Honda CR-Z - CeRtovsky-Zábavná

Honda CR-Z - CeRtovsky-Zábavná

 
 

Slabá a pomalá? To nejhorší, co byste mohli v souvislosti s malým kupé od Hondy udělat, je podcenit ho.

Nové kupátko od Hondy počátkem loňského roku ještě kloudně nikdo ani neviděl a už se mohlo pyšnit titulem Nejpodceňovanější auto roku.

Proč to? Ze dvou důvodů. Jednak to měl být první hybrid s ambicemi sportovního auta a druhak se musí spokojit s maximálním výkonem 124 k, a to ještě jen tehdy, když jsou dost nabité akumulátory.

Tohle prostě vypadalo jako velký přešlap japonské automobilky a prohlášení o tom, že inspirací při vývoji byl Lotus Elise už mohlo vést k úvahám o tom, že se patrně letos lysohlávkám nadmíru dařilo.

obrázek [600 x 357]

Jenže první kontakty médií s tímhle autem vyznívaly nad očekávání dobře (ty naše najdete v článku Za volantem: Honda CR-Z) a skepse se sice vytrácela, nicméně jisté pochybnosti přetrvávaly.

Nyní je řada na klasický test, jenž ukáže, co v tomhle autě vlastně vězí, popřípadě nevězí.

Vymazlený interiér

Nebudu vás přesvědčovat o zdařilosti designu tohoto kupé, v mém případě japonský styling malého a velmi nízkého auta dopadl na úrodnou půdu. Dost možná i díky jasnému odkazu na slavné CR-X.

Interiér je opravdu moderní, což platí zejména o přístrojovém štítu a všechny ovladače palubních systémů jsou soustředěny v těsné blízkosti volantu. Mnohem důležitější ovšem je, že před sebou mám malinký volant se silným věncem, jenž je umístěn téměř svisle.

K tomu si přidejte na dnešní poměry extrémně nízký posaz v kožených sedadlech s velmi slušným bočním vedením a musí vám být jasné, že sportovní zaměření z kokpitu hondy přímo sálá. Asi je to v souvislosti s touhle japonskou značkou trošku zbytečnost, ale nelze nezmínit též kraťkoučkou řadicí páku manuálního šestikvaltu s krátkými a blízko u sebe poskládanými dráhami.

Trošku úsměvně působí označení auta jako 2+2místné, zadní sedadla jsou totiž skutečně pouze symbolická, vejde se na ně pouze pasažér v předpubertálním věku s podsedákem, vzrostlejší cestující nebo dítě v autosedačce je prakticky bez šance.

Dvěma pasažérům pak rozhodně postačí velikost kufru, už 215 litrů by mohlo postačit, po sklopení zadní lavice je pak k dispozici pohodových 389 litrů.

Od auta, co se tváří, že si dává scirocco jako dezert, by se očekávalo, že si při startu chlapsky zachrchlá, odplivne a spustí baryton výfuku. Jenže ve srovnání s CR-Z je i elektrická travní sekačka pekelný stroj.

Startér snad ani nemá a po otočení klíčkem se ozve jen nesmělé zašvelení pastviny ve větru. Kdy ale přiběhne to stádo koní? Mělo by se jednat o 91 kW při 6100 min-1 a 174 Nm je k dispozici už v rozmezí 1000-1500 min-1.

Hybrid Sport Power

Poučen z předchozí zkušenosti rovnou volím jízdní režim Sport, podbarvení otáčkoměru zčervená a znovu mě překvapuje, s jakou chutí céro vyrazí vpřed.

Elektrická asistence, fungující už od volnoběhu, zajistí velmi příjemnou dynamiku v nízkých otáčkách, která je podpořena i příjemně bručivým projevem výfuku a nezřídka i hvízdnutím předních kol.

Bateriové newtonmetry přestávají být znát kousek za 4000 otáčkami a následně už spočívá pohon kupéčka na bederech benzinové patnáctistovky, zatímco elektromotor už asistuje spíše „aby se neřeklo“ - z maxima 91 kW je elektrických jen sedm.

Pohled na otáčkoměr je na to, že sedím v hondě, a navíc ve sportovní, velmi žalostný – místo červeného pole za osmičkou ho vidím kousek za šestkou. I přesto se podařilo vyladit motor tak, že má celkem pěknou výkonovou špičku.

Ve 4500 otáčkách a potom ještě jednou v pěti tisících výrazně ožije a letí vstříc hranici 6500 min-1, kdy zasahuje omezovač. Bohužel se přitom zorné pole nezúží a přerušovaná dělicí čára se neslije v plnou, což jde ovšem na vrub dostupným koním, nikoli charakteru čtyřválce.

obrázek [600 x 338]

Pokud stojím na plynu jako na rýči, stačí k jejich vybití pár stovek metrů (nebo třeba necelé kolo na okruhu v Sosnové) a pak už jsem odkázán prakticky pouze na benzinový motor.

V režimu Sport se ovšem systém IMA nechová jako běžný hybrid, jenž chvíli pomáhá, chvíli ne, pak zase ano. V tomto módu je vše podřízeno maximální možné dynamice a tak se akumulátory nabíjí prakticky stále, pokud zrovna není pedál plynu zaražený v podlaze.

Dlužno podotknout, že vzhledem k dostupnému výkonu a schopnostem podvozku může být plný plyn opravdu častým jevem, nicméně při méně zběsilém jízdním stylu se akumulátory jsou schopny udržet v takové kondici, aby pomáhaly při výjezdech ze zatáček, popřípadě na rovinkách. Chce to ale trochu cviku, stejně jako u ostatních hybridů schopnost dosáhnout výraznější úspory paliva.

Na okreskách jako doma

Co tak říci o dynamice... Když si prohlédnu agresivní tvary japonského kupé a nechám se navnadit slušnou pružností v nizkých a středních otáčkách, je projev ve vysokých otáčkách dost zoufalý.

Když se ale na auto podívám jako na zábavnou okreskovou hračku, dostává se CR-Z do trochu jiného světla. Známé pořekadlo říká, že je lepší řídit rychle pomalé auto, než jet pomalu s rychlým a o málokterém to platí tak moc, jako o téhle hondě.

Na konci rovinky má sice „céro“ o 20, 30 km/h menší rychlost než nějaký malý hot-hatch, ale zase mi před každou zatáčkou nehrozí ztráta řidičáku. CR-Z je dynamicky hodně podobné Twingu RS nebo Swiftu Sport a to na okreskách znamená, že je rychlé tak akorát. Dost na to, aby bylo svezení zábavné a málo na to, aby bylo nebezpečné. Jen je třeba přežít ty pomalejší výjezdy ze zatáček...

Odezva motoru na pohyby plynového pedálu připomíná spíše špičkové turbomotory, než špičkové atmosféry a při meziplynech je třeba prošlápnout jej intenzivněji. Rozložení pedálů je však tradičně perfektní a tak lze provádět heel-toe i přesto, že pedál plynu trčí z palubky a ne z podlahy. Řazení je dle očekávání rychlé a přesné, ale dokonalosti „hodinařiny“ v Civicu Type R přece jen nedosahuje.

Velmi pozitivní je, že na rozdíl od dosud existujících hybridů má tato honda i normální brzdy, což znamená, že nefungují jako vypínač, ale mají plynulý, i když nijak ostrý nástup a bezproblémově se dávkují.

Motokára na každý den

Když už je tu řeč o hračce na okresky, výkonové rezervy se ještě mohou shovívavě akceptovat, podvozek ovšem musí snést na nejpřísnější kritéria. Jak je na tom v tomto ohledu tenhle „japonský Lotus Elise pro každodenní používání“?

Nač to protahovat – podvozek je zcela jistě nejsilnější zbraní céerzetka, a to rozhodně ne proto, že motor za moc nestojí. Dá se říci, že pro Hondu dost neobvyklá konstrukce podvozku sportovního auta s trubkou vzadu vyléčila dětské nemoci a krásně „zrenaultovatěla“. Modří už vědí – tohle není nadávka ani náhodou – Francouzi vyladili tuhou zadní nápravu svých sportovních modelů takřka k dokonalosti a šasi u CR-Z je na tom dost podobně. Chybí mu sice ještě chloupek poddajnosti a přebývá špetka rozevlátosti, ale i tak je opravdová paráda.

Klíčový je pro céro zejména krátký rozvor. Díky němu zatáčí kupé přímo ďábelsky – okamžitě, naprosto precizně a s neskrývanou chutí. Současně je spíše neutrální než nedotáčivé, což bude možná i zásluha 40kg akumulátorů mezi zadními koly. Nastupující nedotáčivost lze pak korigovat pouhým přitažením volantu do směru zatáčky, potenzy se hryznou a auto pokračuje dál zvoleným směrem.

obrázek [600 x 325]

Krátký rozvor je současně zásadním faktorem též pro zábavnost. V  „douhym táhlym“ se asi budete lépe cítit v nějakém sciroccu, doménou novodobého CRX je prostě klikatá třetí, čtvrtá třída. Na ubrání tlaku na plynový pedál reaguje záď odlehčením zadní nápravy, což z CR-Z dělá velmi příjemné náčiní i na technické závodní okruhy, současně má ale tolik stability, že nehrozí přetočení.

Co je na tom všem vůbec nejpřekvapivější - pérování kupéčka je nečekaně komfortní. Jízda rozhodně nepřipomíná žebřiňák, místo toporných kmitavých pohybů se CR-Z na nerovnostech jen lehce pohupuje.

V zatáčce se nakloní jen lehce a zakleknutí je pevné a stabilní, trochu citlivější je ale na prudké změny změru jízdy, kdy občas dochází k rozkývání karoserie. Toto nastavení má pozitivní vliv nejen na velmi dobrou schopnost tlumit rázy od rozbitých vozovek, ale také na vynikající stabilitu na nerovnostech – není snad nic, co by dokázalo odlepit pneumatiky céra od asfaltu. A při tom všem má řidič vynikající přehled o tom, co se s kterou nápravou právě děje.

A pak tu máme řízení. To v hondě má všechno, co má mít – ačkoli působí kolem přímého směru malinko ospale, pyšní se přesností, ostrostí a strmostí. Je také příjemně tuhé a do volantu se občas dostane i nějaká ta informace od předních kol. I přes to všechno ale působí trošku odtažitě a uměle. Je mi jasné, že to zní jako zvláštní kombinace vlastností, nicméně Honda to dokázala...

Se spotřebou na uzdě

Týden s CR-Z byl opravdu velmi bohatý na zážitky a nechyběl ani křest ohněm na krkonošských „touge“, po nichž se s oblibou prohánějí motorkáři. O něm referuje srovnávací test s Hondou CR-X.

Test byl také nebývale bohatý na kilometry, což mě přivedlo na myšlenku, jestli je skutečně pravda, že u sportovního auta nikoho nezajímá spotřeba. Tací určitě mezi nám jsou, já ovšem byl celkem rád, že mám zrovna CR-Z a ne třeba Mégane RS.

Tam, kde si turbo-hot-hatche berou mezi 25-28 litry benzinu a atmosféry Clio RS a Civic Type R nějakých 18-22, spálilo CR-Z méně než 12 – a to nebyl jízdní styl, až na ty rychlosti na rovince, nijak odlišný.

Při jízdě stovkou v módu Normal upíjí 5,2 litru benzinu, při 130 pak 6,8 l – prakticky totéž, co Honda Jazz s třináctistovkou. A svižným tempem se s cérem dá jezdit kolem 7,5 litru. On ten hybrid nakonec možná má něco do sebe...

Hybrid Eco Power

Honda CR-Z má ovšem jako „každý správný hybrid“ také režim Eco. Věřím tomu, že dojde k situacím, kdy přijde ke slovu, konkrétně třeba při popojíždění v kolonách, nicméně přepnutí ze Sportu naprosto degraduje schopnosti kupéčka.

Reakce plynového pedálu jsou více než ospalé, dobře polovinu dráhy pedálu se neděje vůbec nic a vzniká dojem, že autu došel benzin. Navíc je řízení v tomto módu dost přeposilované, i když na preciznosti mu to neubralo. Prostě v tu chvíli se stává z emotivního céra naprosto spolehlivý tlumič vášní...

Lepší, než byste čekali

Honda rozhodně vytřela zrak všem pochybovačům! CR-Z nabízí zábavnost a radost z jízdy na úrovni hot-hatchů při jízdním komfortu (a spotřebě), o němž se těmto kapesním raketám (až na jednu výjimku) ani nezdá.

Navíc je to kupé, takže v současnosti nemá v B-segmentu vlastně žádnou přímou konkurenci. O čem se naopak ani nezdá téhle hondě, je jejich rychlost. Dynamika CR-Z je bohužel na spodním okraji přijatelnosti pro takový typ auta a výkonnější verzi, jejíž přípravou se Honda už nijak netají, by potřebovala opravdu akutně.

Honda CR-Z je prostě mnohem zajímavější auto, než by se mohlo na první pohled znát. Tím spíš, že po stotisícovém zlevnění přijde v základní verzi už na vcelku snesitelných 470 tisíc korun.

obrázek [600 x 250]

PŘEDSTAVUJEME Honda CR-Z – Hybridní ekosport

Srovnávací test: Honda CR-Z vs Honda CR-X (AUTOFUN)

První cena vozu469.900,- Kč (CR-Z S, 91 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací469.900,- Kč (CR-Z S, 91 kW)
Základní cena testovaného vozu559.000,- Kč (CR-Z GT Top, 91 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků627.678,- Kč (CR-Z GT Top, 91 kW)

Plusy

  • Stylový design
  • Znamenité jízdní vlastnosti
  • Komfort jízdy
  • Přesné a krátké řazení
  • Přesné řízení
  • Pozice za volantem
  • Dobré boční vedení sedadel
  • Nízká spotřeba paliva
  • Účinné brzdy s dobrým dávkováním

Minusy

  • Miniaturní zadní sedadla
  • Malá výdrž akumulátorů
  • Dynamika neodpovídající vzhledu auta
  • Uměle působící odpor posilovače řízení
  • Nepříliš atraktivní zvukový projev
  • Stále ještě relativně vyšší cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Honda CR-Z

Cena v základní výbavě: 559 000 Kč Cena v testované výbavě: 627 678 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, VSA-stabilizační systém, airbag na straně řidiče, airbag na straně spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, předpínače bezpečnostních pásů, kotoučové brzdy přední+zadní, posilovač řízení, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, třetí brzdové světlo, přední mlhová světla, xenonové světlomety, světla pro denní svícení z LED, ostřikovače předních světel, přední aktivní opěrky hlavy, dálkově ovládané centrální zamykání, imobilizér, alarm systém, systém podpory ekologické jízdy, systém pohonu se 3 režimy, elektricky ovládaný posuv předních oken, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, držák nápojů vzadu, sklopné opěradlo zadního sedadla, uchycení dětské sedačky ISO FIX vzadu, zrcátko ve sluneční cloně řidiče a spolujezdce s osvětlením, osvětlení zavazadlového prostoru, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, čtecí lampička, kryt zavazadlového prostoru, indikátor řazení pro ekonomickou jízdu, tempomat, panoramatická střecha, tmavá boční a zadní skla, klimatizace (A/C) auto, pylový mikrofiltr, kožený volant, interiér v kůži, dešťový senzor, palubní počítač, vyhřívaná sedadla, modré ambientní osvětlení prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce, parkovací senzory, sportovní hliníkové pedály, multiinformační displej, systém připomenutí servisu, nárazník v barvě vozu, vnější zrcátka v barvě vozu, kliky dveří v barvě vozu, směrová světla ve zpětných zrcátkách, metalická / perleťová barva, disky kol z lehkých slitin, autorádio s přehrávačem CD+MP3, ovládání autorádia na volantu, automatická regulace hlasitosti, zabudované reproduktory 6+1, konektor vstupu AUX, konektor vstupu USB, hands-free Bluetooth.

Výbava testovaného vozu:17“ litá kola Electra (68.678,-)

Na burzu šlo nejvíce firem za deset let Na burzu šlo nejvíce firem za deset let

Na světových burzách se uskutečnilo 1624 primárních úpisů…

Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato

Google otevře v Číně centrum na výzkum umělé inteligence.…

Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

 
Technické údaje
Motor Honda CR-Z
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 91 / 6100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 1000 - 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.4 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 233 / 389
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1170 / 350
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4080
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1395
d) rozvor (mm): 2435
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 450 / 660
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):770
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1260
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení Honda CR-Z
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 1
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 4
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Ojetá Honda CR-Z: Sportovec v zeleném dresu Ojetá Honda CR-Z: Sportovec v zeleném dresu

Smyslem hybridních vozidel je snížit spotřebu paliva a…

Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce

Honda CR-Z ještě nekončí. Naopak, v domovském Japonsku…

 



 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na krku měla stopy po škrcení

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na…

Kariéra nizozemské modelky Ivany Smit (†18) v Malajsii raketově stoupala vzhůru. Módní mola si už ale nepodmaní.…

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s mrtvolami ze Severní Koreje

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s…

Na severokorejském pobřeží byl vyplaven další vrak lodi, na jehož palubě se nacházelo jedno mrtvé tělo. Není to…

 

iSport.cz

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o, něco jsme si řekli

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o,…

V extralize je nejlepším střelcem. Na kontě má i titul mistra světa z roku 2010, ale v národním týmu v podstatě…

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

 

Reflex.cz

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi zajímavou příležitostí, s referendy bych však šetřil

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…