Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: DAF XF105 - Maxipřeprava

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Vyzkoušeli jsme přívěsovou soupravu DAF XF105 s maximálním přepravním objemem. Pohon zajišťoval šestiválec MX 510.

Návěsová souprava versus přívěsová s možností větší délky o 2,25 m je dlouhodobé dilema. Na jasnou a dlouho nasmlouvanou práci na delší vzdálenosti

se dobře hodí obě. Má to však jednu podmínku: aby třetí náprava tažného vozidla byla natáčecí, a tedy přívěsová souprava snadno ovladatelná jako návěsová. Další rozdíl spočívá v ceně, která je v současné době na prvním místě.

Výjezd z jažlovického areálu společnosti DAF na dálnici D1 nebyl ještě v době testu dokončený. Úzký a strmě zatočený nájezd na tuto tepnu se nám zpočátku jevil nad technické možnosti soupravy o délce 18,75 m. Instruktor nás však ujistil, že máme jet stejně jako s klasickým kamionem a nemusíme se více starat o to, nakolik se zadní kola přívěsu přiblíží vnitřní straně oblouku. Přesto jsme v ostré pravotočivé zatáčce kontrolovali vnitřní oblouk a nestačili se divit, jak jej všechny nápravy krásně a bezpečně vykroužily.

Pak už stačilo sešlápnout plynový pedál až na podlahu a nechat čtyřicetitunovou soupravu rozjet na plné cestovní tempo. Při plynulém řazení automatizované převodovky AS-Tronic jsme vzpomínali na zkušeností se starší verzí před třemi lety. Plynulejší a zejména rychlejší změna převodových stupňů jako by ani nenesla jméno AS-Tronic. Takový pokrok během tří let se nám zdál téměř nepochopitelný. Nutno dodat, že převodovka obdržela software optimalizovaný pro dálkovou dopravu, takže ručka otáčkoměru stoupala a padala přesně v rozmezí největšího točivého momentu.

Občas jsme do strategie řazení zasáhli manuální volbou a podřadili agregát už v úpatí prudkého stoupání. Opět nás překvapila a potěšila rychlost

změny na jedenáctku.

Během sjezdu z D1 směrem na Benešov jsme nechali pokračovat soupravu maximální rychlostí až těsně k odbočce a při volném prostoru za námi plně zatáhli páku motorové brzdy a retardéru. Zpomalení přes hnací nápravu bylo tak intenzivní, že jsme rychle opustili nejvyšší stupeň a přešli na jemnější snižování tempa.

Kabina Super Space byla vybavena naprosto komfortně včetně obou sedadel v konfi guraci Super Air se vzduchovým odpružením a nastavitelným tlumičem. Velurové čalounění sedaček a na bocích v kůži dopřeje dopravce málokterému řidiči, cítili jsme se jako v obýváku. Kůži jsme našli i na volantu, interiér s mnoha prvky z leštěného kovu a například lednička pod dolní postelí dotvářely dojem příjemného cestování za volantem.

Do kopce pomáhal asistent pro rozjezd, a když jsme z vozidla po dvou hodinách vystoupili, cítili jsme se téměř jako před jízdou. Jediným rozdílem bylo obohacení a spokojenost s plynulou i efektivní prací pohonného řetězce a potvrzení dojmu, že v Eindhovenu posunuli techniku o velký krok vpřed.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor MX375
Zdvihový objem (cm3) 12 900
Největší výkon (kW/ot. za min) 375/1500
Největší točivý moment (N.m/ot. za min)2500/1000/1410
Emisní norma EEV
Výfuková brzda (kW/ot. za min) 320/2100
Intardér ZF (kW) 500
Stálý převod 2,69
Převodovka AS Tronic Full
Převodový poměr 15,86–1,00
Rozvor (mm) 5050
Pohotovostní hmotnost tahače (kg) 7745
Poháněná náprava druhá
Třetí náprava natáčecí, zvedací
Nosnost zadních náprav (t) 11,5 + 7,5
Kabina Super Space
Odpružení vzduchové
Objem nádrží paliva (l) 620
Nádrž AdBlue (l) 60

Ladislav Černý
Diskuze (0)