TEST Peugeot 308 SW GT 1.6 PureTech – Rodinný praktik ve sportovním
Také Peugeot reaguje na zpřísňující se emisní normy. Přeplňovaná benzinová šestnáctistovka posílila a má filtr pevných částic. Vyzkoušeli jsme ji ve sportovně střiženém kombíku 308 SW GT.
Design, interiér
Peugeot 308 se světu prvně představil před jedenácti lety coby nástupce modelu 307. Francouzská automobilka jej nabízela jak tří- či pětidveřový hatchback a v nabídce nechybělo ani praktičtější kombi označované jako SW (station wagon). Sáhnout jste však mohli i po kabrioletu a na vybraných trzích se model prodával i coby sedan. Druhá generace vstoupila na automobilový trh před pěti lety a roku 2014 si vysloužila titul evropské Auto roku, přičemž hatchback zůstal výhradně pětidveřový a v evropské nabídce jej opět doplňuje kombík.
Minulý rok došlo na modernizaci modelu, která kromě drobných kosmetických úprav přinesla i citelné změny ve skladbě pohonných jednotek, což je reakce na stále se zpřísňující emisní normy. My jsme se zaměřili na novinku v podobě přeplňované zážehové šestnáctistovky PureTech s výkonem 165 kW, což je vlastně přebrandované THP uzpůsobené novým emisním normám. Aktuálně daný motor naleznete jen v provedení GT. A právě kombík s tímto odznáčkem nám dělal společnost během tradičního týdenního soužití.
Jemné korekce
V rámci modernizace samozřejmě přišla řada na vzhledové změny, byť v případě 308 jde jen o decentní retuše. Facelift poznáte třeba na přídi, kde se logo automobilky přesunulo do přepracované masky chladiče, což více koresponduje s designovou filosofií ostatních modelů. Vpředu se měnil ještě nárazník, jenž dostal jinačí tvary, vzadu se zase změnila grafika koncových svítilen.
Díky sníženému podvozku a výrazným osmnáctipalcovým kolům, která pro GT najdete již ve standardu, působí auto opravdu sportovně a dynamicky. Líbí se mi i černý metalický lak (za příplatek 14.000 Kč), ve kterém kontury karoserie na rozdíl od jiných modelů nikterak nezanikají. Decentně se svažující střecha působí elegantně, pokud bych mohl něco změnit, pak snad jen tvar zadních světlometů, které jsou tak nějak zvláštně protažené až do boku karoserie.
Trochu netradičně si dovolím povídání o interiéru začít od konce, tedy v zavazadelníku, jelikož jde o jednu z největších předností auta. Vždyť v loňském srovnávacím testu předčil Peugeot 308 v souboji kufrů i Octavii, přitom Škodovka si na praktičnosti svých modelů už vybudovala nějakou pověst. Zavazadelník pojme 610 litrů, případně 1660 l při sklopení zadních sedaček v poměru 60:40. Výhodou je, že po jejich sklopení dostanete ideálně rovnou plochu a tvar kufru je pravidelný. Nechybí roletka, přihrádky pro odkládání drobností či kolejnice v podlaze. Pod ní najdete dojezdovou rezervu a ještě trochu místa pro uložení drobných cenností, které nechcete zbytečně nechávat na očích.
Fanoušky řidičského sportování určitě potěší posez, jelikož v nové 308 lze mít sedačku umístěnou opravdu nízko. Ideální řidičská pozice se hledá snadno, i s mou skromnou výškou 176 centimetrů mně však vadil rozlehlý středový tunel z tvrdého plastu, od kterého budete mít po delších cestách otlačené koleno. Sedačky nejsou vyloženě tvrdé. Mají sice tužší charakter, ale jde o jakýsi kompromis mezi sportovností a rodinnými potřebami.
Panoramatické příplatkové okno za 18.000 Kč sice ukrojí nějaký prostor nad hlavou, problém s místem tu ale nemám ani já, ani kolega s výškou atakující dva metry. Prostoru pro nohy pomáhá i rozvor natažený na 2.730 mm (v případě hatchbacku 2.620 mm), takže jediným omezujícím faktorem tu bude snad jen šíře interiéru, která je situována spíše pro dvě dospělé osoby. Ve třech se sem sice vejdete, ale na dlouhých cestách rozhodně nepůjde o pohodlné putování.
I po omlazovací proceduře zůstala automobilu starší verze i-Cockpitu, tedy ne ta, kterou známe třeba z velkého SUV 5008. O výhodách a nevýhodách jsme si povídali už při nedávném startu dlouhodobého testu 308, který nám aktuálně dělá v redakci společnost s karoserií hatchback. Na pracoviště řidiče si lze zvyknout, jsou však věci, která vás budou štvát neustále. Kupříkladu ručička palivoměru, je dosti tlustá a tak vám i po natankování plné nádrže při pohledu na budíky přijde, jakoby ukazovala nad třemi čtvrtinami. Až když se „vykloníte“ k bočnímu okénku a vidíte na ukazatel opravdu rovně, zjistíte, že máte skutečně plno.
Obrazovka infotainmentu má 9,7 palce a je nakloněna směrem k řidiči. Určitě kvituji, že displej není zbytečně utopen pod výdechy topení, podařilo se jej zasadit vysoko, navíc bez nutnosti trčení nad palubovku. Systém funguje svižně a po vzoru ostatních peugeotů v něm nastavujete vše od navigace po teplotu v interiéru. Jenže zatímco novodobý i-Cockpit už dostal známý klavír (tlačítka evokující klávesy tohoto hudebního nástroje), který soužití s pracovištěm řidiče usnadňuje, 308 jej nemá, tudíž musíte vše obsluhovat dotykem na relativně malých ikonkách po stranách displeje.
Motor, jízdní vlastnosti
Staronová 1.6
Společně se zpřísňujícími se emisními normami se omlazovací procedura dotkla hlavně pohonných jednotek. Variantu GT lze aktuálně vedle dvoulitrového dieselu BlueHDi 130 kW koupit i se zážehovou šestnáctistovkou přeplňovanou turbodmychadlem Borg Warner. Nově se označuje PureTech 225 S&S a poskytuje výkon 165 kW při 5500 otáčkách a 300 N.m točivého momentu od 1900 otáček. Ve srovnání s předchůdcem THP je výkon o 14 kW vyšší, dále je motor vybaven třícestným katalyzátorem pro redukci emisí a filtrem pevných částic. Novinkou je i kombinace s osmistupňovou samočinnou převodovkou tvořenou ve spolupráci s japonským Aisinem.
Benzinová šestnáctistovka Peugeotu sbírala v posledních letech plusové body za pružnost, nízkou spotřebu a tichý chod. Všechny tyto pilíře vlastně zůstaly zachovány i po přechodu na zpřísňující se emisní normy: kabina je velmi dobře odhlučněna, takže se motor nikterak negativně neprojevuje. Akustiku můžete zvýšit sportovním režimem, při kterém zčervenají budíky a cestující najednou slyší znatelnější zvukový projev. Nebavíme se však o výfuku, ale reproduktorech, které se snaží pocit sportovní jízdy umocnit. Rozhodně nejde o nic, co by pro sportovně orientovaného řidiče znamenalo balzám na duši.
Reakce na sešlápnutí plynového pedálu je rychlá, motor od nejnižších otáček zrychluje lineárně a při akceleracích nespatřujete ani stopy po turbodíře. Za očekáváním tak může zůstat jen projev ve vyšším spektru otáček, kde jednotka působí spíše otupeně, než aby poskytovala pomyslnou gradaci. Živý charakter agregátu podtrhují i technické údaje na papíře: 308 je na stovce za 7,6 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 235 km/h.
Spíše pohodově
Kombík GT má sice sportovnější předpoklady než obyčejná 308 SW, třeba díky tužším tlumičům a pružinám, regulérní ostrost ale od tohoto automobilu nečekejte. Vyspělejší podvozek je vyhrazen až GTi, jež se ovšem nabízí jen coby hatchback. GT dostalo modifikovaného McPhersona vpředu a jednoduchou zadní nápravu s torzní příčkou vzadu. Podvozek je vskutku tužší a na osmnáctipalcových kolech zvládá vstřebávat nerovnosti českých silnic bez výrazných rázů do kabiny, což je vzhledem k jednoduchému podvozku potěšující. Pomáhají tomu hlavně obří silentbloky umístěné vpředu i vzadu, které s sebou ale nesou i jedno negativum: o něco horší vlastnosti řízení.
Při běžné jízdě pohodovým tempem to příliš nepocítíte, ale svižný průjezd zatáčkami už odhalí vůli v uložení ramen, takže samotné řízení není tak bezprostřední a přesné. Auto se navíc při ostřejším tempu pere i s projevy nedotáčivosti. Problém by mohl vyřešit samosvorný diferenciál, ten je však v nabídce 308 vyhrazen pouze pro vrcholové GTi.
Řidič může prostřednictvím voliče jízdního režimu sáhnout po variantách Eco, Normal a Sport. Poslední jmenovaný jsem nakousnul už výše, kromě zvuku a jiného zbarvení budíků je motor o něco živější a reakce na plyn citlivější. Ztuhne i řízení, což ovšem neznamená, že by se komplexně zlepšily jeho vlastnosti. Jde spíše o jakýsi oslí můstek, který vás stejně po čase omrzí. Na změnu režimu dokáže reagovat i převodovka, jejíž řazení je logické a chod při jízdě i rozjíždění se sametově hladký. Brzy pochopíte, že GT není žádným velkým sportovcem, ale spíše sportovně se tvářícím derivátem, který stejně nejvíce potěší při klidné a pohodové jízdě. S takovou podvozek funguje na jedničku a citlivost řízení vás tolik neštve.
Navíc je odměnou sympatická spotřeba paliva. S lehkou nohou mimo město a dálnice můžete apetit klidně stlačit k šesti litrům, při běžném tempu si vůz řekne okolo sedmi litrů na každých sto kilometrů, lehce nad sedmi litry se pak budete pohybovat při dálničních jízdách povolenou stotřicítkou. Po týdenním testování, které se nejvíce skládá z dálničních úseků, ukazoval palubní počítač 6,8 litru.
Závěr
Závěr
Peugeot 308 SW GT je zajímavé auto, na které však nelze nahlížet jako na opravdové hot-kombi. Automobil nenabídne plnohodnotné sportovní svezení, cílovku hledejme spíše ve středně náročném řidiči, který si chce dopřát trochu více dynamiky, než jakou poskytují tříválce 1.2 PureTech. A právě pro takového by 308 SW s přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou mohlo být zajímavou volbou.
Tedy pokud si volbu čtyřválce nerozmyslí při pohledu na ceník. Zatímco nejlevnější verze modelu, tedy 1.2 PureTech 81 kW s manuálem v základní výbavě Active přijde na 370.000 Kč, šestnáctistovka startuje na o poznání vyšších 720.000 Kč, zohledníme-li aktuální cenové zvýhodnění 50 tisíc korun. Důvodem je především fakt, že se páruje až s provedením GT. Omluvou vyšší cenovky budiž opravdu bohatá výbava: autu nechybí automatická dvouzónová klimatizace, hlídání jízdních pruhů, LED světlomety vpředu a vzadu, volič jízdních režimů, navigace s doživotními aktualizacemi zdarma či osmnáctipalcová hliníková kola. A s takovou už jde navzdory vyšší pořizovací ceně o hodně zajímavou nabídku…
Nejlevnější verze modelu | 370.000 Kč (1.2 PureTech S&S MAN6/81 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 720.000 Kč (1.6 PureTech S&S EAT8/165 kW GT) |
Testovaný vůz bez příplatků | 720.000 Kč (1.6 PureTech S&S EAT8/165 kW GT) |
Testovaný vůz s výbavou | 792.000 Kč (1.6 PureTech S&S EAT8/165 kW GT) |
Plusy
- Obrovský a praktický kufr
- Velmi dobře fungující podvozek
- Chod samočinné převodovky
Minusy
- Nedostatky v pracovišti řidiče
- Odtažité řízení
Foto: Zdeněk Sluka