10.12. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Scania R 480 LA4X2MNA Euro 6 - Třináctilitr 480

 

Šestiválec DC13 07 Euro 5 osazený EGR obdržel četné úpravy pro plnění emisního požadavku Euro 6. Jak se mu v Česku dařilo, jakou spotřebu vykázal?

Totožné vrtání a zdvih, stejný výkon i točivý moment ve shodných pásmech otáček charakterizují dva šestiválce Scanie. Ten starší DC13 07 Euro 5 byl nejvýkonnějším provedením motorů švédského výrobce s technologií recirkulace výfukových plynů EGR, novinka Euro 6 označovaná DC 13 110 používá kromě jiného ještě činidlo AdBlue a technologii SCR.

Výhodnost Euro 6?

Nabídka motoru Euro 6 pro české dopravce zatím není příliš atraktivní, protože tuzemský mýtný systém začal zvýhodňovat emisní požadavek například Euro 5 až po třech letech jeho evropské platnosti. Motory Euro 6 se však od začátku příštího roku vyplatí co do mýtného na německých dálnicích. Se soupravou naloženou na 40 tun jsme se z chrášťanského zázemí Scanie vydali po obvyklé testovací trase. Ta vede silnicí č. 605 do Loděnice (10 km), pak po dálnici D5 směrem na Rokycany a stejnou cestou zpět. Používali jsme stejný styl jízdy jako v ostatních případech, tedy se snahou o maximálně dynamickou jízdu s dodržováním zásad ekonomického stylu. K nízké spotřebě paliva pomáhal návěs Krone opatřený veškerými možnými aerodynamickými doplňky, ale pro dopravce s téměř nerentabilní cenovkou. Styl naší jízdy hlídal Driver Support. K příjemné atmosféře v kabině přispíval člověk ze Scanie.

Během výjezdu z chrášťanského areálu jsme ocenili automatizovanou převodovku Opticruise, která nepoužívala ani na rozjíždění spojkový pedál. S tímto plně automatizovaným dvanáctistupňovým ústrojím není problém při pomalém dojíždění k rampě, protože také poskytuje plíživý pohyb.

Ekobrzdění

Průjezd Rudnou, prudký sjezd do Loděnice a najetí na dálnici D5 proběhlo hladce. V klesání jsme se vůbec nedotkli brzdového pedálu, na veškeré zpomalování stačila motorová brzda a zejména retardér. Pokud srovnáme výkony výfukových brzd jednotek DC13 Euro 5 a Euro 6, musíme konstatovat úbytek zpomalovacího účinku z 262 na 235 kW v neprospěch šestiválce Euro 6. Co však nezvládl „engine brake“, to dohnal retardér s obrovským mařivým točivým momentem 3500 N.m.

Na dálnici jsme chtěli vyzkoušet poslední novinku Scanie spočívající v predikativním tempomatu, ale mapové podklady pro Českou republiku nebyly k dispozici.

Tah motoru

Během cesty zpět se nám příliš nezdálo, že by motor podával 2500 N.m podle tabulkového údaje. Přestože toto maximum má být dostupné už od 1000/min, nezaznamenali jsme mezi 900-1100 ot./min razantní nárůst točivého momentu. Občas jsme totiž do automatického režimu řazení zasáhli a v rámci ekonomiky provozu nechali v mírném klesání spadnout otáčky šestiválce na 850/min. Pod plným plynem docházelo k příliš kontinuálnímu zrychlování bez výrazného oživení.

Průběh točivého momentu

Třináctilitrový motor zcela nepřesvědčil ve stoupání z Loděnice do Chrášťan. Převodovka Opticruise sice řadila na vyšší stupeň při cca 1600 ot./min, při kterých mělo být dostupných 2070 N.m, ale po změně převodového stupně a poklesu otáček nebyl výrazně znát nástup turbodmychadla ani mohutný zátah 2500 N.m.

Pocity mohly klamat. Tahač totiž používal velmi dlouhý stálý převod 2,59, který se na úsek Chrášťany-Loděnice nehodil. Drtivou většinu trasy jsme však absolvovali po dálnici. Výsledná spotřeba 43,35 l/100 km poněkud překvapila navzdory tomu, že jsme se během trasy museli pětkrát rozjíždět z úplného zastavení. V těchto okamžicích jsme ocenili asistent pro rozjezd do kopce, který po uvolnění brzdového pedálu udržoval soupravu v klidu po dobu přibližně tří sekund.

Bedlivě sledovaní

Na výsledné žízni se náš jízdní styl významně neprojevil. Podle Driver Supportu jsme dosáhli celkové úspěšnosti 85 %, přičemž volba otáček motoru byla oceněna 100 %. Celkovou hodnotu negativně ovlivnil výsledek 67 % za přejíždění vrcholů stoupání s nohou z plynového pedálu. Když je však top příliš oblý, není zcela optimální sejmout nohu z plynu, protože dojde ke snížení rychlosti soupravy a následně automatickému podřazení o stupeň níže.

Péče o filtr pevných částic

Jakkoli je spotřeba velmi individuální záležitostí, pohonný řetězec Scanie opatřený recirkulací výfukových plynů EGR a katalytickou redukcí SCR nás potěšil mimořádně jemným chodem. Nebylo to jen díky odhlučnění kabiny. Šestiválec prostě běžel velmi kultivovaně a to nás překvapilo hned po jeho nastartování v areálu.

Vypalování

Po zkušenostech s několika motory Euro 6 různých značek nás naopak nevyvedlo z míry nové tlačítko na přístrojové desce, které vynucuje vypalování filtru pevných částic. To je sice obvykle automatické, ale pokud k němu nedojde kvůli mírnějšímu režimu motoru, rozsvítí se na přístrojovém panelu doporučení k výkonnějšímu režimu. Jestliže řidič neposlechne, po určité době následuje výzva k zastavení a nechání vypálit fi ltr pevných částic speciálním režimem v době trvání cca 20 minut. Z těchto podmínek je tedy jasné, že je z hlediska rychlosti transportu a spotřeby lepší uposlechnout doporučení k výkonnějšímu režimu a zachovat si možnost pokračovat v jízdě.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC13 110
Vstřikování common rail XPI
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 740
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160
Kompresní poměr 17,3 : 1
Největší výkon (kW/ot. za min) 353/1900
Točivý moment (N.m/ot. za min)2500/1000-1300
Motorová brzda (kW/ot. za min) 235/2400
Emisní norma Euro 6
Pohotovostní hmotnost tahače (kg) 7610
Převodovka GRS905R Opticruise
Stálý převod 2,59
Znak náprav 4x2
D/š/v tahače (mm) 5940/2550/3997
Rozvor (mm) 3700

Spolupracujeme s TipCars.com
Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

Pečení může být lepší než sex, myslí si režisér Ofir Raul Graizer Pečení může být lepší než sex, myslí si režisér Ofir Raul Graizer

Kolnoa v hebrejštině znamená kino. Stejně se jmenuje také…

 

Štítky Scania Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy mluvených snímků. Pořadatelé ho zahájili v papučích

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy…

Das Filmfest zahajovali organizátoři ve středu 18. října v Lucerně v papučích. Prý už se tady cítí jako doma. V…

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Kaštanová tinktura a kaštanová mast jsou skvělými pomocníky na oteklé nohy, křečové žíly a hemoroidy, ale i…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský přírodní klenot těžba ropy a plynu v pustinu?

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský…

Kazachstán chce být do roku 2050 jedním ze třiceti nejbohatších států světa. K tomu mu má dopomoci těžba ropy a…

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

V Česku máme nyní nejnižší nezaměstnanost v EU, to je jistě pozitivní skutečnost. Nicméně vše není růžové ani na…