Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD – Spaghetti western

Aleš Jungmann
Diskuze (87)
Jeepy Grand Cherokee s benzinovými motory již máme otestovány, bude nafta zlatým hřebem, na který se budou před dealerstvími Jeepu stát fronty?

Po našich silnicích jsme se ve stylu kaubojů z jů es ej proháněli už dvakrát, takže potřetí zevrubně popisovat nový Grand Cherokee už nemá smysl. Po krátkém shrnutí se proto plně můžeme věnovat šestiválcové vznětové novince pod jeho kapotou.

Hlavních zbraní Grandu na našem trhu je vlastně několik. Image Jeepu je nesporná, tento model k ní navíc přidává evropsky přijatelný, velkoryse dimenzovaný interiér a hlavně spoustu výbavy i železa za vaše peníze. No uznejte sami, najít model s podobnými parametry a se srovnatelnou výbavou v ceně pod 1,5 milionu Kč není právě lehký úkol.

Podobně velká SUV (či offroady, chcete-li) jsou téměř výlučně z prémiových chovů, růžky vystrkuje například Pajero či Land Cruiser, což však nejsou úplně typičtí konkurenti, srovnáme-li i výbavu a nabídku motorizací.

suv jeep testy suv jeep testy Jeep Grand Cherokee si na našem trhu vytvořil třídu tak trochu sám pro sebe, kromě skalních fandů značky se mu však čím dál tím víc daří i infiltrace do řad konkurence. Velký vidlicový osmiválec či benzinový šestiválec jsou sice za oceánem možná neodolatelné motorizace, v Evropě však o bytí a nebytí rozhoduje u takto velkých modelů jedině nafta.

O ní bude ještě řeč, teď vám ještě dlužíme ono shrnutí. Šasi Grandu je nastaveno na klidnou jízdu, sportování nejde 2,3 tuny vážícímu drobečkovi příliš k pleti. Oproti modelu s benzinovým osmiválcem pod kapotou je v zatáčce dieselový Grand pocitově déle neutrální, hmotnost obou vozů je však srovnatelná. Jízda se vyznačuje stejnými průvodními jevy jako u osmiválce. Je velmi plavná ale zároveň ne tak komfortní, jak by člověk čekal. Sportovní naladění podvozku vám dá pocítit téměř všechny nerovnosti; jízda na vzduchovém polštáři by asi měla vypadat trochu jinak. Ne že by vás Jeep kopal na každém kanálu do ledvin, to určitě ne, ale čekali jsme o něco větší nadřazenost nad výmoly.

Řízení je stoprocentně komfortní, však je také volant vyhřívaný. Líbila se nám sedadla s účinným topením i odvětráváním, jejich boční vedení či možnosti nastavení by však mohly být větší. Adaptivní tempomat v reálu funguje velmi dobře, dokonce chápe návyky českých řidičů a pokud se mezi auto před vámi a vás zařadí někdo, komu bezpečná vzdálenost nic moc neříká, nezazmatkuje a jen lehce ubere plyn. Horší to bylo s varováním před nárazem do překážky (Forward Collision Warning). V průměru každých 50 kilometrů se bez příčiny spustilo varování, někdy systém spletl strom těsně u silnice, jindy snad nějaká neznámá vesmírná síla. Nutno však podotknout, že v simulované situaci, kdy systém varovat opravdu měl, nezaváhal. Alespoň že tak.

suv jeep testy suv jeep testy  

VM Motori nastupuje

Třílitrový šestiválcový diesel od VM Motori nabízí slušných 177 kW a 550 Nm točivého momentu, což je mimochodem sympatický mezigenerační nárůst o 17 kW a 40 Nm. Šestiválec původem od Mercedesu jsme chválili, naštěstí ani italský produkt se nemá za co stydět. Ano, moderní vznětové šestiválce mívají vytříbenější chod a jsou pod kapotami prémiových SUV lépe utlumeny, od naftového Jeepu však čekáme hlavně dostatečný zátah a přijatelnou spotřebu paliva.

suv jeep testy suv jeep testy To první platí bezezbytku. Model se vznětovým agregátem pod kapotou má nespornou výhodu ve velkém točivém momentu 550 Nm dostupném už při 1800 min-1, přímé srovnání s benzinovým osmiválcem by sice zřejmě dopadlo o bizoní chlup lépe pro V8, diesel se však rozhodně nemá za co stydět. Vždyť ve sprintu na stovku dosáhl dle automobilky času 8,2 sekundy a to i s váhavým pětistupňovým automatem. Při předjíždění je nutné počítat s určitou prodlevou, když je ale vše připraveno, můžete se s hukotem bez obav vydat do levého pruhu.

A co spotřeba? Inu, žádné Lupo 3L to opravdu není, na takový kolos je ale dlouhodobá spotřeba kolem 10,5 litru nafty určitě přijatelná. Při ustálené stokilometrové rychlosti točí agregát 2100 min-1, spotřebu se i díky pomoci velkého Manitoua podařilo stlačit na 6,9 litru nafty. Zrychlení na 130 znamená nárůst spotřeby na rovných deset litrů, z otáčkoměru v tu chvíli odečteme hodnotu 2700 min-1. Ve městě počítejte se dvanácti či třinácti litry na 100 kilometrů.

suv jeep testy suv jeep testy Motor neztrácí tah ani kolem čtyř tisíc otáček, kam jej čas od času škodolibý automat zavede, po překonání čtvrté tisícovky je však lepší automatu pomoci a manuálně (pohybem páky v režimu D doprava) přeřadit na vyšší převodový stupeň. Akustická pohoda při dálničních přesunech není špatná, do kabiny však postupně začínají pronikat šelesty od kol či velkých zrcátek. O motoru nemluvě, ten si svou poctivou, lehce traktoroidní odrhovačku odpustit nehodlá. Ale nebojte, na nervy vám tento lehký, stále přítomný hudební podkres nepůjde. A kdyby přeci, nabízí Jeep jeden z nejlepších no-name audiosystémů, jaké jsme kdy v testovacím voze měli tu čest vyzkoušet. Jeho devět reproduktorů plus subwoofer a výkon 506 W odvádí opravdu poctivou práci.

Závěr

Italské srdíčko není rozhodně špatnou motorizací, pod kapotou Grandu nám tolik nevadí ani její drsnější chod i zvuk, v porovnání s agregáty prémiových automobilek. Potíž je jinde – ve ztrátě jedinečné osobitosti, kterou nás okouzlil Grand s vidlicovým osmiválcem. Dobrotivý, kultivovaný obr je ve spojení s karoserií Grandu Cherokee na našich silnicích opravdovým unikátem.

V případě dieselové verze sice ušetříte při nákupu 140 tisíc Kč plus pár tisíc ročně za palivo, opravdový Grand Cherokee však spaluje ve svých osmi objemných válcích benzin – s tím se zkrátka nedá nic dělat.

První cena vozu1.079.900,- Kč (3,6 V6 (210 kW), Laredo)
První cena vozu s testovanou motorizací1.099.900,- Kč (3,0 V6 CRD (177 kW), Laredo)
Základní cena testovaného vozu1.449.900,- Kč (3,0 V6 CRD (177 kW), Overland)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.467.900,- Kč (3,0 V6 CRD (177 kW), Overland)

Plusy

  • Schopnosti mimo vozovku
  • Prostornost
  • Relativně úsporný motor
  • Cena a výbava

Minusy

  • Nevhodně umístěné tlačítko zavírání pátých dveří
  • Nižší komfort odpružení
  • Krátký zadní sedák
  • Pomalý automat
  • Zmatený FCW

Aleš Jungmann
Diskuze (87)
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD
Cena základní sestavy 1 449 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag vícestupňový u řidiče a spolujezdce, airbagy boční hlavové (vícestupňové) ve všech řadách (SABIC), airbagy v předních sedadlech, automatická duální klimatizace s filtrací vzduchu, automatická převodovka se systémem Range Select, automatické spínání předních světlomětů (světelný senzor), automatické tlumení zpětného zrcátka řidiče s mikrofonem, bezpečnostní alarm DeLuxe, Bi-Xenon HID světlomety (SmartBeam) s tlakovými ostřikovači a automatickým nastavením, blokování prokluzu všech 4 kol - 4Wheel Traction Control, centrální zamykání, čtecí bodové LED osvětlení pro první a druhou řadu sedadel, dekor interiéru - Sicilian Elm Woodgran (dekor světlého dřeva), dekor interiéru pravého dřeva - Medim Olive Ash Burl, dělitelná sedadla ve druhé řadě 60/40, denní svícení, duální odkládací schránka u spolujezdce se zámkem, elektrické otevírání pátých dveří zavazadlového prostoru (ovladač), elektricky nastavitelný volant všemi směry, elektricky ovládaná okna v obou řadách, elektricky ovládané střešní okno Dual Pane CommandView, ESC, ERM - Electronic Roll Mitigation - systém omezující převrácení vozidla, brzdový asistent, EVIC - informační centrum vozidla v přístrojové desce, Hill Descent Control - řízené sjíždění svahu, Hill Start Assist - asistent pro rozjezd do kopce, chromovaná boční dekor lišta, chromované kliky dveří, chromované nákladové lišty v podlaze zavazadlového prostoru, chromované úchyty v zavazadlovém prostoru (4), integorvaná příruční LED svítilna s dobíjením v zavazadlovém prostoru, Keyless Entry and Go - pasivní otevírání vozidla a bezklíčové startování, koberce s logem Jeep, kolenní airbag u řidiče, kožené čalounění Premium Napa s bočním vedením, kryt zavazadlového prostoru kuřácká výbava - popelník se zapalovačem, kůží obložený panel přístrojové desky/ dveří a středové konsole, kůží potažená řadicí páka, kůží potažený volant s kombinací dřeva s ovládáním audia a informačního systému EVIC, LED osvětlení interiéru, mlhová světla, obložení dveřních panelů Luxury, demontovatelná střešní anténa, odkládací kapsy v předních sedadlech, osvětení ve dveřích, osvětlení držáků napojů mezi předními sedadly, osvětlení stínidel řidiče a spolujezdce, otevírání víka nádrže z panelu přístrojové desky, ParkSense - parkovací asistent předního a zadního nárazníku, ParkView™ - zpětná parkovací kamera, plnohodnotná rezerva, pneumatiky 265/50 R20 3-Season Performance, přístrojový panel a dveře v Soft Touch obložení, QuadraLift™ Air Suspension - výškově nastavitelný podvozek, Quadra Trac II - aktivní pohon s dvoustupňovou mezinápravovou převodovkou, Rádio/Audio AM/FM/CD/DVD/MP3/WMA Media Center - dotyková LCD obrazovka, GPS navigační systém, reproduktor 9x + subwoofer 506W / Matrix Surround, sedadla nastavitelná 4 směry v bederní oblasti, sedadlo řidiče a spolujezdce nastavitelné 8mi směry, sedadlo řidiče horizontálně sklopné, sedadlo řidiče nastavitelné 8mi směry / spolujezdce 6ti směry, sedadlo řidiče s pamětí / rádio / venkovní zrcátka, Selec-TerrainTM - systém volby jízdních podmínek, senzor automatického spínání stěračů, síť zavazadlového prostoru, sledování tlaku pneumatik / displej monitoring každého kola, sportovní odpružení, středová konsole s dvojitým odkládacím prostorem, stříbrné prahové dekor lišty, stříbrné střešní podélníky / příprava na střešní nosiče, tempomat, tmavá zadní okna s UV filtrem, tónovaná skla oken, Trailer Sway Control - systém stabilizace přívěsu, UConnect Phone handsfree s konektorem UCI 1.0 pro iPod (interface), ukazatel venkovní teploty, venkovní zrcátka - el. sklopná, vyhřívaná, asférická, automaticky tlumená, ventilace sedadla řidiče a spolujezdce, vyhřívaná sedadla ve druhé řadě, vyhřívané sedalo řidiče a spolujezdce, vyhřívaný volant, výklopné sklo okna zadních dveří / dálkové ovládané, výkonnější brzdová soustava Performance , výstup 12V 2x - přední sedadla a zavazadlový prostor, 20" x 8" leštěné stříbrné disky kol z lehkých slitin. Kč
Cena testované sestavy 1 467 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+18.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 177 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 1800 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 7.2 / 8.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 782 / 1554
Objem nádrže (l): 93
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2347 / 519
Rozměr pneu: 265/50 R20
Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4822
b) šířka (mm): 1943
c) výška (mm): 1781
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1634
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
2. 3. 2012 02:12
Re: Jeep Grand Cherokee
A ja se treba toho motoru nebojim. VM Motori ho postavilo ve spolupraci s Fiatem, je osazenej tim nejmodernejsim, co se necha dneska sehnat. Vstrikovani MultiJet II, turbo Garrett s VGT a pokud to bude fungovat i po case tak, jako to funguje ted, budu absolutne spokojenej ... :-) Pokud ne, tak je auto v zaruce a co bude po 6 letech me az tak nezajima, protoze tou dobou uz budu mit na 95% neco uplne jinyho. :-)
2. 3. 2012 02:02
Re: Zadní opěrky hlavy
Jdou nastavit uplne normalne do vsech smeru tak, jak to maji vychovane operky hlavy umet. :-)
Avatar - Lonestarstate
2. 12. 2011 17:31
Proč to zase cpete do prémie?
"....Prémiová kvalita materiálů a tlačítek sice vypadá jinak....." opravdu nechápu, proč je každé americké mainstreamové auto, které stojí o statisíce méně než srovnatelné evropské mainstreamové auto, vytvale srovnáváno ve všech českých testech s prémiovou evropskou produkcí :-O :-O :-O Napadají mně jen tři vysvětlení 1) strach z toho, že by test amerického auta dopadl dobře, si vynucuje nefér srovnávání s dvojnásobně dražšími modely konkurence 2) prostá neznalost automobilového trhu uvolňuje místo domněnce, že všechna americká auta jsou luxusní 3) Typicky americké - silné motorizace zavdávají příčinu domněnce viz 2). (EDIT)PS: teď, po přečtení celé diskuse, koukám, že to už napsal Barrichello v "Proč testovat ameriky - zbytečná námaha" jako bod 1.
28. 10. 2011 17:14
Zadní opěrky hlavy
Dobrý den rád bych se zeptal jak je to se zadními opěrkami hlavy jeden z Jeepu Grand Cherokee jsem testoval a nešli nastavit ? Nedá se tato chyba odstranit ani za příplatek ? Nebo jsem jen nevěděl kam sahat ?
Avatar - Barrichello
26. 9. 2011 11:28
Re: Proc amici nemaji taky hezke interiery?
:yes: :yes: :yes:
Vidím to velmi podobně a sem rád že nejsem sám.