10.12. 2012 Ladislav Černý

Test: Scania R 480 LA4X2MNA Euro 6 - Třináctilitr 480

 

Šestiválec DC13 07 Euro 5 osazený EGR obdržel četné úpravy pro plnění emisního požadavku Euro 6. Jak se mu v Česku dařilo, jakou spotřebu vykázal?

Totožné vrtání a zdvih, stejný výkon i točivý moment ve shodných pásmech otáček charakterizují dva šestiválce Scanie. Ten starší DC13 07 Euro 5 byl nejvýkonnějším provedením motorů švédského výrobce s technologií recirkulace výfukových plynů EGR, novinka Euro 6 označovaná DC 13 110 používá kromě jiného ještě činidlo AdBlue a technologii SCR.

Výhodnost Euro 6?

Nabídka motoru Euro 6 pro české dopravce zatím není příliš atraktivní, protože tuzemský mýtný systém začal zvýhodňovat emisní požadavek například Euro 5 až po třech letech jeho evropské platnosti. Motory Euro 6 se však od začátku příštího roku vyplatí co do mýtného na německých dálnicích. Se soupravou naloženou na 40 tun jsme se z chrášťanského zázemí Scanie vydali po obvyklé testovací trase. Ta vede silnicí č. 605 do Loděnice (10 km), pak po dálnici D5 směrem na Rokycany a stejnou cestou zpět. Používali jsme stejný styl jízdy jako v ostatních případech, tedy se snahou o maximálně dynamickou jízdu s dodržováním zásad ekonomického stylu. K nízké spotřebě paliva pomáhal návěs Krone opatřený veškerými možnými aerodynamickými doplňky, ale pro dopravce s téměř nerentabilní cenovkou. Styl naší jízdy hlídal Driver Support. K příjemné atmosféře v kabině přispíval člověk ze Scanie.

Během výjezdu z chrášťanského areálu jsme ocenili automatizovanou převodovku Opticruise, která nepoužívala ani na rozjíždění spojkový pedál. S tímto plně automatizovaným dvanáctistupňovým ústrojím není problém při pomalém dojíždění k rampě, protože také poskytuje plíživý pohyb.

Ekobrzdění

Průjezd Rudnou, prudký sjezd do Loděnice a najetí na dálnici D5 proběhlo hladce. V klesání jsme se vůbec nedotkli brzdového pedálu, na veškeré zpomalování stačila motorová brzda a zejména retardér. Pokud srovnáme výkony výfukových brzd jednotek DC13 Euro 5 a Euro 6, musíme konstatovat úbytek zpomalovacího účinku z 262 na 235 kW v neprospěch šestiválce Euro 6. Co však nezvládl „engine brake“, to dohnal retardér s obrovským mařivým točivým momentem 3500 N.m.

Na dálnici jsme chtěli vyzkoušet poslední novinku Scanie spočívající v predikativním tempomatu, ale mapové podklady pro Českou republiku nebyly k dispozici.

Tah motoru

Během cesty zpět se nám příliš nezdálo, že by motor podával 2500 N.m podle tabulkového údaje. Přestože toto maximum má být dostupné už od 1000/min, nezaznamenali jsme mezi 900-1100 ot./min razantní nárůst točivého momentu. Občas jsme totiž do automatického režimu řazení zasáhli a v rámci ekonomiky provozu nechali v mírném klesání spadnout otáčky šestiválce na 850/min. Pod plným plynem docházelo k příliš kontinuálnímu zrychlování bez výrazného oživení.

Průběh točivého momentu

Třináctilitrový motor zcela nepřesvědčil ve stoupání z Loděnice do Chrášťan. Převodovka Opticruise sice řadila na vyšší stupeň při cca 1600 ot./min, při kterých mělo být dostupných 2070 N.m, ale po změně převodového stupně a poklesu otáček nebyl výrazně znát nástup turbodmychadla ani mohutný zátah 2500 N.m.

Pocity mohly klamat. Tahač totiž používal velmi dlouhý stálý převod 2,59, který se na úsek Chrášťany-Loděnice nehodil. Drtivou většinu trasy jsme však absolvovali po dálnici. Výsledná spotřeba 43,35 l/100 km poněkud překvapila navzdory tomu, že jsme se během trasy museli pětkrát rozjíždět z úplného zastavení. V těchto okamžicích jsme ocenili asistent pro rozjezd do kopce, který po uvolnění brzdového pedálu udržoval soupravu v klidu po dobu přibližně tří sekund.

Bedlivě sledovaní

Na výsledné žízni se náš jízdní styl významně neprojevil. Podle Driver Supportu jsme dosáhli celkové úspěšnosti 85 %, přičemž volba otáček motoru byla oceněna 100 %. Celkovou hodnotu negativně ovlivnil výsledek 67 % za přejíždění vrcholů stoupání s nohou z plynového pedálu. Když je však top příliš oblý, není zcela optimální sejmout nohu z plynu, protože dojde ke snížení rychlosti soupravy a následně automatickému podřazení o stupeň níže.

Péče o filtr pevných částic

Jakkoli je spotřeba velmi individuální záležitostí, pohonný řetězec Scanie opatřený recirkulací výfukových plynů EGR a katalytickou redukcí SCR nás potěšil mimořádně jemným chodem. Nebylo to jen díky odhlučnění kabiny. Šestiválec prostě běžel velmi kultivovaně a to nás překvapilo hned po jeho nastartování v areálu.

Vypalování

Po zkušenostech s několika motory Euro 6 různých značek nás naopak nevyvedlo z míry nové tlačítko na přístrojové desce, které vynucuje vypalování filtru pevných částic. To je sice obvykle automatické, ale pokud k němu nedojde kvůli mírnějšímu režimu motoru, rozsvítí se na přístrojovém panelu doporučení k výkonnějšímu režimu. Jestliže řidič neposlechne, po určité době následuje výzva k zastavení a nechání vypálit fi ltr pevných částic speciálním režimem v době trvání cca 20 minut. Z těchto podmínek je tedy jasné, že je z hlediska rychlosti transportu a spotřeby lepší uposlechnout doporučení k výkonnějšímu režimu a zachovat si možnost pokračovat v jízdě.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC13 110
Vstřikování common rail XPI
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 740
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160
Kompresní poměr 17,3 : 1
Největší výkon (kW/ot. za min) 353/1900
Točivý moment (N.m/ot. za min)2500/1000-1300
Motorová brzda (kW/ot. za min) 235/2400
Emisní norma Euro 6
Pohotovostní hmotnost tahače (kg) 7610
Převodovka GRS905R Opticruise
Stálý převod 2,59
Znak náprav 4x2
D/š/v tahače (mm) 5940/2550/3997
Rozvor (mm) 3700

Spolupracujeme s TipCars.com
ČSSD chce Babišův návrh rozpočtu upravit, chybí v něm miliardy ČSSD chce Babišův návrh rozpočtu upravit, chybí v něm miliardy

Návrh rozpočtu, jak ho připravil bývalý ministr financí…

Egypt zablokoval 21 webů, včetně Al-Džazíry a Huffington Post Egypt zablokoval 21 webů, včetně Al-Džazíry a Huffington Post

Egypt zablokoval 21 webových stránek, včetně té, která…

Senátoři vyzvali premiéra, aby nepřijal demisi Valachové Senátoři vyzvali premiéra, aby nepřijal demisi Valachové

Senátní podvýbor pro sport dnes vyzval premiéra Bohuslava…

Část zaměstnanců aerolinek Alitalia zůstane nuceně doma Část zaměstnanců aerolinek Alitalia zůstane nuceně doma

Italské aerolinky pod nucenou správou Alitalia zavedou…

 

Štítky Scania Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Dnes 10:51

SUV Karoq prý cílí na trochu jinou klientelu, než dosavadní yeti. A co by jeho majitelé říkali na stylovější variantu s klesající zádí?




Blesk.cz

Kuchař Ridi potí krev kvůli Hunčárové: Tvrdě dře v ringu

Kuchař Ridi potí krev kvůli Hunčárové: Tvrdě dře v ringu

Udělal by pro ni snad úplně všechno. Poblázněný Emanuele Ridi (43) nerozmazluje Lucii Hunčárovou (31) jen…

Hrůzná nehoda na D1: Dodávku sešrotovaly kamiony, řidič je v kritickém stavu

Hrůzná nehoda na D1: Dodávku sešrotovaly kamiony,…

Nehoda pěti nákladních automobilů na prvním kilometru dálnice D1 směrem do centra zastavila veškerou dopravu. Na…

 

iSport.cz

Triumf United! Zlatana zaujal vtipný vzkaz, Mourinho se smál kritice

Triumf United! Zlatana zaujal vtipný vzkaz, Mourinho…

Tohle si pořádně užili! Fotbalisté Manchesteru United porazili Ajax 2:0 a vyhráli Evropskou ligu. Nadšení byli…

Plzeň na lovu! Z Brna získá Řezníčka, prioritou je sparťan Čermák

Plzeň na lovu! Z Brna získá Řezníčka, prioritou je…

Plzeň je stále v boji o titul, mužstvo se chystá na sobotní ligové finále proti Jihlavě. Klubové kanceláře ve…

 

Reflex.cz

Pamela Andersonová: Bývalá sexy plavčice přijela do Cannes zabít nudu. A nikdo ji nepoznal

Pamela Andersonová: Bývalá sexy plavčice přijela do…

Nebýt médií, která u červených koberců dostávají nápovědu v podobě fotek se jmény hvězd, prošla by Pamela…

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův čtyřkilometrový kolos nepřivítal jediného hosta

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův…

Sklony k megalomanii jsou typické pro takřka všechny diktátory a nacistický vůdce nebyl žádnou výjimkou. Už jen…