Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C5 2.0 BlueHDi – Komfort nezestárne

Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
34 Fotogalerie
Diskuze (130)
Citroën C5 už je v kmetském věku. I přesto mě dokázal příjemně překvapit, stále má co nabídnout.

<P>

Úvod, interiér

Když jsem se od šéfa dozvěděl, že mě čeká test Citroënu C5, byl jsem docela překvapen. Nestává se často, že by šly do testů devět let stará auta, importéři se existencí takových modelů před médii snaží spíše tajit. Prý nová automatická převodovka, tak uvidíme.

Mimikry

Doby, kdy na sebe Citroëny upozorňovaly unikátním designem, už dávno minuly (snad s výjimkou Cactusu), sedan C5 je dokonalá šedá myš, jediným závanem avantgardy je specifický tvar zadního okna. O to více překvapí pohled do interiéru po otevření dveří. Sedadla jako by navrhoval nějaký věhlasný světový designér a volant s pevným středem dokáže překvapit i po letech. Když o tom tak přemýšlím, tvary palubní desky sice nejsou podle současných trendů, ale ani neurazí a s klidem ji lze přidat do balíčku „francouzská avantgarda“. A konečně přístroje v kapličce – grafika je docela slušné retro, ale díky sladění čísel a displejů to nepůsobí nepatřičně. Je to prostě celé trošku staré, ale Francouzi se klidně mohou tvářit, že to byl záměr a vy jim to ochotně „zbaštíte“. Snad jen ty plotny pogumovaného plastu a tlačítkové peklo na volantu a středovém panelu jsou už trošku přes čáru a sedmipalcový dotykový displej už je na dnešní dobu poněkud titěrný.

Ale přejděme od dojmologie k faktům. Sedadla vypadají parádně a jsou na danou kategorii stále velmi pohodlná, ale zbytečně široká a mají nevýrazné boční vedení. Prostornost vpředu je naprosto bezproblémová, ale vzadu je C5 hodně stísněná. Když se pohodlně usadím vpředu, místa pro kolena tam mnoho nezbývá a také hlava je poměrně blízko čalounění stropu. Pochvalu však opět zaslouží velkoryse dimenzovaná a pohodlná sedadla.

citroen testy strednitridacitroen testy strednitrida | Zdroj: acz 

Se zavazadly jako by se u Citroënu ani moc nepočítalo, objem 439 litrů zrovna nepředurčuje C5 k roli rodinného vozu, ale spíše manažerské limuzíny.

Ještě k tlačítkům - na středovém panelu je v nich opravdu docela zmatek a zprvu nebudí důvěru ani přetlačítkovaný volant, ale pokud věnujete chvíli času jeho prozkoumání, záhy zjistíte, že je opravdu chytře udělaný, velmi rychle jsem se s ním sžil a oblíbil jsem si jej.

Motor, převodovka, jízdní vlastnosti

Pod kapotou testované C5 klapala top motorizace – 2.0 HDi s výkonem 180 koní při 3750 otáčkách a točivým momentem 400 N.m při 2000/min, která se dodává výhradně se šestistupňovým měničovým automatem. To je na sedan střední třídy slušná motorizace, jak tedy francouzský sedan jezdí?

Cé-pětku jsem měl zafixovanou jako dobře odhlučněné auto a zdá se, že čas z této vlastnosti nic neubral. Třeba technikům Mercedesu bych vřele doporučoval nechat se inspirovat, jak utlumit nafťáka. I po nastartování je zvuk příjemně vzdálený a po zahřátí se situace ještě zlepšuje. Nebudu říkat, že v kabině není slyšet, ale v nízkých rychlostech ani při plné akceleraci rozhodně neruší a při ustálené cestoví rychlosti na silnicích a dálnicích není slyšet vůbec.

Motor samotný své parametry nezapře. O C5 je známo, že je to docela otesánek, motor s ní ale cvičí nad očekávání dobře. S francouzským vozem se snadno předjíždí a elektronika převodovky si je dobře vědoma síly motoru – moc často neřadí a využívá rozsahu točivého momentu.

citroen testy strednitridacitroen testy strednitrida | Zdroj: acz 

A to je dobře, protože mě automat úplně nenadchnul. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje dost letargicky a přeřazení poměrně často doprovází lehké cuknutí. Při jízdě po městě je skoro pravidlem, ale výjimkou není ani při vyšších rychlostech. Potěší však její inteligentní nastavení – při plánovaném předjíždění stačí v předstihu krátce dupnout na pedál, automat podřadí a chvíli drží vyšší kvalt, takže lze následně manévr provést bez prodlevy.

Dynamika je slušná i navzdory těžkému zpřevodování, považte – při devadesátce vůz točí na šestku pouze 1500-1600 otáček a spaluje na zimních pneumatikách pouze 4,8 l nafty, při dálničních 130 km/h pak 2250/min, kdy si řekne o 6,7 litrů. Jízda devadesátkou však odhalila další podivnost francouzského automatu, při jízdě na tempomat otáčkoměr neustále osciloval mezi 1500-1600 otáčkami.

Jako v bavlnce

A teď přijde to nejlepší – jízdní komfort. Popravdě řečeno jsem dříve nebyl z citroëního Hydractive příliš odvázaný, houpal sice krásně, ale na krátkých nerovnostech, propadlých kanálech a dalších výrazných nerovnostech šly do kabiny rázy. Jenže Francouzi už to očividně dokázali vyladit a kvalita jízdy v C5 je dnes neskutečná. Možná, ale opravdu jen možná byste něco podobného našli u Mercedesu E, ale s největší pravděpodobností byste za takovým komfortem museli až do luxusní třídy.

Jednak se budete muset při jízdě usmívat, kolik houpavých a vlnivých pohybů je karoserie schopná vykouzlit i na zdánlivě zcela rovné vozovce, ale současně podvozek dokáže velmi dobře ztlumit i krátké nerovnosti. Chtě nechtě, Francouzi museli autu propůjčit i nějaké jízdní vlastnosti, takže to současně znamená, že C5 není v zatáčkách „rozkydlá“, nemá problém si zakleknout, přičemž náklon není nijak dramatický. Vcelku dobře funguje sportovní režim, jenž zajistí v zatáčkách větší agilitu, ale stále to není žádný zázrak, tenhle úkon si můžete klidně odpustit.

Trošku větší starosti má auto se zpomalením, gumový brzdový pedál je třeba do podlahy zarazit dost nekompromisně a účinek, doprovázený nezřídka rozvlněním karoserie, není úplně přesvědčivý a s opakovaným brzděním citelně klesá. A na neschopnost přeposilovaného kormidelního kola s tenkým věncem vrátit se do přímého směru, se snad ani nedá zvyknout.

citroen testy strednitridacitroen testy strednitrida | Zdroj: acz 

Ne, zatáčky stále nejsou doménou citroëňáckého topmodelu, hmotnost auta je znát a zejména v ostřejších zatáčkách je C5 silně nedotáčivé a kontrolka stabilizace se může umrkat. Citroën je však překvapivě schopný v táhlých obloucích, kde mají (taktéž za nenápadného dohledu elektroniky) přední pneumatiky slušný grip.

Dobře odhlučněný není pak jen motor, ale i podvozek. Při dálničním provozu, pro který je vůz dokonale vybaven, je největším původcem hluku obtékající vzduch - ten je při 140km/h už poměrně výrazný. Je to však dost relativní, pokud jsou motor a šasi dobře izolované, logicky něco jiného „vyleze“.

Závěr

Původně jsem si myslel, že C5 poměrně snadno odstřelím – devítileté francouzské auto, které nejspíš v Evropě skončí bez náhrady, jako auto snů rozhodně nevypadá… Jenže Citroënu se povedlo udržet auto z éry před rozhodnutím automobilky „zaútočit“ na spodní okraj mainstreamu v překvapivě dobré kondici. Konzervativní karoserie ukrývá interiér se supermoderně vyhlížejícími sedadly a sympaticky „oldschoolovou“ palubkou.

Tohle je asi poslední francouzské auto, které se chová tak, jak by se francouzská auta měla chovat – jízdní vlastnosti nejsou prioritou, zato komfort ano. V tomto případě do položky „komfort“ patří i dynamický motor, zajišťující snadné předjíždění. Hýčkat si vás C5 bude i tím, že vás bude nutit zastavovat u benzinky a sahat na hnusně olepenou tankovací pistoli jen sporadicky. Tohle je víc než dobrý konec kariéry, Citroën by možná s ukončováním výroby nemusel zase tak pospíchat... C5 se teď nabízí se zajímavým bonusem, díky němuž lze verzi Exclusive pořídit už za 819 tisíc korun.

citroen testy strednitridacitroen testy strednitrida | Zdroj: acz 

Nejlevnější verze modelu619.900 Kč (C5 Seduction, 2.0 HDi, 110 kW)
Základ s testovaným motorem879.900 Kč (C5 Seduction Hydractive, 2.0 HDi, 132 kW)
Testovaný vůz bez příplatků819.900 Kč (C5 Exclusive, 2.0 HDi, 132 kW)
Testovaný vůz s výbavou910.200 Kč (C5 Exclusive, 2.0 HDi, 132 kW)

Plusy

  • Výkonný a úsporný motor
  • Komfort jízdy
  • Odhlučnění interiéru
  • Komfortní sedadla

Minusy

  • Pomalá automatická převodovka, občasné cukání
  • Hmotnost vozu, nedotáčivost
  • Malý zavazadlový prostor, méně místa na zadních sedadlech
  • Příliš účinný posilovač řízení

Foto: Petr Homolka

Citroën C5 2.0 BlueHDi
Cena základní sestavy
819 900 Kč
Výbava základní sestavy
Čelní i boční airbagy řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, průběžné hlavové airbagy pro cestující na předních a zadních sedadlech, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brzdění, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, tempomat + omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, palubní počítač s ukazatelem venkovní teploty, odpružení Hydractive III+, pomoc při rozjezdu ve svahu, automatická elektrická parkovací brzda, filtr pevných částic, denní světlomety, přední mlhové světlomety, bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací, s dynamickým systémem přídavných světlometů (osvětlení do úhlu 105°) a výsuvnými ostřikovači, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, výškově a podélně nastavitelný kožený volant s pevným středem a sdruženými ovladači, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, automatická klimatizace dvouzónová s nezávislou regulací pro levou a pravou stranu, detektor kvality vzduchu, akustické a termoreflexivní čelní sklo, vrstvená skla bočních oken, zatmavené sklo zadního okna, rádio RD4 s přehrávačem CD/MP3 (AM/FM, RDS, bi-tuner, 6 x repro, dálkové ovládání na volantu), elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s pamětí polohy sedadla řidiče a s funkcí automatického odsunu sedadla řidiče po vypnutí motoru pro snadnější vystupování, vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče s masážní funkcí v bederní oblasti, vkládané textilní koberečky, nárazníky a dotykové lišty lakované v barvě karoserie, chromované boční ochranné lišty a lišta okenního rámu a hrany zavazadlového prostoru, hliníkové disky kol „Baltique“ 7.0J x 17, pneumatiky 225/55 R17, detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách
Cena testované sestavy
910 200 Kč
Výbava testované sestavy
Perleťový lak Nacre (+21.300,-), látka Saint-Cyr a kůže Claudia (29.000,-), systém varování před neúmyslným opuštěním pruhu (14.000,-), navigace (16.000,-), paket parkování (10.000,-),
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
133 / 3750 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
400 / 2000 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
222
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
5.2 / 3.8 / 4.4
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
439 / 467
Objem nádrže (l):
70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1695 / 495
Rozměr pneu:
225/55 R17
Citroën C5 2.0 BlueHDi schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4779
b) šířka (mm):
1860
c) výška (mm):
1451
d) rozvor (mm):
2815
e) rozchod vpředu (mm):
1587
f) rozchod vzadu (mm):
1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
840 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
600 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
910
k) šířka vpředu (mm):
1560
l) šířka vzadu (mm):
1530
délka sedáku vpředu (mm):
490
délka sedáku vzadu (mm):
480
výška opěradla vpředu (mm):
630
výška opěradla vzadu (mm):
680
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
<P>
Vstoupit do diskuze (130)