Test Auto.cz

Škoda Octavia Combi G-Tec – Plyn ano, či ne?

27.6. 2014
Verdikt
 

Octavia je druhou Škodovkou, která se dočkala pohonu CNG. Provedení G-Tec je zajímavou alternativou k turbodieselům.

Škoda Octavia se nově prodává i s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). V rámci obvyklého redakčního testu jsme se zaměřili na to, zda se nákup takového automobilu finančně vyplatí.

Základní suma za pořízení Octavie Combi G-Tec činí 466.900 korun, přičemž automobil snese cenové srovnání spíše s vozy s naftovým motorem. Octavia Combi s turbomotorem 1.4 TSI (103 kW) je levnější o výrazných 32.000 korun, zatímco provedení s tubodieselem 1.6 TDI (77 kW) stojí 454.900 korun, tedy o 12.000 Kč méně než G-Tec.

My jsme usedli za volant lépe vybaveného stupně Elegance se základní cenou 577.900 korun. Také v tomto případě je provedení G-Tec proti verzi s 1.6 TDI (77 kW) dražší o 12.000 korun. Příplatková výbava zvýšila cenu na více než 860.000 korun, její součástí byla i parkovací kamera. Ta bude pro Octavii k dispozici až od září.

Vzhled s minimem úprav

Na první pohled se Octavia Combi poháněná CNG neliší od běžné verze. Úpravu na alternativní pohon odhaluje pouze znáček na zádi s nápisem G-Tec. Druhý rozdíl pak najdeme po otevření zamykatelného víčka palivové nádrže. Ne že by tu chyběla škrabka na led, to opravdu ne, je ale doplněna o dvě hrdla, to s větším průměrem ústí do benzinové nádrže, to menší do nádrže na CNG.

K tématu: Škoda Octavia Combi G-Tec – Plynové potěšení, nebo trápení?

Také při usednutí za volant se řidič ocitne ve známém prostředí. Čtyřramenný multifunkční volant s koženým věncem se příjemně drží, celá palubní deska je kvalitně zpracovaná. Novinkou jsou dva ukazatele paliva. Ten vlevo, v otáčkoměru, ukazuje stav stlačeného zemního plynu v nádrži, ten vpravo, v tachometru, ukazuje stav benzinu. Zdvojené údaje najdeme i v palubním počítači, nebo na obrazovce multimediálního systému. Řidič tak může sledovat, jaká je spotřeba obou paliv.

obrázek [600 x 351]  

Praktická je i navigace, která umí nalézt nejbližší čerpací stanici na CNG. Data by ale kvůli nově otevíraným pumpám bylo dobré pravidelně aktualizovat, třeba na začátku letošního roku otevřenou stanici v Plzni-Křimicích auto neznalo. Pro řidiče je tak lepší si nově zřízené stanice hlídat na internetu.

Důležitou změnu najdeme v zavazadlovém prostoru. Dvě tlakové lahve o objemu 97 litrů, do kterých se vejde 15 kilogramů stlačeného zemního plynu, jsou umístěny pod podlážkou. Jeho objem se tak snížil z 610 litrů běžné Octavie Combi na 480 litrů, v praxi se však stále jedná o velmi slušná čísla. Zavazadelník plynového kombi má na délku 1030 mm, mezi podběhy je široký 1010 mm a pod plato se vejde rovných 500 mm. Nechybí tu praktické háčky či zásuvka na 12 V, za podběhy se pod dnem zavazadelníku našlo místo i na žárovky či lepicí sadu na pneumatiky. Kvůli plynovým lahvím však nezbyl prostor pro rezervní kolo, což některým zákazníkům může vadit.

S benzinem živější

O pohon Octavie Combi G-Tec se stará čtyřválcový turbomotor 1.4 TSI o výkonu 81 kW a točivém momentu 200 N.m. Agregát spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, vybavenou přesnou kulisou a krátkými drahami. Součástí výbavy je také rekuperace brzdné energie nebo systém start-stop, který spíná motor rychle a tiše.

Octavia G-Tec neumožňuje manuální přepínání mezi palivy, což je trochu škoda. Dokud je v nádržích plyn, jede se na CNG. Jakmile se plynová nádrž vyprázdní, vůz se automaticky přepne do benzinového módu. Po naplnění nádrží plynem jede Octavia opět na plyn.

obrázek [600 x 402]  

První kilometry jsme absolvovali s benzinovým pohonem. Automobil v tomto případě jemně zní a pocitově působí živým dojmem, i v dálničních rychlostech je turbomotor tichý. Sedmnáctipalcové pneumatiky Dunlop s rozměry 225/45 jsou však citlivější na povrch vozovky, na hrubém povrchu nepříjemně zní.

S plynem línější

Tankování CNG je intuitivní, problémem je však omezený počet čerpacích stanic s tímto palivem. Některé umožňují platby běžnými kartami, jiné zase mají vydané svoje zákaznické karty. Tu by si ale majitel auta zřejmě pořídil. V tomto případě totiž zákazník neplatí za palivo na místě, ale přijde mu faktura s výpisem částek za tankování v uplynulém období.

Po natankování plynu začne znít Octavia G-Tec syrověji, zvukem má blíže k vznětovým motorům. I v tomto případě se však chová kultivované a zvuk není nepříjemný, výrazněji je slyšet jenom při zrychlování.

Automobil je poněkud línější než při jízdě na benzin. Znatelné je to hlavně při rozjezdu do kopce a v dálničních stoupáních kolem rychlosti 130 km/h. Zatáčkami automobil projíždí s velkou jistotou - Octavia G-Tec totiž navzdory výkonu disponuje víceprvkovou zadní nápravou, která krásně tlumí nerovnosti.

obrázek [600 x 402]  

Vyplatí se?

Vraťme se nyní v myšlenkách na začátek článku: jak je to se zmiňovanou finanční výhodností? Udávaná kombinovaná spotřeba CNG podle výrobce činí 3,5 kg na 100 kilometrů, v reálném provozu jsme dosáhli dlouhodobé spotřeby 4,7 kilogramu na 100 km. Tuto spotřebu si mladoboleslavské kombi drželo ve městě i na dálnici.

Při tankování CNG jsme platili 26,50 korun za kilogram CNG, což je vcelku běžná cena, tankovat se v Česku dá i levněji. Za plnou nádrž jsme tak zaplatili 379 korun. S ohledem na dlouhodobou spotřebu bychom na plyn ujeli zhruba 300 kilometrů na jednu nádrž. Když k tomu připočteme 50litrovou benzinovou nádrž a dlouhodobou spotřebu 7,2 litru na 100 kilometrů, znamená to, že zkoušená Octavia Combi G-Tec měla jízdní dosah okolo 1.000 kilometrů. Při úsporné jízdě a po větším zajetí motoru nabídne automobil dojezd ještě lepší, výrobce uvádí až 1330 km.

Psali jsme: Vyplatí se Škoda Octavia G-Tec na CNG?

S námi naměřenou spotřebou jsme ujeli jeden kilometr na plyn za 1,20 koruny. S benzinem jsme při ceně 36,60 Kč za litr naturalu za jeden kilometr jízdy zaplatili 2,60 koruny. Pro srovnání: s liftbackem Octavia 1.6 TDI (77 kW) jsme po stejných silnicích jezdili za 5,5 litru na 100 km, což při ceně 36,20 Kč za litr nafty znamená 1,90 koruny na jeden ujetý kilometr.

Pokud bychom počítali s ročním proběhem 15.000 kilometrů, Octavia Combi G-Tec by na ujetí této vzdálenosti s námi změřenou spotřebou CNG potřebovala zhruba 18.000 korun, zatímco naftová verze asi 28.500 Kč, tedy dalších deset a půl tisíce korun. To dokazuje, že jízda na plyn může být pro řidiče velice lákavou nabídkou. Příplatek za pohon na CNG by se tak vrátil zhruba po 14 měsících provozu, jelikož ale bude jezdit i na benzin, počítejme s o něco delší dobou.

obrázek [600 x 400]  

Závěr

Největším problémem Škody Octavia G-Tec je tak (zatím) nedostatečná síť čerpacích stanic CNG. Těch je v současnosti v České republice jenom 52, počítá se však s rozšířením na 150. Pokud se s omezenou sítí stanic CNG řidič smíří, je pro něj Octavia G-Tec lákavou volbou – investice do pohonu na CNG se může vrátit již po roce. Až na zmenšený zavazadelník a poněkud horší dynamiku motoru, která ale odkazuje na úspornost vozu, Octavia G-Tec výraznější nedostatky nemá.

Nejlevnější verze modelu364.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
Základ s testovaným motorem466.900 Kč (1.4 TSI G-Tec/81 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou862.800 Kč (1.4 TSI/81 kW G-Tec Elegance)

Video

Plusy

  • Dlouhý jízdní dosah
  • Nízké provozní náklady
  • Jízdní vlastnosti
  • Bohatý vnitřní prostor
  • Možnosti dovybavení

Minusy

  • Zmenšený zavazadelník proti běžnému kombi
  • Syrovější zvuk při provozu na plyn
  • Vyšší základní cena
  • Menší dynamika motoru

Foto: Petr Homolka

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi G-Tec

Cena v základní výbavě: 466 900 Kč Cena v testované výbavě: 862 800 Kč

Základní výbava:Litá 16” kola, sedm airbagů, diodové svítilny, úchyty dětských sedaček Isofix na zadních sedadlech, lepicí sada na opravu pneumatik, zadní stírač, multifunkční volant, vyhřívání předních sedadel, palubní počítač Maxi Dot, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dvouzónová klimatizace Climatronic, zadní parkovací čidla, tempomat, autorádio Swing s osmi reproduktory, přípojka na USB a iPod, 12V zásuvka v zavazadelníku, chlazená schránka před spolujezdcem, loketní opěrka vpředu, mlhovky s funkcí Corner, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, černé střešní ližiny, chromovaný paket, bezklíčové odemykání Kessy, šestistupňová manuální převodovka atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak červená Corrida (+4.000,-), chromované ozdobné lišty (+5.300,-), litá 17“ kola Denom (+3.500,-), rozpoznávání dopravních značek Traveller assistant (+67.800,-), bixenonové světlomety s diodami pro denní svícení (+27.500,-), elektricky ovládaná záď (+10.000,-), stříbrné střešní ližiny (+5.000,-), zásuvka 230 V (+2.500,-), elektricky ovládaná přední sedadla, u řidiče navíc s pamětí (+30.000,-), kožené čalounění (+47.500,-), aktivní parkovací asistent (+22.200,-), barevná obrazovka palubního počítače (+2.000,-), elektricky sklopná zpětná zrcátka s pamětí (+6.000,-), varování před čelním nárazem Front Assist (+9.000,-), navigační systém Columbus (+37.500,-), vyhřívaná zadní sedadla (+5.100,-).

Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi G-Tec
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 2.9 / 3.5
Emise CO2:97
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1610
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1412 / 529
Rozměr pneu:225/45 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1512
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi G-Tec – Plyn ano, či ne?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vedle Octavie se v továrně v alžírském městě Relizane…

Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu

Zatímco nedávný facelift se na plynové Škodě Octavia…

 



 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Dnes 18:50

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota, sní o miliardách od Valachové

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota,…

Vysoké školy jsou znepokojené. Ani pár dní před posledním jednání vlády, na kterém budou ministři naposledy…

 

iSport.cz

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny, přijde i o AC Milán

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny,…

Český útočník Patrik Schick si bude muset na další zápas za AS Řím počkat minimálně ještě dva týdny. AS na svém…

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic nehrozí, brání se ultras

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic…

Sparťanský národ kromě výsledkové krize řeší i průšvihy, které se dějí na tribunách. Jeden takový se stal během…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…