Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M760Li xDrive – Když potřebujete dvanáct válců

Martin Machala
Diskuze (47)
To už spíš narazíte v brdských lesích na puntíkovaného jednorožce než v automobilové branži na dvanáctiválec. Navíc dvakrát přeplňovaný. Potřebujeme BMW M760Li xDrive?


Design, interiér


Přiznám se, že z BMW 750Li testovaného prakticky přesně před dvěma lety jsem byl naprosto nadšený. Tehdy to byla ještě žhavá novinka a na autě fungovalo perfektně snad úplně všechno. Úžasný interiér, mimořádně silný a přitom docela úsporný motor, dokonale komfortní podvozek, vzhledem k velikosti překvapivá agilita. Jenom ten design karoserie mi přišel nějaký divný…

U dvanáctiválcového top modelu, navíc poprvé v historii sedmiček s vyhlášeným písmenem M v názvu, jsem byl nejvíc zvědavý na to, jestli se dokáže M760Li xDrive dostatečně vymezit proti už tak prakticky bezchybnému 750Li xDrive. Zkrátka, jestli bude opravdu hmatatelně lepší. Už jenom když se podíváme do ceníku, tak by M760Li mělo být lepší skoro násobně. Zatímco BMW 750Li xDrive koupíte za 3.170.700 Kč, top sedmička je dražší o 1,6 milionu!!! Na M760Li si tak připravte minimálně 4.738.500 Kč! A to už jsou i v luxusním segmentu jenom těžko představitelné peníze.

Na druhou stranu, výbava absolutního vrcholu je proti osmiválcové verzi bohatší (navíc třeba laserové světlomety, natáčecí zadní náprava, ventilované přední i zadní sedačky včetně masážní funkce, M paket, dvacetipalcová litá kola…), však taky v porovnání s jinými novinářskými BMW nakynula příplatková výbava vlastně ještě relativně „rozumně“. Zvlášť s přihlédnutím k základní nemístné cenovce. Příplatků nakonec bylo bratru za 960.000 Kč, a to ještě mezi nimi figuruje metalíza za neskutečných 211.511 Kč. Vím, pohybujeme se v luxusním segmentu, ale fakt dvě stě tisíc za barvu? Navíc, nevím jak vy, ale já vidím celkem obyčejný stříbro-šedý odstín. Asi by mě při pohledu na testovanou dvanáctiválcovou sedmičku nenapadlo, že lak Pure Metal Silver pochází z individuálního programu BMW, klidně bych jej považoval za standardní metalízu. Mimochodem, za tu se u sedmičky připlácí třicet tisíc.

Sport, nebo luxus?

Dvanáctiválcovou sedmičku si můžete koupit buď v testované sportovní specifikaci, která se i díky standardnímu M paketu snaží tvářit agresivněji, nebo sáhnete po decentnější variantě V12 Excellence (tahle střídačka je zdarma, za V12 Excellence se nepřiplácí nic). K víc než pětimetrové limuzíně mi daleko víc sedí Excellence styl, nepochopil jsem, proč bych měl chtít se sedmičkou sportovat. I když, jak si přečtete v jízdní stati, nejen na poměry luxusní třídy to sportování dvanáctiválcové sedmičce vlastně docela jde.

Opticky bych však dal přednost verzi Excellence, však se podívejte na srovnání do galerie. Sice bych stále nemohl říct, že se mi největší BMW líbí, ale všechno lepší než ten velmi výrazný M paket. Obešel bych se taky bez plaketky V12 na boku karoserie, koneckonců, že bych zapomněl, co mám pod kapotou, opravdu nehrozí. Připomínka V12 se objeví po otevření dveří na prahových lištách a pak ještě za voličem iDrivu. Holky, čumte, mám dvanáctiválec!

Z individuálního programu BMW pochází také čalounění kůží Merino, odstín se jmenuje Tartufo/Black. A stojí necelých dvě stě tisíc. Sice nevidím důvod, proč by mi neměla stačit standardní Nappa, ale asi kdyby holky náhodou neslyšely na ten dvanáctiválec…

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

A ještě tady máme paket Executive Lounge za sto čtyřicet tisíc, který umí zadní pravou sedačku přeměnit v nefalšovanou lenošku. V tu chvíli tedy před vámi nesmí nikdo sedět, abyste si na spolujezdcovo opěradlo mohli odložit nožky, nic komfortnějšího v automobilovém světě ale asi už nevymyslíte. Osobně jsem byl nejnadšenější z prachových opěrek, nic ani přibližně pohodlného jsem pod hlavou nikdy neměl.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor

Tucet válců samozřejmě slibuje obrovské zážitky, mohutná strojovna byla vždycky výjimečná, v dnešní době je to už skoro něco nepředstavitelného. Objem 6,6 litru, dvě řady válců svírající úhle šedesáti stupňů, k tomu dvě turbodmychadla (klasická, umístěná vedle každé z řad válců) a výkon 448 kW. Nejvyšší točivý moment 800 N.m je pak k dispozici od 1500 otáček, na stovku sedmička zrychlí za 3,7 sekundu, obligátní rychlostní omezovač si můžete nechat vymontovat a to se pak rozjedete až na 305 km/h.

Motor s interním označením N74 jsme našli už v předcházející generaci sedmičky, u novinky se konstruktéři zaměřili na minimalizaci vibrací a hluku. Blok motoru typu closed-deck je celohliníkový, ze stejného materiálu jsou vyrobeny i písty, kliková hřídel je pak kovaná, vstřikovače pracují s tlakem 200 barů, nechybí plynule proměnné časování sací i výfukové strany rozvodu (Double-VANOS).

A nyní dojmy. Těšil jsem se na naprosto neutuchající zátah, všudypřítomnou nezměrnou sílu, která se však bude projevovat zcela nenápadně a dokonale decentně. Něco jako když Steven Seagal vymlátí hospodu a ani nepohne obočím. Dočkal jsem se, řekněme, z poloviny.

Potenciál motoru je podle očekávání nevyčerpatelný, jízdní situace, při níž byste 448 kW a 800 N.m smysluplně využili, neexistuje. Vědomí neomezeného přebytku pod plynem je samozřejmě velmi rajcovní a opojné, jenom trochu důraznější sešlápnutí plynu vyvolá okamžitou reakci – taky díky sportovnějšímu projevu automatické osmistupňové převodovky. BMW jí opravdu v případě M760Li xDrive říká Steptronic Sport a prohlašuje, že jednotlivé rychlosti zběsile nemění a netrpí stihomamem, že jinde než v patnácti stech otáčkách motor pracovat nemůže. Při manuální volbě dokonce sama neodřadí a nechá zaprotestovat omezovač. Ne že by tedy dvanáctiválec reagoval nervózně nebo popudlivě, to se ani na sportovně laděnou limuzínu nesluší, ani v komfortním režimu se však nenechá dvakrát pobízet, aby svůj potenciál předvedl.

Je to ale proti verzi 750Li opravdu takový rozdíl? Popravdě řečeno, ruku do ohně bych za to nedal. Že by se mi zatmělo před očima a 750Li by bylo dvanáctiválcem z mých vzpomínek zcela vytěsněno, to se úplně nestalo. Při zrychlení na stovku dělí obě limuzíny osm desetin (3,7 vs. 4,5 s) a dynamika dvojitě přeplňovaného osmiválce je už natolik enormní, že by dvanáctiválec musel předvádět něco z jiného světa, abych za citelnou dynamickou nadstavbu strkal údy do ohně. Nezapomínejte taky na všechnu tu luxusní izolaci, která dojmy ze zrychlení hodně relativizuje.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

I kvůli té luxusní auře a i přes označení M v modelu jsem čekal, že dvanáctiválec nebude prakticky vůbec slyšet. Že se někde z prostoru daleko přede mnou bude ozývat nepatrné a těžko postřehnutelné ševelení. To by ale ve výfuku nesměla trůnit aktivní klapka, která se stará o popravdě docela nepřeslechnutelný doprovod. Dobře, chápu, holky se nechytly na nápisy V12, kůže za dvě stě tisíc je taky nedostala do kolen, tak zkusím přepnout do sportovního režimu, pořádně šlápnu na plyn a klapka předvede pár těch jadrnějších tónů. V komfortu bych ale čekal, že budu s děvčaty špitat naprosto nerušen, dvanáctiválec si však pořád brumlal i při tom takřka volnoběžném brouzdání kolem patnácti set otáček. Znovu si říkám, že by dvanáctiválcové sedmičce víc slušela verze Excellence, která brumlající aktivní klapku postrádá.

Spotřeba není vyloženě zázračná, třeba u 750Li jsem ještě byl schopen dlouhodobě jezdit do jedenácti litrů, s BMW M760Li xDrive jsem se nejčastěji motal kolem třinácti, týdenní test jsem pak zakončil na hodnotě 13,4. Žádná tragédie, navíc BMW hlásí kombinaci 12,8 litru a popravdě si nepamatuju, kdy jsem se k výrobcem udávanému průměru takto přiblížil. Město a dynamičtější zacházení samozřejmě bryskně vyšvihne spotřebu nad patnáct litrů, třeba v Praze mi pravidelně několik kilometrů trvalo, než z palubního počítače zmizela maximální dvacítka (víc počítadlo ukázat neumí…). A pak sem se horko těžko desetinku po desetince probojovával alespoň k osmnácti. Ještě jednou však připomínám celkový týdenní a vůbec ne špatný výsledek 13,4 litru.

Neskutečně zatáčí, tlumí slušně

Na písmeno M v označení nejvýkonnější sedmičky myslelo BMW i při ladění podvozku a agilitu podpořilo prakticky všemi dostupnými prostředky. Model M760Li xDrive tak v základu disponuje aktivními stabilizátory nebo natáčením kol zadní nápravy (v „protisměru“ i podle stopy předních kol), „proaktivně“ by se měly projevovat i tlumiče, které se podle BMW umí přizpůsobit aktuálním podmínkám. A že je sedmička v nejnovější generaci poprvé kompletně na „vzduchu“, to už určitě víte.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

Dobře, hezké, v praxi by ale mohly tlumiče na nerovnosti reagovat ještě o něco rychleji, v tomto směru se mi dříve testovaná 750Li zdála o něco lepší. Tehdy mi přišlo, že se BMW konečně vypořádalo s kombinací vzduch/run flaty/dvacetipalcová kola na třikrát podtrženou jedničku, M760Li se menší rány na nerovnosti neštítilo.

Na rozbité silnici tedy trochu bouchá, naprosto fascinující je ale to, jak neuvěřitelně lehce se dokáže i po okreskách sedmička pohybovat. Zatímco v takovém „esku“ od Mercedesu máte pocit, že i po dálnici kormidlujete střední jachtu, M760Li se mrštně proplétá i zakroucenou trojkou. Na rozměry si samozřejmě musíte dávat bacha, ty necelé 2,3 tuny ale fakt necítíte, auto zatáčí neuvěřitelně vehementně. Jenom se špatně odhaduje nájezdová rychlost. O izolaci od vnějších vlivů jsem už mluvil, a i když je řízení sedmičky rozhodně to nejsportovnější, co v luxusní kategorii můžete mít, je to nejdřív přece jenom trochu věštění, jak moc můžete tlačit na pilu. A když na to přijde, zkusit si můžete i nějaké to driftovací blbnutíčko – stabilizaci úplně vypnout lze, newtonmetrů má zadní náprava víc než dost, tu navíc rád podporuje i xDrive… Co by ještě ty holky chtěly!

Závěr


Závěr

Tak já to tedy řeknu – vedle prakticky dokonalého BMW 750Li xDrive nemá M760Li xDrive zrovna široký manévrovací prostor. Respektive, nepředvedlo nic, kvůli čemu bych mohl napsat, nepřemýšlejte ani minutu a těch 1,6 milionu za top sedmičku přihoďte. Cenový rozdíl v porovnání se slabším osmiválcem je obrovský, i když částečně opodstatněný bohatší výbavou. Dynamiku nemá nejen běžný smrtelník šanci odlišit a ocenit přínos dvanáctiválcové verze, spotřeba bude minimálně o dva litry vyšší. Dokonalé jízdní vlastnosti s nebývalou agilitou dostanete i v případě 750Li xDrive, komfort odpružení mi přišel u M760Li dokonce o něco horší. Možná kvůli tomu písmenu M, zvlášť testovaná specifikace se snaží být v mnoha ohledech sportovnější, než by se mi u luxusní dvanáctiválcové limuzíny pozdávalo (exteriérový M paket, zbytečně výrazný zvuk kvůli aktivní klapce ve výfuku). Osobně bych si vybral variantu V12 Excellence, která sází na decentnější styl.

bmw testy luxusni bmw testy luxusni  

Je to zkrátka hlavně otázka prestiže. Však taky na odznáček „V12“ narazíte hned na několika místech. To se mi taky moc nelíbilo… A ta základní cenovka 4.738.500 Kč? To se v těchto kruzích bere spíš jako přednost, že je BMW M760Li xDrive dražší než cokoliv okolo. Třeba Mercedes S 600 L stojí jenom 4.481.840 Kč a jeho dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec se zastaví už na výkonu 390 kW. Žabaři…

Nejlevnější verze modelu2.401.100 Kč (730d/195 kW)
Základ s testovaným motorem4.738.500 Kč (M760Li/448 kW xDrive)
Testovaný vůz bez příplatků4.738.500 Kč (M760Li/448 kW xDrive)
Testovaný vůz s výbavou5.699.595 Kč (M760Li/448 kW xDrive)

Plusy

  • Perfektní jízdní vlastnosti, agilita
  • Úžasná dynamika
  • Přehledný a mimořádně luxusní interiér
  • Opravdu bohatá výbava

Minusy

  • Absurdní základní cena
  • Zbytečně sportovní zvuk motoru

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (47)
BMW M760Li xDrive
Cena základní sestavy 4 738 500 Kč
Výbava základní sestavy Sportovní automatická převodovka, aktivní řízení a natáčení kol zadní nápravy, aktivní stabilizátory, alarm, dovírání dveří, zadní kamera, elektricky ovládaní sluneční clona zadního okna, ventilované přední a zadní sedačky, elektricky nastavitelné zadní sedačky, čtyřzónová automatická klimatizace, masážní funkce pro přední i zadní sedačky, ambientní osvětlení, asistent dálkových světel, laserové světlomety, navigační systém Professional, head-up display, CD přehrávač, digitální rádio, telefon v zadní loketní opěrce, bezdrátové dobíjení telefonu, ovládání gesty, sportovní volant. Kč
Cena testované sestavy 5 699 595 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza z individuálního programu (+211.511 Kč), kožené čalounění z individuálního programu (198.094 Kč), dojezdové pneumatiky (+8684 Kč), panoramatické střešní okno (+56.914 Kč), protisluneční ochrana oken (+14.092 Kč), keramické ovládací prvky (+15.444 Kč), kamerový systém (+20.046 Kč), samočinné parkování (+9490 Kč), dálkově ovládané parkování (+14.898 Kč), audio Bowers & Wilkins (+120.588 Kč), noční vidění (+59.618 Kč), paket Executive Lounge (+142.532 Kč), paket Heat Comfort (+10.842 Kč), modul pro příjem digitálního televizního vysílání (+33.878 Kč), čalounění stropu alcantarou (+5408 Kč), interiérové lišty z individuálního programu BMW (+21.684 Kč), BMW ConnectedDrive Plus (+8372 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 12 / 4
Zdvihový objem (ccm): 6592
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 448 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 800 / 1550 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 18.4 / 9.6 / 12.8
Emise CO2: 294
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 0
Objem nádrže (l): 78
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2255 / 660
Rozměr pneu: 245/40 R20, 275/35 R20
BMW M760Li xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5238
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 3210
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
2. 2. 2018 13:16
Re: Zvuk ako minus
Viděl bych to podobně. Nebo M760i a klasickou 760Li.
2. 2. 2018 12:22
Re: Já to auto..
Nic jim přeci nebránilo udělat "sportovnější" verzi od té krátké. To BMW se rozhodlo pro dlouhou. Pochopitelně, že takhle si krátkou těžko koupíš (i když by ji určitě zvládli postavit, jen to zaplatit). Tak si holt koupíš dlouhou. Asi jako když si koupím sedan, protože odpovídající kupé není.

Pointou je, že do uřvaného chuligána (QP) přeci nebudeš dozadu strkat kanape se stolečky, ledničku na víno atp. O to tu jde. Prodloužené verze by měly být na vození se vzadu. Jediným důvodem k jejich koupi by mělo být větší pohodlí vzadu. Že si ji koupíš, když tě do ní dotlačí produktovou politikou, na tom těžko něco změní.
1. 2. 2018 15:55
Re: Zvuk ako minus
Já bych viděl sportovní verzi s poladěným osmiválcem, vrcholnou limuzínu s V12, utlumenou, případně s klapkama ve výfuku...
1. 2. 2018 14:16
"naco plyn?"
Pri čítaní testu som si vzpomenul na Bohušovu hlášku.."Naco plyn ?" V tomto duchu sa písal test .
Avatar - Loptos
1. 2. 2018 13:50
Re: Já to auto..
So zvukom mas pravdu. Mam sice iba nieco cez 180koni ale ked po praci nastartujem a vyfuk mi pekne zabrumla zozadu, tak mam hned radost po tazkom dni. A to som mlady cucak s malym autom. :-)