Test Auto.cz

Škoda Octavia Combi G-Tec – Plyn ano, či ne?

27.6. 2014
Verdikt
 

Octavia je druhou Škodovkou, která se dočkala pohonu CNG. Provedení G-Tec je zajímavou alternativou k turbodieselům.

Škoda Octavia se nově prodává i s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). V rámci obvyklého redakčního testu jsme se zaměřili na to, zda se nákup takového automobilu finančně vyplatí.

Základní suma za pořízení Octavie Combi G-Tec činí 466.900 korun, přičemž automobil snese cenové srovnání spíše s vozy s naftovým motorem. Octavia Combi s turbomotorem 1.4 TSI (103 kW) je levnější o výrazných 32.000 korun, zatímco provedení s tubodieselem 1.6 TDI (77 kW) stojí 454.900 korun, tedy o 12.000 Kč méně než G-Tec.

My jsme usedli za volant lépe vybaveného stupně Elegance se základní cenou 577.900 korun. Také v tomto případě je provedení G-Tec proti verzi s 1.6 TDI (77 kW) dražší o 12.000 korun. Příplatková výbava zvýšila cenu na více než 860.000 korun, její součástí byla i parkovací kamera. Ta bude pro Octavii k dispozici až od září.

Vzhled s minimem úprav

Na první pohled se Octavia Combi poháněná CNG neliší od běžné verze. Úpravu na alternativní pohon odhaluje pouze znáček na zádi s nápisem G-Tec. Druhý rozdíl pak najdeme po otevření zamykatelného víčka palivové nádrže. Ne že by tu chyběla škrabka na led, to opravdu ne, je ale doplněna o dvě hrdla, to s větším průměrem ústí do benzinové nádrže, to menší do nádrže na CNG.

K tématu: Škoda Octavia Combi G-Tec – Plynové potěšení, nebo trápení?

Také při usednutí za volant se řidič ocitne ve známém prostředí. Čtyřramenný multifunkční volant s koženým věncem se příjemně drží, celá palubní deska je kvalitně zpracovaná. Novinkou jsou dva ukazatele paliva. Ten vlevo, v otáčkoměru, ukazuje stav stlačeného zemního plynu v nádrži, ten vpravo, v tachometru, ukazuje stav benzinu. Zdvojené údaje najdeme i v palubním počítači, nebo na obrazovce multimediálního systému. Řidič tak může sledovat, jaká je spotřeba obou paliv.

obrázek [600 x 351]  

Praktická je i navigace, která umí nalézt nejbližší čerpací stanici na CNG. Data by ale kvůli nově otevíraným pumpám bylo dobré pravidelně aktualizovat, třeba na začátku letošního roku otevřenou stanici v Plzni-Křimicích auto neznalo. Pro řidiče je tak lepší si nově zřízené stanice hlídat na internetu.

Důležitou změnu najdeme v zavazadlovém prostoru. Dvě tlakové lahve o objemu 97 litrů, do kterých se vejde 15 kilogramů stlačeného zemního plynu, jsou umístěny pod podlážkou. Jeho objem se tak snížil z 610 litrů běžné Octavie Combi na 480 litrů, v praxi se však stále jedná o velmi slušná čísla. Zavazadelník plynového kombi má na délku 1030 mm, mezi podběhy je široký 1010 mm a pod plato se vejde rovných 500 mm. Nechybí tu praktické háčky či zásuvka na 12 V, za podběhy se pod dnem zavazadelníku našlo místo i na žárovky či lepicí sadu na pneumatiky. Kvůli plynovým lahvím však nezbyl prostor pro rezervní kolo, což některým zákazníkům může vadit.

S benzinem živější

O pohon Octavie Combi G-Tec se stará čtyřválcový turbomotor 1.4 TSI o výkonu 81 kW a točivém momentu 200 N.m. Agregát spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, vybavenou přesnou kulisou a krátkými drahami. Součástí výbavy je také rekuperace brzdné energie nebo systém start-stop, který spíná motor rychle a tiše.

Octavia G-Tec neumožňuje manuální přepínání mezi palivy, což je trochu škoda. Dokud je v nádržích plyn, jede se na CNG. Jakmile se plynová nádrž vyprázdní, vůz se automaticky přepne do benzinového módu. Po naplnění nádrží plynem jede Octavia opět na plyn.

obrázek [600 x 402]  

První kilometry jsme absolvovali s benzinovým pohonem. Automobil v tomto případě jemně zní a pocitově působí živým dojmem, i v dálničních rychlostech je turbomotor tichý. Sedmnáctipalcové pneumatiky Dunlop s rozměry 225/45 jsou však citlivější na povrch vozovky, na hrubém povrchu nepříjemně zní.

S plynem línější

Tankování CNG je intuitivní, problémem je však omezený počet čerpacích stanic s tímto palivem. Některé umožňují platby běžnými kartami, jiné zase mají vydané svoje zákaznické karty. Tu by si ale majitel auta zřejmě pořídil. V tomto případě totiž zákazník neplatí za palivo na místě, ale přijde mu faktura s výpisem částek za tankování v uplynulém období.

Po natankování plynu začne znít Octavia G-Tec syrověji, zvukem má blíže k vznětovým motorům. I v tomto případě se však chová kultivované a zvuk není nepříjemný, výrazněji je slyšet jenom při zrychlování.

Automobil je poněkud línější než při jízdě na benzin. Znatelné je to hlavně při rozjezdu do kopce a v dálničních stoupáních kolem rychlosti 130 km/h. Zatáčkami automobil projíždí s velkou jistotou - Octavia G-Tec totiž navzdory výkonu disponuje víceprvkovou zadní nápravou, která krásně tlumí nerovnosti.

obrázek [600 x 402]  

Vyplatí se?

Vraťme se nyní v myšlenkách na začátek článku: jak je to se zmiňovanou finanční výhodností? Udávaná kombinovaná spotřeba CNG podle výrobce činí 3,5 kg na 100 kilometrů, v reálném provozu jsme dosáhli dlouhodobé spotřeby 4,7 kilogramu na 100 km. Tuto spotřebu si mladoboleslavské kombi drželo ve městě i na dálnici.

Při tankování CNG jsme platili 26,50 korun za kilogram CNG, což je vcelku běžná cena, tankovat se v Česku dá i levněji. Za plnou nádrž jsme tak zaplatili 379 korun. S ohledem na dlouhodobou spotřebu bychom na plyn ujeli zhruba 300 kilometrů na jednu nádrž. Když k tomu připočteme 50litrovou benzinovou nádrž a dlouhodobou spotřebu 7,2 litru na 100 kilometrů, znamená to, že zkoušená Octavia Combi G-Tec měla jízdní dosah okolo 1.000 kilometrů. Při úsporné jízdě a po větším zajetí motoru nabídne automobil dojezd ještě lepší, výrobce uvádí až 1330 km.

Psali jsme: Vyplatí se Škoda Octavia G-Tec na CNG?

S námi naměřenou spotřebou jsme ujeli jeden kilometr na plyn za 1,20 koruny. S benzinem jsme při ceně 36,60 Kč za litr naturalu za jeden kilometr jízdy zaplatili 2,60 koruny. Pro srovnání: s liftbackem Octavia 1.6 TDI (77 kW) jsme po stejných silnicích jezdili za 5,5 litru na 100 km, což při ceně 36,20 Kč za litr nafty znamená 1,90 koruny na jeden ujetý kilometr.

Pokud bychom počítali s ročním proběhem 15.000 kilometrů, Octavia Combi G-Tec by na ujetí této vzdálenosti s námi změřenou spotřebou CNG potřebovala zhruba 18.000 korun, zatímco naftová verze asi 28.500 Kč, tedy dalších deset a půl tisíce korun. To dokazuje, že jízda na plyn může být pro řidiče velice lákavou nabídkou. Příplatek za pohon na CNG by se tak vrátil zhruba po 14 měsících provozu, jelikož ale bude jezdit i na benzin, počítejme s o něco delší dobou.

obrázek [600 x 400]  

Závěr

Největším problémem Škody Octavia G-Tec je tak (zatím) nedostatečná síť čerpacích stanic CNG. Těch je v současnosti v České republice jenom 52, počítá se však s rozšířením na 150. Pokud se s omezenou sítí stanic CNG řidič smíří, je pro něj Octavia G-Tec lákavou volbou – investice do pohonu na CNG se může vrátit již po roce. Až na zmenšený zavazadelník a poněkud horší dynamiku motoru, která ale odkazuje na úspornost vozu, Octavia G-Tec výraznější nedostatky nemá.

Nejlevnější verze modelu364.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
Základ s testovaným motorem466.900 Kč (1.4 TSI G-Tec/81 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou862.800 Kč (1.4 TSI/81 kW G-Tec Elegance)

Video

Plusy

  • Dlouhý jízdní dosah
  • Nízké provozní náklady
  • Jízdní vlastnosti
  • Bohatý vnitřní prostor
  • Možnosti dovybavení

Minusy

  • Zmenšený zavazadelník proti běžnému kombi
  • Syrovější zvuk při provozu na plyn
  • Vyšší základní cena
  • Menší dynamika motoru

Foto: Petr Homolka

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi G-Tec

Cena v základní výbavě: 466 900 Kč Cena v testované výbavě: 862 800 Kč

Základní výbava:Litá 16” kola, sedm airbagů, diodové svítilny, úchyty dětských sedaček Isofix na zadních sedadlech, lepicí sada na opravu pneumatik, zadní stírač, multifunkční volant, vyhřívání předních sedadel, palubní počítač Maxi Dot, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dvouzónová klimatizace Climatronic, zadní parkovací čidla, tempomat, autorádio Swing s osmi reproduktory, přípojka na USB a iPod, 12V zásuvka v zavazadelníku, chlazená schránka před spolujezdcem, loketní opěrka vpředu, mlhovky s funkcí Corner, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, černé střešní ližiny, chromovaný paket, bezklíčové odemykání Kessy, šestistupňová manuální převodovka atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak červená Corrida (+4.000,-), chromované ozdobné lišty (+5.300,-), litá 17“ kola Denom (+3.500,-), rozpoznávání dopravních značek Traveller assistant (+67.800,-), bixenonové světlomety s diodami pro denní svícení (+27.500,-), elektricky ovládaná záď (+10.000,-), stříbrné střešní ližiny (+5.000,-), zásuvka 230 V (+2.500,-), elektricky ovládaná přední sedadla, u řidiče navíc s pamětí (+30.000,-), kožené čalounění (+47.500,-), aktivní parkovací asistent (+22.200,-), barevná obrazovka palubního počítače (+2.000,-), elektricky sklopná zpětná zrcátka s pamětí (+6.000,-), varování před čelním nárazem Front Assist (+9.000,-), navigační systém Columbus (+37.500,-), vyhřívaná zadní sedadla (+5.100,-).

Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější

Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř…

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi G-Tec
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 2.9 / 3.5
Emise CO2:97
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1610
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1412 / 529
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1512
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi G-Tec – Plyn ano, či ne?







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 






 
Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Dnes 08:00

V Česku jsou dlouhé úseky dálnic a tunelů, na kterých zejména za mokra sundejte nohu z plynu. Jejich povrch je místy tak hladký, jako by po nich právě přejela rolba na úpravu ledové plochy!




Blesk.cz

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik to vyjde

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik…

Klasické dovolené s poležením na pláži a fakultativními výlety začíná i v Česku konkurovat nový trend. Jde o…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter Garrett bavil fanoušky na besedě Reflexu

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter…

Frontman skupiny Midnight Oil PETER GARRETT se vrací z australského parlamentu na koncertní pódia. Promluvil o…

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…