNG. Tehdy nabízela výkon 110 kW, přičemž se jednalo o takzvaný twincharger. Poháněla kupříkladu Volkswageny Passat či Touran, do Audi A3 si ovšem cestu nikdy nenašla.

S verzí na alternativní palivo v podobě zemního plynu koncern Volkswagen počítal už při vývoji nové generace motorů řady EA211. Kromě testovaného Audi ji najdete také ve vozech Škoda Octavia G-Tec, Seat Leon TGI či Volkswagen Golf CNG. Aby mohla stávající 1.4 TFSI spalovat zemní plyn, musela podstoupit celou řadu úprav.

Zemní plyn má v porovnání s benzinem výrazně vyšší odolnost proti detonačnímu spalování, lidově zvaném klepání motoru. Tato vlastnost je vyjádřena oktanovým číslem, které v případě CNG činí 130. Díky tomu lze prodloužit předstih zážehu, takže při spalování vzniká vyšší teplota. A s tím jde ruku v ruce vyšší tepelná účinnost motoru.

obrázek [600 x 389]  

Co se změnilo

Konstrukční změny pokrývají hned několik skupin motoru. Zemní plyn je o dost sušší než benzin, takže obecně hůře maže. Tomu musely být přizpůsobeny mechanické části motoru. Tak třeba písty mají modifikované první drážky pro pístní kroužky, které jsou dále potaženy speciálním povlakem.

Modifikací prošly vačkové hřídele, jejichž palce jsou poněkud více vypouklé. V hantýrce tunerů bychom řekli, že motor dostal ostřejší vačky, výsledkem čehož je delší otevření ventilů a rovněž pozvolnější otevírání a zavírání.

Úpravou prošly také samotné ventily. Ty mají tvrzené konce dříků a prodělaly povrchovou úpravu v čele s nitridováním. Dříky dostaly nově dva těsnící břity se sníženou radiální silou, což zlepšuje mazání mezi dříkem ventilu a jeho vodítkem. Druhý břit navíc znemožňuje odlévání oleje z prostoru mezi dříkem a vodítkem zejména při zavírání ventilu.

Aby se nezapekly

U zážehových motorů s přímým vstřikováním je obecně problém, jak uchránit vstřikovače v okamžiku, kdy nepracují. Vzhledem k tomu, že ústí přímo do spalovacích prostor, dochází k jejich značnému tepelnému zatížení. Proudící benzin je tak zároveň účinně chladí.

obrázek [600 x 402]  

Při provozu na CNG ovšem tento efekt chybí. Aby nedošlo k jejich poškození, je každý ventil osazen teflonovým kroužkem s obsahem grafitu, jehož vysoká tepelná vodivost umožňuje lepší přestup tepla do okolních částí, potažmo chlazené hlavy válců.

Za zmínku stojí ještě úprava turbodmychadla. Při spalování CNG je účinnost motoru o něco vyšší, než při spalování benzinu. Naopak o tento přírůstek je zmenšena kinetická energie výfukových plynů. Pokud by bylo zachováno stávající turbodmychadlo, docházelo by ke zpoždění jeho náběhu. Proto se použilo turbodmychadlo s menším průměrem dmychadlového kola.

V souvislosti se změnami a provozem na CNG je rovněž upraven servisní interval. Audi A3 g-tron tak nejezdí na servis podle proměnného intervalu, nýbrž podle pevného a to každých 15.000 kilometrů nebo po jednom roce. Záleží, co nastane dříve.

Vzpomínka na minulost

Po lehce nezáživném úvodu se pojďme vrhnout na tu příjemnější stránku věci, kterou je samotná jízda. Na úvod stojí za zmínku dlouhý akční rádius, neboť obvyklá nádrž na 50 litrů benzinu zůstává nezměněna. K ní se ale navíc přidává nádrž na 14 kg zemního plynu. Umístěna je za zadní nápravou, tedy v převisu pod podlahou zavazadelníku.

To v zásadě vylučuje použití klasické rezervy, tedy pokud ji nechcete vozit v zavazadelníku. Druhou zajímavostí je pouze jednoduchá zadní náprava. Důvody jsou zřejmě prostorové, neboť větší Škoda Octavia G-Tec používá jistě k překvapení mnohých sofistikovanější víceprvkové zavěšení.

Zástavba nádrže CNG také znemožnila použít stávající výfukové potrubí, jež je zkrácené. Končí trochu nezvykle před zadní nápravou a je vyvedeno na stranu řidiče podobně jako u starších dodávek.

obrázek [600 x 300]  

Zemní plyn je na rozdíl od populárního LPG tankován přímo v plynném stavu. To znamená, že odpadá fáze ohřívání chladicí kapaliny (motoru), při níž je spalován benzin. To je nezbytné pro přeměnu kapalného LPG na plynné. Zde motor spaluje plyn již při svém spouštění.

První přidání plynu odhalí poněkud mdlou reakci na pohyb pedálu, pro hbitý rozjezd jsou tak zapotřebí vyšší otáčky. Dále si při jízdě nelze nevšimnout výraznějšího zpoždění náběhu turbodmychadla. Jakoby výše popsané úpravy nebyly dostatečné…

Motor začíná výrazněji táhnout až za hranicí 1500 otáček za minutu, následně už je pružnost agregátu bez připomínek. Spotřeba se během testu pohybovala na zhruba 4,5 kg CNG na 100 kilometrů. Vzhledem k čtrnáctikilogramové nádrži to znamená dojezd přibližně 311 km.

Zemní plyn využívá vlastní vstřikovače, které podobně jako u nepřímo vstřikových zážehových motorů ústí do sacího potrubí. Právě to je možná důvodem poněkud ospalejší reakce na přidání plynu či pomalejšího padaní motoru z otáček při řazení. Při rychlém zavření škrticí klapky obecně dochází k prudkému poklesu tlaku za ní a tedy ke kondenzaci směsi vzduchu s palivem, což ve výsledku způsobuje růst emisí.

Aby k tomu nedocházelo, je třeba škrticí klapku zavírat pomaleji, čímž se popsanému jevu předejde, žel na úkor dynamiky motoru. Při provozu agregátu na benzin vstřikovaný přímo do spalovacích prostor k ničemu takovému nedochází. Proto v režimu na benzin reaguje pohonná jednotka na plyn o poznání živěji.

Porovnání vybraných parametrů u výkonově a velikostně podobných motorů
Motor1.2 TFSI1.4 TFSI g-tron1.4 TFSI
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]119713951395
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]77/500081/4800-600090/5000-6000
Točivý moment [N.m/min]175/1400-3500200/1500-3500200/1400-4000
Maximální rychlost [km/h]193197203
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,510,89,5
Pohotovostní hmotnost [kg]118012601205
Emisní normaEuro 6Euro 6Euro 6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4,93,3 (kg/100 km)5,2
Základní cena [Kč]575.900682.900604.900

Příjemné ano, skvělé ne

Po jízdní stránce se plynová A3 Sportback nijak zásadně neliší od běžné varianty. Sedí se nízko a na rozdíl od celé řady nových automobilů se přístrojová deska nesnaží vytvořit ideu, že jedete v MPV. Ono do jisté míry minimalistické pojetí je velice příjemné a dává vzpomenout na devadesátá léta. Ty trochu evokují také nezvykle tenké sloupky A umožňující vynikající výhled. I to je jeden z přínosů platformy MQB, která k dosažení vysoké tuhosti nepotřebu tunu železa navíc.

Horší to je s podélnou prostorností vzadu, jakkoliv je rozvor Sportbacku v porovnání s třídveřovou A3 prodloužený o 35 milimetrů. Kritiku zaslouží rovněž výbava vozu, ta není příliš bohatá, což je u Audi bohužel tradicí. Je to právě vysoká cena, která znemožňuje větší rozšíření jinak velmi dobrého kompaktu. Ale u Audi asi vědí, co dělají, takže se s tím musíme smířit.

obrázek [600 x 337]  :

Nejlevnější verze modelu575.900 Kč (1.2 TFSI Attraction/81 kW)
Základ s testovaným motorem682.900 Kč (1.4 TFSI g-tron Attraction/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou726.900 Kč (1.4 TFSI g-tron Ambition/81 kW)

Plusy

  • Tuhá a přehledná karoserie (tenké sloupky A)
  • Posaz za volantem, přední sedadla
  • Jízdní výkony (81 kW stačí), náklady na provoz
  • Lehké a přesné řazení, diodové světlomety
  • Akční rádius (dvě nádrže)

Minusy

  • Vysoká cena vozu, příplatek za CNG
  • Místo vzadu, chybí rezerva a tažné zařízení
  • Příplatky za samozřejmosti (samočinná klimatizace)
  • Na 17” kolech rázy na nerovnostech
  • Ospalá dynamika motoru při provozu na CNG
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI

Cena v základní výbavě: 682 900 Kč Cena v testované výbavě: 726 900 Kč

Základní výbava:Litá 17” kola – pětiramenný design, přední airbagy včetně kolenního pro řidiče, Audi Drive select (mění účinnost posilovače řízení a reakci na plyn), elektricky ovládaná boční okna, klimatizace Climatic, kožený volant, přední mlhovky, přední sportovní sedadla, systém Start/stop, sportovní podvozek, úchyty dětských sedaček Isofix, dělené opěradlo zadní lavice atd.

Výbava testovaného vozu:Audi parking systém plus (+10.600,-), samočinná klimatizace (+ 16.500,-), Audi Phone Box (+17.300,-), navigace MMI plus s MMI touch (+76.000,-), diodové světlomety (+20.100,-) atd.

Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí

V Česku je velký potenciál pro zřizování vývojových…

Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

 
Technické údaje
Motor Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.4 / 2.7 / 3.3
Emise CO2:92
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1220
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 540
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1425
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 510
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI –…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h

Nehoda se stala na komunikaci, jež před desítkami let…

Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka

Zákaznickému programu Audi se daří, a to i v kategorii…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě: Vypadá jako z filmu Hory mají oči, pardon oko!

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě:…

Sedmnáct let po ošklivé autonehodě, při níž známý slovenský zpěvák Jožo Ráž (63) málem přišel o život, se našel…

 

iSport.cz

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do semifinále, Kometa padla

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do…

SOUHRN | Úřadující český mistr dotahoval, ale marně. Hokejisté Komety Brno prohráli domácí odvetu čtvrtfinále…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…