Test Auto.cz

Seat Leon TGI – Spanish bombs

21.7. 2014
Verdikt
 

S automobily na CNG jako by se v poslední době roztrhl pytel. Zareagovat na tento trend se rozhodl také Seat a stvořil Leon TGI, který má pohonné ústrojí stejné jako Škoda Octavia G-Tec.

Britští The Clash možná zpívají o španělských bombách na pobřeží Costa Brava, tenhle Seat Leon se dvěma bombami pod podlážkou zavazadlového prostoru se však vyrábí sice také v Katalánsku, ale více ve vnitrozemí, konkrétně v závodu Martorell poblíž Barcelony. Mohla by to ovšem být opravdová bomba pro ty, kteří touží po nízkých provozních nákladech, ale nechtějí se vzdávat současné podoby automobilů.

Nejprve se však pojďme podívat na Leon zvenku. Nebýt propagačních polepů, měli bychom zde automobil v překvapivě povedené kombinaci výrazné barvy Alor modrá a atraktivních diodových světlometů. U nich příplatek 30.000 Kč doporučujeme, protože nejen dobře vypadají, ale zároveň i výtečně svítí, o kousek lépe než obdobný systém Peugeotu 308. A nevadí ani pouze šestnáctipalcová kola, i tak je Leon v rámci třídy za fešáka.

Uvnitř možná až příliš vládne černá barva, interiér je kvůli tomu dost ponurý. Na kvalitu dílenského zpracování si nelze stěžovat a rovněž design se proti předchůdci posunul výrazně dále. Pochválit musíme řidičsky příjemný posaz za volantem, naopak barevný dotykový displej mnoho plusových bodů nenasbírá, jeho grafika vypadá jak z předchozího milénia.

obrázek [600 x 331]  

V očích českého zákazníka bude nejspíše hodně diskutovaný objem zavazadlového prostoru, který se kvůli dvěma nádobám na zemní plyn zmenšil z 380 na 275 litrů. Jeho objem je sice dobře využitelný, ale zmenšení se samozřejmě pozná na první pohled. Pokud chcete praktický automobil na CNG, můžete si koupit třeba Škodu Octavia G-Tec či Mercedes-Benz B 200 NGD, na Leon se ovšem lépe dívá. A ne každý majitel velký zavazadelník využije. Uznáváme ale, že zabudování nádrží na plyn bez omezení kufru by bylo vítané.

Motor a převodovka – Čtrnáctistovka schizofrenik

Ať už budete jezdit na plyn či na benzin, v obou případech dostanete velmi tichý motor, u kterého na volnoběh v podstatě nevíte, že běží. Při jízdě na CNG je čtrnáctistovka TSI přece jenom o něco tišší a má klidnější běh bez vibrací. Při rozjezdu ale musíte trochu více přidat, do nějakých 1500 otáček se totiž jednotce nechce moc zrychlovat a jít do otáček (myšleno i na jedničku či dvojku).

Ve středním pásmu objevíte slušný zátah dovolující i svižnější jízdu, což je příjemné. Motor pocitově jede lépe, než by se mohlo z papírových hodnot zdát, a působí jako naprosto dostatečná verze pro automobil této velikosti. Naopak za hranicí pěti tisíc otáček za minutu se toho již mnoho neděje. Roztočení turbodmychadla pak v celém spektru otáčkoměru trvá trochu déle, než na co jsme u čistě benzinových motorů 1.4 TSI byli zvyklí.

obrázek [600 x 360]  

Když ale dojde CNG a tubomotor automaticky začne spalovat benzin, rázem jedete o trochu jiným vozem. Pod hranicí 1500 otáček za minutu již není takové hluché místo, motor se nadšeněji sbírá a působí o poznání živěji. Ve zbylém pásmu otáček ale agregát funguje trochu atmosféricky. Najednou chybí pružnost pro předjíždění a musíte tak čtrnáctistovku ždímat, protože to nejlepší ze sebe vydá až za pěti tisíci otáček za minutu. Předpokládáme ale, že drtivá většina zákazníků se bude snažit jezdit co nejčastěji na zemní plyn.

Samotný agregát pak vedle kultivovanosti vyniká také velmi dobrou poslušností na řidičovy povely. Odezva na sešlápnutí pedálu plynu není vůbec špatná, souhra motoru s šestistupňovou manuální převodovkou rovněž, takže ve výsledku zde máme velmi příjemnou jednotku, se kterou je navíc radost spolupracovat. K převodovce se ještě hodí dodat, že dráhy řadicí páky v kulise nejsou nejkratší, ale potěší jemnost, hladkost a přesnost, se kterou v nich řadička běhá.

Test 2014: Seat Leon Cupra 280 – Nový etalon?


Srdce skrblíka nejvíce potěší nízký apetit agregátu. I ve městě se jenom těžko budete dostávat přes spotřebu šest kilogramů plynu na sto kilometrů. Což je při ceně okolo 25 Kč za kg velmi potěšující. Jízda po dálnici znamená spotřebu něco přes pět kilogramů, naprosto regulérní každodenní cestování lze zvládnout pod čtyři kilogramy na sto kilometrů.

Náš průměr v testu byl 4,5 kg na 100 km a to včetně zkoušení dynamických vlastností motoru, což v přepočtu na peníze znamená provozní náklady nižší, než kdy předtím. Problémem je tak pouze malá kapacita nádrží, zejména v kontrastu s omezenou sítí čerpacích stanic CNG v České republice. Celkový dojezd automobilu však výrazně navyšuje standardní padesátilitrová nádrž na benzin. Při jízdě na tohle palivo jsme pak dosáhli spotřeby 6,5 litru na sto kilometrů.

obrázek [600 x 402]  

Vhodný kompromis

V rámci koncernových vozů nižší střední třídy má Seat Leon blíže k Audi A3, zatímco Volkswagen Golf je pod povrchem podobnější Škodě Octavia. Audi se nám jízdně velmi líbilo, zejména ve třídveřové verzi, zazáří tedy Leon rovněž?

Naladění španělského vozu je překvapivě slušný kompromis pro tuzemské silnice. Automobil sice kopíruje povrch, ale zároveň umí docela dobře tlumit nerovnosti, to všechno při zachování jistoty v zatáčkách. Celkový projev se dá ovšem vyjádřit slovy „neurazí, nenadchne“. To však v této třídě není vůbec špatně, naopak. Běžný zákazník bude mít z auta dobrý pocit, kdy se nejedná o rozbředle houpavý stroj, avšak ani tuhý kostitřas. V zatáčkách pak ničím nezaskočí, prostě se na automobil můžete spolehnout.

Test 2013: Seat Leon 1,4 TSI (90kW) – El Golfiňo


Na nerovnostech slyšíte práci zavěšení, není to ale o nic výraznější, než u mnohých soupeřů. Zadní nápravu s torzní příčkou pak na specifických typech nerovností poznáte, je ale naladěna výrazně lépe než u většiny konkurentů s tímto typem zavěšení. Nedočkáte se tak odskakování ani silných rázů. Celkový dojem umocňuje dobře naladěné řízení. Nejedná se sice o sportovce do zatáček, na to jsou i v dané třídě jiní borci, přesto nás i navzdory ekologičtějšího pohonného ústrojí jízda Leonem nějakým zvláštním způsobem bavila, což dáváme na vrub slušnému naladění každé z důležitých částí vozu. Není zde tedy nic, co by vás při jízdě nějak rušilo.

obrázek [600 x 382]  

Závěr

Již nejednou jsme psali, že pohon na zemní plyn se nám líbí jakožto alternativa k benzinovým a naftovým vozům. Není totiž přehnaně drahá a proti běžným automobilům nejste příliš omezeni. V tomto případě je Seat Leon TGI jenom o 9000 korun dražší než verze s turbodieselem 1.6 TDI, což znamená, že průměrnému českému řidiči se v tomto srovnání vyplatí provoz na CNG do jednoho roku. Přitom se jedná o kultivovaný agregát zabalený do automobilu s vyváženými vlastnostmi. Škoda, že nádrže na plyn ukrajují z objemu zavazadelníku a turbomotor se chová rozdílně při spalování jednotlivých paliv. Celkově ale dostanete atraktivní stroj, jehož úspornost je na velmi vysoké úrovni.

Video

Nejlevnější verze modelu294.900 Kč (1.2 TSI Basis 3D/63 kW)
Základ s testovaným motorem462.900 Kč (1.4 TGI Style 5D/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou531.700 Kč (1.4 TGI Style 5D/81 kW)

Seat Leon na auto.cz: Vše na jednom místě


Plusy

  • Kultivovaný motor
  • Reálné provozní náklady
  • Naladění podvozku
  • Atraktivní vzhled
  • Diodové světlomety

Minusy

  • Omezený objem zavazadelníku
  • Ponurejší interiér
  • Slabý dojezd na CNG
  • Ne vždy dotažené naladění motoru
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Seat Leon TGI

Cena v základní výbavě: 462 900 Kč Cena v testované výbavě: 531 700 Kč

Základní výbava:Litá 16" kola, ESP, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, asistent rozjezdu do kopce, dvouzónová klimatizace Climatronic, chromované prvky v interiéru, elektricky ovládaná boční okna, elektronický závěr diferenciálu XDS, bluetooth, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy v kůži, úchyty dětských sedaček Isofix, kapsy na zadní straně předních opěradel, kožený multifunkční volant, halogenové světlomety s dvojitou optikou, mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, autorádio Entry Plus s dotykovým ovládáním - barevný 5" displej + USB/AUX-in + slot na kartu SD + šest reproduktorů + mechanika CD, loketní opěrka vpředu, kontrola tlaku v pneumatikách, tempomat, výškově nastavitelná přední sedadla, zadní opěradla dělená a sklopná, vnější zrcátka a kliky dveří v barvě vozu atd.

Výbava testovaného vozu:Diodové světlomety (+30.000,-), paket Convenience (+3.000,-), Parkovací čidla vzadu (+7.700), diodové osvětlení interiéru (+2.000,-), zatmavená okna od sloupku B (+5.100,-), barva Alor modrá (+21.000,-).

Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů Z Ruska se prý stáhne téměř polovina amerických diplomatů

Z Ruska by mělo odejít 200 až 300 příslušníků amerického…

Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu Ropný koncern Exxon Mobil zdvojnásobil zisk, pomohla mu těžba zemního plynu

Americký ropný koncern Exxon Mobil ve druhém čtvrtletí…

Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy

Cestující na železniční trati Praha–Mnichov se podle…

 
Technické údaje
Motor Seat Leon TGI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.4 / 5.3
Emise CO2:124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 275 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1359 / 481
Rozměr pneu:205/55 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4263
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1459
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Seat Leon TGI – Spanish bombs







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

 



Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede Čtvrtý závod Evropského poháru cestovních vozů: Fulín vede

Český automobilový jezdec Petr Fulín zvítězil v jedné z…

Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo Fulín na Nürburgringu: Výhra a třetí místo

Český jezdec Petr Fulín uspěl ve třetím podniku letošního…

 



 
Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Na světě je další elektromobil. Bollinger B1 je spartánská cihla do terénu

Dnes 16:47

Elektrický teréňák je postaven na vlastní hliníkové platformě. O jeho pohon se starají dva elektromotory, každý u jedné nápravy.




Blesk.cz

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme zprávu a rodina odškodné

Pitvu Lenky provedli Egypťané. Zaorálek: Dostaneme…

Účetní Lenka (†36) zemřela ve čtvrtek v káhirské nemocnici na následky poranění, jež utrpěla při napadení…

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

 

iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD pouze na webu iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD…

EXKLUZIVNĚ | Nová sezona HET ligy je tady a s ní i přímé přenosy ze všech zápasů kola, které můžete sledovat v…

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý řez ve Spartě

Brankáři v extralize: šest nových jedniček, ostrý…

Extraligovými brankovišti se prohnal průvan. Výměny, návraty, ve Spartě salto nebo ostrý řez. Šest celků vstoupí…

 

Reflex.cz

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co všechno to znamená?

S brexitem skončí volný pohyb, oznámili Britové. Co…

Britský ministr pro imigraci Brandon Lewis dnes oznámil konec volného pohybu pracovníků po březnu 2019, kdy má…

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt dostupnější než voda

Mogadišo: Hlavní město únosů, kde je smrt…

Z předního okénka mám stále tentýž výhled – na čtyři ozbrojence usazené na korbě auta jedoucího před námi.…