Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je úplně první dochovaný Land Rover pro armádu. Během služby měl ušlechtilý úkol

Land Rover Series I (1948)
Land Rover Series I (1948)
Land Rover Series I (1948)
Land Rover Series I (1948)
26 Fotogalerie
Mario Rychtera
Diskuze (6)

Model Series I z roku 1948, původně nasazený v britské armádě, míří k prodeji. Vyniká autenticitou a výjimečnou historií.

Narazit na první generaci Land Roveru je dnes vzácnost, ovšem tento kousek má pro sběratele zvlášť velkou hodnotu. Při důkladné prohlídce objevíme číslo rámu R 860756, které prokazuje, že jde o exemplář vyrobený v Solihullu 16. prosince 1948 jako součást úplně první várky 20 kusů pro Ministerstvo zásobování. Protože velká část vozidel byla během služby zničena, věří se, že jde o nejstarší armádní Land Rover první série.

O jeho aktivním nasazení nejsou vedeny přesné záznamy, ale při bližším prozkoumání byly objeveny stopy po dříve namalovaných červených křídlech. To naznačuje, že fungoval v rámci jednotky na odstraňování bomb a vozil munici.

Vůz byl původně registrován na Ministerstvo války s číslem „M6278786“ a později dostal služební registraci „90 YJ 00“, která mu vydržela až do roku 1961, kdy byl vyřazen ze služby. Nový domov si našel rychle. V dubnu 1962 se na krátko přesunul do skladu, než si v červnu během aukce našel nového soukromého majitele. Ve výslužbě jezdil s registrační značkou „2350 PK“. Dále změnil vlastníka v roce 1977 a v roce 1985 jej koupil současný majitel.

Dle dobových fotografií prošel Land Rover tou dobou částečnou renovací, ale pro celkově velmi zachovalý stav nebylo třeba dělat žádné velké zásahy. Například na spodní rám nebylo nutné sahat vůbec. Druhá, už kompletní renovace, proběhla v letech 2014 až 2015 za asistence odborníků na Land Rovery, kteří následně potvrdili zachování původní specifikace. Před nanesením správného bronzově zeleného laku prošla karoserie opravou v oblasti prostoru pro nohy na místě spolujezdce.

Zespodu má Land Rover stříbrný rám s černě lakovanými nápravami, což rovněž odpovídá továrnímu provedení. Původní jsou také kola obutá do moderních pneumatik Avon Traction Mileage o rozměrech 6,00 × 16 palců. Motor byl Ministerstvem zásobování vyměněn za typ z roku 1949, přičemž tuto skutečnost potvrzuje mosazný štítek. Převodovka je původní.

Land Rover první generace je britskou interpretací Jeepu Willyse. Ten své dovednosti prokázal v nespočtu konfliktů a Britové právě takový odolný stroj potřebovali, aby svou válkou zničenou zemi postavili opět na nohy. Vůz vznikl tradiční cestou britského minimalismu za nedostatku surovin. První civilní kusy vznikly jako zemědělské stroje kvůli nižšímu zdanění a měly volant uprostřed pro lepší výhled ven. Postupným vylepšováním se zdokonalovaly a rozšiřovaly svou působnost. Land Rover si nakonec našel cestu do státních složek po celém světě, kde slouží dodnes.

Cena tohoto prapředka je odhadována na 1,46 až 2,18 milionu korun. K vozu je i řada ocenění a trofejí získaných na výstavních akcích.

Video placeholder
Lego Land Rover Defender 90 • Zdroj: Lego

Zdroj: RM Sotheby's I Video: LEGO

 

Vstoupit do diskuze (6)