reklama


Fiat Doblo WorkUp 2,0 MJ (99 kW) - Valník šikula

Fiat Doblo WorkUp 2,0 MJ (99 kW) - Valník šikula

 
 

Malý valníček je sice spíše okrajovým užitkovým vozem, umí však překvapit svou civilností.

Fiat to s profesionály umí, nabízí jim totiž celou paletu užitkových automobilů. Ducato, Fiorino, Scudo a Doblo tvoří opravdu silný kvartet.

Neodolali jsme a vyzkoušeli trochu okrajovou, zato velmi praktickou verzi WorkUp, kterou na stránkách Fiatu naleznete poněkud skrytou pod Doblem Van. Ano, Doblo je nabízeno nejen jako osobní Combi, ale také jako dodávka, samotný podvozek a speciální bonus: jako valníček. Pokrývá tak snad všechny možné tužby živnostníků.

Plocha pro tři

Valník nabízí s ložnou plochou o rozměru 2300 x 1818 milimetrů, na kterou se pohodlně vejdou tři europalety nebo až 33 klasických přepravek na ovoce. Určitě bychom vymysleli řadu dalších možných náplní korby, myslím však, že bude stačit suché číslo: ložná plocha má obsah 4,2 metru čtverečního. Všechny tři hliníkové stěny lze (na sobě nezávisle) velice jednoduše a lehce sklopit, přičemž nechybí ani praktické skládací stupačky pro lepší vyhoupnutí se na korbu. Nákladová hrana je v nezatíženém stavu 89 centimetrů nad zemí.

obrázek [600 x 385]  

Za kabinou je umístěna masivní, 1,5 metru vysoká ocelová zástěna s oky pro bezpečné uchycení vyššího nákladu. Úchyty jsou přirozeně i na okrajích ložné plochy. Zajímavostí je vnější uzamykatelný (za příplatek), zezadu přístupný prostor pro tyčovité předměty do délky dvou metrů uprostřed pod korbou.

Užitečná hmotnost Dobla WorkUp je rovná tuna včetně řidiče, což samozřejmě poněkud limituje možné využití malého valníčku. Pro běžné využití však, troufám si říci, docela dobře stačí.

obrázek [600 x 408]  

Velkým plusem je nezávisle zavěšená zadní náprava. Má u užitkového valníčku smysl? Rozhodně ano! Auto je krásně stabilní nejen v nenaloženém stavu, ale vlastně pořád. Neskáče, neotřásá se a ani ve vysokých rychlostech záď neputuje po dálnici zleva doprava.

Nosnost tzv. Bi-linku (jak se této zadní nápravě říká) je hodně slušných 1450 kg. Pro menší užitečné zatížení slouží jednodušší a levnější verze zadní nápravy nazvaná Standard. Ta nemá diagonální výztuhy a používá se zejména u kratších verzí. V osobním Combi najdeme složitější verzi speciálně naladěnou pro přepravu osob.

obrázek [600 x 410]  

Užitkáč? Chováním tedy ne!

Otevřete velké dveře a posadíte se na sedadlo řidiče. Vida, sedák není moc vysoko a tak si uvnitř nepřipadáte nijak užitkově, cítíte se jako v běžném MPV. Kabina jasně odkazuje na osobní verzi, protože ve výbavě jsme měli například výškově i podélně stavitelný volant nebo tempomat.

Ten je na delších cestách výborným pomocníkem živnostníka. Stačí jen nastavit správnou rychlost, zařadit šestku a pohodlně se uvelebit ve velkém sedadle s loketní opěrkou. Tady bych měl jednu výtku, levý loket tlačil tvrdý plast. A vlastně ještě jednu: nebylo kam si položit velkou lahev s pitím, pokud jste ji nechtěli poslepu hledat v přihrádce nad hlavou.

Jistě, základní holé provedení tak přívětivé není, ale ceny příplatkové výbavy i její rozsah jsou na užitkové auto velmi dobré.

obrázek [600 x 339]  

Dvoulitrový turbodiesel s tunu a půl těžkým valníčkem dokáže sympaticky zacvičit, za což může i dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka. S tou se dobře spolupracuje, páka nedrhne a dráhy jsou na užitkové auto decentní. Rozdíl oproti osobním MPV je v utlumení motoru. Dvoulitr totiž kolem dvou tisíc otáček poměrně hodně duní a vyšší míra utlumení a tedy i akustické pohody na palubě by se hodila. Mimo tyto „hlučné“ otáčky je však poměrně klid.

Motor dobře táhne od 1.500 otáček, kde nabízí nejvyšší dostupný moment 320 Nm. K otáčkám nejvyššího výkonu (99 kW při 3.500 ot.) se nemá cenu příliš přibližovat, síla motoru se za třemi tisíci mění spíše ve zvuk. To trochu komplikuje předjíždění, vadnutí agregátu musíte vyřešit včasným přeřazením.

obrázek [600 x 399]  

Naměřená dálniční spotřeba je docela příznivá. Při stovce jsem na otáčkoměru odečetl rovné dva tisíce a palubní počítač ukázal hodnotu 6,5 l/100 km. Zrychlení na reálnou dálniční stotřicítku znamená růst otáček o 600 min-1 a spotřeby na 7,8 litru.

Udržování stotřicítky není ani s lehčím nákladem problém, byť v této rychlosti už se necítíte příliš jistě kvůli řízení, ze kterého se rychle vytrácí přesnost.

Po městě se spotřebu v přijatelných mezích snažil držet start-stop systém, výsledkem byla hodnota 8,5 litru nafty. Nutno poznamenat, že častý neduh těchto systémů, tedy ne úplně stoprocentní funkčnost, se objevil i zde. Jednou prostě elektronika zapomněla či spíše nestihla motor nastartovat.

obrázek [600 x 377]  

Závěr

Valníček umí udělat mnoho užitečné práce, v českých podmínkách si však musíte dát pozor na náklad, který necháte na korbě. Při cestě na smetiště se asi bát nemusíte, ale s nákladem ovoce bych delší parkování bez dozoru nedoporučoval.

Autu by se docela hodily parkovací senzory, i přes dobrý výhled přes mřížovanou část přepážky není přesné zacouvání mezi ostatní vozy lehké a bude nějakou chvíli trvat, než se vám dostane do krve.

Líbí se mi komfort jízdy i výkonný motor, byť pro běžné použití by asi nebylo od věci ušetřit zhruba 35 tisíc a nepohrdnout slabším MultiJetem 1,6 o výkonu 75 kW.

Plusy

  • Výkonný motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Užitná hmotnost
  • Komfort ovládání i jízdy

Minusy

  • Odhlučnění interiéru
  • Jen plastové výplně dveří
  • Ovládání rádia
  • Pouze dvoumístná kabina
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Doblo WorkUp 2,0 MJ (99 kW)

Cena v základní výbavě: 447 168 Kč Cena v testované výbavě: 538 378 Kč

Základní výbava:Pneumatiky 195/60 R16C LI 99, odkládací přihrádka nad čelním sklem, ochranné prahy bočních dveří, černé ochranné lišty, Euro 5B, posilovač řízení, výškově i podélně stavitelný volant, okna v elektrice, elektrické zamykání, plechová dělicí přepážka prosklená, kit FIX+GO, zvuková izolace přepážky, zadní příčník, snížené uzamykatelné hrdlo palivové nádrže, zásuvka 12V, ABS, airbag řidiče, příprava na rádio s reproduktory, zvýšená užitečná hmotnost, posilovač řízení

Výbava testovaného vozu:Manuální klimatizace, autorádio s CD a MP3, Blue and Me, automatická klimatizace, uzamykatelná úložná skříňka, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní a loketní opěrkou, stop+start, klips pro uchycení dokumentů na palubní desce, tempomat, automatická dvouzonová klimatizace, DO centrálního zamykání, lakovaná zpětná zrcátka, nárazníky v barvě vozu, kožený volant a hlavice řadicí páky, přední mlhovky a.j.

Technické údaje
Motor Fiat Doblo WorkUp 2,0 MJ (99 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1959
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 179
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 2505
Rozměr pneu:195/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4965
b) šířka (mm): 1872
c) výška (mm): 2050
d) rozvor (mm): 3105
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1180
k) šířka vpředu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti…

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc

S Fiatem Doblo jsme ujeli 5000 km. Jaké provozní náklady…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama