10.12. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Scania R 480 LA4X2MNA Euro 6 - Třináctilitr 480

 

Šestiválec DC13 07 Euro 5 osazený EGR obdržel četné úpravy pro plnění emisního požadavku Euro 6. Jak se mu v Česku dařilo, jakou spotřebu vykázal?

Totožné vrtání a zdvih, stejný výkon i točivý moment ve shodných pásmech otáček charakterizují dva šestiválce Scanie. Ten starší DC13 07 Euro 5 byl nejvýkonnějším provedením motorů švédského výrobce s technologií recirkulace výfukových plynů EGR, novinka Euro 6 označovaná DC 13 110 používá kromě jiného ještě činidlo AdBlue a technologii SCR.

Výhodnost Euro 6?

Nabídka motoru Euro 6 pro české dopravce zatím není příliš atraktivní, protože tuzemský mýtný systém začal zvýhodňovat emisní požadavek například Euro 5 až po třech letech jeho evropské platnosti. Motory Euro 6 se však od začátku příštího roku vyplatí co do mýtného na německých dálnicích. Se soupravou naloženou na 40 tun jsme se z chrášťanského zázemí Scanie vydali po obvyklé testovací trase. Ta vede silnicí č. 605 do Loděnice (10 km), pak po dálnici D5 směrem na Rokycany a stejnou cestou zpět. Používali jsme stejný styl jízdy jako v ostatních případech, tedy se snahou o maximálně dynamickou jízdu s dodržováním zásad ekonomického stylu. K nízké spotřebě paliva pomáhal návěs Krone opatřený veškerými možnými aerodynamickými doplňky, ale pro dopravce s téměř nerentabilní cenovkou. Styl naší jízdy hlídal Driver Support. K příjemné atmosféře v kabině přispíval člověk ze Scanie.

Během výjezdu z chrášťanského areálu jsme ocenili automatizovanou převodovku Opticruise, která nepoužívala ani na rozjíždění spojkový pedál. S tímto plně automatizovaným dvanáctistupňovým ústrojím není problém při pomalém dojíždění k rampě, protože také poskytuje plíživý pohyb.

Ekobrzdění

Průjezd Rudnou, prudký sjezd do Loděnice a najetí na dálnici D5 proběhlo hladce. V klesání jsme se vůbec nedotkli brzdového pedálu, na veškeré zpomalování stačila motorová brzda a zejména retardér. Pokud srovnáme výkony výfukových brzd jednotek DC13 Euro 5 a Euro 6, musíme konstatovat úbytek zpomalovacího účinku z 262 na 235 kW v neprospěch šestiválce Euro 6. Co však nezvládl „engine brake“, to dohnal retardér s obrovským mařivým točivým momentem 3500 N.m.

Na dálnici jsme chtěli vyzkoušet poslední novinku Scanie spočívající v predikativním tempomatu, ale mapové podklady pro Českou republiku nebyly k dispozici.

Tah motoru

Během cesty zpět se nám příliš nezdálo, že by motor podával 2500 N.m podle tabulkového údaje. Přestože toto maximum má být dostupné už od 1000/min, nezaznamenali jsme mezi 900-1100 ot./min razantní nárůst točivého momentu. Občas jsme totiž do automatického režimu řazení zasáhli a v rámci ekonomiky provozu nechali v mírném klesání spadnout otáčky šestiválce na 850/min. Pod plným plynem docházelo k příliš kontinuálnímu zrychlování bez výrazného oživení.

Průběh točivého momentu

Třináctilitrový motor zcela nepřesvědčil ve stoupání z Loděnice do Chrášťan. Převodovka Opticruise sice řadila na vyšší stupeň při cca 1600 ot./min, při kterých mělo být dostupných 2070 N.m, ale po změně převodového stupně a poklesu otáček nebyl výrazně znát nástup turbodmychadla ani mohutný zátah 2500 N.m.

Pocity mohly klamat. Tahač totiž používal velmi dlouhý stálý převod 2,59, který se na úsek Chrášťany-Loděnice nehodil. Drtivou většinu trasy jsme však absolvovali po dálnici. Výsledná spotřeba 43,35 l/100 km poněkud překvapila navzdory tomu, že jsme se během trasy museli pětkrát rozjíždět z úplného zastavení. V těchto okamžicích jsme ocenili asistent pro rozjezd do kopce, který po uvolnění brzdového pedálu udržoval soupravu v klidu po dobu přibližně tří sekund.

Bedlivě sledovaní

Na výsledné žízni se náš jízdní styl významně neprojevil. Podle Driver Supportu jsme dosáhli celkové úspěšnosti 85 %, přičemž volba otáček motoru byla oceněna 100 %. Celkovou hodnotu negativně ovlivnil výsledek 67 % za přejíždění vrcholů stoupání s nohou z plynového pedálu. Když je však top příliš oblý, není zcela optimální sejmout nohu z plynu, protože dojde ke snížení rychlosti soupravy a následně automatickému podřazení o stupeň níže.

Péče o filtr pevných částic

Jakkoli je spotřeba velmi individuální záležitostí, pohonný řetězec Scanie opatřený recirkulací výfukových plynů EGR a katalytickou redukcí SCR nás potěšil mimořádně jemným chodem. Nebylo to jen díky odhlučnění kabiny. Šestiválec prostě běžel velmi kultivovaně a to nás překvapilo hned po jeho nastartování v areálu.

Vypalování

Po zkušenostech s několika motory Euro 6 různých značek nás naopak nevyvedlo z míry nové tlačítko na přístrojové desce, které vynucuje vypalování filtru pevných částic. To je sice obvykle automatické, ale pokud k němu nedojde kvůli mírnějšímu režimu motoru, rozsvítí se na přístrojovém panelu doporučení k výkonnějšímu režimu. Jestliže řidič neposlechne, po určité době následuje výzva k zastavení a nechání vypálit fi ltr pevných částic speciálním režimem v době trvání cca 20 minut. Z těchto podmínek je tedy jasné, že je z hlediska rychlosti transportu a spotřeby lepší uposlechnout doporučení k výkonnějšímu režimu a zachovat si možnost pokračovat v jízdě.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC13 110
Vstřikování common rail XPI
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 12 740
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160
Kompresní poměr 17,3 : 1
Největší výkon (kW/ot. za min) 353/1900
Točivý moment (N.m/ot. za min)2500/1000-1300
Motorová brzda (kW/ot. za min) 235/2400
Emisní norma Euro 6
Pohotovostní hmotnost tahače (kg) 7610
Převodovka GRS905R Opticruise
Stálý převod 2,59
Znak náprav 4x2
D/š/v tahače (mm) 5940/2550/3997
Rozvor (mm) 3700

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 

Štítky Scania Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Odpálit vodíkovou raketu, zmrazit vlastní stín nebo rozpoutat tornádo, to vše můžete zažít v zábavním vědeckém…

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce meteorologové. Na Jizerce bylo –17 °C

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce…

Na západě a jihozápadě Čech bude v pondělí pozdě odpoledne a večer sněžení místy přecházet v mrznoucí srážky s…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…