Saab 9-5 2,8T V6 XWD Aero – Návrat s plnou parádou

Saab 9-5 2,8T V6 XWD Aero – Návrat s plnou parádou

 
 
30.11. 2010 Michal Fokt

Říkalo se, že je nový Saab 9-5 tak dobrý, že u GM byl zájem, aby se švédská automobilka zavřela a ne prodala. Může na tom být něco pravdy?

Už jsme po všech těch tahanicích ani nedoufali, ale nakonec to dobře dopadlo – Saab žije, má nový model 9-5 a ten se už prodává i na českém trhu. A to včetně vrcholné verze Aero s přeplňovaným šestiválcem 2,8 l a pohonem všech kol s aktivním zadním diferenciálem. To je přímo ideální kombinace k vyzkoušení na prahu letošní zimy.

Skandinávský excentrik

Vozy z Trollhättanu si vždy zakládaly na své designové specifičnosti a je velmi pozitivní, že v této tradici pokračuje i nová 9-5. Přestože jsou všechny tvary jakoby důvěrně známé, podařilo se je skloubit do kombinace, která rozhodně nevypadá jako nějaké retro. To si ostatně můžete ověřit sami v naší fotogalerii.

obrázek [600 x 339]  

Není žádným tajemstvím, že i vývoj 9-5 je výsledkem koncernové spolupráce, takže má v branži příbuzného – Opel Insignii, ale taky několik amerických modelů z portfolia GM. U Saabu se ovšem dušují, že je 70 % dílů odlišných. Jenže první, co mi padne do oka, je povědomý volant a páčky pod ním. To je trošku nemilé, nicméně pánové ze Švédska tvrdí, že zrovna volant je jejich, Insignia jen šla do prodeje z politických důvodů dřív. Jenže na tom až tak nezáleží, protože vypadá lépe, drží se opravdu dobře a má velký rozsah seřízení. Povedený tvar mají i kožená sedadla s možností prodloužení sedáku. Jsou sice trošku tvrdší, mají ale lehké boční vedení a sedí se v nich nízko.

Ale zpět k palubní desce. I ta se drží tradičních tvarů, což znamená zejména specifické řešení výdechů ventilace, které se nebude líbit každému a totéž platí o rovném hladkém plastu středové konzoly. Je tedy škoda, že se ztratily pro Saab typické „letecké“ tóny nezapnutých pásů, které jsem považoval v branži za vítané zpestření. Ocenil jsem tak alespoň „výškoměr“ v přístrojovém štítu, ukazujícím aktuální rychlost. I když popravdě řečeno, tento údaj jsem raději odezíral z head-up displeje, jímž byla devět-pětka také vybavena. Potěší také, že s vámi tohle švédské auto komunikuje v češtině, a to včetně navigačního systému. Nechybí ani funkce Black Panel, která šetří oči řidiče v noci zhasnutím všeho, co není bezpodmínečně nutné pro řízení.

Zabloudili jsme i na zadní sedadla – tam je po hlavu běžně vzrostlého Evropana místa jen tak tak, prostor pro nohy je ovšem... suberbový. Dnes už téměř nepochopitelné ale je, že nelze vsunout obě nohy pod přední sedadlo – vadí tam výdechy ventilace. Sedan (ano, zadní sklo zůstává po otevření víka v karoserii) na druhou stranu disponuje opravdu velkým kufrem o objemu 515 l.

Jake.auto.cz: Saab 9-5 (přehled článků)

Šestiválcové turbo

Saab patří k průkopníkům přeplňování a tak je příjemnou symbolikou, že prvním testem 9-5 je právě verze Aero s 2,8litrovým šestiválcem přeplňovaným turbodmychadlem. Startuje se tlačítkem, které je v souladu s tradicí na středovém tunelu, šestiválec se téměř bezhlučně probouzí a nedává tak mnoho indicií o tom, co se dá od 9-5 očekávat. Tento motor dává výkon 221 kW při 5500 min-1, točivý moment 400 Nm při 2000 min-1 a je zkombinován se šestistupňovým automatem. To zní jako vynikající hodnoty, ale jízdní dynamika subjektivně těmto údajům úplně neodpovídá. Zejména v nízkých rychlostech je chuť ke zrychlování trochu za očekáváním, při jízdě na hranici silničních limitů ale už šestiválec s autem cvičí velmi slušně.

Nejspíš na to má vliv velká hmotnost auta – 1,9 tuny (na poctivé švédské oceli se tedy rozhodně nešetřilo) a délka lehce přes pět metrů, dost možná ale hraje roli i velmi tichá kabina. I na poměry vyšší střední třídy je 9-5 nadstandardně odhlučněná. Ani aerodynamický svist, ani valivý hluk od kol a vlastně ani motor neruší pohodu v kabině, takže se lze oddávat kvalitnímu zvuku z reproduktorů Harman-Kardon.

obrázek [600 x 371]  

Šestistupňový automat řadí hladce a plynule, co se týče rychlosti ale patří pouze někam do průměru. Manuální volbu rychlostních stupňů lze provádět pomocí pádel pod volantem. Rychlost reakcí automatu lze do jisté míry ovlivnit pomocí systému DriveSense, jenž má vliv také na rychlost odezvy plynového pedálu a účinek posilovače řízení. Reakce plynu je rychlá a prodleva turba se ztratí při přeřazování, takže je vůz připraven kdykoli vyrazit, při manuálním řazení je třeba počítat s lehkou prodlevou, nástup turba je však příjemně plynulý. Motor přestává protestovat už od 1800 otáček, ožívá ale až kolem 3000 otáček a dále intenzivně táhne až za hranici 6000 min-1.

S bezmála třílitrovým V6 z portfolia GM se dají dosáhnout celkem zajímavé hodnoty spotřeby. Když pojedete ustálenou stovkou, palubní počítač vám ukáže jen 7,3 l na 100 km, při dálniční stotřicítce bude 9-5 spalovat jen 9,2 l benzinu na 100 km. Reálná čísla z běžného provozu ovšem s tímhle nemají mnoho společného. Při běžném jízdním režimu je třeba počítat s patnácti-šestnácti litry, ukázněným stylem pak lze spotřebu stlačit těsně pod 13 litrů. I to nám ale přijde na auto této velikosti, výkonu a živé váhy jako velmi slušný výsledek.

Kouzlo aktivního diferenciálu

Saab i nadále upřednostňuje pohon přední nápravy, jenž alternativně doplňuje pohonem 4x4, přičemž verzi Aero s V6 2,8 lze pořídit výhradně jako čtyřkolku. U ní zajišťuje přenos síly na zadní nápravu spojka Haldex, kterou ale u Saabu jako první naučili také rozdělovat točivý moment mezi pravé a levé kolo v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách a vytvořili tak aktivní diferenciál, pomáhající autu vykružovat zatáčky a potlačovat nedotáčivost.

Tolik teorie, je ovšem třeba říci, že praxe za ní nikterak nezaostává. Stejně jako u všech ostatních obdobných systémů je třeba malinko pozměnit řidičské návyky, podřadit a zvolit o trochu menší nájezdovou rychlost do zatáčky, než jakou byste si dovolili u zadokolky. Když následně projedete celou zatáčku pod plynem, elektronika eLSD se postará o výrazné potlačení nedotáčivosti a rychlý výjezd na následující rovinku dělá označení vozu vcelku čest. Schopnosti XWD se trochu zhorší s montáží zimního obutí a také pokud se spolehnete na pasivní pomoc haldexu, tedy bez podřazování a s konstantním tlakem na pedál, i tak ale způsoby auta patří do té lepší čtyřkolkové společnosti.

Je pravda, že minulá generace 9-5 také patřila k autům, která uměla zatočit a i jako celek byla docela vyvedená. O tom ostatně vypovídá i fakt, že Saab byl i po třinácti letech její existence schopný ho prodávat. Prodávat, nejen nabízet.

Saab označuje 9-5 jako sportovní sedan a tomu odpovídá i naladění podvozku. I ve verzi Comfort, kterou lze zvolit pomocí ovladače DriveSense, patří ve své třídě mezi auta s nejtužším naladěním šasi, ale nemějte strach, jízdě bezmála pětimetrového auta v tomto případě nechybí ani plavné pohupování na větších nerovnostech, takže se pamatovalo i na komfort. V módu Sport je pak chování na silnici skutečně relativně sportovní, s potlačenými náklony v zatáčkách a lepší reakcí na rychlé pohyby volantem.

Trochu rezervy má podvozek pouze co se tlumení rázů týče, nejde ale o to, že by tlumiče nezvládly ráz pohltit, jen do dělají trochu hlučněji, než by bylo v autě této kategorie žádoucí a v tiché kabině pak řidič tyto zvuky vnímá o to intenzivněji. Dobrou zprávou ale je, že na většině těchto silničních neřádů podvozek neodskakuje.

Kde však u Saabu vysloveně zazářili, je řízení. Nejen že je s nějakými 2,6 otáčkami velmi strmé, ale také velmi přesné, a co především, zprostředkovává při sportovní jízdě na dnešní dobu opravdu nevídanou zpětnou vazbu od předních kol, která je ve vyšší střední třídě naprosto bezkonkurenční. Současně se podařilo eliminovat „torque steer“, takže ačkoli je posilovač řízení poměrně účinný, řidič má nad autem velmi slušnou kontrolu.

obrázek [600 x 384]  

Pokud budete 9-5 používat tak, jak se má, tedy jako téměř luxusní sedan, nebudete mít problém ani s brzdami. Běžné zatížení snesou, necelé 2 tuny auta však dají pocítit, pokud byste označení Aero začali brát opravdu vážně. Při ostrém stylu jízdy začnou už trochu vadnout, ostatně okruhovou zátěž nezvládla na o něco lehčí Insignii OPC http://www.autofun.cz/za-volantem-opel-insignia-opc-3427/ ani sportovní bremba.

Zpátky ve hře

Je třeba říci, že švédští „trollové“ vykovali skutečně spíše gryfa než „soba“. Ačkoli má řada 9-5 jednogenerační manko, podařilo se prakticky z ničeho postavit auto, které nemá žádný problém postavit se těm nejlepším ve vyšší střední třídě.

Dokáže oslovit nejen excentrickým vzhledem zevnějšku i kabiny, ale také kombinací výkonného a úsporného motoru, dobrých jízdních vlastností, nevykoupených nekomfortním naladěním podvozku a přesného řízení. Pamatovalo se ale i na bohatou výbavu a možnosti individualizace.

Někomu možná budou chybět charakteristické tóny výstrahy, faktem ale je, že s výjimkou hlučnější absorpce rázů a trochu choulostivých brzd nelze devět-pětce mnoho vytknout a výstražně zdvižený prst tak budou mít nanejvýš plastoví fetišisté.

Takže na těch zprávách ze zákulisí koncernu GM mohlo být něco pravdy – Saab 9-5 bude vozům donedávna mateřského koncernu určitě nepříjemnou konkurencí.

obrázek [600 x 240]  

Vše o značce Saab na Auto.cz

První cena vozu899.000,-Kč (9-5 1.6T Linear, 132 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.399.000,-Kč (9-5 Aero, 221 kW)
Základní cena testovaného vozu1.399.000,-Kč (9-5 Aero, 221 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.787.600,-Kč (9-5 Aero, 221 kW)

Plusy

  • Specifický design
  • Tichý a komfortní interiér
  • Podvozek se sportovním a komfortním režimem a chytrým systémem 4x4
  • Velmi dobré řízení
  • Výkonný a úsporný motor
  • Čeština v palubních systémech
  • Velký kufr

Minusy

  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Hlučnější přejezdy nerovností
  • Brzdy se sklonem k vadnutí
  • Strohá palubní deska
Spolupracujeme s Tipcars.com

Saab 9-5 2,8T V6 XWD Aero

Cena v základní výbavě: 1 399 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 787 600 Kč

Základní výbava:6-stupňová automatická převodovka, pohon všech kol Haldex 4. generace, sportovní podvozek - snížený o 10 mm, elektronický stabilizační program, 19palcová hliníková kola, 10 paprsků, Turbine design - 8,5 x 19” (245/40 R19), opravná sada defektu pneumatik, 17palcový brzdový systém, multifunkční volant s ovládáním audio systému a funkcí řazení pro převodovku Sentronic, kůží potažený sportovní volant v designu Aero s ovládáním audio systému a tempomatu, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (v 6ti směrech), elektricky výškově nastavitelné, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce (v 6ti směrech), elektricky výškově nastavitelné, vyhřívání předních sedadel, Night Panel, držáky nápojů, hliníkové sportovní pedály, interiérová dekorace Dark Titanium, elektricky ovládaná okna všech dveří s funkcí komfortního otevření/zavření a ochranou proti přivření, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s možností manuálního sklopení, sportovní nárazníky Aero, přední a zadní, Bi-xenonové světlomety, přední mlhová světla, vysokotlaké ostřikovače předních světlometů, inteligentní přední airbagy, boční airbagy na předních sedadlech, hlavové airbagy na předních a zadních sedadlech, aktivní hlavové opěrky předních sedadel (SAHR III), bezpečnostní sedadla s ochranou proti podklouznutí, barevný informační displej řidiče, inspirován palubními přístroji letadel, imobilizér, dešťový senzor, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatemněním, střední loketní opěrka vzadu, textilní koberečky, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, tempomat, ovládání audio systému na volantu, nastavitelná středová loketní opěrka vpředu, USB konektor.

Výbava testovaného vozu:DRIVE SENSE PACKAGE AERO XWD (39.900,-), REAR SEAT PASSENGER PACKAGE LHD (45.900,-), AERO VENTILATED LEATHER PACKAGE (36.800,-), NAVIGATOR PACKAGE PLUS (79.900,-), ALARM PACKAGE (14.700,-), 19palcová hliníková kola, 10 paprsků, Edge design - 8,5 x 19” (245/40 R19) (10.900,-), QuickHeat - systém elektrického topení/rozmrazování (9900,-), systém pro organizaci zavazadel v zavazadlovém prostoru (7900,-), tmavě tónovaná okna od B-sloupku (10.900,-), Bi-xenonové adaptivní světlomety s funkcí Smart Beam - inteligentní systém přizpůsobující tok světelných paprsků v závislosti na jízdním režimu, automatické ovládání dálkových světel (14.200,-), prostřední hlavová opěrka pro cestující vzadu (2600,-), boční airbagy na zadních sedadlech s předepínači bezpečnostních pásů (8900,-), Parkovací asistent II - čidla umístěna v předním, zadním nárazníku a na boční straně vozu (22.900,-), Dálkové zamykání s komfortním ovládáním, odemykání a zamykání vozu bez nutnosti použití klíče (24.900,-), Příjem digitálního rádia (DAB) (12.900,-), Harman/Kardon Premium Surround Sound system, 11 reproduktorů (22.900,-), černá Jet - metalický lak (22.500,-).

Technické údaje
Motor Saab 9-5 2,8T V6 XWD Aero
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2792
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 16.2 / 7.3 / 10.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1945 / 495
Rozměr pneu:245/40 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5008
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1467
d) rozvor (mm): 2837
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Saab 9-5 2,8T V6 XWD Aero
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,44
 

Přidat názorDiskuse: Saab 9-5 2,8T V6 XWD Aero – Návrat s plnou parádou









Doporučujeme
Škoda Fabia III: První jízdní dojmy s tříválci 1.0 MPI Škoda Fabia III: První jízdní dojmy s tříválci 1.0 MPI

V okolí Lisabonu jsme porovnali obě výkonové varianty…

10 nejlepších kombi za posledních 60 let 10 nejlepších kombi za posledních 60 let

Představujeme kombi, které můžeme považovat za obzvlášť…

 




Autoslevy


Saab 9-5 SportCombi, 9-4X: Ceny v Německu Saab 9-5 SportCombi, 9-4X: Ceny v Německu

První cena Saabu 9-5 SportCombi na německém trhu je…

Saab 9-5 SportCombi: Levnější než sedan? Saab 9-5 SportCombi: Levnější než sedan?

Kombi levnější než sedan? Saab chce u modelu 9-5…

 

Související články
Český trh v červenci 2010: Pořadí značek Český trh v červenci 2010: Pořadí značek

Češi a zejména čeští podnikatelé si nakoupili auta ještě…

Přehled testů vydaných v roce 2009 (velká fotogalerie) Přehled testů vydaných v roce 2009 (velká fotogalerie)

V roce 2009 přibylo v sekci redakčních testů 180 článků.…

 




 
První dojmy: Slovenský létající automobil AeroMobil 3.0 (+video)

První dojmy: Slovenský létající automobil AeroMobil 3.0 (+video)

Dnes 15:55

Vydali jsme se do Vídně, abychom se zúčastnili světové premiéry létajícího vozu AeroMobil 3.0 ze Slovenska. Je tento stroj dvojí tváře budoucností individuální dopravy?




Blesk.cz

Robbie Williams v porodnici se synem: On se veze, žena ho tlačí

Robbie Williams v porodnici se synem: On se veze,…

Zpěvák Robbie William (40) musí mít opravdu hodně tolerantní manželku. Před pár dny totiž vyvěsil na internet…

Šéf Applu Tim Cook: Jsem hrdej, že jsem gay!

Šéf Applu Tim Cook: Jsem hrdej, že jsem gay!

Po vizionáři Stevu Jobsovi převzal žezlo ve vedení technologického gigantu Applu a firmě se pod ním daří…

 

iSport.cz

RENTGEN: Spartu i Plzeň trápí obrana. Budou v utkání padat góly?

RENTGEN: Spartu i Plzeň trápí obrana. Budou v utkání…

Ligový šlágr mezi Viktorií Plzeň a Spartou se kvapem blíží. V tradičním pořadu iSport TV Rentgen si fotbalový…

Za šlapák na Brabce 4 zápasy STOP! Teplický Salami dostal trest

Za šlapák na Brabce 4 zápasy STOP! Teplický Salami…

Disciplinární komise Fotbalové asociace ČR potrestala Eugena Salamiho z Teplic zákazem činnosti na čtyři utkání…

 

Reflex.cz

ANDREA HOLOPOVÁ: Tak jsme my Češky prý na tom s rovností hůř než ženy ve Rwandě či Bangladéši!

ANDREA HOLOPOVÁ: Tak jsme my Češky prý na tom s…

Podle aktuálního žebříčku jedné soukromé nadace, která ze sebe dělá světovou instituci, jsme na tom s rovností…

Pozitivní zpráva: Bezdomovec se zlatým hlasem po 3 letech žije nový a lepší život

Pozitivní zpráva: Bezdomovec se zlatým hlasem po 3…

Pamatujete si na muže se zlatým hlasem? Jmenuje se Ted Williams a dokud si ho nevšiml reportér Doral…