Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C 220d Coupe – Hvězda Autobahnu

Michal Fokt
Diskuze (146)
Kdy je céčkové kupé nejlepší? Když uhání po dálnici. To není slyšet rachot turbodieselu.


Úvod, interiér


Bez mučení se přiznávám – jsem ještě automobilová stará škola. Jako děti jsme obdivovali sporťáky a v řadě zaparkovaných aut soutěžili, kdo najde vůz s nejvyšším číslem na rychloměru. Dneska se mladí zajímají, jestli je v autě USBčko, wifina a jsou schopní se do krve zhádat, jestli je lepší auto snů Touareg nebo Allroad quattro.

A zůstalo mi to dodnes. Pokud bych chtěl nepraktické uzavřené auto, nebude to SUV parodie na kupé, ale skutečné kupé. A když je řeč o střední třídě, asi těžko byste hledali něco hezčího než BMW. Jenže Mercedesu se to tentokrát dle mého názoru podařilo.

Nové C Coupe možná nezaujme úplně na první pohled jako čtyřka, ale je velmi rafinované. Čím víc kolem něj chodíte, tím víc se vám bude líbit a v konečném důsledku si možná na řadu 4 ani nevzpomenete. A není to jen tím, že vypadá jako „Miss Coupe“ třídy S, je prostě krásné, proporčně vyvážené, oblé, s rafinovaně rozmístěnými hranami. Dostalo mě a lehkou disproporci mezi vysokým pontonem a nízkým prosklením mu rád odpustím. A ten modrý lak navrhl génius – je výrazný, ale ne řvavý, působí luxusně a s tvary kupé dokonale ladí. Už dlouho jsem nebyl na silnici takovým terčem pozornosti okolí.

Jako v kompaktu

Jistě, správné kupé by mělo mít bezrámová okna, škoda, že auto nereaguje po vzoru volkswagenů na delší stisk odemykacího tlačítka stažením skel, nastupování by bylo ještě efektnější. Ajaj, další těžký direkt na mé emoce – hnědý „lédr“. Mé předešlé auto mělo hnědobéžový interiér, do téhle barvy jsem se zamiloval. Poprosil bych dávat k testům výhradně auta s hnědým vnitřkem, děkuji.

Sedadla mají prodloužení sedáku, což mám rád, ale nijak výrazné boční vedení. Tedy ono tam je, ale pocítí jej asi jedině oktoberfestem zocelený bavorský sedlák, já bych potřeboval bočnice blíže trupu. Polstrování je navíc dost tuhé, komfortu moc neposkytuje, ale zase mají odvětrávání, což považuji za velmi významné plus. S obtížemi se natahuji pro pás – bylo něco špatného na podávacím „kopýtku“ v CLK?

mercedesbenz testy strednitrida kupe mercedesbenz testy strednitrida kupe  

Masivní středové tunely jsou (asi) jedním ze symbolů luxusu, ale tady to Mercedes už trochu přehnal, pravá noha se tísní více než u většiny kompaktních aut. A dřevo vypadá spíš jako plastové „jakodřevo“, při náhodném dotyku úplně zvoní. V kontrastu s tím je kovové zdobení dveří, opravdu nelze poznat, zda je to plast, nebo ne, a uprostřed se vyjímá luxusně provedený reproduktor audiosystému Burmester. Hraje famózně, bez nutnosti dodatečně zvuk seřizovat. Na výši jsou pak všechny ostatní materiály v kabině, plasty a koženkou počínaje a ovladači konče, malinký volant se navíc výborně drží.

Nelíbí se mi naopak „tabletové“ provedení středového displeje, ale tohoto řešení v autech přibývá, asi si budu muset zvyknout. Křivého slova nelze říci na grafiku displejů v kapličce ani obrazovky, na klikací ovladač, zkombinovaný s kruhovým voličem infotainmentu, je třeba si chvíli zvykat, ale po chvíli je všechno jasné a bez problémů ovladatelné, jen je třeba se naučit klikací pohyb, ploška občas nereaguje.

U kupé je pochopitelné, že zadní sedadla jsou nouzová, u céčka hned zapomeňte na možný převoz dospělého, místa se nedostává kolenům a pod strop by se vešel pouze rytíř Brtník z Brtníku s hlavou v podpaží. Nehodí se ale ani na odložení kabelky nebo tašky, na to jsou sedáky zase příliš dlouhé. Ale nevadí, v zádi se ukrývá 400litrový kufr, který potřebám páru zcela jistě postačí.

Motor, jízdní vlastnosti


Céčkové kupé je ve verzi 220d, tedy vybaveno 2,2litrovým čtyřválcem o výkonu 125 kW a točivém momentu 400 N.m. Je to boj s větrnými mlýny, tak nebudu raději nic psát o použití nafťáků v kupé a půjdu rovnou k věci. Ostatně, Mercedes se vytrestal sám.

Už jsem jezdil s řadou dieselových Mercedesů a všechny měly něco společného – špatné odhlučnění motoru. C 220d není výjimkou. Kdyby vás někdo v rámci slepého testu posadil na sedadlo spolujezdce v tomhle kupé a přednedávnem testovaného C5, asi byste na prémii usuzovali úplně jinde.

Diesel Mercedesu je hlučný při nastartování, při jízdě nízkými rychlostmi po městě i při akceleraci, jeho zvuk se ztratí až při cestovních silničních a dálničních rychlostech, kdy otáčky klesnou díky devítistupňovému automatu na až absurdně nízké hodnoty. Pak se stává vcelku příjemným společníkem, jenž se za akustický diskomfort odvděčí doslova báječnou spotřebou.

mercedesbenz testy strednitrida kupe mercedesbenz testy strednitrida kupe  

Dva-dvojka při 90 km/h točí na osmičku 1350 otáček a v tu chvíli jede, patrně i díky vymazlené aerodynamice, za 4,3 l na 100 km, při 130 km/h otáčkoměr ukazuje na devítku 1650/min a spokojí se s 5,6 l nafty, což jsou fantastické hodnoty. Díky široké škále rychlostních stupňů je současně dostatečně silná pro předjíždění i v hustším provozu a umožňuje tak velmi svižné cestování doslova za pár korun.

V závislosti na zvoleném jízdním režimu pak automat umí řadit pozvolna a sametově hladce, ale také rychle, tvrdě a se sportovním škubáním v módu Sport+. Ideální kombinaci rychlosti a hladkosti poskytuje režim Sport, naopak Eco a Comfort vyznávají v první řadě kultivovanost. O řazení se řidič nemusí vůbec starat, v samočinném režimu si auto samo najde optimální otáčky. Je sice pravda, že auto řadí dost často, ale zase je díky tomu jízda naprosto prostá prodlevy turbodmychadla. Provoz v eko- a komfortmódu pak více využívá sílu motoru v širším spektru otáček a vůz tak umí být i příjemně pružný.

Zmínit musím i inteligentní LED světlomety, je to poprvé, co jsem měl podobný systém možnost vyzkoušet a je to něco fantastického. Jistě, můžete je používat jako klasická dálková a tlumená, ale proč? Systém nechává aktivovaná po celou dobu světla dálková a zhasínáním/uhýbáním jednotlivých světelných paprsků nechává tmavá ta místa, v nichž se právě pohybuje objekt v protisměru nebo ve stejném směru. Když pominu, že je velmi zajímavé tuto činnost sledovat, přináší to úplně jiný rozměr řízení v noci. Čím jsem starší, tím více mě jízda v noci unavuje, tohle ale snad ani za jízdu v noci považovat nelze, oči jsem neměl po několika hodinách jízdy unavené ani trochu. Mít tohle ve svém autě, asi už bych nemohl mít nikdy nic jiného.

Freude am Fahren

Chcete vědět, co mě na autě překvapilo ze všeho nejvíc? Jeho jízdní vlastnosti a schopnosti na klikatých okreskách i dálničních přivaděčích. Neřídil jsem sice zatím aktuální čtyřkové BMW, ale co se týče agility a jízdních schopností, strčí C 220d Coupe hravě do kapsy minulou dvoudveřovou trojku. Začíná to už chutí zatáčet. Mercedes má tak agresivní geometrii, že v kombinaci s lehkým řízením bez zpětné vazby v nízkých rychlostech působí až hyperaktivně, ale po chvíli si na to zvykám a přestože i ve vyšších rychlostech je řízení dost lehké, ovladatelnost je špičková.

Takové naladění posilovače vyvolává dojem celkové lehkosti auta, ale v tomto případě to není jen pocit, Mercedes zatáčí jen s minimálními náklony, zato ale s obrovskou ochotou, chutí a spontánností a míra neutrality mi co chvíli zavdá důvod k úsměvu. Zatímco mnohé zadokolky jsou dnes na limitu z bezpečnostních důvodů spíše nedotáčivé, céčko přechází do lehké přetáčivosti jako sporťáky z let dávno minulých. Elektronika je v běžných cestovních režimech zpravidla rychlejší než řidič a autu jemně domluví, ve Sport+ si dopřejete i nějaké to kontra. Jen kdyby do toho neznělo to kadlekadle…

mercedesbenz testy strednitrida kupe mercedesbenz testy strednitrida kupe  

Taková auta většinou bývají na dálnici trošku neklidná, ne tak C 220d Coupe. I v rychlostech kolem dvoustovky drží směr a je stabilní, dílem je to i zásluha řízení, které má kolem přímého směru „mrtvou zónu“. Spokojený jsem byl i s účinkem, dávkováním a stálostí brzd, ale je fakt, že auto střední třídy s dieselem asi nevezmete na okresky a nevyždímáte až na dřeň. Na Autobahnu kromě tichého motoru překvapila i nízká úroveň aerodynamického hluku. Na to, že má bezrámové dveře je to opravdu dobrá práce.

Stuttgartský tvrďák

Že je vůz koncipovaný spíše jako sportovní, nikoli komfortní kupé, prozradí podvozek. Komfortní totiž na 18“ AMG kolech opravdu není. I v módu s tímto označením poměrně důsledné kopíruje nerovnosti a do kabiny pouští více rázů než by prémiové kupé této (a vlastně jakékoli) kategorie mělo. Co se celkového sladění týče, lépe z toho vychází nastavení Sport, které sice trochu více natřásá, ale rázy tlumí pevněji a kultivovaněji.

Že se dá s C 220d cestovat i vcelku pohodlně, jsem odhalil vlastně náhodou. Při pohledu na dojezd auta na plnou nádrž padlo rozhodnutí, vyvenčit auto do Mozartova rodiště, a ke slovu přišel na dlouhé cestě opomíjený režim Eco. Jak moc je „eco“ proti Comfortu vážně nevím, ale jisté je, že se jízda o něco vyhladila a schopnost tlumit rázy zlepšila na snesitelnou úroveň. Svezení s autem tedy vypadalo tak, že jsem většinu testu strávil v relaxovaném „Eco“, před blížící se zatáčkou stačilo třikrát ťuknout do voliče režimů na Sport+, zahanbit zatáčku a vrátit se zpátky do pohodlíčka.

Závěr


Mercedes-Benz C 220d je krásné auto, možná nejhezčí auto se střechou ve střední třídě. Má silný a opravdu úsporný diesel a famózní jízdní vlastnosti. Motor je ale hlučný, komfort jízdy při kvalitě našich silnic dost na hraně, moc pohodlná nejsou ani sedadla a dané třídě a cenovce neodpovídají všechny materiály v interiéru. Faktem ovšem je, že jako celek musí přinášet rivalům v Mnichově noční můry, protože svým naladěním zcela bezostyšně loví v řadách zájemců o sportovně laděnou zadokolku. A s jiným než naftovým motorem, určitě budete nezřídka vymýšlet cestou domů tu nejdelší a nejklikatější možnou cestu.

mercedesbenz testy strednitrida kupe mercedesbenz testy strednitrida kupe  

Nejlevnější verze modelu957.110 Kč (C 180, 115 kW)
Základ s testovaným motorem1.043.020 Kč (C 220d, 125 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.043.020 Kč (C 220d, 125 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.534.845 Kč (C 220d, 125 kW)

Plusy

  • Výkonný a úsporný motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Rychlé a ostré řízení
  • Design

Minusy

  • Hlučný motor
  • Nekomfortní podvozek
  • Stísněný interiér

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (146)
Mercedes-Benz C 220d Coupe
Cena základní sestavy 1 043 020 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, litá 17“ kola, komfortní řízení Direct Steer, tlačítko Agility Select, podsvícené prahové lišty s nápisem Mercedes-Benz, asistent prevence před kolizí, vnitřní a vnější zpětná zrcátka s automatickým tlumením, Mercedes connect me – vzdálené služby online, aktivní kapota, tempomat s omezovačem rychlosti, vzduchový podvozek Airmatic, automatická klimatizace, asistent dopravního značení automatická převodovka, asymetricky dělená zadní opěradla a další. Kč
Cena testované sestavy 1 534 845 Kč
Výbava testované sestavy exteriér linie AMG (56.545,-), sada komfortních funkcí zrcátek (11.835,-), sada komfortního nastavení sedadel (5260,-), sada asistentů jízdy v pruzích (20.514,-), Parktronic (19.199,-), vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla (28.404,-), 9G-Tronic (55.230,-), Comand online (67.065,-), asistent adaptivních dálkových světel (2630,-), LED Intelligent Light Systém (38.135,-), surround systém Burmester (20.383,-), ambientní osvětlení interiéru (5786,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1400 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 234
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 4 / 4.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 0
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1605 / 480
Rozměr pneu: 225/55 R17
Mercedes-Benz C 220d Coupe
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4686
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1400
d) rozvor (mm): 2840
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1546
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1190 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 450 / 700
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
2. 5. 2016 11:37
RE
Tohle v modelu C400 jako ctyrkolka. K tomuto autu myslim idealni.
29. 4. 2016 13:33
Re: 220d...
Spousta lidí svůj názor vyjádřit neumí nebo jej nemá, tak alespoň použije palce, je to sice trochu neandrtálský způsob komunikace, ale je tu ;-)

V prémii je mi bližší vrtule a kočka než ostatní, takže to mám podobný. Jen jsem díky odrostlejším dětem mohl přejít na smaller size za účelem větší zábavy :-)
Avatar - maxi!
29. 4. 2016 12:39
Re: 220d...
Ahoj mino32
pisem to tebe, ale samozrejme aj ostatnym chlapcom, co sa tu stretavame.
jasne, ze si vazim kazdeho nazoru a kazda dalsia skusenost je aj pre mna poucenie
to, ze sa tu obcas pochytime a natahujeme, to patri do debaty ;-) , ale musime udrzat fair uroven.
Palce si nevsimaj, to neberiem za nazor!
k veci:
tieto moje slova --- mne nove C nie je srdcovka, ale je to fakt velky krok dopredu a preto mi to vadi, ze to niekto znevazuje - ci uz interier, podvozok alebo aj hlucnost.

som nemyslel ako priamu reakciu na teba, ale ako vseobecne, ze nietko len tak bez praxe nieco zhodi alebo znevazuje a mna to iba nasrdi....
testy beriem pomerne vazne, ale ja myslim skor testy sportovych aut, kde mam rad nazory fakt expertov ako Jethro, Chris Harris, Walter a podobne a nemyslim porovnanie kufrov na aute ale skutocne hodnotne opisy jazdnych vlastnosti.
Sledujem samozrejme aj ine komercne porovnanie ale tam uz ako aj ty mam urcity filter.
.....
este k tej sedme BMW:
pises, ze:
..to je ideálny prípad predošlej sedmy,..ja keď som kedysi lietal z jedného auta do druhého mal 740d M so vzduchom.

ja som mal sedmu a tak som to dost sledoval a ja tvrdim, ze sedma nemala vzduchove pruzenie!
( iba udrzovala svetlu vysku vzduchovym vakom na zadnej naprave )
Teraz jazdim casto s A8 S plus a myslim, ze slusny podvozok a aj S klasse ma vyborny Airmatic, dokonca aj Phaeton sa mi zdal lepsi na komfort ako byvala sedma. Novu nepoznam iba ako spolujazdec.
RR chapem a tvoj kus je pysne auto, aj ked je uplne mimo moju kategoriu ( SUV nemusim, to uz skor Off Road) - ale nemam manzelku s detmi, takze ta vcelku chapem
peace! :-!
29. 4. 2016 11:29
Re: 220d...
vieš čo mne vadí že v rámci zachovania normálnej diskusie kde sa rád zapojím používam frázy a schválne zdôrazňujem veci ako..len môj názor, netvrdím že všetky C, len moja skúsenosť a podobne a aj tak sa vždy nájde diskutér ktorý proste nechápe prečo som to napísal, zrazu zistím že znevažujem a že sa cítím nad testermi toto ja proste nemusím..

a ako hovoríš je to o tom aké je to auto pre teba...testy sú fajn pre rozšírenie si obzorov ale názor si najlepšie spraví človek len ked si auto odskúša lebo tak ako na mňa je šité BMW, niekto s tým autom proste nevie existovať..veľa urobí konfigurácia auta, to ako je vybavené, to na akých pneumatikách jazdí a aj to kde sa to testuje..trebárs na hladkej rakúskej dialnici mi je najkomfortnejší podvozok ukradnutý keďže bez jám som si tade plával aj na 535d s režime sport zatial čo na naše cesty si vzduchový podvozok RR cením nad mieru..

a len na okraj niekto by sa ti mohol ku komentom aj vyjadriť namiesto tých palcov dole 8-s
29. 4. 2016 11:23
Re: 220d...
Pre mňa osobne je Range top, plus u nás na slovensku je päťlitrový benzín, autobiography a style paket celkom vzácnosť a pohľady to na seba dokáže struhnúť o to sa ja nebojím..žena na tom vozí decká tiež predsa len som rád keď viem že sa deti vezú v bezpečí to je asi aj dôvod prečo na tom tolko žien tie deti vozí...

:-)